Zevende wijziging Verordening op de gebiedscommissies en bijbehorende bevoegdhedenlijst

De Raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

 

gelezen het herziene voorstel van burgemeester en wethouders van 26 september 2017 (raadsvoorstel nr. 17bb8174); raadsstuk 17bb8313;

 

gelet op de artikelen 83 en 96 Gemeentewet;

besluiten vast te stellen:

 

Zevende wijziging verordening op de gebiedscommissies en bijhorende bevoegdhedenlijst

Artikel I

De Verordening op de gebiedscommissies 2014 wordt als volgt gewijzigd.

 

A

Artikel 11 derde lid komt te luiden:

  • 3.

    De gedragscode gemeenteraad Rotterdam alsmede het Protocol behandeling vermoedens niet integer handelen raadsleden Rotterdam zijn van overeenkomstige toepassing op de gebiedscommissie.

B

Artikel 13a wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid vervalt ‘en vicevoorzitters’.

  • 2.

    In het tweede lid, vervalt onderdeel c.

  • 3.

    In het vijfde lid vervalt ‘of vicevoorzitter’.

C

Artikel 16, tweede lid, alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.

 

D

Artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17 Ondersteuning gebiedscommissie

  • 1.

    Het college regelt de inrichting van een gebiedsorganisatie die de gebiedscommissie bij uitvoering van zijn taken terzijde staat.

  • 2.

    De ambtenaren werkzaam ten behoeve van de gebiedscommissie, zijn in dienst van de gemeente Rotterdam.

E

Artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19 Algemene taken gebiedscommissie

De gebiedscommissie is in ieder geval verantwoordelijk voor:

  • a.

    de communicatie met en de participatie van de bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers in het gebied bij de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van de wijkagenda, en het structureel onderhouden van contacten en netwerken van bewoners, ondernemers en instellingen in het gebied;

  • b.

    het in concept vaststellen van de wijkagenda’s voor de wijken in het gebied, overeenkomstig de door het college van burgemeester en wethouders voorgeschreven methode en door de raad en het college gestelde kaders;

  • c.

    het toepassen van interactieve beleidsvorming bij het opstellen van wijkagenda’s;

  • d.

    het faciliteren van initiatieven uit het gebied;

  • e.

    een goede samenwerking met het gemeentebestuur, de andere gebiedscommissies;XXXen de in het gebied werkzame ambtenaren;

  • f.

    de kwaliteit van procedures op het vlak van participatie;

  • g.

    het geven van advies aan het gemeentebestuur over burgerinitiatieven als bedoeld in de Verordening inspraak, burgerinitiatief en referenda Rotterdam 2014 welke betrekking hebben op het gebied;

  • h.

    het verzorgen van een jaarlijks algemeen gebiedsverslag, inzake de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de gebiedscommissie ten behoeve van de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

F

Artikel 27 komt te luiden:

Artikel 27 Adviesrecht gebiedscommissie

  • 1.

    De gebiedscommissie is bevoegd het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren.

  • 2.

    In bijlage 1 behorende bij deze verordening, is opgenomen over welke bevoegdheden de gebiedscommissie in ieder geval gevraagd advies kan uitbrengen.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders wint over aangelegenheden die door hem worden afgedaan en waarbij de belangen van een gebiedscommissies die een door de raad vastgestelde wijkagenda betreffen zijn betrokken, het advies van de betreffende gebiedscommissies in.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders kan ten aanzien van de om advies voorgelegde aangelegenheden geheimhouding opleggen.

  • 5.

    Bij het inwinnen van advies verstrekt het college van burgemeester en wethouders de gebiedscommissie informatie ter beoordeling van de betrokken aangelegenheid, indien mogelijk met opgave van keuzemogelijkheden.

  • 6.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de gebiedscommissie een termijn stellen waarbinnen deze haar advies dient uit te brengen, daarbij rekening houdend met de tijd die nodig is voor participatie.

  • 7.

    De termijn, bedoeld in het vorige lid, bedraagt ten minste vier weken. Bij zeer spoedeisende gevallen kan het college een kortere termijn stellen.

G

Artikel 28 vervalt.

 

H

Artikel 29 komt te luiden:

Artikel 29 Afwijken van advies gebiedscommissie

Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester volgt in zijn voorstellen aan de raad dan wel in zijn beslissingen in beginsel het advies van de gebiedscommissie als bedoeld in artikel 27 indien het binnen de stedelijke en budgettaire kaders past en valt binnen een vastgestelde wijkagenda, tenzij zwaarwegende gronden aanleiding tot afwijking geven. Een afwijking wordt schriftelijk gemotiveerd. Deze schriftelijke motivatie wordt ter kennis gebracht van de gebiedscommissie en de gemeenteraad van Rotterdam.

Artikel II

De artikelsgewijze toelichting op de Verordening op de gebiedscommissies 2014 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

De toelichting op Artikel 13a komt te luiden:

Artikel 13a Benoeming externe voorzitter

In dit artikel is een bevoegdheid voor het college neergelegd om een externe voorzitter te benoemen indien dat nodig is met het oog op de behartiging van de belangen in een gebied en zijn bewoners. De door het college benoemde externe voorzitter maakt geen deel uit van de gebiedscommissie en komt in de plaats van de door de gebiedscommissie aangewezen voorzitter. De escalatieprocedure is op het besluit van het college van toepassing verklaard, tenzij de externe voorzitter op verzoek van de commissie is benoemd. Het college heeft de bevoegdheid om de vergoeding per vergadering van toepassing te verklaren op de externe voorzitter. Het is voorstelbaar dat deze achterwege blijft indien bijvoorbeeld de externe voorzitter een ambtenaar in dienst van de gemeente Rotterdam is.

 

B

De toelichting op artikel 16 komt te luiden:

Artikel 16 Vergoeding leden gebiedscommissie

De Gemeentewet stelt dat leden van een gebiedscommissie een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van die commissie ontvangen. De raad stelt bij verordening de hoogte van die vergoeding vast. Het betreft hier de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissies 2018.

 

C

De toelichting op artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17 Ondersteuning gebiedscommissie

Het college regelt voor de gebiedscommissie ambtelijke ondersteuning. In principe is het eerste aanspreekpunt voor de gebiedscommissie een wijkmanager. Deze is aanspreekbaar voor zaken aangaande de wijk. De wijkmanager verzorgt de voorbereiding van de wijkagenda en stelt de gebiedscommissie in staat de voortgang op de wijkactieplannen gedurende het jaar te kunnen volgen. Op deze wijze worden de gebiedscommissies bediend in het tijdig kunnen escaleren en/of adviseren. Voor de uitvoering van de wijkagenda zal ambtelijke capaciteit beschikbaar zijn. Ook zal een wijkmanager als eerste ondersteuner van de gebiedscommissie besluiten ondertekenen en aanspreekbaar zijn op wijkoverstijgende zaken op tactisch/operationeel niveau. Voor wijkoverstijgende zaken op strategisch niveau is de rayondirecteur het aanspreekpunt voor de gebiedscommissie. De rayondirecteur is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen uit de wijkagenda en/of specifieke wijkprogrammering binnen de budgettaire kaders. Voor haar participatietaak wordt de gebiedscommissie ondersteunt door ambtenaren die zijn belast met het behouden en ontwikkelen van netwerken in de wijk.

 

D

De toelichting op artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19 Algemene taken gebiedscommissie

Het artikel bevat een algemene taakomschrijving van de gebiedscommissie. Specifiekere taken zijn opgenomen in artikel 21 en de bijbehorende bevoegdhedenlijst. Een belangrijke taak van de gebiedscommissie is het in ontwerp vaststellen van de wijkagenda’s voor de wijken in het gebied.

 

De gebiedscommissie stelt het ontwerp van de wijkagenda vast waarna het ter definitieve vaststelling via het college wordt voorgelegd aan de raad, zodat de raad een afweging kan maken over het totaal van de ingediende agenda’s.

 

De gebiedscommissies zorgen voor een verdeling van de opgedragen algemene taken onder de leden.

 

Het onder h genoemde gebiedsverslag wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en verwerkt in de jaarrekening.

 

E

De toelichting op artikel 27 komt te luiden:

Artikel 27 Adviesrecht gebiedscommissie

De gebiedscommissies kunnen advies uitbrengen. In de bevoegdhedenlijst is vermeld waarover advies kan worden uitgebracht. Daarnaast wordt voor beleid of uitvoering die doelen en prioriteiten van een wijkagenda raken, altijd advies gevraagd. Overigens kan, los van de bevoegdhedenlijst, altijd ongevraagd advies worden uitgebracht.

 

F

De toelichting op artikel 28 vervalt.

 

G

De toelichting op artikel 29 komt te luiden:

Artikel 29 Afwijken van advies gebiedscommissie

Indien het college afwijkt van een advies van de gebiedscommissie, wordt de gebiedscommissie daarover geïnformeerd. Dit artikel bevat de principeregel dat een advies van de commissie getoetst wordt aan stedelijke en budgettaire kaders danwel aan de doelen en prioriteiten van de betreffende wijkagenda. Als het hierin past, wordt het advies in de regel dan ook overgenomen.

Artikel III

Bijlage 1: taken en bevoegdhedenlijst gebiedscommissies Rotterdam komt te luiden:

BIJLAGE 1: TAKEN EN BEVOEGDHEDENLIJST GEBIEDSCOMMISSIES ROTTERDAM

 

Taak/Bevoegdheid

Opmerkingen

 

0. Algemeen

 

 

De gebiedscommissies oefenen hun taken en bevoegdheden uit in mandaat of in opdracht van respectievelijk gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, dan wel op basis van overdracht van taken en bevoegdheden. Op- of overdragende partij van taak of bevoegdheid is met een (c) ,(r) of (b) aangeduid, hetgeen staat voor respectievelijk college, gemeenteraad of burgemeester. Elk van deze bestuursorganen kan deze lijst voor de door ieder van hen op- dan wel overgedragen bevoegdheden wijzigen.

Ten behoeve van bevordering van de uitvoering van hetgeen in deze verordening is opgenomen, is (onder)mandaat aan ambtenaren door de gebiedscommissie mogelijk

Het gebruik van mandaat past in het nieuwe bestuurlijke model, waarin de gebiedscommissies – meer dan de voormalige deelgemeenten – zijn gepositioneerd als verlengstuk van het gemeentebestuur. Bij mandaat treedt de gebiedscommissie namens het gemeentebestuur op. De eindverantwoordelijkheid blijft bij het gemeentebestuur.

Op een aantal beleidsterreinen is sprake van delegatie of overdracht van taken en bevoegdheden door organen van het gemeentebestuur naar de gebiedscommissies. In dat geval ligt de eindverantwoordelijkheid bij de gebiedscommissie. Het gemeentebestuur houdt zich in beginsel niet bezig met de overgedragen taken en bevoegdheden. De beslissing op bezwaarschriften o.g.v. de Algemene wet bestuursrecht is mede gedelegeerd. Wel wordt, o.g.v. art. 10.16, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, als beleidsregel gegeven dat behandeling van de bezwaarschriften en advisering terzake van de beslissing dient te geschieden door de Algemene Bezwaarschriftencommissie (ABC). De gebiedscommissies verlenen aan hoofd Juridische diensten van BCO mandaat tot het nemen van de beslissing op bezwaar. Dit is in lijn met de bevoegdheidsoverdracht van het centrale bestuur, zoals neergelegd in het MVMR 2016.

Ten slotte zijn er andere taken die door het gemeentebestuur aan de gebiedscommissies zijn opgedragen, zonder dat specifiek sprake is van delegatie of mandaat.

 

1. Participatie

 

01.

Het organiseren en uitvoeren van bewonersparticipatie in het gebied. Gedelegeerd worden de taken en bevoegdheden ingevolge de Rotterdamse Verordening Inspraak, Burgerinitiatief en Referenda 2014

(c, r, b)

Het betreft een overgedragen taak/bevoegdheid (delegatie) door het college van burgemeester en wethouders, raad en de burgemeester. Bewonersparticipatie is vanouds een taak van volksvertegenwoordigers in de gebieden en is verbonden aan alle daarvoor in aanmerking komende beleidsterreinen. Bij de uitvoering van deze taak door de gebiedscommissie zijn het stedelijk kader bewonersparticipatie en de gemeentelijke Inspraakverordening leidend.

02.

Het onderhouden van contacten met bewoners, bewonersorganisaties, buurtgroepen, ondernemersorganisaties, maatschappelijke instellingen en dergelijke. (c) (r)

De gebiedscommissie speelt als vertegenwoordiger van het gebied een belangrijke rol in het namens de gemeente onderhouden van contacten met bewoners en organisaties in het gebied. De gebiedscommissie gaat in deze contacten voortdurend na wat er leeft in het gebied en beoordeelt tot welke acties dit bij de gemeente moet leiden. Deze taak is opgedragen door het gemeentebestuur.

03.

Het organiseren en uitvoeren van specifieke gebiedscommunicatie. (c)

Het betreft een overgedragen taak/bevoegdheid (delegatie) door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Gebiedscommunicatie vindt plaats binnen het stedelijk vastgestelde kader communicatie en is gericht op het organiseren en uitvoeren van communicatie die specifiek is gericht op het gebied.

 

2. Algemeen bestuur

 

01.

Het vaststellen van ontwerp wijkagenda’s voor de wijken in het gebied binnen door de raad en het college gestelde kaders. (r, c)

Het college stelt de methode voor het opstellen van de wijkagenda vast. De gebiedscommissie stelt uiteindelijk het ontwerp van de wijkagenda vast.

Vervolgens beoordeelt het college alle door de gebiedscommissies vastgestelde ontwerp-wijkagenda’s op beleidsmatige- en financiële haalbaarheid. De door de gebiedscommissies vastgestelde ontwerp-wijkagenda’s, voorzien van het oordeel van het college, worden aan de raad voorgelegd. De raad stelt deze wijkagenda’s definitief vast. De aldus vastgestelde agenda’s zijn een opdracht aan het college (en de ambtelijke organisatie) om tot de uitvoering over te gaan. Jaarlijks worden hiervoor wijkactieplannen opgesteld.

02.

Het toezicht houden op de uitvoering van de wijkactieplannen. (r, c)

De gebiedscommissies houden toezicht op de uitvoering van de wijkactieplannen in hun gebied. Op deze wijze kan de gebiedscommissie tijdig escaleren en/of adviseren. In geval van een meningsverschil tussen de gebiedscommissie en de ambtelijke organisatie vindt overleg plaats met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. Uiteindelijk beslist het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

Indien blijkt dat de gebiedscommissie en het college of de burgemeester niet tot overeenstemming komen, kan de gebiedscommissie zich direct tot de gemeenteraad wenden.

03.

Het verlenen van gebiedsgebonden onderscheidingen aan burgers. (b)

Het betreft een overgedragen taak/bevoegdheid (delegatie) door de burgemeester. De gebiedscommissie houdt desgewenst de traditie vanuit de voormalige deelgemeenten in stand om burgers in het gebied te eren met een passende onderscheiding voor hun activiteiten in het maatschappelijk belang. Dit binnen uniform vastgestelde richtlijnen.

04.

Het afleggen van representatiebezoeken bij verjaardags- en huwelijksjubilea. (b)

Het betreft een mandaat van de burgemeester, passend in de traditie vanuit de voormalige deelgemeenten. Binnen uniform vastgestelde richtlijnen.

05.

Het besluiten omtrent bewonersinitiatieven in en voor het gebied. Gedelegeerd worden de bevoegdheden ingevolge de Subsidieverordening Rotterdam 2014, voor zover het betreft het beslissen over subsidies in het kader van bewonersinitiatieven, het stellen van subsidieplafonds daaromtrent en het stellen van beleidsregels.

De gebiedscommissie beoordeelt ingekomen initiatieven van bewoners binnen het stedelijk afwegingskader bewonersinitiatieven en besluit tot het al dan niet honoreren van het betreffende initiatief, inclusief een eventuele subsidie.

Daarnaast krijgen de gebiedscommissies de mogelijkheid tot het stellen van subsidieplafonds en beleidsregels voor de subsidies die zij verstrekken. Het betreft een overdracht van taken en bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders (delegatie).

06.

Het besluiten tot privaatrechtelijk handelen voor bewonersinitiatieven, participatie en representatie, voor zover dit betrekking heeft op het gebied en voor zover het hiertoe verleende budget toereikend is.

De gebiedscommissies beschikken over een budget voor participatie, representatie en subsidiëring van bewonersinitiatieven. Om praktische redenen moeten zij dan ook kunnen besluiten tot privaatrechtelijk handelen, zoals het aangaan van obligatoire overeenkomsten (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e, van de Gemeentewet). Deze overeenkomsten kunnen alleen betrekking hebben op datgene waarvoor de middelen zijn overgedragen. Uitgezonderd hiervoor zijn het aangaan van verplichtingen met betrekking tot communicatiemiddelen conflicterend met de Rotterdamse huisstijl, zoals eigen websites en logo’s en zaken voor zover het college hier een aanwijzing voor geeft.

Wat de ondertekening betreft: deze burgemeestersbevoegdheid wordt in het MVMR 2016 gevolmachtigd aan de algemeen directeur, die het weer verder heeft gevolmachtigd aan de rayondirecteuren (ook ad interim en de plaatsvervangers).

 

3. Wijkveiligheid

 

01.

Het adviseren inzake aanvragen voor vergunningen voor B- en C-evenementen in het gebied als bedoeld in artikel 2:25 APV. (b)

De gebiedscommissie adviseert de burgemeester op verzoek over grote evenementen die in het gebied worden gehouden. Het betreft evenementen waarvoor de burgemeester zelf de vergunning verleent.

02.

Het adviseren van de burgemeester op verzoek op het beslissen op aanvragen van:

• exploitatievergunningen

voor openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2:28 van de APV Rotterdam 2012;

• vergunningen voor speelautomatenhallen als bedoeld in artikel 2:39a APV Rotterdam 2012;

vergunningen voor seksinrichtingen als bedoeld in artikel 3:13 APV Rotterdam 2012. (b)

De gebiedscommissie adviseert de burgemeester op verzoek inzake het verlenen van exploitatievergunningen voor openbare inrichtingen, speelautomatenhallen en seksinrichtingen.

03.

Het opstellen en in ontwerp vaststellen van horecagebiedsplannen.

De gebiedscommissie stelt op verzoek van het gemeentebestuur ontwerp-horecagebiedsplannen vast. Deze plannen worden definitief vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

04.

Het adviseren op aanwijzingsbesluiten die worden genomen op grond van de APV Rotterdam 2012.

Het betreft een adviesbevoegdheid voor diverse aanwijzingsbesluiten op grond van de APV voor de burgemeester en van het college.

 

4. Buitenruimte

 

01.

Het adviseren op (project)bestemmingsplannen voor het gebied. Het betreft advies op de bevoegdheden ingevolge art. 3.1 en 3.6 lid 1 Wro.

(c) (r)

De gebiedscommissie geeft terzake advies aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad.

02.

Het adviseren op wijzigen en uitwerken van (project)bestemmingsplannen voor het gebied. Het betreft advies inzake de bevoegdheden ingevolge art. 3.1 en 3.6 lid 1 Wro.

(c) (r)

 

03.

Het adviseren op inrichtingsplannen voor het gebied.

(c)

De gebiedscommissie adviseert over de inrichtingsplannen voor herinrichting van straten en wegen in het gebied. Deze worden definitief vastgesteld door het college van B&W.

04.

Het adviseren inzake het invoeren van betaald parkeren in een wijk of gebied.

(c)

De gebiedscommissie geeft advies aan het college van burgemeester en wethouders over de invoering van betaald parkeren in een wijk of gebied.

05.

Het geven van advies inzake beleidsgevoelige aanvragen voor een omgevingsvergunning ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. (c)

Er is geen noodzaak dat de gebiedscommissie zich intensief inlaat met de behandeling van aanvragen voor omgevingsvergunningen, die veelal gebonden beschikkingen zijn. Uitzondering wordt gemaakt voor vergunningsaanvragen die in het betreffende gebied bestuurlijk gevoelig liggen. In die situatie, ter beoordeling van de gebiedscommissie, geeft de gebiedscommissie advies.

06.

Het monitoren van de uitvoering van de exploitatie van het strand en duingebied binnen Hoek van Holland, alsmede het adviseren over het parkeerbeleid en het beleid ten aanzien van verpachtingen op en rondom het strand binnen dit gebied. (c)

Het betreft een door het college van burgemeester en wethouder aan de gebiedscommissie van Hoek van Holland opgedragen bevoegdheid, die deze gebiedscommissie in staat stelt toe te zien op de exploitatie in de meest brede zin van het woord van het strand en het duingebied. Voor het vaststellen van een van het parkeerregime en het verpachtingsbeleid op en rondom het strand wordt door de gebiedscommissie van Hoek van Holland een advies gegeven.

 

5. Wijkwelzijn

 

01.

Het adviseren over de gevolgen van implementatie van (voorgenomen) beleidskaders op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, voor zover deze beleidskaders betrekking hebben op de onderwerpen, genoemd in artikel 2.1.1, tweede lid, a t/m d anders dan met betrekking tot de opvang. Het signaleren van eventuele knelpunten in de uitvoering van de beleidskaders.

Over beleidskaders, zoals het huidige Nieuw Rotterdams Welzijn of Beleidskader Jeugd voor Elkaar wint het college het advies van de Gebiedscommissies in om te kunnen beoordelen wat de gevolgen van beleidsvoornemens voor een gebied zijn.

02.

Adviseren op hoofdlijnen over de inrichting en uitvoering van informatieverstrekking, advies en het leveren van basishulp die geboden wordt op grond van de Jeugdwet en de Wmo. Het signaleren van eventuele knelpunten in de uitvoering en in dit kader het bevorderen van sociale netwerken en burgerkracht. (c)

De gebiedscommissie adviseert op basis van zijn kennis van het gebied. De gebiedscommissie signaleert ten behoeve van het college van burgemeester en wethouders eventuele knelpunten in de uitvoeringen speelt een rol in het bevorderen van sociale netwerken en daarmee van burgerkracht.

03.

Het adviseren inzake de huisvesting van bijzondere doelgroepen

De gebiedscommissie geeft op basis van zijn gebiedskennis advies aan het college van burgemeester en wethouders over de realisatie van nieuwe open woon/zorgvoorzieningenconform het protocol in het Convenant huisvesting bijzondere doelgroepen.

De adviesbevoegdheid strekt zich niet uit tot de opvang in verband met risico’s voor de veiligheid en gezondheid van burgers.

04.

Het adviseren over de vestiging of sluiting van accommodaties op gebied van sport, Natuur en Milieu Educatie, Huizen van de Wijk.

 

05.

Het adviseren over de prioriteitsgroepen in het gebied voor aanpak verhoging sportparticipatie. (c)

 

06.

Het adviseren over de effecten binnen het gebied van implementatie van (voorgenomen) beleidskaders voor speeltuinen, scouting, NME en sportprogrammering. (c)

 

07.

Het benoemen van thema’s en ontwikkelingen in het gebied ten behoeve van het jaarplan van de cultuurscout. (c)

De gebiedscommissie draagt bij aan de totstandkoming van het jaarplan van de cultuurscout, in het bijzonder door het benoemen van relevante thema’s en ontwikkelingen in het gebied.

Artikel IV

Een besluit van de gebiedscommissie dat is genomen op grond van een in bijlage 1 behorende bij de Verordening op de gebiedscommissies 2014 overgedragen bevoegdheid, wordt vanaf de datum van de inwerkingtreding van dit besluit geacht te zijn genomen door het college van burgemeester en wethouders indien die bevoegdheid niet meer is opgenomen in de bijlage zoals die luidt na de inwerkingtreding van dit besluit.

Artikel V

Dit besluit wordt geplaatst in het gemeenteblad en treedt in werking op 17 april 2018.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 oktober 2017.

De griffier,

J.M. van Midden

De voorzitter,

A.J.M. Laan, plv.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 26 september 2017.

De secretaris,

C.M. Sjerps

De burgemeester,

A. Aboutaleb

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 26 september 2017.

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad 2017, nummer 139, is uitgegeven op 25 oktober 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven