Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2017, 213165 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2017, 213165 | Verordeningen |
Verordening reinigingsheffingen 2018
Hoofdstuk I Inleidende bepalingen
De raad van de gemeente Tilburg;
vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2018”.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
perceel: een gebouwde onroerende zaak - of een gedeelte ervan - dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel wordt gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen, een demontabel zomer- of vakantiehuisje en een wisselwoning, indien gebruikt door een particuliere huishouding;
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
Het bepaalde in artikel 6, tweede lid, en artikel 7, eerste lid, is niet van toepassing indien er sprake is van verhuizing binnen de gemeente Tilburg, waarbij de belastingplichtige zowel op het nieuwe als op het oude adres als belastingplichtige, conform het bepaalde in artikel 5 van deze verordening, kan worden aangemerkt (doorlopende plicht).
Artikel 10 Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de tweede maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 12 gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt tussen de 24e en het einde van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later (eveneens tussen de 24e en het einde van de maand).
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Belastingplichtig voor de reinigingsrechten is degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen, bedoeld in artikel 11, gebruik maakt.
Artikel 13 Maatstaf van heffing en tarief
Het recht voor het aanbieden op de gemeentelijke milieustraten van te storten of te verbranden restafval of afval dat een fractie te storten of te verbranden restafval bevat, bedraagt € 5,00 per m³ met dien verstande dat het recht voor afgifte van 0 tot 1m³ tenminste € 5,00 bedraagt. Hierbij wordt onder restafval verstaan huishoudelijke afvalstoffen die niet of alleen tegen onevenredige kosten geschikt zijn voor hergebruik en die moeten worden gestort of verbrand. Nadere regels met betrekking tot het storten van restafval zijn in het Uitvoeringsbesluit 2016 Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2016 opgenomen.
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, (digitale) nota of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag vermeld staat.
Hoofdstuk IV Algemene bepalingen
De hiervoor onder hoofdstuk III vermelde tarieven zijn inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 18 Nadere regels door het college
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2018”
Voor de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 100% kostendekkendheid.
Met ingang van het belastingjaar 2018 wordt een tariefdifferentiatie voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens ingevoerd. Het tarief voor een éénpersoonshuishouden wordt vastgesteld op 90% van het tarief voor een meerpersoonshuishouden. Zoals voorheen blijft de peildatum 1 januari of, indien de belastingplicht later in het jaar aanvangt, de situatie bij aanvang van de belastingplicht. Aldus hoeven geen wijzigingen (teruggaaf of navordering) te worden aangebracht indien het aantal personen in de loop van het jaar verandert.
Ten opzichte van 2017 zijn de kosten van de afvalstoffenheffing € 1,2 miljoen lager.
Deze daling wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de verlaging van het rente-omslagpercentage naar 0% en lagere afvalverwerkingskosten. Aangezien de kosten in 2018 dalen, vindt geen onttrekking uit de egalisatiereserve- en voorziening afvalstoffenheffing plaats. Hierdoor kunnen deze worden ingezet voor afvlakking van toekomstige tarieven.
Voor het belastingjaar 2018 is het tarief van € 5,00 voor het aanbieden van restafval op de gemeentelijke milieustraat en het tarief van € 25,00 voor het ophalen van grof huisvuil ongewijzigd gebleven ten opzicht van belastingjaar 2017.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-213165.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.