Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2017, 204942 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2017, 204942 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van Arnhem houdende de Controleverordening gemeente Arnhem 2016
Bekendmaking van het besluit van 29 februari 2016, zaaknummer 2016-01-00784, documentnummer 2016.0.003.505
DE RAAD VAN DE GEMEENTE ARNHEM;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 januari 2016, Cluster Intern Advies nummer: 2016.0.003.499;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;
In deze verordening wordt verstaan onder:
De controle van de in art. 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant;
3. Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole:
Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten waarbij ook aandacht besteedt wordt aan:
-de budgetten uit de programmabegroting en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de begroting;
-de lasten uit de programmabegroting niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere onderdelen binnen hetzelfde programma onder druk komt.
b. Het misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O-criterium)
Indien bij een toereikend M&O-beleid dat in voldoende mate is uitgevoerd toch een belangrijke (materiële) onzekerheid — die inherent is aan de regeling — blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, zal de accountant beoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven;
een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening;
het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed;
een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie.
Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
Artikel 3. Inrichting accountantscontrole
1.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.
2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles.
3. Ter bevordering van een efficiente en doeltreffende accountantscontrole vindt regelmatig overleg plaats met de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
Artikel 4. Informatievoorziening
Het college draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden van de gemeente de accountant alle informatie verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig acht. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle ruimten binnen de gemeente.
Artikel 5. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid en rechtmatigheid)
1.De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening, uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant, zal gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
a.het getrouwe beeld van de in de jaarrekening (ex art. 197 Gemeentewet) gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;
b.het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties en dat de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wet en regelgeving;
c.het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoelt in artikel 186 Gemeentewet;
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet evenals de richtlijnen voor de accountantcontrole en aan controle verwante opdrachten (NBA), in acht worden genomen.
2.De te hanteren goedkeurings- en rapporteringtoleranties
In het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming en de strekking van de af te geven accountantsverklaring.
In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen:
Bij controleverklaring wordt het totaal van de gerealiseerde lasten in het betreffende verslagjaar gehanteerd voor de berekening van de tolerantiegrenzen.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de indiening van de verantwoording aan derden (Belastingdienst, CBS, e.d.) en neemt hierbij de daarbij gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 213 Gemeentewet regelt de rapportering en de inhoud daarvan van de accountant aan de raad en het college Middels artikel. 2 van deze verordening, kan de raad aan inhoud en rapportering een aantal specifieke wensen hebben toegevoegd. De accountant rapporteert de raad hieromtrent, het college gehoord hebbend.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen aan de (concern-)controller. De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de auditcommisie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-204942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.