Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2017, 198206 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2017, 198206 | Verordeningen |
Zevende wijziging Verordening op de gebiedscommissies en bijbehorende bevoegdhedenlijst
De Verordening op de gebiedscommissies 2014 wordt als volgt gewijzigd.
Artikel 11 derde lid komt te luiden:
Artikel 13a wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 16, tweede lid, alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.
Artikel 17 Ondersteuning gebiedscommissie
Artikel 19 Algemene taken gebiedscommissie
De gebiedscommissie is in ieder geval verantwoordelijk voor:
de communicatie met en de participatie van de bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers in het gebied bij de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van de wijkagenda, en het structureel onderhouden van contacten en netwerken van bewoners, ondernemers en instellingen in het gebied;
Artikel 27 Adviesrecht gebiedscommissie
Artikel 29 Afwijken van advies gebiedscommissie
Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester volgt in zijn voorstellen aan de raad dan wel in zijn beslissingen in beginsel het advies van de gebiedscommissie als bedoeld in artikel 27 indien het binnen de stedelijke en budgettaire kaders past en valt binnen een vastgestelde wijkagenda, tenzij zwaarwegende gronden aanleiding tot afwijking geven. Een afwijking wordt schriftelijk gemotiveerd. Deze schriftelijke motivatie wordt ter kennis gebracht van de gebiedscommissie en de gemeenteraad van Rotterdam.
De artikelsgewijze toelichting op de Verordening op de gebiedscommissies 2014 wordt als volgt gewijzigd:
De toelichting op Artikel 13a komt te luiden:
Artikel 13a Benoeming externe voorzitter
In dit artikel is een bevoegdheid voor het college neergelegd om een externe voorzitter te benoemen indien dat nodig is met het oog op de behartiging van de belangen in een gebied en zijn bewoners. De door het college benoemde externe voorzitter maakt geen deel uit van de gebiedscommissie en komt in de plaats van de door de gebiedscommissie aangewezen voorzitter. De escalatieprocedure is op het besluit van het college van toepassing verklaard, tenzij de externe voorzitter op verzoek van de commissie is benoemd. Het college heeft de bevoegdheid om de vergoeding per vergadering van toepassing te verklaren op de externe voorzitter. Het is voorstelbaar dat deze achterwege blijft indien bijvoorbeeld de externe voorzitter een ambtenaar in dienst van de gemeente Rotterdam is.
De toelichting op artikel 16 komt te luiden:
Artikel 16 Vergoeding leden gebiedscommissie
De Gemeentewet stelt dat leden van een gebiedscommissie een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van die commissie ontvangen. De raad stelt bij verordening de hoogte van die vergoeding vast. Het betreft hier de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissies 2018.
De toelichting op artikel 17 komt te luiden:
Artikel 17 Ondersteuning gebiedscommissie
Het college regelt voor de gebiedscommissie ambtelijke ondersteuning. In principe is het eerste aanspreekpunt voor de gebiedscommissie een wijkmanager. Deze is aanspreekbaar voor zaken aangaande de wijk. De wijkmanager verzorgt de voorbereiding van de wijkagenda en stelt de gebiedscommissie in staat de voortgang op de wijkactieplannen gedurende het jaar te kunnen volgen. Op deze wijze worden de gebiedscommissies bediend in het tijdig kunnen escaleren en/of adviseren. Voor de uitvoering van de wijkagenda zal ambtelijke capaciteit beschikbaar zijn. Ook zal een wijkmanager als eerste ondersteuner van de gebiedscommissie besluiten ondertekenen en aanspreekbaar zijn op wijkoverstijgende zaken op tactisch/operationeel niveau. Voor wijkoverstijgende zaken op strategisch niveau is de rayondirecteur het aanspreekpunt voor de gebiedscommissie. De rayondirecteur is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen uit de wijkagenda en/of specifieke wijkprogrammering binnen de budgettaire kaders. Voor haar participatietaak wordt de gebiedscommissie ondersteunt door ambtenaren die zijn belast met het behouden en ontwikkelen van netwerken in de wijk.
De toelichting op artikel 19 komt te luiden:
Artikel 19 Algemene taken gebiedscommissie
Het artikel bevat een algemene taakomschrijving van de gebiedscommissie. Specifiekere taken zijn opgenomen in artikel 21 en de bijbehorende bevoegdhedenlijst. Een belangrijke taak van de gebiedscommissie is het in ontwerp vaststellen van de wijkagenda’s voor de wijken in het gebied.
De gebiedscommissie stelt het ontwerp van de wijkagenda vast waarna het ter definitieve vaststelling via het college wordt voorgelegd aan de raad, zodat de raad een afweging kan maken over het totaal van de ingediende agenda’s.
De gebiedscommissies zorgen voor een verdeling van de opgedragen algemene taken onder de leden.
Het onder h genoemde gebiedsverslag wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en verwerkt in de jaarrekening.
De toelichting op artikel 27 komt te luiden:
Artikel 27 Adviesrecht gebiedscommissie
De gebiedscommissies kunnen advies uitbrengen. In de bevoegdhedenlijst is vermeld waarover advies kan worden uitgebracht. Daarnaast wordt voor beleid of uitvoering die doelen en prioriteiten van een wijkagenda raken, altijd advies gevraagd. Overigens kan, los van de bevoegdhedenlijst, altijd ongevraagd advies worden uitgebracht.
De toelichting op artikel 28 vervalt.
De toelichting op artikel 29 komt te luiden:
Artikel 29 Afwijken van advies gebiedscommissie
Indien het college afwijkt van een advies van de gebiedscommissie, wordt de gebiedscommissie daarover geïnformeerd. Dit artikel bevat de principeregel dat een advies van de commissie getoetst wordt aan stedelijke en budgettaire kaders danwel aan de doelen en prioriteiten van de betreffende wijkagenda. Als het hierin past, wordt het advies in de regel dan ook overgenomen.
Bijlage 1: taken en bevoegdhedenlijst gebiedscommissies Rotterdam komt te luiden:
BIJLAGE 1: TAKEN EN BEVOEGDHEDENLIJST GEBIEDSCOMMISSIES ROTTERDAM
Een besluit van de gebiedscommissie dat is genomen op grond van een in bijlage 1 behorende bij de Verordening op de gebiedscommissies 2014 overgedragen bevoegdheid, wordt vanaf de datum van de inwerkingtreding van dit besluit geacht te zijn genomen door het college van burgemeester en wethouders indien die bevoegdheid niet meer is opgenomen in de bijlage zoals die luidt na de inwerkingtreding van dit besluit.
De griffier,
J.M. van Midden
De voorzitter,
A.J.M. Laan, plv.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 26 september 2017.
De secretaris,
C.M. Sjerps
De burgemeester,
A. Aboutaleb
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad 2017, nummer 139, is uitgegeven op 25 oktober 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-198206.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.