Gemeenteblad van Hilversum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hilversum | Gemeenteblad 2017, 214011 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hilversum | Gemeenteblad 2017, 214011 | Overige besluiten van algemene strekking |
MANDAATBESLUIT HEFFING BELASTINGEN 2018, HILVERSUM
De ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen zijnde de in artikel 231,
tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar van Hilversum;
gelet op het bepaalde in Titel 4, Hoofdstuk XV, Paragraaf 4, van de Gemeentewet en
Hoofdstuk 10, Titel 10.1, afdeling 10.1.1, van de Algemene wet bestuursrecht;
daarbij genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.
In dit besluit wordt een aantal begrippen gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan:
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, Rijks, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.
De in dit besluit bedoelde bevoegdheden worden door de functionaris aan wie mandaat is verleend, uitgeoefend in naam en onder verantwoordelijkheid van de heffingsambtenaar.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
Namens de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen,
en dan de functie en naam van de gemandateerde en zijn of haar handtekening.
Terinzagelegging en bekendmaking
Mandaatbesluiten worden digitaal ter inzage gelegd in de burgerleeskamer bij de afdeling Publiekszaken, Stadskantoor, Oude Enghweg 23. Ook wordt de mededeling op elektronische wijze bekend gemaakt via de website www.officielebekendmakingen.nl.
Ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging
De oorspronkelijke gemandateerde blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de onder-gemandateerde. Deze ondergemandateerde bevoegdheden worden in een register opgenomen.
Dit register wordt digitaal ter inzage gelegd in de burgerleeskamer bij de afdeling Publiekszaken, Stadskantoor, Oude Enghweg 23. Ook wordt de mededeling op elektronische wijze bekend gemaakt via de website www.officielebekendmakingen.nl.
3.Ondermandaten worden ter kennis van de heffingsambtenaar gebracht.
Aan de directeur van P1 On Street B.V. wordt de bevoegdheid verleend betreffende het opleggen van naheffingsaanslagen parkeerbelastingen.
Afhandeling verzoeken openbaarheid (gerelateerde) belastinggegevens
Aan de Adviseur(s) III van het team Concernadvisering van de afdeling Interne Advisering wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de beantwoording en afhandeling van verzoeken tot openbaarheid van (gerelateerde) belastinggegevens zoals bijv. Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who).
Vergunning belanghebbenden parkeren
Aan de teammanager van het team KCC van de afdeling Publiekszaken wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de heffing van gelden voor parkeervergunningen belanghebbenden parkeren.
Retributies afdeling Openbare Ruimte
Aan de teammanager van het team Administratiehuis van de afdeling Interne Dienstverlening wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de heffing van marktgelden, havengelden en de leges ten aanzien van de rooi- en ventvergunningen.
Retributies en belastingen afdeling Interne Advisering
Aan de teammanager van het team Administratiehuis van de afdeling Interne Dienstverlening wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de heffing van leges en de BIZ-bijdragen Gijsbrecht e.o. van deze Afdeling.
Retributies afdeling Publiekszaken
Aan de teammanager van het team Backoffice van de afdeling Publiekszaken wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de heffing van deze leges.
Retributies en belastingen afdeling Interne Advisering overige
Aan de teammanager van het team Administratiehuis van de afdeling Interne Dienstverlening wordt de bevoegdheid verleend betreffende: de heffing van de niet jaarlijkse precariobelasting, staangeld voor woonwagens en leges betreffende bestuursstukken, diverse wetten en verordeningen, archief, welstand, Kadaster, milieu en overige stukken en zaken.
de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen,
TOELICHTING OP HET MANDAATBESLUIT HEFFING BELASTINGEN 2018
De gemeenteambtenaar die belast is met de heffing van de gemeentelijke belastingen (“de inspecteur”) heeft de volgende bevoegdheden:
uitreiken van aangiftebiljetten;
fungeren als functionaris bij wie de aangifte moet worden gedaan;
vorderen van gegevens, inlichtingen en inzage van boeken en bescheiden op grond van artikel 231 van de Gemeentewet, artikel 246a van de Gemeentewet, artikel 30 van de Wet WOZ, artikel 31 van de Wet WOZ, artikel 56 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en artikel 63a van de Invor- deringswet 1990;
vaststellen van (voorlopige) aanslagen en (ambtshalve) bepalen van de waarde (artikel 20 Wet WOZ);
navorderen dan wel naheffen van belastingen;
verlenen van vrijstelling, vermindering en ontheffing voor zover de verordening daarin voorziet;
behandelen van en uitspraak doen op WOZ-beschikkingen, verzoekschriften en bezwaarschriften, behandelen van (hoger)beroepschriften (vertoogschriften, repliek en dupliek, pleitnota´s), verstrek-
ken van inlichtingen en gegevens.
In dit verband wordt niet onder heffing gerekend het toepassen van artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hardheidsclausule) en artikel 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (gehele of gedeeltelijke kwijtschelding).
Hieronder volgt een opsomming van soorten belasting/retributies ten aanzien waarvan de ambtenaar belast
met de heffing van de gemeentelijke belastingen bevoegd is tot heffing.
Leges als genoemd in de Legesverordening
Daarnaast is de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen bevoegd tot het vast-
stellen van de waarde van de onroerende zaken bij een voor bezwaar vatbare beschikking als bedoeld in
artikel 20 e.v. van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).
In de praktijk is de heffing, inning en invordering gesplitst.
Het team Gegevenshuis verzorgt de heffing van:
Precariobelasting, jaarlijkse (structurele) aanslagen
Parkeerbelastingen, de naheffingsaanslagen.
Het team Administratiehuis cluster belastingen verzorgt de heffing en inning van:
Precariobelasting, de niet jaarlijkse (incidentele) aanslagen
Grafrechten, anders dan jaarlijks onderhoud (betreffende voorgaande jaren tot en met 1 augustus 2016; daarna overgegaan naar privaatrechtelijke Uitvaartstichting Hilversum)
De invordering van deze belastingen is vanaf de laatste vervaltermijn (= eerste aanmaning) gemandateerd aan de directeur van Invorderingskantoor Nederland BV (INVONED).
Het team Administratiehuis cluster invordering verzorgt de inning en invordering van:
Precariobelasting, jaarlijkse (structurele) aanslagen
Grafrechten, jaarlijkse onderhoudsrechten en de afkoop onderhoudsrechten (betreffende voorgaande jaren tot en met 1 augustus 2016; daarna overgegaan naar privaatrechtelijke Uitvaartstichting Hilver-sum)
Parkeerbelastingen, de naheffingsaanslagen.
De ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen is in de hoedanigheid van gemeenteambtenaar die is aangewezen als heffingsambtenaar een bestuursorgaan. Op zijn handelen/besluiten zijn daardoor de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dat geldt ook voor afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht inzake mandaat. Nu zowel de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen zijn bevoegdheden rechtstreeks aan de wet ontleent kan hij zijn bevoegdheden mandateren (en toestaan dat ondermandaat wordt verleend).
Het kenmerk van mandaat is dat de bevoegdheid in naam van het bestuursorgaan (in dit geval de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen wordt uitgeoefend. De ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen blijft echter verantwoordelijk en kan altijd aanwijzingen geven en beperkingen opleggen ten aanzien van de uit te oefenen bevoegdheid. Een in mandaat genomen besluit geldt altijd als een besluit van het bestuursorgaan, mits dit binnen de grenzen van het mandaat is gebleven.
In de Algemene wet bestuursrecht worden in artikel 10:3 de grenzen van mandaat bepaald. Dit wordt als volgt geformuleerd:
Mandaat is niet toegestaan wanneer het bij wettelijk voorschrift is uitgesloten en wanneer de aard van de bevoegdheid zich ertegen verzet. Bij dit laatste kunnen drie soorten situaties worden onderscheiden:
voorzienbaar is dat het besluit politiek gevoelige en publicitaire consequenties heeft;
uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien de gemandateerde enige twijfel koestert of zich een omstandigheid voordoet waarbij de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet.
De afhandeling van fiscaal bezwaar en (hoger)beroep wordt niet gemandateerd aan medewerkers van andere afdelingen/diensten. De afhandeling van fiscaal bezwaar en (hoger)beroep blijft bij het team Gegevenshuis cluster belastingen vanwege de daar aanwezige specifieke kennis op belastinggebied.
In de ondertekening van een in mandaat genomen besluit moet tot uitdrukking komen namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. De in dit artikel opgenomen formulering brengt dit voldoende
Ondermandaat kan alleen met instemming van de mandaatgever worden verleend. Dit komt omdat een
in mandaat genomen besluit als een besluit van de mandaatgever geldt. De verantwoordelijkheid van de mandaatgever (in dit geval de ambtenaar belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen of de ambtenaar belast met de invordering van de gemeentelijke belastingen) is in het geding en daarom moet de mandaatgever zijn instemming geven voor het ondermandaat. Dat wordt in lid 1 geregeld.
Het ligt voor de hand dat verder ondermandateren (dus een “onder-ondermandaat”) niet mogelijk is.
Dit blijkt ook uit de Algemene wet bestuursrecht. In artikel 10:9 lid 1 wordt de mogelijkheid van on-dermandaat geregeld. In lid 2 van dat artikel wordt aangegeven dat de overige bepalingen van de af-
deling over mandaat van overeenkomstige toepassing zijn (dus artikel 10:9 zelf niet).
Het betreft hier mandaat aan een niet-ondergeschikte. Op grond van artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht moet de niet-ondergeschikte (of in een voorkomend geval degene onder wiens verantwoor-delijkheid hij werkt) instemmen met de mandaatverlening. Deze instemming is vormvrij. Het hoeft niet schriftelijk plaats te vinden, maar kan ook blijken uit de feitelijke uitoefening van het mandaat. Het ont-breken van een schriftelijke instemming hoeft geen bevoegdheidsgebrek op te leveren. Dit blijkt ook al
uit de Memorie van Toelichting op artikel 10:4. Daarin staat namelijk dat het stellen van de eis dat de in-stemming schriftelijk wordt gegeven te zwaar is. Het zou in sommige gevallen een te grote administratie-ve belasting kunnen vormen. Tot slot wordt opgemerkt dat ondermandaat, gelet op artikel 7, is toegestaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-214011.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.