Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2017, 208118 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2017, 208118 | Beleidsregels |
In de gemeente Helmond worden regelmatig vergunningen aangevraagd voor vechtsportgala’s. Om misverstanden te voorkomen is het noodzakelijk het begrip vechtsportgala nader in te vullen. Ervaringen met vechtsportgala’s elders in den lande hebben verder geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportgala’s een aantal met deze evenementen samenhangende specifieke voorschriften te verbinden.
2. Vergunning plichtige vechtsportgala’s
De navolgende sportactiviteiten worden aangemerkt als vechtsportgala:
3. Vechtsportwedstrijden die niet worden aangemerkt als vechtsportgala
Reguliere (vecht)sportwedstrijden, georganiseerd door een bij de NOC*NSF aangesloten instelling, die volgens die door die instelling vastgestelde regels worden gehouden of gespeeld in of op accommodaties waarover de instelling normaliter de beschikking heeft. Hierbij moet tevens worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
4. Specifieke vergunningvoorschriften
Aan een vergunning voor een vechtsportgala worden de volgende voorschriften verbonden:
Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de precieze invulling van deze aanvullende veiligheidsmaatregelen.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.
Toelichting bij beleidsregel vechtsportgala’s
De bedoeling van de voorschriften rondom viptafels is om de geldstromen meer zichtbaar te maken om zodoende het risico op witwassen te beperken. In de vechtsportgala’s gaat veel geld om. Veel van het geld dat verdiend wordt bij vechtsportgala’s gaat, al dan niet contant, om in de verkoop van viptafels. De geldstromen rondom viptafels zijn bijna niet zichtbaar.
Uit een onderzoek blijkt dat de verkoop van viptafels diverse risico-indicatoren van witwassen met zich meebrengt. Uit de evaluatie rondom de ongeregeldheden van het vechtsportgala is ook naar voren gekomen dat de registratie van viptafels niet transparant is. In sommige gevallen werd alleen de voornaam geregistreerd in het bezoekersoverzicht die de viptafel kocht, in andere gevallen werd alleen de naam van het bedrijf geregistreerd. Ook was er onduidelijkheid of er voor de hele viptafel betaald of voor een plaats aan de viptafel betaald moest worden.
Het is vaak het geval dat er tijdens de vechtsportgala’s alcohol wordt geschonken. Dit gebeurt binnen de regels van de Drank- en Horecawet. Overmatig alcoholgebruik hangt samen met onder andere agressie en geweld. Om ongewenste situaties tijdens vechtsportgala’s door gebruik van (te veel) alcohol zoveel mogelijk te voorkomen is er bij deze vergunningsvoorschriften ook een beperking vastgesteld voor de begintijd van het schenken van alcohol.
Wel wordt het belang gezien van het op gelijke voet komen staan van vechtsport met andere sporten. Daarbij hoort het normaliseren van regelgeving. Een algeheel verbod op alcohol hoort daar ons inziens niet bij. Ook willen wij de mogelijkheid van het schenken van alcohol aan een viptafel, een van de bedrijfseconomische motoren van een vechtsportgala, niet op voorhand onmogelijk maken.
Vechtsport moet op gelijk voet komen te staan met andere sporten. De stelregel moet dan ook zijn voor vechtsporten, dat je lid moet zijn van de erkende sportbond. Dit betekent dat de versplinterde vechtsportbonden worden verbonden en alle vechtsporters en -sportscholen aangesloten zouden moeten zijn bij een erkende bond (bijvoorbeeld via de federatie FOG). Hierdoor kunnen gemeenten er vanuit gaan dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen en dat voorzorgsmaatregelen worden opgelegd om bepaalde risico’s te vermijden.
Van een organisator wordt geëist dat deze aanvullende veiligheidsmaatregelen (de inzet van particuliere beveiligers, het plaatsen van detectiepoortjes, het uitoefenen van toegangscontrole) treft. Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de specifieke invulling.
Ook de door de betreffende bond gestelde eisen aan een evenement zien vaak op dergelijke maatregelen.
Er is voor gekozen om geen leeftijdsadvies bij wedstrijden in te stellen (vergelijk kijkwijzer). De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de ouders en secundair bij de betreffende organisator en bond of federatie. Gemeentelijke voorschriften werken hierbij onnodig complicerend. Waarbij de complicerende factoren zitten in het geven en vaststellen van een leeftijdsadvies en in de controle hierop.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-208118.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.