Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a. dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
b. week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
c. maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als n e dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;
d. jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;
e. kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten en
b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor diensten welke reeds uit andere hoofde tot enige betaling aan het gemeentebestuur aanleiding geven.
Artikel 5 Tarieven
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.
Artikel 7 Termijnen van betaling
1. De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
a. mondeling wordt gedaan op het moment van het doen van de kennisgeving;
b. schriftelijk wordt gedaan op het moment van uitreiking van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan
1. per post, binnen veertien dagen na dagtekening van de kennisgeving;
2. langs elektronische weg, onverwijld.
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggave van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
1. onderdeel 2.20 tot en met 2.23 (reisdocumenten);
2. onderdeel 2.26 (rijbewijzen);
3. onderdeel 2.14.1 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);
4. onderdeel 1.2.1 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);
5. onderdeel 2.17.1 (verklaring omtrent het gedrag);
6. onderdeel 5.1-5.4 (kansspelen);
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels met betrekking tot heffing en invordering
Het bestuur van de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
1. De Legesverordening 2017 van 22 december 2016 (Gemeenteblad 2016, nr. 188214) wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan en op belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.
4. De datum van ingang van heffing is 1 januari 2018.
5. Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening gemeente Utrecht 2018.
zoals vastgesteld bij raadsbesluit nummer 94 van 9 november 2017
I Algemeen (niet programma gebonden)
1. Nasporing en verstrekkingen uit gemeentelijke archiefbescheiden
1.1 Het tarief ter zake van het op aanvraag doen van nasporing in, eventueel gevolgd door het op aanvraag vertrekken van inlichtingen uit, de niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden: voor elk daaraan te besteden half arbeidsuur
|
37,65 euro
|
2. Verstrekkingen Wet bescherming persoonsgegevens
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een overzicht betreffende de verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de artikelen 35 en 39, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens
|
5,40 euro
|
3. Verstrekkingen kopieën
3.1 Voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen bedraagt het tarief voor het op verzoek verstrekken van kopieën per pagina
|
0,20 euro
|
3.2 Indien het totale, op grond van artikel I.3.1. verschuldigde bedrag, niet meer dan EUR 16,25 bedraagt, zal het verschuldigde bedrag aan leges niet worden geheven.
|
|
4. Externe advieskosten
4.1 Indien voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing een extern advies noodzakelijk is, wordt het navolgende geheven:
|
|
a. De in deze tarieventabel genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
|
|
b. Voor de toepassing van de tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
|
|
c. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.
|
|
5. Overige verklaringen en diensten en samenloop
5.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
|
|
a. tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag
|
19,00 euro
|
b tot het verstrekken van stukken of uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt
|
19,00 euro
|
5.2 Indien een door het gemeentebestuur verstrekte dienst kan worden gerangschikt onder meer dan één van de in deze tarieventabel opgenomen belastbare feiten, wordt uitsluitend leges geheven op basis van het belastbare feit op grond waarvan het hoogste bedrag aan leges in rekening gebracht kan worden.
|
|
II Programma Bewoners en bestuur
1. Huwelijk en partnerschap: Stadhuis en WijkserviceCentrum te Vleuten
1.1 Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk,
de registratie van een partnerschap of de omzetting van een
geregistreerd partnerschap in een huwelijk op de locaties Stadhuis
en WijkserviceCentrum te Vleuten, op de hierna vermelde tijden:
|
|
a. van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur
|
608,00 euro
|
b. van maandag tot en met vrijdag na 18.00 uur en zaterdag en zondag
|
905,00 euro
|
c. op feestdagen
|
1.220,00 euro
|
2.Huwelijk en partnerschap: vaste locaties
2.1Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk,
de registratie van een partnerschap of de omzetting van een
geregistreerd partnerschap in een huwelijk op vast aangewezen locaties
|
|
a.van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur
|
475,00 euro
|
b.van maandag tot en met vrijdag na 18.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen
|
646,00 euro
|
3.Huwelijk en partnerschap: éénmalige locatie
3.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk,
de registratie van een partnerschap of de omzetting van een
geregistreerd partnerschap in een huwelijk voor enig éénmalig aangewezen locatie, op de hierna vermelde tijden:
|
|
a.van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot en met 18.00 uur
|
627,00 euro
|
b.van maandag tot en met vrijdag na 18.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen
|
890,00 euro
|
4.Huwelijk en partnerschap: bijzonder huis
4.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een
huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting
van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
in een bijzonder huis ingevolge
artikel 64, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, ongeacht
de dag waarop de voltrekking va een huwelijk, de registratie
van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd
partnerschap in een huwelijk geschiedt,
bij een voltrekking, registratie of omzetting
|
475,00 euro
|
5.Huwelijk en partnerschap: baliehuwelijk
5.1Het tarief voor eenvoudig trouwen bedraagt ter zake van de
voltrekking van een huwelijk, de registratie van een
partnerschap of de omzetting van een geregistreerd
partnerschap in een huwelijk, aan het Stadsplateau 1en het
WijkserviceCentrum te Vleuten,
|
158,00 euro
|
6.Huwelijk en partnerschap: trouwambtenaar voor één dag
6.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een éénmalige benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) voor één enkel rechtsfeit bedraagt
|
179,00 euro
|
7.Huwelijk en partnerschap: kosteloos huwelijk
7.1 Kosteloze voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, vindt uitsluitend plaats in de daartoe beschikbare ruimte aan het Stadsplateau 1 op maandagen om 10.00 uur en 10.15 uur
|
|
8.Huwelijk en partnerschap: leges bij alsnog afzien van huwelijk
8.1Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap
of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
en omgekeerd, ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de
afmelding meer dan drie weken voorafgaand aan de geplande datum
van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.
|
|
8.2Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap
of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk,
ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de afmelding niet meer dan drie weken, maar meer dan één week voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van de helft van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.
|
|
8.3Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap
of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
en omgekeerd, ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de
afmelding gedurende de week voorafgaand aan de geplande datum
van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap
dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een
huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand
wordt medegedeeld, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag
dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.
|
|
9.Huwelijk en partnerschap: afschriften, uittreksels en verklaringen
9.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten
burgerlijke stand.
|
|
10. Verstrekkingen uit de BRP : definitie verstrekking
10.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van artikel II.11., wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Indien raadpleging van gegevens van een persoon ertoe leidt dat geen gegevens kunnen worden verstrekt of de verstrekte gegevens niet tot het beoogde gevolg leiden, wordt het in deze paragraaf bedoelde recht eveneens geheven.
|
|
11. Verstrekkingen uit de BRP: verstrekkingen
11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van:
|
|
a.gegevens aan de balie, dan wel gegevens die via de gemeentelijke
website worden aangevraagd en betaald, per verstrekking
|
16,00 euro
|
b.gegevens welke de aanvrager per post ontvangt, per verstrekking
|
20,40 euro
|
12. Verstrekkingen uit de BRP
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van gegevens omtrent een persoon, die niet is opgenomen als ingeschrevene of ingezetene in de basisregistratie personen:
|
|
a.voor gegevens aan de balie verstrekt, dan wel gegevens die via de
gemeentelijke website worden aangevraagd en betaald, per verstrekking
|
16,00 euro
|
b. voor gegevens welke de aanvrager per post ontvangt per verstrekking
|
20,40 euro
|
13. Verstrekkingen uit de BRP: steekproef
13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken
van gegevens uit de basisregistratie personen via selectie of steekproef per verstrekking; vermeerderd met de (re-)productie-, papier- en portikosten volgens vooraf verstrekte opgave:
|
|
a.voor 5.000 verstrekkingen of minder
|
774,00 euro
|
b.voor elk volgend honderdtal
|
16,00 euro
|
13.2 Indien voor een aanvraag als bedoeld onder II.12.1. extra
werkzaamheden moeten worden verricht, bijvoorbeeld omdat meer gegevens of gegevens of gegevensverzamelingen moeten worden geraadpleegd of bewerkt, dan wel omdat de aanvraag van een van de gebruikelijke wijze afwijkende presentatie behelst, wordt het op grond van de artikelen II.12.1.a. en II.12.1.b. verschuldigde bedrag aan leges verhoogd met (per aanvraag)
|
121,00 euro
|
14. Verstrekkingen uit de BRP: persoonslijst
14.1 Het tarief ter zake van het op aanvraag verstrekken van een
persoonslijst ingevolge de Wet basisregistratie personen per lijst of gedeelte van een persoonslijst bedraagt
|
21,80 euro
|
15 .Verstrekkingen uit de BRP: wettelijk tarief
15.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17 van het besluit basisregistratie personen bedraagt per verstrekking het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 10, lid 2 van de Regeling basisregistratie personen.
|
|
16. Verstrekkingen uit de BRP:verklaring van in leven zijn
16.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van in leven zijn welke de aanvrager aan de balie aanvraagt en aldaar contant voldoet dan wel via de gemeentelijke website aanvraagt en betaalt bedraagt
|
16,00 euro
|
16.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van in leven zijn welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt
|
20,35 euro
|
17. Verstrekkingen: verklaring omtrent het gedrag
17.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag geldt het
tarief zoals dat is opgenomen in artikel 1, sub a onder 3º van
de regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en
gedragsverklaring aanbesteden.
|
|
18. Verstrekkingen: legaliseren handtekening
18.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening welke de aanvrager aan de balie aanvraagt en aldaar contant voldoet bedraagt
|
16,00 euro
|
18.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt
|
20,35 euro
|
19. Verstrekkingen uit de BRP: bewijs van Nederlanderschap
aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van
Nederlanderschap welke de aanvrager aan de balie aanvraagt
en aldaar contant voldoet bedraagt dan wel via de gemeentelijke
website aanvraagt en betaalt
|
16,00 euro
|
19.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt
|
20,35 euro
|
20. Reisdocumenten: paspoort
20.1. Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vreemdelingen of een reisdocument voor vluchtelingen aan personen tot achttien jaar en 5 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 21,60 Rijksleges)
|
52,10 euro
|
20.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een
reisdocument voor vreemdelingen of een reisdocument voor
vluchtelingen aan personen vanaf achttien jaar en ouder en 10
jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 35,05 Rijksleges)
|
65,55 euro
|
21.Reisdocumenten: zakenpaspoort
21.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort dat een groter aantal bladzijden bevat dan een nationaal paspoort als bedoeld onder II.20.1 (een zakenpaspoort) aan personen tot achttien jaar en 5 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 21,60 Rijksleges)
|
52,10 euro
|
21.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort dat een groter aantal bladzijden bevat dan een nationaal paspoort als bedoeld onder II.20.2. (een zakenpaspoort) aan personen vanaf achttien jaar en ouder en 10 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 35,05 Rijksleges)
|
65,55 euro
|
22.Reisdocumenten: faciliteitenpaspoort
22.1. Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 als Nederlander wordt behandeld (een faciliteitenpaspoort) aan personen tot achttien jaar en 5 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 21,60 Rijksleges)
|
52,10 euro
|
22.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon
die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van
9 september 1976 als Nederlander wordt behandeld (een
faciliteitenpaspoort) aan personen vanaf achttien jaar en ouder en
10 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 35,05 Rijksleges)
|
65,55 euro
|
23.Reisdocumenten: Nederlandse identiteitskaart
23.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen
in de leeftijd tot achttien jaar en 5 jaar geldig is bedraagt
(inclusief EUR 5,40 Rijksleges)
|
28,95 euro
|
23.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen in de leeftijd van achttien jaar en ouder en 10 jaar geldig is bedraagt (inclusief EUR 27,70 Rijksleges)
|
51,30 euro
|
24.Reisdocumenten: gewaarmerkt kopie
24.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een door een Nederlandse autoriteit afgegeven reisdocument bedraagt
|
16,00 euro
|
25 .Reisdocumenten: toeslag spoedprocedure
25.1 Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld onder II.20.1, II.20.2, II.21.1, II.21.2, II.22.1 of II.22.2, of een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld onder II.23.1 of II.23.2, de spoedprocedure toepassing vindt, wordt een toeslag in rekening gebracht van
|
48,15 euro
|
26.Rijbewijzen: rijbewijs
26.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een rijbewijs bedraagt (inclusief EUR Rijksleges)
|
40,55 euro
|
27 .Rijbewijzen: toeslag spoedprocedure
27.1 Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een rijbewijs als bedoeld onder II.26.1. de spoedprocedure toepassing vindt, wordt een toeslag in rekening gebracht van
|
35,50 euro
|
III Programma Bereikbaarheid
1.Verstrekking incidentele ontheffing conform artikel 87 RVV 1990
1.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van een incidentele ontheffing van
het bepaalde in artikel 62 Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990, voor zover het betreft de borden van
bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
1990, om met een motorvoertuig het voetgangersgebied te
berijden in de toegestane richting bedraagt per dag
|
52,50 euro
|
2.Verstrekking, wijziging en verlenging ontheffing conform artikel 87 RVV 1990
2.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, zoals bedoeld
in artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,
tot het aanbrengen van een wijziging in de ontheffing dan wel
een verlenging daarvan bedraagt
|
73,60 euro
|
3.Gehandicaptenparkeerkaart en -plaats
3.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart
als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen
inzake het wegverkeer, dan wel een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats bij het woon-, werk- of studieadres bedraagt
|
30,75 euro
|
3.2Het tarief voor de medische keuring, noodzakelijk voor het in
behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart en/of een gehandicaptenparkeerplaats, bedraagt
|
50,65 euro
|
3.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor wijziging van het kenteken behorende bij de gehandicaptenparkeerplaats bedraagt
|
50,65 euro
|
3.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het aanbrengen van markering, paal en bebording
ter aanduiding van een gehandicaptenparkeerplaats bedraagt
|
236,65 euro
|
4.Milieuzone
4.1Het tarief voor het verkrijgen van een incidentele dagontheffing voor
de milieuzone zoals bedoeld in artikel 4 van het Reglement ontheffingen milieuzone vrachtauto’s en zoals bedoeld in artikel 2 van het Reglement ontheffingen milieuzone bestel- en personenauto’s bedraagt
|
26,25 euro
|
4.2 Het tarief voor het verkrijgen van een langdurige ontheffing
zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 van het Reglement ontheffingen milieuzone vrachtauto’s en zoals bedoeld in de artikelen 5 en 6 van het Reglement ontheffingen milieuzone bestel- en personenauto’s bedraagt
|
73,60 euro
|
5.Verkrijgen van een ontheffing conform artikel 5:3, 5:6, 5:7 of 5:10 Apv
5.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld
in artikel 5:3 Algemene plaatselijke verordening Utrecht ( te
koop aanbieden van voertuigen), artikel 5:6 (plaatsen voertuig voor recreatie), artikel 5:7 (parkeren grote voertuigen) of 5:10 (rijden of doen of laten staan van voertuigen in groenvoorzieningen), dan wel tot het aanbrengen van een wijziging in de ontheffing dan wel een verlenging daarvan bedraagt
|
73,60 euro
|
6. Taxivergunning
6.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2
van de Taxiverordening Utrecht 2015, bedraagt
|
94,60 euro
|
6.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het aanbrengen van een wijziging in de vergunning als bedoeld
onder 6.1, bedraagt
|
47,25 euro
|
IV Programma Beheer openbare ruimte
1.Apv artikel 2:9: inname openbare grond
1.1De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:9
Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedragen:
|
|
a.voor steigers, keten, loodsen, bouwwerktuigen, waaronder
begrepen bouwrails en bouwkranen en dergelijke, per object
|
74,00 euro
|
b.voor het innemen van ruimte door laden, lossen en opslaan van
goederen, bouwmaterialen en grond
|
74,00 euro
|
1.2De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
toestemming te verkrijgen tot afwijking van een eerder verleende
vergunning als bedoeld onder IV.1.1. bedragen
|
35,85 euro
|
2.Apv artikel 2:9: vergunning om mededelingen en andere objecten
aan te brengen in de openbare ruimte
2.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen, aanbrengen,
hebben of storten van voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven
de weg zoals bedoeld in artikel 2:9 Apv bedraagt
|
194,05 euro
|
3.Film- en televisieopnames
3.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld
in artikel 2:9 Algemene plaatselijke verordening Utrecht
bedraagt voor:
|
62,10 euro
|
b.het maken van film- of televisieopnames in verband waarmee
een voor openbare dienst bestemde (water)weg tijdelijk voor
het verkeer wordt afgesloten of andere maatregelen van
verkeerstechnische aard worden getroffen, ongeacht het in
beslag genomen tijdsbestek
|
339,15 euro
|
4.Telecommunicatiewet
4.1Het tarief ter zake van het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en wijze van uitvoering van de werkzaamheden als
bedoeld in artikel 5.4, eerste lid Telecommunicatiewet bedraagt
per aaneengesloten tracé van:
|
|
a.vanaf 0 tot 25 meter
|
69,20 euro
|
b.vanaf 25 tot 100 meter
|
633,80 euro
|
c. vanaf 100 tot 500 meter
|
770,10 euro
|
d. vanaf 500 tot 1.000 meter
|
938,10 euro
|
e. vanaf 1.000 meter
|
1.106,25 euro
|
4.2De onder IV.5.1.a. tot en met IV.5.1.e genoemde bedragen
worden verhoogd:
|
|
a. indien met betrekking tot een melding onderzoek en/of
vooroverleg plaatsvindt met het bedrag van de voorafgaand aan
het in behandeling nemen van de melding aan de melder
meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door
het college van burgemeester en wethouders is opgesteld
|
|
b.indien een begroting als bedoeld onder IV.5.2.a. is uitgebracht ,
wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag
na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is
gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk
is ingetrokken
|
|
5. Vergunning in het kader van de havenverordening
5.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de
Havenverordening Utrecht 2006.
|
86,00 euro
|
6.Opbreekvergunning kabels en leidingen
6.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 6
van de Verordening Kabels en Leidingen Utrecht 2013 (opbreek-
vergunning ten behoeve van kabels en leidingen) bedraagt per
aaneengesloten tracé van:
|
|
a.vanaf 0 tot 25 meter
|
69,20 euro
|
b.vanaf 25 tot 100 meter
|
633,80 euro
|
c.vanaf 100 tot 500 meter
|
770,10 euro
|
d.vanaf 500 tot 1.000 meter
|
938,10 euro
|
e.vanaf 1.000 meter
|
1.106,25 euro
|
6.2De onder IV.7.1.a. tot en met IV.7.1.e genoemde bedragen
worden verhoogd:
|
|
a.indien met betrekking tot een melding onderzoek en/of
vooroverleg plaatsvindt met het bedrag van de voorafgaand aan
het in behandeling nemen van de melding aan de melder
meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door
het college van burgemeester en wethouders is opgesteld
|
|
b.indien een begroting als bedoeld onder IV.7.2.a. is uitgebracht ,
wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag
na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is
gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk
is ingetrokken
|
|
7.Opbreekvergunning overig
7.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:11
Algemene plaatselijke verordening Utrecht (opbreekvergunning)
voor zover de werkzaamheden waarvoor de vergunning wordt
aangevraagd niet vallen onder paragraaf IV.5 (Telecommunicatiewet)
en/of paragraaf IV.7 (Opbreekvergunning kabels en leidingen) bedraagt
|
109,00 euro
|
8.Buitenevenementen
8.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
Artikel 5:31 Algemene plaatselijke verordening (voor het houden
van een evenement op of aan een openbare plaats of het openbaar
water) bedraagt voor:
|
|
a.een klein evenement
|
180,25 euro
|
b.een middelgroot evenement
|
777,15 euro
|
c. een groot evenement
|
2.063,85 euro
|
d.een zeer grootschalig evenement
|
4.495,95 euro
|
8.2Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze
paragraaf een geluidsmeting plaats vindt, worden de in deze
paragraaf genoemde tarieven per uur geluidsmeting
verhoogd met
|
120,45 euro
|
9. Evenementen: bijzondere locatie
9.1 Indien het verkrijgen van een vergunning genoemd in
paragraaf IV.9.1. betrekking heeft op een bijzondere locatie (waarbij
als bijzondere locatie wordt aangemerkt een locatie die voor het
eerst als evenementenlocatie wordt aangevraagd voor dat
specifieke evenement) worden de in paragraaf IV.9.1. genoemde
tarieven voor verhoogd met
|
5.207,05 euro
|
10.Standplaats: tijdelijke standplaats commercieel
10.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 5:13 Algemene plaatselijke verordening Utrecht
voor een tijdelijke standplaats voor commerciële straathandel
bedraagt
|
133,60 euro
|
11.Standplaats: tijdelijke standplaats niet commercieel
11.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 5:14 Algemene plaatselijke verordening Utrecht
voor een tijdelijke standplaats voor een ander doel dan
straathandel zonder commercieel oogpunt bedraagt
|
92,15 euro
|
12.Standplaats: vaste standplaats (commercieel)
12.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 5:13 Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedraagt:
|
|
a.voor een vaste standplaats voor commerciële straathandel
|
431,70 euro
|
b.voor een vaste standplaats voor commerciële straathandel ingeval
het een aanvraag betreft voor een vergunning onder dezelfde
voorwaarden als opgenomen in een eerder aan de aanvrager
verleende, expirerende vergunning
|
173,90 euro
|
c.voor het, voor de duur van de geldigheidstermijn van de vigerende
vergunning, overschrijven van de tenaamstelling van een in artikel
5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht genoemde
vergunning voor een vaste standplaats voor commerciële straat-
handel
|
30,95 euro
|
13. Ontheffing bedrijfsmatige bouw- of sloopwerkzaamheden buiten
reguliere werktijden of ontheffing geluidhinder
13.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,
derde lid van het Bouwbesluit 2012 dan wel als bedoeld in artikel 4:1 lid 2 van de APV, bedraagt
|
557,35 euro
|
14.Algemeen:tarief indien niet elders een tarief
14.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling
of een andere beschikking, alsmede de leges voor het niet verder
in behandeling nemen van een niet-ontvankelijke aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling
of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit
hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedragen
|
143,65 euro
|
V. Openbare Orde en (Wijk)Veiligheid
1.Kansspelen: aanwezigheidsvergunning speelautomaten
1.1Het tarief ter zake van het op aanvraag verkrijgen van een
aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b Wet op
de kansspelen voor de periode van twaalf maanden voor één
speelautomaat bedraagt
|
46,70 euro
|
1.2Het tarief ter zake van het op aanvraag verkrijgen van een
aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b Wet op
de kansspelen voor de periode van twaalf maanden voor
twee of meer speelautomaten bedraagt:
|
12,70 euro
|
vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten,
waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van:
|
34,00 euro
|
1.3 De subonderdelen V.4.1. en V.4.2 zijn van overeenkomstige
toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak langer dan
12 maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat
de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil
in looptijd van de vergunning verhoogd worden.
|
|
2.Kansspelen: vergunningen vestigen of exploiteren speelautomatenhallen
2.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het vestigen of exploiteren vaneen speelautomatenhal als bedoeld in artikel 2 Verordening op de speelautomatenhallen bedraagt:
|
1.502,60 euro
|
2.2Indien publicatie plaatsvindt, wordt het onder V.5.1. genoemde bedrag verhoogd met:
|
87,80 euro
|
3.Kansspelen: loterijvergunning
3.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 3, eerste lid Wet op de kansspelen (loterijvergunning met
een prijzenpakket van maximaal EUR 4.500,00) bedraagt
|
205,80 euro
|
4.Kansspelen: bingo en rad van avontuur
4.1Het tarief ter zake van het op aanvraag verlenen van diensten in
verband met het waarmerken van formulieren voor maximaal
vier bingoavonden of maximaal vier Rad van Avontuur avonden
bedraagt
|
138,70 euro
|
5.Drank en horeca: vergunning horeca of slijterbedrijf
5.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de
uitoefening van het horecabedrijf of slijterbedrijf als bedoeld in
Artikel 3 Drank- en Horecawet bedraagt
|
1.350,90 euro
|
6.Drank en horeca: melding wijziging inrichting
6.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een melding
wijziging inrichting als bedoeld in artikel 30 Drank- en Horecawet
en artikel 2 tweede lid Horecaverordening Utrecht bedraagt
|
621,50 euro
|
7.Drank en horeca: tijdelijke ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank ('tapontheffing')
7.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35,
eerste lid Drank- en Horecawet ("tapontheffing") bedraagt
|
184,90 euro
|
8.Drank en horeca: exploitatievergunning horecabedrijf
8.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van het
horecabedrijf als bedoeld in artikel 2, eerste lid Horecaverordening
Utrecht bedraagt:
|
|
a.zonder terras
|
944,50 euro
|
b.met terras
|
1.107,10 euro
|
9.Drank en horeca: horecabedrijf en exploitatievergunning horecabedrijf
9.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een combinatie van de vergunningen voor de
uitoefening/exploitatie van het horecabedrijf als bedoeld in artikel 3
Drank- en Horecawet en artikel 2, eerste lid Horecaverordening
Utrecht bedraagt:
|
|
a.zonder terras
|
1.310,30 euro
|
b.met terras
|
1.472,90 euro
|
10.Drank en horeca: melding wijziging leidinggevende
10.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van één leidinggevende (wijziging van het aanhangsel) als bedoeld in artikel 30a, tweede lid Drank- en Horecawet en
artikel 12a, tweede lid Horecaverordening Utrecht bedraagt:
|
202,80 euro
|
10.2Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging leidinggevende (wijziging van het aanhangsel) als bedoeld in artikel 30a. tweede lid Drank- en Horecawet en artikel 12a, tweede lid Horecaverordening Utrecht, bedraagt voor de tweede en volgende leidinggevende per leidinggevende:
|
135,20 euro
|
11.Drank en horeca:ontheffing alcoholverstrekking paracommerciële rechtspersonen
11.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid Drank- en
Horecawet en artikel 23, eerste lid Horecavergunning Utrecht bedraagt
|
163,80 euro
|
12.Drank en horeca: leges voor publicatie
12.1 Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van een vergunning als bedoeld in de paragrafen
V.5.9., V.5.12. en V.5.14. publicatie plaats vindt worden de aldaar
genoemde tarieven verhoogd met
|
87,80 euro
|
13. Apv artikel 2:17: vergunning voetbalwedstrijd
13.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:17
Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedraagt per in de
vergunning opgenomen wedstrijd
|
740,00 euro
|
14. APV artikel 3:4: seksinrichting en escortbedrijf
14.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 3:4 Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht bedraagt
|
2.839,10 euro
|
14.2Indien ter zake van de onder V.14.1. genoemde aanvraag publicatie plaatsvindt, wordt het tarief op grond van dit artikel verhoogd met
|
87,80 euro
|
15. APV artikel 3:8: seksinrichting en escortbedrijf: wijziging beheerder
15.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot wijziging als bedoeld in artikel 3:8 (wijziging beheerder
van een seksinrichting of escortbedrijf) Algemene plaatselijke
verordening Utrecht voor één of meerdere bestaande inrichtingen
bedraagt per beheerder
|
240,05 euro
|
16. Apv artikel 3.16: registratie raamprostituees
16.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot Registratie als raamprostituee, zoals bedoeld in artikel 3.16 (registratieplicht raamprostituees) Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedraagt
|
228,90 euro
|
17. Apv artikel 5.13: ventvergunning
17.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.13
Algemene plaatselijke verordening Utrecht voor het
gedurende één jaar uitoefenen van straathandel anders dan vanuit
een vast verkooppunt (ventvergunning) bedraagt
|
121,80 euro
|
18. Apv artikel 5:21: vergunningen evenement in een gebouw
18.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5:21 Algemene plaatselijke verordening Utrecht (vergunning
voor het houden van een evenement in een gebouw) bedraagt
|
4.733,15 euro
|
19. Winkeltijden: ontheffing winkeltijden
19.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
verzoek tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in
de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet
of de Winkeltijdenverordening Utrecht 2012 bedraagt
|
128,70 euro
|
20.Gebruiksvergunning: basistarief
20.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als
bedoeld in artikel 2.1. van de Brandbeveiligingsverordening
bedraagt
|
672,45 euro
|
21. Gebruiksvergunning: vermindering leges tijdelijk gebruik
21.1 Indien de aanvraag als bedoeld onder V.24.1. betrekking heeft op
een tijdelijk gebruik van niet meer dan vier weken wordt van het
legestarief vermeld onder V.24.1. geheven:
|
143,15 euro
|
22.Gebruiksvergunning: teruggaaf ingetrokken aanvraag
22.1 Indien de aanvraag als bedoeld onder V.24.1. wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen wordt van het legestarief
vermeld onder V.24.1. geheven
|
336,05 euro
|
23.Algemeen: tarief indien niet elders een tarief
23.1De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een
vrijstelling of een andere beschikking, alsmede de leges voor het
niet verder in behandeling nemen van een niet-ontvankelijke
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing,
een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor
niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen bedragen
|
143,65 euro
|
VI. Wonen en Monumenten
1.Begripsomschrijving
1.1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
investeringskosten: de investeringskosten als genoemd in het
normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad
laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het inrichten geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid
geschiedt, wordt in dit hoofdstuk onder investering nodig voor
de uitvoering verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch
verkeer zou moeten worden betaald voor het uitvoeren van het
werk waarop de aanvraag betrekking heeft.
|
|
2.Algemeen: bescheiden betreffende beschikt bouwwerk
2.1De leges voor het op aanvraag ter inzage geven van bescheiden
betreffende een beschikt bouwwerk bedragen per bouwdossier
|
9,80 euro
|
3.Algemeen: kopieën bouwplannen en aanverwante stukken
3.1De leges voor het op aanvraag verstrekken van meer dan vijftien
fotokopieën van bescheiden betreffende een beschikt bouwwerk,
van bestemmingsplanvoorschriften of bestemmingsplankaarten en
van in behandeling zijnde bouwplannen bedragen per fotokopie:
|
|
a.op A4-formaat
|
0,60 euro
|
b.op A3-formaat
|
0,80 euro
|
4.Algemeen: verstrekken huisnummerkaart
4.1De leges voor het verstrekken van een uit de huisnummerkaart
of grootschalige basiskaart vervaardigd uittreksel bedragen
|
8,35 euro
|
4.2De leges voor elk gelijktijdig aan de verstrekking bedoeld in VI.4.1.
verstrekt gelijkluidend exemplaar bedragen
|
1,40 euro
|
5.Algemeen: BAG plus
5.1De leges voor het schriftelijk verstrekken van gegevens uit de
BAG plus bedragen per perceelskaart
|
5,30 euro
|
6. Algemeen: verklaring bestemming en gebruik
6.1De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een schriftelijke verklaring omtrent de bestemming
en het gebruik van gebouwen/terreinen bedragen per adres
|
145,50 euro
|
7.Algemeen: principestandpunt projectuitvoeringsbesluit en/of
projectbesluit
7.1De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een
principestandpunt over een wijziging van een respectievelijk het
nemen van een projectuitvoeringsbesluit bedragen
|
497,40 euro
|
8.Ontwikkeling, wijziging en uitwerking bestemmingsplan
8.1Indien op verzoek ten behoeve van een project een
bestemmingsplan moet worden ontwikkeld (wijziging of
uitwerking hieronder mede begrepen) bedragen de voor de
ontwikkeling van het bestemmingsplan in rekening te brengen
kosten, bij een investering nodig voor de uitvoering
|
|
a.Categorie A: > EUR 0,00 en ≤ 100.000,00
|
8.381,00 euro
|
b.Categorie B: > EUR 100.000,00 en ≤ 1.000.000,00
|
15.086,00 euro
|
c.Categorie C: > EUR 1.000.000,00 en ≤ 10.000.000, 00
|
26.579,00 euro
|
d.Categorie D: > EUR 10.000.000,00 en ≤ 20.000.000,00
|
39.270,00 euro
|
e.Categorie E: > EUR 20.000.000,00 en ≤ 50.000.000,00
|
55.793,00 euro
|
f.Categorie F: > EUR 50.000.000,00
|
64.413,00 euro
|
9.Projectuitvoeringsbesluit
9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag om een projectuitvoeringsbesluit voor een project
(Crisis- en herstelwet): de som van de verschuldigde leges
voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het
project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag
betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra
toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden
uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig
het bepaalde in dit hoofdstuk en de tarieventabel van de
verordening leges omgevingsvergunning. In afwijking
van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of
andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
|
|
10.Samenloop met privaatrecht
10.1Het bepaalde in de paragrafen VI.8. en VI.9. vindt geen
toepassing voor zover de betreffende vergoeding op grond van
een privaatrechtelijke regeling is verschuldigd dan wel voor
zover deze vergoeding op een andere wijze (grondexploitatie/
gemeentelijke exploitatieverordening) wordt voldaan.
|
|
11.Weigering bestemmingsplanherziening
11.1 Wanneer de gemeente in eerste aanleg weigert medewerking te
verlenen aan een bestemmingsplanherziening worden aan leges in rekening gebracht
|
1.200,00 euro
|
12.Huisvesting: splitsing
12.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in
artikel 22 Huisvestingswet bedragen per appartementsrecht dat
door de splitsing zal ontstaan
|
1.384,45 euro
|
12.2. Het verschuldigde bedrag op grond van artikel VI.12.1 kent een
maximum per aanvraag van
|
27.689,60 euro
|
13.Huisvesting: onttrekking
13.1De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning tot geheel of gedeeltelijke
onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning
als bedoeld in artikel 21, onderdeel a Huisvestingswet
bedragen per woning die verloren gaat
|
1.197,60 euro
|
13.2 Het verschuldigde bedrag op grond van artikel VI.13.1. kent een
maximum per aanvraag van
|
5.988,10 euro
|
14.Huisvesting: samenvoeging
14.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van
woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21,
onderdeel b Huisvestingswet bedragen per woning die
verloren gaat
|
1.197,60 euro
|
15.Huisvesting: omzetting en woning vorming
15.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige
woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21,
onderdeel c Huisvestingswet bedragen per woning die
verloren gaat
|
2.811,80 euro
|
15.2 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning tot woningvorming als bedoeld in
artikel 21, onderdeel d Huisvestingswet bedragen per woonruimte
|
1.197,60 euro
|
16. Teruggaaf: intrekken aanvraag, weigering vergunning Huisvestingswet
16.1 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning op grond van de Huisvestingswet
maar voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt
ingetrokken of indien de gevraagde vergunning niet wordt
verleend, wordt ambtshalve teruggaaf verleend die een
percentage is van de geheven leges, welk percentage bedraagt
|
40%
|
16.2Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning op grond van de Huisvestingswet
doch voor het verlenen van de opname 'staat van onderhoud en
gebreken', deze aanvraag wordt ingetrokken wordt ambtshalve
teruggaaf verleend die een percentage is van de geheven leges,
welk percentage bedraagt
|
70%
|
17. Leegstandwet: vergunning tijdelijke verhuur
17.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet:
|
95,20 euro
|
17.2 Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van
woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet
|
40,05 euro
|
18. Algemeen: tarief indien niet elders een tarief
18.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of
een andere beschikking, alsmede de leges voor het niet verder in
behandeling nemen van een niet ontvankelijk aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of
een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit
hoofdstuk een tarief is opgenomen bedragen
|
143,65 euro
|
19 Archeologie: beoordeling vergunningsaanvragen (bouw-)werkzaamheden
De leges voor de beoordeling van een vergunningsaanvraag
(bouw)werkzaamheden en het schriftelijk verstrekken van besluiten
inzake archeologische waarden en verwachtingen bedragen
|
492,00 euro
|
20 Archeologie: beoordeling plannen van aanpak
De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van Plannen
van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het
Protocol opstellen Plan van Aanpak, KNA 3.2 bedragen
|
246,00 euro
|
21 Archeologie: beoordeling programma van eisen
De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van
Programma's van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek,
overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen,
KNA 3.2 bedragen
|
739,00 euro
|
22 Archeologie: beoordeling evaluatierapporten
De leges voor de beoordeling en goedkeuring, namens het bevoegd
gezag, van evaluatierapporten die voortvloeien uit archeologisch
(voor)onderzoek als bedoeld in artikel 39, lid 2, artikel 40, lid 1
en artikel 41, lid 1 en 2 van de Monumentenwet, bedragen
|
492,00 euro
|
23 Archeologie: beoordeling rapportages
De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van
rapportages die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek,
als bedoeld in artikel 39, lid 2, artikel 40, lid 1 en artikel 41, lid 1 en
2 van de Monumentenwet, bedragen
|
|
23.1 Bureauonderzoek
|
492,00 euro
|
23.2IVO/O en IVO/P incl. opstellen selectiebesluit
|
615,00 euro
|
23.3Opgraving/AB
|
1.479,00 euro
|
24 Archeologie: archeologisch depot
De leges voor het controleren en in het gemeentelijk archeologisch
depot opnemen van de archeologische documentatie en archeologische
vondsten bedragen
|
614,00 euro
|
25 Archeologie: aanvraag archeologievergunning
De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een archeologievergunning, zoals bedoeld in artikel 3
en 4 van de Verordening op de Archeologische Monumentenzorg
Utrecht, bedragen
|
1.479,00 euro
|
26 Archeologie: Raadpleging bodemarchief
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot Informatieverstrekking uit het bodemarchief van de gemeente
Utrecht bedraagt per dossier
|
37,60 euro
|