Verordening tot wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016

De raad van de gemeente Veenendaal;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 september 2017, nummer 371863-2;

gelet op artikel 226 van de Gemeentewet;

overwegende dat in de Kadernota 2018 is besloten de tarieven aan te passen;

besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening tot wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 (Verordening afvalstoffenheffing 2016, 1e wijziging).

 

Artikel I  

De Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 wordt als volgt gewijzigd:

A

De tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2016 wordt vervangen door:

A. Artikel 1

De tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2016 wordt vervangen door:

 

Hoofdstuk 1 Maatstaf en jaarlijks tarief afvalstoffenheffing vaste tarief

(basistarief)

 

1. De belasting bedraagt per perceel en per jaar € 159,36. Deze belasting is gebaseerd op de mogelijkheid om per perceel één container bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval, één container bestemd voor restafval, één container voor oud papier en karton en één container voor plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons te gebruiken, dan wel gebruik te maken van verzamelcontainers, hetgeen in de Afvalstoffenverordening gemeente Veenendaal is vastgelegd.

 

2. Indien de belastingplichtige als gevolg van een chronische ziekte, een handicap of een chronische ziekte of een handicap van personen die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moet aanbieden aan de aangewezen afvalinzamelaar kan de belastingplichtige een verzoek indienen bij de gemeente in aanmerking te komen voor het opleggen van een vaste afvalstoffenheffing ongeacht het werkelijke vuilaanbod. De belasting bedraagt in dat geval per perceel per belastingjaar € 199,96.

 

3. Indien de afvalinzameling niet individueel wordt geregistreerd, bedraagt de belasting ongeacht het werkelijke afvalaanbod en de wijze van inzameling per perceel per belastingjaar € 256,80.

 

[1.2 Toelichting: Het gaat om aandoeningen die extra afval veroorzaken zoals incontinentie, stoma of CPAD. Een verzoek moet vergezeld gaan van een bewijsstuk zoals een rekening van apotheek of verzekeraar of een doktersverklaring. Een toekenning op een verzoek is 3 jaar geldig.]

 

B. Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven voor afvalstoffenheffing variabele deel

 

2.1 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt vermeerderd met een variabel deel gebaseerd op het aantal aanbiedingen voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een bepaalde container of de mogelijkheid gebruik te kunnen maken van een verzamelcontainer.

 

Bij gebruik van minicontainers bedraagt de belasting per aanbieding van:

2.1.1 Een container met een inhoud van 240 liter bestemd voor restafval € 8,12;

2.1.2 Een container met een inhoud van 140 liter bestemd voor restafval € 4,77.

 

Bij gebruik van verzamelcontainers bedraagt de belasting per aanbieding

2.1.3 bij een inwerptrommel van 30 liter € 0,81;

2.1.4.bij een inwerptrommel van 60 liter € 1,62.

 

Bij gebruik van een verzamelcontainer op het afvalbrengstation bedraagt

de belasting per aanbieding

2.1.5. bij een inwerptrommel van 60 liter € 2,03.

 

C. Hoofdstuk 3 Administratie- en leveringskosten voor het leveren van (extra)

containers en het wijzigen van het containerpakket

 

3.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedragen de administratie- en leveringskosten voor het op aanvraag:

3.1.1 Omwisselen van een container voor restafval € 27,50;

3.1.2 Leveren (extra) container voor restafval ongeacht volume € 27,50;

3.1.3 Indien een nieuwe ingezetene van de gemeente als belastingplichtige wordt aangemerkt kan hij gedurende een periode van 3 maanden nadat de belastingplicht is ontstaan kosteloos éénmaal van containervolume wisselen. Nadien is het tarief onder 3.1.1 van toepassing.

 

D. Hoofdstuk 4 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

1. Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor het verstrekken van een vervangende milieupas bij verlies of diefstal, per keer € 15,60.

2. Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor het aan huis inzamelen van grof huishoudelijk afval of de inname van elektrische en elektronische apparatuur of grof tuinafval, per aanvraag € 15,00.

 

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking doch niet eerder dan 1 januari 2018.

Artikel III Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing 2016, 1e wijziging’.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 26 oktober 2017.

De voorzitter, de heer P.A. Zoon

De griffier, mevrouw drs. F.A. van Hooijdonk

Naar boven