Gemeenteblad van Montfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2017, 193538 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2017, 193538 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gedragscode integriteit gemeente Montfoort
Gedragscode integriteit gemeente Montfoort
Gedragscode integriteit voor bestuurders en volksvertegenwoordigers.
Goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat de hele organisatie en het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. De gedragscode richt zich daarom zowel tot de individuele politieke ambtsdragers als tot de bestuursorganen. Integriteit van politieke ambtsdragers verwijst naar de zorgvuldigheid die politieke ambtsdragers moeten betrachten bij het invullen van hun rol in de democratische rechtsstaat. Dat betekent de verantwoordelijkheid nemen die met de functie samenhangt en bereid zijn verantwoording af te leggen aan collega-bestuurders en/of aan (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de burger. In de democratische rechtsstaat moet iedereen zich houden aan de wetten en regels die op democratische wijze zijn vastgesteld. Dat geldt zeker voor de politieke ambtsdragers die (mede)verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van die wetten en regels. Zonder dat zal het vertrouwen in de democratische rechtsstaat worden ondermijnd en het draagvlak voor de naleving van de wetten en regels verdwijnen. Vertrekpunt voor de politieke ambtsdrager is dan ook de eed of gelofte die de politieke ambtsdrager bij de ambtsaanvaarding aflegt.
Integriteit is niet alleen een kwestie van regels, maar gaat ook over de onderlinge omgangsvormen. Een respectvolle omgang met burgers en organisaties, tussen politieke ambtsdragers onderling en tussen politieke ambtsdragers en medewerkers van de ambtelijke organisatie, met behoud van eigen politieke inhoud en stijl, is van groot belang.
De volksvertegenwoordiging stelt zowel voor de eigen leden als voor de dagelijkse bestuurders een gedragscode vast. Dat is zo vastgelegd in de Gemeentewet. De gedragscode is richtsnoer voor het handelen van individuele politieke ambtsdragers en heeft tot doel hen te ondersteunen bij de invulling van hun verantwoordelijkheid voor de integriteit van het openbaar bestuur. Voor de twee groepen van politieke ambtsdragers (volksvertegenwoordigers en dagelijkse bestuurders) is in Montfoort een gezamenlijke gedragscode opgesteld. Daar waar bijvoorbeeld vanuit de rol of rechtspositie verschillen bestaan is dat apart in de gedragscode opgenomen.
Het rechtskarakter van de gedragscode is dat van een interne regeling, als nadere invulling en concretisering van de wettelijke regels. Om dat karakter helder te houden zijn aan de gedragscode ook een oplegger (verkorte tekst en visualisatie) en een onderlegger (protocol integriteit) toegevoegd. Samen vormen de drie documenten het integriteitsbeleid van de gemeente Montfoort. Het niet naleven van de gedragscode heeft geen rechtsgevolgen. Er is sprake van zelfbinding. De regels worden in gezamenlijk debat vastgesteld door de politieke ambtsdragers zelf. In dit licht moeten de regels in de code worden gezien. Dat maakt de gedragscode evenwel niet vrijblijvend. De volksvertegenwoordigers kunnen daarop worden aangesproken en zij dienen zich over de naleving ervan te verantwoorden. Het niet naleven van de gedragscode kan dus wel onderdeel worden van politiek debat en politieke gevolgen hebben.
Integriteit is een thema dat betekenis krijgt in het handelen. Een integriteitsbeleid dat alleen op papier bestaat is slechts een dode letter. Daarom moet het handelen van politieke ambtsdragers regelmatig onderwerp van gesprek zijn, juist ook onderling, en daarbij geeft de gedragscode ondersteuning. De code en de voorgestelde registraties zijn instrumenten. Integriteit is uiteindelijk niet in regels te vangen. In de woorden van de schrijver C.S. Lewis gaat het om “doing the right thing, even when no one is watching”.
Integer handelen kan alleen in een cultuur en organisatie waar ook de andere waarden van goed bestuur worden nagestreefd. De Nederlandse Code voor Goed Openbaar Bestuur benoemt een aantal kernwaarden van goed openbaar bestuur. Integriteit wordt hierin in één adem genoemd met openheid. ‘Openheid en integriteit’: “het bestuur is open en integer en maakt duidelijk wat het daaronder verstaat.” De wetgeving (en de gedragscode in aanvulling hierop) bevat diverse voorschriften inzake openheid met het oog op de integriteit. Die voorschriften hebben betrekking op openbaarmaking van nevenfuncties en/of neveninkomsten, van geschenken, excursies en evenementen. Buitenlandse (dienst)reizen hebben wij buiten beschouwing gelaten, omdat dat in Montfoort niet voorkomt. Wel hebben wij de openbaarmaking van zakelijke belangen toegevoegd, omdat dat niet alleen het bewustzijn van de raads- en collegeleden op dit specifieke gebied van mogelijke belangenverstrengeling, maar hen tevens beter in staat stelt om ervoor te waken dat zij in een situatie van (de schijn van) belangenverstrengeling terechtkomen.
De registraties in de codes zijn bedoeld om de transparantie te bevorderen die belangenverstrengeling en onverantwoord en/of onjuist gebruik van publieke middelen door politieke ambtsdragers moeten tegengaan. De politieke ambtsdrager is evenwel primair zelf verantwoordelijk voor zijn integriteit en hij zal zich daar in alle openheid over moeten verantwoorden.
De Nederlandse Code voor Goed Openbaar Bestuur verbindt openheid en integriteit met de kernwaarden participatie, behoorlijke contacten met burgers, doelgerichtheid en doelmatigheid, legitimiteit, lerend en zelfreinigend vermogen en verantwoording.
Naast de code voor goed openbaar bestuur worden hier de algemene beginselen van behoorlijk bestuur vermeld. Zij spelen een belangrijke rol bij de vaststelling en invulling van de kaders en daarmee een wezenlijke rol in het verkeer tussen gemeentebestuur en burger. De naleving van deze beginselen draagt eveneens in belangrijke mate bij aan integer denken en handelen.
Montfoort: rolbewust in verbinding
De gemeente Montfoort heeft zelf gekozen voor een nadere invulling van het integriteitsbeleid. De streefwaarden van Montfoort zijn te bezien vanuit het idee van ‘rolbewust in verbinding zijn’, waarbij de gemeente streeft naar het zijn van een rolbewuste overheid, die binnen juridische kaders werkt aan vertrouwen en betrouwbaarheid op een open, eerlijke, geloofwaardige en transparante wijze. De hier genoemde waarden, uitgangspunt voor de verbinding van bestuur met de samenleving, zijn:
Montfoort is een gemeente met meerdere kernen, hechte gemeenschappen en een nauwe relatie met het bestuur. Verbinding is een kracht op zich. Het betekent korte lijnen, betrokkenheid en een kracht om samen te werken aan resultaten. Die verbinding kent ook nadelen. Politiek is een zaak van belangen. Maar waar liggen de grenzen van belangenbehartiging en belangenverstrengeling? Wanneer is de verbinding gericht op een deelbelang? De kunst is om te komen tot een vorm van rolbewust in verbinding zijn: vanuit de (professionele) rol in de democratische rechtsstaat werken aan het juiste midden tussen een te hechte verwevenheid en te grote afstand van het bestuur tot de bevolking.
Rolbewust in verbinding zijn heeft betrekking op de rollen van en de relatie tussen raad en college. Het college werkt op basis van het vertrouwen van de raad. Dat vertrouwen moet wel ergens op gebaseerd zijn. Ruimte om een eigen rol te spelen is daarvoor belangrijk. Rolbewust handelen wijst niet alleen op de eigen invulling van de rol, maar ook op de ander in staat stellen zijn rol goed te vervullen. Dat betekent werken aan duidelijke kaders voor het college waarbinnen zij haar werk kan doen, maar ook op basis waarvan de raad haar controlerende rol kan spelen. In de volksvertegenwoordigende rol en het debat laten college en raad zien verbonden te zijn met de verschillende belangen in de gemeente.
De rolbewustheid is gemarkeerd in een afzonderlijke bepaling in de gedragscode (artikel 2).
Daarin is tevens verankerd dat college en collegeleden in hun denken en handelen zijn gebonden aan de kaders, die door de raad en ook het college zijn gesteld. Indien over die kaders of de invulling daarvan afspraken met externen worden gemaakt, dan zal daarvan op zorgvuldige wijze verslag worden gedaan.
Het is voorts van belang, dat bij de vormgeving van de waarden en invulling van rollen en ruimte gebruik wordt gemaakt van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur
In het kort de belangrijkste rollen:
Gemeenteraad: De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. De raad, als vertegenwoordiger van de lokale bevolking (volksvertegenwoordigende rol), zorgt ervoor dat politieke vraagstukken op tafel komen, stelt de kaders voor beleid vast ((kaderstellende rol) en ziet erop toe dat beleid binnen die kaders wordt uitgevoerd (controlerende rol).
5 Omgang met informatie 1
Het raadslid, de burgemeester of de wethouder zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig 2 wordt bewaard.
De griffier en gemeentesecretaris houden een register bij van de geschenken met een geschatte waarde van meer dan € 50 voor respectievelijk de gemeenteraad en het college. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.
Met betrekking tot uitnodigingen voor burgemeester en wethouders:
Uitnodigingen voor excursies, evenementen 3 voor rekening van anderen dan de gemeente legt de burgemeester respectievelijk de wethouder vooraf ter bespreking voor in de collegevergadering.
De gemeentesecretaris ontvangt de informatie van burgemeester en wethouders en legt hiervoor een register aan en beheert dit register. In het register is aangegeven wat het doel, de bestemming, duur en kosten waren en wie deze kosten voor zijn rekening heeft genomen. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.
Met betrekking tot uitnodigingen voor raadsleden:
Deelname aan excursies en evenementen 4 voor rekening van anderen dan de gemeente maakt het raadslid binnen één week na deelname openbaar.
8 Gebruik van voorzieningen van de gemeente
Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zo in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven. Het bestuursorgaan hanteert heldere procedures over hoe functionele uitgaven direct in rekening kunnen worden gebracht of gedeclareerd bij de gemeente.
Bijlage Wettelijk grondslag/kader bij de gedragscode
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-193538.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.