Gemeenteblad van Weert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21783 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21783 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Beheer Wijkaccommodaties Weert 2017
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Toelichting subsidieregeling Beheer Wijkaccommodaties Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. Er is sprake van een limitatieve opsomming, die aansluit bij de besluitvorming van de gemeenteraad.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld als bijdrage in de kosten van het beheer van een wijkaccommodatie, zodat de beheerstichting de wijkaccommodatie kan openstellen voor activiteiten van maatschappelijke organisaties.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
In artikel 15 ASV 2017 staan de eisen opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen.
In artikel 6 lid 1 is een aanvullende eis opgenomen. De aanvraag voor subsidie voor het beheer van wijkaccommodaties moet middels het formulier worden ingediend dat het college hiervoor specifiek heeft vastgesteld. Hiermee wordt geborgd dat het college over alle relevante informatie beschikt om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Lid 2 betreft een afwijking ten aanzien van artikel 15 lid 2 ASV 2017. De stukken die bij de aanvraag moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van de betreffende subsidieaanvrager en de daarbij behorende activiteiten.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen.
Zo is de beheerstichting verplicht te zorgen voor een openstelling van de wijkaccommodatie gedurende minimaal 40 weken per jaar. Hiermee wordt beoogd maatschappelijke organisaties voldoende ruimte te bieden voor hun activiteiten. Aangesloten wordt bij de omvang van het schooljaar van 40 weken.
Verder is een wijkaccommodatie primair gesticht om onderdak te bieden aan de activiteiten van maatschappelijke organisaties uit de wijk waarin de accommodatie staat. Dit is vastgelegd in sub b. Daarnaast kan ook aan andere (maatschappelijke) organisaties worden verhuurd.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
De bijdrage in de kosten van het beheer is door de gemeenteraad vastgesteld op een vast bedrag van € 12.500,- per jaar.
In artikel 17 lid 2 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt.
In artikel 9 lid 1 is de verplichting van artikel 17 lid 2 sub a ASV 2017 volledigheidshalve herhaald.
Lid 2 betreft een afwijking ten aanzien van artikel 17 lid 2 sub b en c ASV 2017. De stukken die bij het verzoek tot vaststelling moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van de betreffende subsidieaanvrager en de daarbij behorende activiteiten.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 11 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-21783.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.