Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2017, 21541 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2017, 21541 | Beleidsregels |
Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
Bij de toetsing van nieuwe ontwikkelingen in Helmond wordt beoordeeld of er in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien. De Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017 is hiervoor veelal het toetsingskader.
Vanwege de huidige overcapaciteit aan parkeerplaatsen in het centrum en de wenselijkheid om de positie van het centrum te versterken en een stevige impuls te geven aan de bestrijding van leegstand, wordt de beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007 gedeeltelijk aangepast. De aanpassing beoogt nieuwe centrumontwikkelingen in bestaand vastgoed te stimuleren.
De regeling geldt voor een specifiek in bijlage 1.2. aangewezen gedeelte van het centrum- en schilgebied.
De inhoud van deze tijdelijke stimuleringsregeling is in bijlage 4 beschreven maar houdt kortgezegd in dat voor functiewijzigingen in het centrumgebied met uitzondering van functiewijzingen naar wonen, kamerbewoning en short stay facilities, tijdelijk geen extra parkeereis gesteld wordt. De parkeernormen uit de beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007 zijn verder één op één overgenomen in de nieuwe beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017.
In 2017 zal de volledige update van de parkeernormen die opgenomen staan in de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007, opgepakt moeten worden.
Bij alle bouwaanvragen wordt er getoetst op het aspect parkeren. Indien de parkeernormen in het ter plaatse geldende bestemmingsplan zijn opgenomen, wordt op basis van die parkeernorm bepaald hoeveel parkeerplaatsen er benodigd zijn. Indien het bestemmingsplan geen parkeernormen bevat, wordt op basis van de bouwverordening (artikel 2.5.30) getoetst. In de bouwverordening staat aangegeven dat in voldoende mate voorzien moet worden in de ruimte ten behoeve van het parkeren of stallen van auto’s.
In de voorliggende Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017 is deze bepaling uitgewerkt en wordt aangegeven aan welke parkeernormen er dan voldaan moet worden.
Bij wijzigingen in de beleidsregel zijn de nieuwe parkeernormen ook direct toepasbaar op nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
Uitgangspunten bij het opstellen van de nieuwe parkeernormen zijn:
De CROW publicatie 182 ‘parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering’ van juni 2003 en de CROW uitgave ‘ASVV 2004’ van april 2004 vormden de leidraad voor de normen in de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007. Hiervan is alleen afgeweken indien er gezien de lokale omstandigheden goede argumenten voor zijn en/of door ervaringen binnen de gemeente (zie arcering). Binnen de door de CROW gehanteerde categorie-indeling wordt Helmond als ‘sterk stedelijk’ beschouwd.
Tabel 1: Gebiedsindeling: 1
Het in de parkeernormen aangegeven aandeel voor bezoekers moet altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven ten behoeve van het parkeren van bezoekers van het betreffende object met uitzondering van het onder h bepaalde. Het is dus niet noodzakelijk dat de parkeernorm voor bezoekers daarmee automatisch op gemeentelijk terrein gerealiseerd moet worden. De parkeernorm voor bezoekers kan dus bijvoorbeeld niet in een afgesloten parkeerkelder gerealiseerd worden welke niet vrij toegankelijk is voor bezoekers.
Binnen het centrum- en schil gebied wordt een apart gebiedsdeel aangewezen , zie bijlage 1.2, Voor dit gebiedsdeel geldt dat voor functiewijzigingen, met uitzondering van functie wonen, kamerbewoning en short stay facilities, het op grond van de parkeernorm aantal vereiste parkeerplaatsen niet wordt opgelegd voor de tijd dat er sprake is van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen in het centrum- en schilgebied.
4. PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE
De te hanteren parkeernormen zijn afhankelijk van de functie van het gebouw / project. Per functie / categorie zijn de te hanteren parkeernormen onderstaand weergegeven.
Parkeernormen Categorie Wonen:
Uitleg bij de te hanteren parkeernormen voor de categorie Wonen:
Een indeling naar b.v. duur/middenklasse/goedkoop is veel flexibeler in de tijd. Deze indeling gaat met de tijd mee ook al stijgen / dalen de woningprijzen. Zie voor de indeling tabel 2 en 3. Deze indeling wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing en de maximale huursubsidiegrens, beide vastgesteld door het Ministerie van VROM. Het team verkeer & vervoer gaat na of aanpassingen noodzakelijk zijn.
Tabel 2: Indeling koopwoningen voor 2008:
Indeling vastgesteld op basis van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. (ISV-2) van het Ministerie van VROM (prijspeil januari 2008). Dit wordt jaarlijks geïndexeerd.
Tabel 3: Indeling huurwoningen voor 2008
De indeling van de huurwoningen is vastgesteld op basis van de maximale huursubsidiegrens, vastgesteld door het Ministerie van VROM. Dit wordt jaarlijks geïndexeerd.
Tabel 4: Berekeningsaantallen parkeervoorzieningen bij woningen
1,01 |
|||
0,852 |
|||
Dubbele parkeerplaats zonder garage3 |
|||
Eén parkeerplaats deel uitmakend van een grotere gebouwde parkeergarage / -kelder |
|||
Eén parkeerplaats deel uitmakend van een groter parkeerterrein |
Bij binnenmaat ≥ 6,00m. lengte en ≥ 3,00m breedte is er voor de berekening van de parkeernorm sprake van een garage.
Parkeernormen Categorie Winkels:
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Winkels:
Parkeernormen Categorie Kantoren:
Centrum1 |
|||||
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Kantoren:
Parkeernormen Categorie Bedrijven:
Centrum1 |
|||||
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Bedrijven:
Parkeernormen Categorie Recreatie:
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Recreatie:
Parkeernormen Categorie Zorgvoorzieningen:
Centrum1 |
|||||
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Zorgvoorzieningen:
Parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:
Per leslokaal. Excl. Kiss & Ride1 |
|||||
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Onderwijsvoorzieningen:
Bij kinderdagverblijven is kenmerkend dat bijna alle kinderen met de auto worden gebracht en gehaald. Ook bij basisscholen worden veel kinderen met de auto gebracht en gehaald. Er is hierbij wel sprake van een zekere spreiding, niet iedereen brengt of haalt zijn/haar kind op hetzelfde tijdstip. Voor de bepaling van het aantal parkeerplaatsen voor het halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven wordt de rekenmethode van bijlage 2 gehanteerd.
Parkeernormen Categorie Overige voorzieningen:
Centrum2 |
|||||
Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Overige voorzieningen:
Voor functies waarvan hier geen parkeernormen beschreven bepaalt het college de te hanteren parkeernorm
Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedsgebied van de functie) in verhouding tot concurrenten of alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers / bezoekers kan er misschien gekozen worden om een lagere parkeernorm te hanteren. In bijlage 3 staat voor een groot aantal functies de parkeernorm met een bandbreedte aangegeven. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.
De regiegroep, en indien deze er niet is de projectgroep, kan bepalen of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Dit moet altijd goed gemotiveerd worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.
Met een parkeerbalans kan de (on)balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod binnen een bepaald gebied worden berekend. Vaak valt de parkeervraag van functies niet samen in de tijd. Gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen is dan mogelijk. De mogelijkheid tot gecombineerd gebruik binnen een gebied hangt af van de mate van openbaarheid en de locatie van de parkeervoorzieningen en van de loopafstanden naar de bestemming.
De opgenomen parkeernormen en aanwezigheidspercentages geven een indicatie van de omvang van de benodigde aantal parkeerplaatsen. De te hanteren aanwezigheidspercentages voor de verschillende periodes van de dag/week zijn weergegeven in tabel 5.
Tabel 5: Aanwezigheidspercentages
Het kan ook zijn dat één gebouw meerdere functies heeft. De parkeernorm voor het gebouw wordt dan bepaald door een parkeerbalans voor het gebouw op te stellen. Voor alle functies binnen het gebouw wordt de parkeernorm vastgesteld en wordt nagegaan of gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen mogelijk is.
7. ALTERNATIEVE OPLOSSING PARKEERNORMEN
Indien het voor een bouwplan werkelijk onmogelijk is om aan de gestelde parkeernormering te kunnen voldoen worden er enkele oplossingen aangegeven om het afgeven van een bouwvergunning toch mogelijk te maken. De parkeermogelijkheden op eigen terrein moeten daarbij wel altijd maximaal ingevuld worden. De aangegeven oplossingen dienen dus alleen voor de nog ontbrekende parkeerplaatsen.
Alternatieve oplossing buiten openbaar gebied.
De initiatiefnemer komt zelf met een oplossing, waardoor het parkeren niet in openbaar gebied hoeft te gebeuren. De parkeerplaatsen worden op een terrein gerealiseerd dat op zeer korte loopafstand is gelegen. Hierbij moet schriftelijk vastgelegd worden dat deze parkeerplaatsen bij het betreffende bouwplan horen en als zodanig gehandhaafd moeten blijven.
Burgemeester & Wethouders van de gemeente moet deze constructie goedkeuren.
Alternatieve oplossing in openbaar gebied.
De gemeente ziet mogelijkheden om in de directe omgeving de parkeerplaatsen te realiseren in openbaar gebied (al dan niet in een parkeergarage) en acht dit ook wenselijk. De lasten, inclusief de beheerslasten, van deze parkeerplaatsen moeten opgenomen worden in de exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer. Beide partijen moeten akkoord gaan met deze constructie.
Voor alle drie bovenstaande mogelijkheden is een B&W-besluit noodzakelijk.
Burgemeester en wethouders van Helmond
mevrouw P.J.M.G. Blanksma-Van den Heuvel
de burgemeester
mr. drs. A.P.M. ter Voert
de secretaris
Bijlage 1.1 b.b. beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
De indeling van de gebieden is conform de Statistische gebiedsindeling van de gemeente Helmond.
Bijlage 1.2 b.b. beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
Indien de locatie ligt binnen het gebied zoals in onderstaande tekening is aangegeven (binnen de arcering) geldt voor functiewijzingen (met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities) dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist.
Bijlage 2 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
Rekenmethode voor halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven.
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,51 x 0,752
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,852
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,752
het totaal aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen
het percentage leerlingen dat wordt gebracht en gehaald ligt tussen de 1% en 60%. Dit is onder meer afhankelijk van:
Gemiddeld ligt het percentage op:
Bij gescheiden aanvangs- en eindtijd van de groepen 1 t/m 3 en 4 t/m 8 mag het aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen met maximaal 40% worden gereduceerd.
Bron: CROW; publicatie 182; Parkeerkencijfers- Basis voor parkeernormering; juni 2003.
Bijlage 3.1 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
BANDBREEDTE PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE
In hoofdstuk 4 van de beleidsregel parkeernormen Helmond 2007 staan de te hanteren parkeernormen naar functie / categorie uitgesplitst. Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedsgebied van de functie) in verhouding tot concurrenten of alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers / bezoekers kan er misschien gekozen worden om een lagere parkeernorm te hanteren.
Onderstaand staat per functie / categorie de bandbreedte aangegeven waar binnen er mogelijk afgeweken kan worden van de geldende parkeernorm. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.
De regiegroep, en indien deze er niet is de projectgroep, kan bepalen of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Dit moet altijd goed gemotiveerd worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.
Bijlage 3.2. b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007
Bandbreedte parkeernormen Categorie Winkels:
Bandbreedte parkeernormen Categorie Kantoren:
Centrum1 |
|||||
Bandbreedte parkeernormen Categorie Bedrijven:
Centrum2 |
|||||
Bijlage 3.3 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007
Bandbreedte parkeernormen Categorie Recreatie:
Bandbreedte parkeernormen Categorie Zorgvoorzieningen:
Centrum1 |
|||||
Bijlage 3.4 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007
Bandbreedte parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:
Per leslokaal. Excl. Kiss & Ride1 |
|||||
Bandbreedte parkeernormen Categorie Overige voorzieningen:
** Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.
Bijlage 4 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017
Om de positie van het centrumgebied te versterken en een stevige impuls te geven aan de bestrijding van leegstand is het wenselijk om nieuwe ontwikkelingen in het bestaand vastgoed te stimuleren. Dit vormt de aanleiding voor gedeeltelijke herziening van deze beleidsregel.
De tijdelijke stimuleringsregeling houdt in dat de op grond van de beleidsregel geldende parkeernormen bij functiewijzingen in een gedeelte van het centrum- en schilgebied tijdelijk niet worden geëist, met uitzondering van functiewijzingen naar wonen, kamerverhuur en short stay facilities. Het type parkeerder voor deze functies heeft namelijk de behoefte om 24 uur per dag, 7 dagen in de week, gebruik te kunnen maken van een parkeerplaats op korte loopafstand. Voor de parkeerplaatsen in de gemeentelijke parkeergarages is dit momenteel niet mogelijk. Het gedeelte van het centrum- en schilgebied waarop deze tijdelijke regeling van toepassing is, is weergegeven in bijlage 1.2.
Deze tijdelijke regeling wordt mogelijk geacht omdat op dit moment in het centrumgebied sprake is van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt opgevangen binnen de bestaande overcapaciteit aan openbare parkeerplaatsen binnen de directe omgeving van het in bijlage 1.2 aangewezen gebied.
Oorzaken van de bestaande overcapaciteit zijn o.a. de crisis van de afgelopen jaren, de leegstand, het veranderend koopgedrag (zoals het gebruik van internet). Het blijft wel noodzakelijk om de overcapaciteit in het centrum goed in beeld te houden. Te meer omdat per 1 oktober 2019 de City parkeergarage en het daarbij liggende parkeerterrein niet meer als openbare parkeergarage c.q. -terrein in gebruik zal zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-21541.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.