Gemeenteblad van Scherpenzeel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2017, 194226 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2017, 194226 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Scherpenzeel houdende regels omtrent klachtenafhandeling Verordening Klachtenafhandeling Gemeente Scherpenzeel 2017
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
Klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan, diens voorzitter of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, in de uitoefening van zijn functie in een bepaalde aangelegenheid zich, jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
Artikel 4. Mondeling ingediende klachten
Een mondeling ingediende klacht wordt in principe op informele wijze en mondeling afgedaan. Wordt de mondelinge klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager op de mogelijkheid gewezen tot het indienen van een klaagschrift als bedoeld in artikel 5.
HOOFDSTUK 2. DE KLACHTBEHANDELING
Artikel 8. De klachtbehandeling door het bestuursorgaan
Binnen een week na ontvangst van de klacht neemt de klachtcoördinator telefonisch contact op met klager om hem/haar in de gelegenheid te stellen de klacht nader toe te lichten, legt de klachtcoördinator de klachtenprocedure uit en stelt de klachtcoördinator klager in de gelegenheid om gehoord te worden tijdens een hoorzitting.
Indien klager van mening is dat de klacht voldoende is toegelicht in zijn klaagschrift en tijdens het telefonisch contact als bedoeld in het tweede lid van dit artikel en geen hoorzitting nodig is, probeert de klachtbehandelaar de klacht langs minnelijke weg op te lossen. Hiertoe neemt hij contact op met de klager.
Indien klager de klacht nader wenst toe te lichten, neemt de klachtcoördinator contact op om een hoorzitting in te plannen, waarbij zowel klager als degene waarover geklaagd wordt in de gelegenheid gesteld wordt gehoord te worden. Dit kan in gezamenlijkheid of afzonderlijk van elkaar. Van het horen wordt een verslag gemaakt.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 28 september 2017.
B.S. van Ginkel-Schuur
Griffier
B. Visser
voorzitter
In de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) is in hoofdstuk 9 de Klachtbehandeling opgenomen. De artikelen van hoofdstuk 9 Awb houden de wettelijke basis voor de behandeling van klachten in.
In Titel 9.1. van de Awb staan de bepalingen over de Klachtbehandeling door een bestuursorgaan en in Titel 9.2. van de Awb staan de bepalingen over de Klachtbehandeling door een ombudsman.
Deze “Verordening Klachtenafhandeling Gemeente Scherpenzeel 2017” bevat een nadere uitwerking van de wettelijke bepalingen. In de verordening is bepaald wie klachtcoördinator is, wie klachtbehandelaar is, wat de taken en verantwoordelijkheden van deze functionarissen zijn en welke procedure gevolgd moet worden bij de behandeling en afhandeling van een klacht.
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In dit eerste hoofdstuk zijn de belangrijkste begrippen opgenomen en is bepaald wie klachtcoördinator is, wie klachtbehandelaar is en wat de taken en verantwoordelijkheden van deze functionarissen zijn.
In dit artikel worden de belangrijkste begrippen omschreven. Daarbij is het van belang om te weten dat de klacht moet gaan om een gedraging, zijnde een handelen of nalaten daarvan van het bestuursorgaan waar de klacht over gaat.
Er zijn ook een aantal situaties te noemen, waarin het bestuursorgaan niet verplicht is om de klacht te behandelen. Hiervoor wordt verwezen naar artikel 9:8 Awb.
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Artikel 2. Doel klachtbehandeling
In dit artikel is het doel van de klachtbehandeling uitgelegd. Behalve het behouden van of herstellen van de relatie tussen het bestuursorgaan en de klager is het doel ook om signalen op te vangen die de dienstverlening en communicatie van het bestuursorgaan betreffen en deze waar nodig aan te passen en te verbeteren.
Artikel 3. Duur en kwaliteit afhandeling klachten
In dit artikel is aangegeven hoe lang de procedure mag duren. Dit is de wettelijke termijn uit de Awb. Ook wordt aangegeven dat toegezien wordt op de kwaliteit van de afhandeling van de klacht. Hierbij is een duidelijke verwijzing naar de Awb opgenomen.
Artikel 4. Mondeling ingediende klachten
In dit artikel is opgenomen hoe omgegaan wordt met mondeling ingediende klachten en de mogelijkheid om schriftelijk een klacht in te dienen als de mondelinge klacht niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld. Voor de mogelijkheid om een klacht schriftelijk in te dienen wordt verwezen naar artikel 5.
Artikel 5. Indiening klaagschrift
In dit artikel is aangegeven op welke wijze een klacht schriftelijk ingediend kan worden. Daarbij wordt verwezen naar de Awb, waarin staat waar een schriftelijke klacht aan moet voldoen.
Een klaagschrift moet voldoen aan de vereisten van artikel 9:4 van de Awb.
Artikel 6. De klachtencoördinator
In dit artikel worden de taken en verantwoordelijkheden van de klachtcoördinator genoemd.
In dit artikel wordt aangegeven wie de klachtbehandelaar is.
Hierbij wordt onder a. een nuancering aan gebracht in klachten die als licht of als zwaar zijn aan te duiden. Per geval zal de klachtcoördinator hiervan een eerste beoordeling maken en dit met de betreffende klachtbehandelaar afstemmen. Indien een klacht als licht is aangeduid en deze alsnog als zwaar aangeduid dient te worden, zal opgeschaald worden voordat tot behandeling en afhandeling van de klacht overgegaan wordt.
Verder worden in dit artikel de taken en verantwoordelijkheden van de klachtbehandelaar genoemd.
HOOFDSTUK 2. DE KLACHTBEHANDELING
In dit tweede hoofdstuk zijn de verschillende klachtprocedures opgenomen, waarbij een onderscheid is gemaakt naar klachtbehandeling door het bestuursorgaan en klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman.
Artikel 8. De klachtbehandeling door het bestuursorgaan
In dit artikel wordt de procedure beschreven die gevolgd moet worden als de klacht door het bestuursorgaan behandeld wordt.
Artikel 9. De klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman
In dit artikel is opgenomen dat klager in de afdoeningsbrief gewezen moet worden op de mogelijkheid om een klacht voor te leggen aan de Nationale Ombudsman, indien klager van mening is dat zijn klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld door het bestuursorgaan.
Dat de klachtcoördinator contactpersoon is voor de Nationale Ombudsman en het bestuursorgaan van de bevindingen van de Nationale Ombudsman op de hoogte stelt en waar nodig aanbevelingen doet, is in artikel 6 opgenomen.
In dit derde en laatste hoofdstuk is opgenomen hoe omgegaan moet worden met onvoorziene omstandigheden en wat de datum van inwerkingtreding en de citeertitel van deze verordening is.
Artikel 10. Onvoorziene situaties
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-194226.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.