Tweede wijziging Beleidsregels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Zoetermeer,

 

besluit:

 

  • l.

    De tekst van artikel 4.8 van de Beleidsregels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 te vervangen door onderstaande tekst en bijbehorende bijlage 1 de tarieventabel:

     

Artikel 4.8 Berekening hoogte PGB

 

De wijze waarop de hoogte van een PGB door het college wordt vastgesteld moet in de verordening geregeld worden (artikel 2.9, aanhef en onder c, van de Jeugdwet). In artikel 10, tweede lid, van de verordening is hier uitvoering aan gegeven door middel van het vastleggen van de substantiële materiële norm- en kaderstelling, in de vorm van een berekeningswijze voor het bepalen van de hoogte van PGB’s. Een op basis van deze berekeningswijze vastgesteld PGB moet de jeugdige of zijn ouders in staat stellen de jeugdhulp die tot de benodigde individuele voorziening behoort van derden te betrekken (artikel 8.1.1, eerste lid, van de Jeugdwet). Er is daarom bewust gekozen geen tarieven in de verordening op te nemen. Het hanteren van vaste tarieven zou er immers toe kunnen leiden dat weliswaar gehandeld wordt overeenkomstig de berekeningswijze en tarieven van de verordening, maar dat de uitkomst een PGB-hoogte is waarmee de jeugdige of zijn ouders niet in staat zijn de benodigde jeugdhulp van derden te betrekken. Uit het oogpunt van transparantie en duidelijkheid wordt in deze beleidsregel uiteengezet hoe het college – in lijn met de Jeugdwet en overeenkomstig de berekeningswijze zoals deze is bepaald in de verordening – uitvoering zal geven aan de bevoegdheid om de hoogte van PGB’s vast te stellen.

 

Berekeningswijze

 

De berekeningswijze is als volgt omschreven:

 

De hoogte van een PGB:

 

  • a.

    is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan (inclusief

    begroting) over hoe zij het PGB gaan besteden;

  • b.

    is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen, en

  • c.

    bedraagt ten hoogste de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate individuele voorziening in natura met dien verstande dat:

    • l.

      als de jeugdhulp betrokken wordt van een gekwalificeerde zorgaanbieder, het PGB 100% bedraagt van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd, en

    • ll.

      als de jeugdhulp betrokken wordt van een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder, het PGB 85% bedraagt van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd, en.

    • lll.

      als de jeugdhulp betrokken wordt van een persoon die behoort tot het sociale netwerk of aan een persoon die als niet-gekwalificeerde zorgaanbieder wordt aangemerkt, het tarief maximaal € 20 per uur of dagdeel bedraagt.

       

Met het hanteren van deze berekeningswijze wordt de hoogte van een PGB in belangrijke mate bepaald door wat het de gemeente zou kosten als het de betreffende individuele voorziening in natura zou verstrekken (‘de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate individuele voorziening in natura’, onderdeel c, aanhef).

 

Tarieven

 

Bij het berekenen van de kostprijs ten behoeve van het bepalen van de hoogte van een PGB worden twee situaties onderscheiden met betrekking tot het daarbij te hanteren tarief:

 

  • 1.

    Voor veel individuele voorzieningen is een tarief bepaald dat als uitgangspunt genomen wordt voor het berekenen van de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate voorziening in natura (en dus – op basis daarvan – de hoogte van het PGB). Voor zover het betreft jeugdhulp die wordt geleverd door (zelfstandig werkende) gekwalificeerde zorgaanbieders (onderdeel c, onder I en II) zijn deze opgenomen in de tarieventabel in bijlage 1 bij deze beleidsregel. Deze tarieven zijn gebaseerd op – voor zover daar sprake van is – de toepasselijke, dan wel best vergelijkbare tarieven die worden gehanteerd in relatie tot de door de gemeente ge(raam)contracteerde jeugdhulpaanbieders (ten hoogste 100%, respectievelijk 85% daarvan). Die tarieven zijn in eerste instantie vastgesteld ten behoeve van de aanbesteding van inkoop van jeugdhulp vanaf 1 januari 2018. Aanbieders hebben zich hierop in kunnen schrijven, waarna met diverse aanbieders die aan de voorwaarden konden voldoen raamcontracten zijn gesloten. Overeenkomstig die raamcontracten worden de vastgestelde tarieven gehanteerd als de gemeente – via deze jeugdhulpaanbieders – de betreffende voorzieningen in natura ter beschikking stelt aan jeugdigen of hun ouders.

     

  • 2.

    Niet voor alle individuele voorzieningen zijn er op voorhand tarieven bepaald die als uitgangspunt gelden voor het berekenen van de kostprijs (en dus – op basis daarvan – de hoogte van het PGB). Als er voor deze individuele voorzieningen een PGB wordt aangevraagd, dan vraagt het college – indien mogelijk bij meerdere jeugdhulpaanbieders – om een kosteninschatting van het leveren van de betreffende zorg in natura. Vervolgens neemt het college hiervan ten hoogste het laagst toepasselijke, kennelijk realistische tarief als uitgangspunt voor het berekenen van het PGB. Zo wordt dan in individuele gevallen de kostprijs bepaald van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate voorziening in natura.

     

Tariefsdifferentiatie

 

Daarnaast wordt tariefsdifferentiatie toegepast. Er wordt gewerkt met een drietal categorieën:

 

  • l.

    Jeugdhulp die betrokken wordt van een ‘gekwalificeerde zorgaanbieder’ Wanneer hier sprake van is, dan wordt ten hoogste een tarief gehanteerd dat gelijk is aan de tarieven zoals deze zijn overeengekomen met de ge(raam)contracteerde jeugdhulpaanbieders (ten hoogste 100% van het tarief voor de in de betreffende situatie goedkoopst adequate voorziening in natura).

 

Een gekwalificeerde zorgaanbieder is een jeugdhulpaanbieder die:

  • -

    personeel in dienst heeft;

  • -

    personeel in dienst heeft dat beschikt over de juiste kwalificaties voor het verlenen van hulp;

  • -

    is ingeschreven in het handelsregister als zijnde hulpverlener en  

  • -

    aanzienlijke overheadkosten maakt, bijvoorbeeld in de vorm van huur van een kantoorruimte en personeelskosten.

     

 

  • ll.

    Jeugdhulp die betrokken wordt van een ‘zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder’ Wanneer hier sprake van is, dan wordt een tarief gehanteerd dat ten hoogste 85% bedraagt van de tarieven zoals deze zijn overeengekomen met de ge(raam)contracteerde jeugdhulpaanbieders. De reden om in deze gevallen ten hoogste het 85%-tarief te hanteren is erin gelegen dat het aannemelijk wordt geacht dat zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieders over het algemeen onder andere aanzienlijk lagere overheadkosten hebben. In de praktijk levert het hanteren van dit tarief geen probleem op.

     

    Een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder is een jeugdhulpverlener die een beroepskracht is die niet in loondienst is bij een gekwalificeerde zorgaanbieder en beschikt over de juiste kwalificaties voor het verlenen van hulp. Daaronder wordt in ieder geval verstaan dat hij is geregistreerd in het Kwaliteitsregister Jeugd.

     

  • lll.

    Jeugdhulp die betrokken wordt van een persoon die behoort tot het sociale netwerk (als bedoeld in artikel 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet) of aan een persoon die als niet-gekwalificeerde zorgaanbieder wordt aangemerkt Wanneer hier sprake van is, dan bedraagt het tarief € 20 per uur of dagdeel. In de praktijk blijkt dit voldoende. In artikel 10, vierde lid, van de verordening worden verder enkele aanvullende voorwaarden gesteld aan het kunnen betrekken van jeugdhulp bij iemand uit het eigen sociale netwerk. Hiermee wordt invulling gegeven aan het uitdrukkelijke streven van de regering om de beloning met een pgb in dergelijke gevallen te beperken tot die gevallen waarin dit aantoonbaar tot betere en effectievere ondersteuning leidt en aantoonbaar doelmatiger (lees: goedkoper) is.

     

    Een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder die tot het sociale netwerk van jeugdige/ouders behoort, ontvangt het tarief voor een persoon uit het sociale netwerk als voor de hulp die deze als jeugdhulpverlener biedt geen kwalificaties nodig zijn.

     

Tarieven en tariefsdifferentiatie als uitgangspunt

 

De in de tarieventabel in bijlage 1 bij deze beleidsregels opgenomen tarieven voor het berekenen van de hoogte van PGB’s – evenals de tariefdifferentiatie – dienen altijd enkel als uitgangspunt. Als in een individueel geval aantoonbaar is dat berekeningswijze van de verordening – met toepassing van  deze tarieven – leidt tot een PGB-hoogte waarmee de jeugdige of zijn ouders niet in staat zijn de benodigde jeugdhulp van derden te betrekken, dan wordt er in dat geval van de tarieven afgeweken. Echter, als dat niet aantoonbaar het geval is, dan wordt bij de berekening altijd aangesloten bij de tarieven van bijlage 1 of bij het ten hoogste laagst toepasselijke, kennelijk realistische tarief. Zo wordt ruimte geboden voor maatwerk waar dat nodig is, transparantie en duidelijkheid geboden waar dat op voorhand mogelijk is en de rechtsgelijkheid gewaarborgd.

 

Het PGB is inclusief alle kosten zoals salaris of tarief voor het verlenen van hulp – daaronder begrepen het deelnemen aan overleggen in het kader van afstemmen en samenwerken met andere hulpverleners-, vervanging tijdens vakantie of ziekte, verzekeringen, reiskosten en overhead, in het tarief zijn opgenomen.

 

De maximale hoogte van een pgb is in de verordening begrensd op de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura. De jeugdige of zijn ouders en de hulpverlener komen met elkaar een tarief overeen. Wanneer het overeengekomen tarief leidt tot een hoger bedrag dan het vastgestelde PGB, moeten de jeugdige of zijn ouders het verschil zelf aanvullen.

 

Bijlage 1 - Tarieventabel als bedoeld in artikel 4.8 van de Beleidsregels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016

 

Product code zorg in natura

Voorziening

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een gekwalificeerde zorgaanbieder

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder

Eenheid

41A22

Dagbesteding licht

€ 13,98

€ 11,88

per uur

41A23

Dagbesteding middel

€ 16,57

€ 14,08

per uur

41A24

Dagbesteding zwaar

€ 24,08

€ 20,47

per uur

41A03

Dagbehandeling

€ 22,91

€ 19,47

per uur

41C01

Begeleiding groep licht

€ 28,97

€ 24,62

per uur

41C02

Begeleiding groep zwaar

€ 49,89

€ 42,41

per uur

45A61

Toeslag ZZP woonzorg GHZ jeugd

€ 18,86

€ 16,03

per etmaal

45A58

Toeslag Multifunctioneel Centrum (MFC)

€ 30,50

€ 25,93

per etmaal

45A59

Toeslag ZZP Observatie

€ 79,97

€ 67,97

per etmaal

44A43

Toeslag ZZP VG&LG Verblijfscomponent

€ 50,33

€ 42,78

per etmaal

44A37

ZZP 3VG excl BH excl DB

€ 113,59

€ 96,55

 

43A51

ZZP 3VG incl.BH excl.DB

€ 135,45

€ 115,13

 

43A53

ZZP 1LVG incl.BH incl.DB

€ 125,46

€ 106,64

 

45A60

Toeslag ZZP Woonzorg GHZ kind

€ 30,50

€ 25,93

per etmaal

44C01

Kortdurend verblijf licht

€ 105,68

€ 89,83

per etmaal

44C02

Kortdurend verblijf middel

€ 241,33

€ 205,13

per etmaal

43A55

ZZP 3LVG incl.BH incl.DB

€ 258,41

€ 219,65

 

43A57

ZZP 5LVG incl.BH incl.DB

€ 299,53

€ 254,60

 

43A56

ZZP 4LVG incl.BH incl.DB

€ 287,38

€ 244,27

 

46C01

Crisisopvang LVG

€ 300,17

€ 255,14

per etmaal

45C01

Scheidingsproblematiek

€ 3.539,03

€ 3.008,18

per stuk

44C03

Kortdurend verblijf zwaar

€ 322,94

€ 274,50

per etmaal

42A03

Vervoer

€ 21,00

€ 17,85

per retourrit

40A04

Persoonlijke verzorging

€ 44,40

€ 37,74

per uur

45C02

Individuele begeleiding licht

€ 50,40

€ 42,84

per uur

45C03

Behandeling paramedisch

€ 58,80

€ 49,98

per uur

 

Product code zorg in natura

Voorziening

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een gekwalificeerde zorgaanbieder

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder

Eenheid

45C04

Gezinsbegeleiding

€ 68,86

€ 58,53

per uur

45C05

Individuele begeleiding middel

€ 68,40

€ 58,14

per uur

45C06

Dagactiviteit JLVG

€ 30,36

€ 25,81

per uur

45C07

Behandeling IOG

€ 102,60

€ 87,21

per uur

45A65

Behandeling individueel

€ 111,60

€ 94,86

per uur

45C08

Behandeling Families First

€ 106,80

€ 90,78

per uur

45C09

Individuele begeleiding zwaar

€ 104,40

€ 88,74

per uur

45A73

JH2-A Ambulante specialistische jeugdhulp

€ 159,60

€ 135,66

per uur

45C10

10 voor Toekomst

€ 117,60

€ 99,96

per uur

45C11

Begeleiding tienermoeders

€ 117,60

€ 99,96

per uur

45A70

JH1-A Ambulante specialistische jeugdhulp mbo

€ 151,80

€ 129,03

per uur

45A53

JH3-A Ambulante therapeutische jeugdhulp

€ 270,60

€ 230,01

per uur

44C04

VF2 Kamertraining

€ 80,29

€ 68,25

per uur

44C05

Opvang thuisloze jongeren

€ 117,60

€ 99,96

per uur

43A29

VF3 Behandelgroep gezinshuis licht

€ 97,92

€ 83,23

per uur

43A31

VF4 Behandelgroep gezinshuis zwaar

€ 145,71

€ 123,85

per uur

43C01

VF5 Behandelgroep fasehuis

€ 161,87

€ 137,59

per uur

43C02

VF6 Behandelgroep

€ 225,77

€ 191,90

per uur

46C02

VF8 Behandelgroep crisis

€ 250,55

€ 212,97

per uur

45C12

Early intervention VG kind licht

€ 42,60

€ 36,21

per uur

45C13

Early intervention VG kind midden

€ 55,20

€ 46,92

per uur

41A06

VF1 Dagbehandeling

€ 27,00

€ 22,95

per uur

46A01

JH 4 Jeugdhulp Crisis

€ 175,20

€ 148,92

per uur

46A05

Pleegzorg crisis

€ 58,45

€ 49,68

per uur

43C06

Pleegzorg

€ 39,72

€ 33,76

per uur

45A49

JH2-C Specialistische groepshulp licht

€ 17,40

€ 14,79

per uur

45A71

JH2-D Specialistische groepshulp zwaar

€ 45,60

€ 38,76

per uur

45A74

JH2-B Specialistische jeugdhulp

€ 200,40

€ 170,34

per uur

45A54

JH3-C Therapeutische groepsjeugdhulp

€ 115,20

€ 97,92

per uur

45A57

JH3-B Therapeutische jeugdhulp bij de zorgaanbieder

€ 270,00

€ 229,50

per uur

44C06

Verblijf in RIBW

€ 127,53

€ 108,40

per etmaal

44C07

Driemilieu voorzieningen

€ 267,18

€ 227,10

per etmaal

54001

Basis GGZ

€ 96,60

€ 82,11

per uur

54002

Specialistische GGZ

€ 101,40

€ 86,19

per uur

54003

Hoog-specialistische GGZ

€ 111,60

€ 94,86

per uur

54009

Deelprestatie verblijf A

€ 112,16

€ 95,34

per uur

Product code zorg in natura

 

Voorziening

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een gekwalificeerde zorgaanbieder

Tarief geldend vanaf 1 januari 2018 voor een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder

Eenheid

54010

Deelprestatie verblijf B

€ 161,91

€ 137,62

per uur

54011

Deelprestatie verblijf C

€ 231,40

€ 196,69

per uur

54012

Deelprestatie verblijf D

€ 252,00

€ 214,20

per uur

54013

Deelprestatie verblijf E

€ 312,84

€ 265,91

per uur

54014

Deelprestatie verblijf F

€ 363,32

€ 308,82

per uur

54015

Deelprestatie verblijf G

€ 509,13

€ 432,76

per uur

54C01

Deelprestatie verblijf H

€ 441,88

€ 375,60

per uur

54007

Verblijf zonder overnachting

€ 111,86

€ 95,08

per uur

54008

Beschikbaarheidscomponent crisis

€ 361,54

€ 307,31

per uur

54C02

Dyslexie diagnostiek

€ 87,00

€ 73,95

per uur

54C03

Dyslexie Behandeling

€ 85,20

€ 72,42

per uur

54C05

Consult & Advies

€ 94,20

€ 80,07

per uur

 

  • ll.

    Geen samenspraak toe te passen op basis van artikel 2 lid 6a van de samenspraakverordening.

     

  • lll.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2018.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 november 2017

 

De secretaris,

drs. H.M.M. Koek 

De burgemeester,

Ch.B. Aptroot

Naar boven