Gemeenteblad van Weert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21832 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21832 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Professionele Instellingen Weert 2017
De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan door of namens het college in te stellen onderzoeken. Deze onderzoeken zijn gericht op het verkrijgen van gegevens voor het beleid ten aanzien van activiteiten, die middels deze subsidieregeling gesubsidieerd worden.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Deze subsidieregeling treedt, na bekendmaking, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2017.
Toelichting Subsidieregeling Professionele Instellingen Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. Er is sprake van een limitatieve opsomming, die aansluit bij de besluitvorming van de gemeenteraad.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld voor activiteiten die in dit artikel staan beschreven.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
De algemene eisen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen staan opgenomen in artikel 15 ASV 2017. In artikel 6 staan enkele afwijkingen ten aanzien van deze algemene eisen opgenomen. Deze bepalingen zijn specifiek afgestemd op de doelgroep van deze regeling, de professionele instellingen.
In lid 1 is de aanvraagtermijn opgenomen.
In lid 2 en 3 staat beschreven welke stukken de aanvrager dient te overleggen. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Artikel 7 lid 1 regelt op basis waarvan het college de aanvraag om subsidie beoordeelt. Lid 1 bepaalt dat het besluit vóór 1 oktober genomen moet zijn.
In lid 3 staan enkele eisen opgenomen waaraan de subsidiebeschikking moet voldoen.
Voor zover niet alle afspraken en verplichtingen in de beschikking kunnen worden opgenomen, biedt lid 4 partijen de mogelijkheid om een uitvoeringsovereenkomst te sluiten. Hiermee wordt een overeenkomst bedoeld conform artikel 4:36 Awb, waarin bepalingen van de verleningsbeschikking nader worden uitgewerkt. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld de omschrijving van de activiteiten en de verplichtingen.
In artikel 16 ASV 2017 zijn de verplichtingen opgenomen waaraan ontvangers van structurele subsidies dienen te voldoen. Artikel 8 stelt expliciet dat daarnaast ook nog aan de verplichtingen uit hoofdstuk 3 van deze regeling moet worden voldaan.
Lid 2 biedt het college de mogelijkheid om in de subsidiebeschikking aanvullende verplichtingen op te leggen, indien deze nodig worden geacht om het doel van de subsidie te verwezenlijken.
Lid 9 regelt dat de subsidieontvanger verplicht is om mee te werken aan het leveren van informatie voor onderzoeken die het college van belang acht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan evaluaties en analyses die nodig zijn om het beleid te kunnen herijken.
In lid 1 zijn de verzekeringen opgesomd die de subsidieontvanger tenminste moet afsluiten.
Lid 2 biedt het college de mogelijkheid om de subsidieontvanger de verplichting op te leggen zich daarnaast ook tegen andere risico’s te verzekeren.
Om te kunnen controleren of de subsidieontvanger aan deze verplichting heeft voldaan, dient er bij de aanvraag een kopie van de betreffende verzekeringspolissen te worden ingeleverd. Dit is geregeld in lid 3.
Artikel 11 Algemene reserve en voorzieningen
Artikel 11 regelt de wijze waarop de subsidieontvanger mag omgaan met expoitatie-overschotten. Dit artikel hangt samen met het uitgangspunt van artikel 8 lid 2 sub h ASV 2017, dat er geen subsidie wordt verleend als de aanvrager zelf al over voldoende gelden kan beschikken om de activiteit te realiseren.
Exploitatie-overschotten mogen worden toegevoegd aan de algemene reserve of een bestemmingsreserve. In lid 2 is hierbij echter een restrictie opgenomen. De algemene reserve mag maximaal 20% bedragen van de vastgestelde jaarsubsidie. Als de subsidieontvanger het maximale percentage overschrijdt, moet hij het meerdere aan de gemeente terugbetalen.
In de verleningsbeschikking kan het college bepalen dat het percentage wordt verhoogd tot maximaal 25%. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien er bij de betreffende organisatie aantoonbaar sprake is van grote fluctuaties in de exploitatie, die door de algemene reserve moeten worden opgevangen.
In lid 4 is de bevoegdheid opgenomen om van deze bepalingen af te wijken. Dit is alleen mogelijk als er sprake is van onaanvaardbare financiële risico’s voor de subsidieontvanger, die rechtstreeks het gevolg zijn van de toepassing van lid 2 en 3.
Hoofdstuk 4 Subsidievaststelling
In artikel 12 is gedefinieerd voor welke tijdvak de verleende subsidie wordt vastgesteld. Hierbij is het uitgangspunt dat subsidies op grond van deze regeling altijd per boekjaar worden vastgesteld.
Artikel 13 Aanvraag tot vaststelling
Hierin staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie voor professionele instellingen vaststelt. Hiermee wijkt het college af van de bepalingen van artikel
artikel 17 lid 2 en 3 ASV 2017. De procedure en de stukken die bij het verzoek tot vaststelling moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van deze categorie organisaties.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 15 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 16 Overgangsbepalingen
In de ASV zijn in artikel 24 de overgangsbepalingen opgenomen. Hierin staat onder meer dat aanvragen om subsidie die zijn ingediend in 2016 en betrekking hebben op 2017, worden behandeld volgens de nieuwe verordening en daarop berustende regelingen. Op deze wijze is het juridisch mogelijk gemaakt om de subsidies te verlenen op basis van de nieuwe grondslagen, die met ingang van 2017 van kracht zijn. In de overgangsbepalingen is opgenomen dat van deze regel kan worden afgeweken in een subsidieregeling. In deze regeling is ten aanzien van de professionele instellingen in artikel 16 van deze bevoegdheid gebruik gemaakt. Voor deze organisaties is het immers om meerdere redenen zeer onwenselijk de beschikking omtrent subsidieverlening pas in januari 2017 te ontvangen. Bovendien heeft besluitvorming op grond van de bestaande verordeningen geen financiële consequenties omdat er geen sprake is van nieuwe grondslagen. Daarom is besloten alle aanvragen om subsidie die vóór 1 januari 2017 zijn ingediend, af te handelen op grond van de regelgeving die tot en met 2016 geldt.
Alle nieuwe aanvragen worden behandeld op grond van de Subsidieregeling Professionele Instellingen Weert 2017.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-21832.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.