Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2017, 203288 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2017, 203288 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de behandeling van aanvragen voor nachtwinkels op grond van artikel 3 Winkeltijdenverordening gemeente Zutphen 2017 (Beleidsregel ontheffing nachtelijke openstelling winkels gemeente Zutphen 2017)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel 2, eerste lid, onder c. van de Winkeltijdenwet en artikel 3 van de Winkeltijdenverordening gemeente Zutphen 2017;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de behandeling van aanvragen voor nachtwinkels op grond van artikel 3 Winkeltijdenverordening gemeente Zutphen 2017 (Beleidsregel ontheffing nachtelijke openstelling winkels gemeente Zutphen 2017)
Artikel 3 Ontoelaatbare nadelige beïnvloeding
Van ontoelaatbare nadelige beïnvloeding van de woon- en leefsituatie of de openbare orde van de omgeving als bedoeld in artikel 3, tweede lid van de verordening is in ieder geval, maar niet uitsluitend, sprake als:
Artikel 4 Bijzondere voorschriften
Het college verbindt aan een ontheffing in ieder geval de volgende voorschriften, ter bescherming van de woon- en leefsituatie of de openbare orde:
Aldus besloten op 24 oktober 2017.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris
De Winkeltijdenverordening gemeente Zutphen 2017 kent een ontheffingsbepaling van de wettelijk verplichte openingstijden van winkels. Tevens is hierin bepaald dat het college een ontheffing kan weigeren als de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel. Tot dusver zijn er geen zogenoemde avond-/nachtwinkels in de gemeente Zutphen. Er komen inmiddels wel vragen over of concrete verzoeken voor het vestigen van een zogenoemde avond-/nachtwinkel. Er ontstaat daarmee ook behoefte aan een duidelijk toetsingskader.
Met het vaststellen van deze beleidsregel geeft het college een nadere invulling aan de bevoegdheid op grond van de wet en de verordening om een ontheffing te verlenen. Daarmee wordt meer duidelijkheid gegeven voor welk type winkels het college bereid is ontheffing te verlenen en op welke wijze naar de criteria woon- en leefsituatie en openbare orde in de omgeving van de winkel wordt gekeken.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Ontheffing voor b epaalde winkels
In dit artikel wordt omschreven welke winkels in aanmerking komen voor een ontheffing. Alleen kleinschalige levensmiddelenwinkels kunnen een dergelijke ontheffing krijgen. Expliciet is bepaald dat de afhaalgelegenheden niet voor een dergelijke ontheffing in aanmerking komen.
Met een kleinschalige winkel wordt bedoeld een winkel met een maximum van ongeveer 150 m2 winkelvloeroppervlak waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren worden verkocht. Afhaalcentra die als winkel uitsluitend maaltijden, voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken verkopen zijn hierbij uitgesloten.
Ook ondersteunende horeca is in de winkel niet toegestaan, zie de voorschriften vermeld in artikel 4. Met deze bepaling wordt duidelijk gemaakt dat het om detailhandel gaat. Het is niet de bedoeling dat er een (beperkte) horecafunctie ontstaat met de nachtelijke ontheffing.
Artikel 3 Ontoelaatbare nadelige beïnvloeding
Dit artikel geeft een nadere invulling van wat verstaan wordt onder ontoelaatbare nadelige beïnvloeding van de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel. Het college moet een belangenafweging maken tussen aan de ene kant de belangen van de aanvrager en aan de andere kant het belang van de leefbaarheid en veiligheid van omwonenden. De bescherming van de avond/ nachtrust voor omwonenden weegt hierbij zwaar mee.
Artikel 4 Bijzondere voorschriften
Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden gesteld ter bescherming van de belangen waarvoor deze wordt vereist. Met deze bepaling wordt voor aanvragers vooraf duidelijk gemaakt met welke voorschriften zij in ieder geval rekening moeten houden. De verkoop van alcohol vanuit een winkel na 22.00 uur wordt niet toegestaan. Zoals in de toelichting bij artikel 2 al is vermeld, is het in het belang van de openbare orde en bescherming van de woon- en leefsituatie niet wenselijk als een avondwinkel zich gaat ontpoppen tot een verkapte horeca-inrichting. Ondersteunende horeca is bij deze zaken dan ook niet toegestaan. Ter bescherming van de nachtrust wordt bevoorrading tussen 22.00 uur en 6.00 uur niet toegestaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-203288.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.