Gemeenteblad van Menterwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Menterwolde | Gemeenteblad 2017, 204310 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Menterwolde | Gemeenteblad 2017, 204310 | Beleidsregels |
Nadere regels jeugdhulp gemeente Menterwolde 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Menterwolde;
gelet op de Verordening jeugdhulp gemeente Menterwolde 2015;
gezien het advies van Wmo adviesraad Slochteren, WMO/WWB Adviesraad Hoogezand-Sappemeer en Participatieraad Menterwolde, 17 mei 2017;
Artikel 2. Vormen van jeugdhulp
1) Algemene (ook digitale) informatieverstrekking omtrent ontwikkelingsbehoeften jeugdigen en opvoedingsvragen opvoeders;
2) Activiteiten ter versterking van de pedagogische civil society, zoals stimuleren en faciliteren van initiatieven vanuit de informele netwerken, steuncontacten tussen ouders en jongeren en intergenerationele contacten die een bijdrage leveren aan een gezonde en veilige opgroei- en opvoedomgeving, mogelijkheden voor ouders/opvoeders om elkaar te ontmoeten;
3) Laagdrempelige opvoedondersteuningsactiviteiten;
4) Maatjesprojecten, vrijwilligersinzet, zelforganisaties gericht op ondersteuning van opgroeien en opvoeden;
5) Mantelzorgondersteuning voor kinderen en gezinnen.
1) Bieden van informatie, advies en consultatie bij opgroei en opvoedvragen;
2) Ondersteuning en lichte hulp voor jeugdigen en/of ouders, waaronder vormen van vrij toegankelijke hulp, gericht op het creëren van een stabiele opvoed- en opgroeisituatie;
3) Ondersteuning en lichte hulp aansluitend bij de onderwijs/ opvangsetting, waarbij ondersteuning voor opvoeders en jeugdigen geboden wordt. Het betreft activiteiten die in een onderwijssetting plaatsvinden waarbij de nadruk ligt op zorg;
4) Regulier casemanagement: het systematisch coördineren, afstemmen en volgen van de benodigde hulpverlening aan jeugdigen en/of gezinnen, waarbij meerdere hulpverleners betrokken zijn.
1) Specifieke jeugdhulptrajecten gericht op jeugdige en/of gezinssysteem;
2) Langdurige ‘leun en steun’ contacten;
3) Dag- of weekendopvang, respijtzorg;
4) Specifieke multidisciplinaire interventies gecoördineerd uitgevoerd door verschillende zorgaanbieders voor gezinnen met meervoudige problemen.
1) Intensieve en meer langdurige interventies gericht op behandeling, herstel en/of rehabilitatie;
2) Intensieve dagbehandeling op maat;
3) Inzet van (tijdelijke) vervangende opvoedsituatie, verblijf (op maat) van cliënten buiten de gewone leef/gezinssituatie;
4) Inzet van spoedzorg en crisisopvang (bij acute onveiligheid en/of inzet van crisisplekken vanuit verblijfsfuncties;
Voor het gesprek verschaffen de jeugdige en/of zijn ouders aan het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige en/of zijn ouders geven in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage. Het college kan in overleg met de jeugdige of zijn ouders afzien van een vooronderzoek als bedoeld in het eerste en tweede lid.
Het plan of een ondertekend verslag van het gesprek (zoals genoemd in artikel 5) wordt beschouwd als aanvraag voor jeugdhulp.
Artikel 11 Onderscheid formele en informele zorgaanbieders
Het eerste lid is niet van toepassing op de echtgenoot, geregistreerd partner of andere levenspartner van de zorgbehoevende, de bloed- en aanverwanten in de eerste of de tweede graad van de zorgbehoevende of de bloed- en aanverwanten in de eerste of tweede graad van de echtgenoot, geregistreerd partner of andere levenspartner van de zorgbehoevende. Zij worden beschouwd als informele zorgaanbieders.
De persoon aan wie een PGB wordt verstrekt, kan de jeugdhulp alleen betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk, wanneer er sprake is van een zware beperking en deze vorm van ondersteuning noodzakelijk is voor het kunnen wonen en functioneren van de jeugdige binnen het eigen gezin. Voor deze vorm van besteding van PGB gelden tenminste een of enkele van de onderstaande voorwaarden:
Financiële Bijlage bij Nadere regels Jeugdhulp 2017
Hoofdstuk 1: Hoogte persoonsgebonden budget (tabel 1 t/m 4)
Hoofdstuk 2: Bestedingsoptie PGB
Hoofdstuk 1 Hoogte persoonsgebonden budget (tabel 1 t/m 4)
TABEL 1 PERSOONSGEBONDEN BUDGET BEGELEIDING INDIVIDUEEL
TABEL 2 PERSOONSGEBONDEN BUDGET DAGACTIVITEIT (BEGELEIDING) FORMELE EN INFORMELE HULP ZONDER VERVOER
TABEL 3 PERSOONSGEBONDEN BUDGET DAGACTIVITEIT (BEGELEIDING) FORMELE EN INFORMELE HULP MET VERVOER
TABEL 4 PERSOONSGEBONDEN BUDGET KORTDUREND VERBLIJF
HOOFDSTUK 2: BESTEDINGSOPTIE PGB
Behalve aan zorg kan het PGB ook aan een aantal andere zaken worden besteed. Hierin zijn keuzes gemaakt. De Besteding heeft effect op het totale budget van het Pgb.
De volgende zaken mogen wel uit het Pgb worden gefinancierd;
• Eenmalige uitkering Na beëindiging van PGB waar de budgethouder niet verantwoordelijk is kan er maximaal 1 volledig maand salaris worden uit betaald.
De feestdagen uitkering is een onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Er kan binnen het budget maximaal €272,00 gereserveerd worden. Dit kan op een moment in het kalender jaar als extra loon worden uitbetaald.
Binnen het werkgeverschap is het wettelijk toegestaan om reiskosten voor woon-werkverkeer te vergoeden als secundaire arbeidsvoorwaarde. Hierbij geldt de vigerende belastingwetgeving en de vergoeding betreft onbelast loon. De kosten moeten gemaakt worden om de zorg uit te kunnen voeren. De reiskosten worden gezien als onderdeel van een arbeidsovereenkomst.
Uit het Pgb mogen niet gefinancierd worden.
Dit wordt niet langer gehanteerd. Het budget is bedoeld om zorg in te kopen. Met de invoering van het trekkingsrecht is alleen betaling mogelijk als de zorg geleverd wordt.
Om in aanmerking te komen voor een Pgb moet iemand zelf in staat, of diens vertegenwoordiger, zelf de regie over het Pgb te kunnen voeren. In staat zijn om zijn eigen situatie te overzien, zelf de zorg te kiezen, te regelen en aan te sturen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-204310.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.