Gemeenteblad van Hoogezand-Sappemeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogezand-Sappemeer | Gemeenteblad 2017, 203236 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogezand-Sappemeer | Gemeenteblad 2017, 203236 | Verordeningen |
Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2017 versie 2
De raad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober 2017,
Gelet op de wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd in
Overwegende dat de raad bij verordening regels dient vast te stellen;
BESLUIT vast te stellen de Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2017 versie 2
In deze verordening wordt verstaan onder:
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Hoogezand-Sappemeer en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling kan de raad aangeven van welke nieuwe beleidsvoornemens en investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel wil ontvangen. De overige nieuwe beleidsvoornemens en investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Artikel 8. Waardering en afschrijving vaste activa
60 jaar: infrastructuur riolering;
45 jaar: bouwkundige voorzieningen riolering (pompputten);
40 jaar: nieuwbouw woonruimten, kantoren, bedrijfsgebouwen en schoolgebouwen;
25 jaar: renovatie, restauratie en aankoop woonruimten, kantoren, bedrijfsgebouwen en schoolgebouwen;
20 jaar: eerste inrichting schoolgebouwen en zware inrichting bedrijfsgebouwen;
15 jaar: technische installaties riolering (elektrische installaties en pompen), bekabeling op het gebied van automatisering, technische installaties in bedrijfsgebouwen, veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen, middelzware inrichting bedrijfsgebouwen, kantoormeubilair, schoolmeubilair, semi-permanente voorzieningen, blusvoertuigen, hulpverleningsvoertuigen en ladderwagen brandweer;
10 jaar: transportmiddelen, lichte inrichting bedrijfsgebouwen;
7 jaar :verbindingsmateriaal brandweer;
infrastructuur (servers, centrale switches en netwerk), PC’s, printers en kantoorautomatisering (operating systems, groupware en officeproducten) van na 1 januari 2011;
5 jaar: klein materiaal buitendienst, kleding en uitrusting brandweer, programmatuur (afdelingsapplicaties) op het gebied van automatisering;
4 jaar: infrastructuur (servers, centrale switches en netwerk), PC’s, printers en kantoorautomatisering (operating systems, groupware en officeproducten) van voor 1 januari 2011;
Activa met een verkrijgingsprijs van € 10.000 of minder worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
Investeringen met een maatschappelijk en economisch nut worden vanaf €10.000 geactiveerd en afgeschreven zoals vastgesteld in artikel 8 lid 3 van deze financiële verordening – tenzij de raad anders beslist. Het is verplicht voor investeringen met een maatschappelijk en economisch nut de bijdragen van derden in vermindering te brengen (netto methode).
Artikel 10. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Hoogezand-Sappemeer wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
De rentetoerekening vindt conform de voorschriften van BBV plaats op basis van het renteomslag percentage. Dit percentage wordt berekend door de aan de taakvelden toe te rekenen rente (het renteresultaat) te delen door de boekwaarde per 1 januari van de totale vast activa die integraal worden gefinancierd. Het renteresultaat wordt bepaald door de rente van lang- en kortlopende financiering plus de rente over het eigen vermogen minus de rente betreffende de grondexploitaties en de (eventuele) rente in verband met projectfinanciering.
Over de saldi van de voorzieningen wordt geen rente berekend.
Artikel 11. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
De nota bevat voorts een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst. De raad stelt de nota vast.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Artikel 14. Weerstandsvermogen
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins en op de gewenste weerstandscapaciteit. De raad stelt de nota vast.
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op: a. van de risico’s van materieel belang een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen; b. in hoeverre schade als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kan worden opgevangen.
Artikel 15. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een onderhoudsplan openbare ruimte aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt het plan vast.
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een plan gemeentelijke watertaken aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.
Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijks beheer van koersrisico en valutarisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het treasurystatuut wordt ter kennisneming aan de raad aangeboden.
Het college stelt tenminste eenmaal in de vier jaar een nota bedrijfsvoering vast. De nota wordt ter kennisneming aan de raad aangeboden. In de nota wordt speciale aandacht geschonken aan de relatie tussen het gemeentelijk apparaat en de inwoners van de gemeente.
Artikel 18. Verbonden partijen
Van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven wat de doelstelling is, wat de deelnemende partijen zijn, het bestuurlijk belang, het financieel belang, relatie met programma, het eigen en vreemd vermogen begin en einde van het jaar, solvabiliteit (eigen vermogen / totaal vermogen), het resultaat, de risico’s en ontwikkelingen.
De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.
Artikel 19. Grondbeleid en grondprijzenbeleid
Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid en grondprijzenbeleid aan. De raad stelt de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:
Artikel 20. Verstrekking subsidies
Het college biedt tenminste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota verstrekking gemeentelijke subsidies aan. De nota bevat het kader voor de verstrekking van gemeentelijke subsidies en een overzicht van de toegekende gemeentelijke subsidies. De raad stelt de nota vast.
Het college stelt tenminste eenmaal in de vier jaar een nota handhaving vast. De nota wordt ter kennisneming aan de raad gezonden. In de nota wordt speciale aandacht geschonken aan de maatregelen om de kwaliteit van de gebouwde omgeving, het (leef)milieu, en de openbare ruimte door middel van preventieve en repressieve handhaving te beschermen en te bevorderen.
4. Financieel beheer & interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 29. Overgangsbepalingen
Investeringen in maatschappelijk en economisch nut die voor de inwerkingtrededing van deze financiële verordening worden afgeschreven volgens de destijds vastgestelde afschrijvingstermijnen en methodiek, voor zover de raad niet heeft aangegeven dat deze investeringen in maatschappelijk nut niet vervroegd moeten worden afgeschreven.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 november 2017
de voorzitter,
de griffier,
Benoeming/toelichting van de wijzigingen ten opzichte van de Financiële verordening 2017
Artikel 3.
Lid 4: Wijzigt: “De jaarrekening gaat in op afwijkingen ten opzichte van de begroting na laatste wijziging voor zover groter dan € 35.000 of hoger dan 25% van het actueel begrote bedrag.” wordt gewijzigd in “De jaarrekening gaat in op afwijkingen ten opzichte van de begroting na laatste wijziging voor zover groter dan € 150.000,-.”
Artikel 28.
Lid 2 wijzigt: “Deze verordening treedt in de plaats van de “Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2011” vastgesteld door de raad op 26 september 2011. “ wordt gewijzigd in “Deze verordening treedt in de plaats van de “Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2017” vastgesteld door de raad op 24 oktober 2016.”.
Artikel 30.
wijzigt: “Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2017”. wijzigt in “Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Hoogezand-Sappemeer 2017 versie 2”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-203236.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.