Gemeenteblad van Meerssen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2017, 188665 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2017, 188665 | Beleidsregels |
Beleidsregels Aanbestedingen gemeente Meerssen 2017
I. DEFINITIES EN TOEPASSINGSGEBIED
Artikel 2 Toepassingsgebied en interpretatie
Deze regels worden uitgelegd conform de Aanbestedingswet 2012 en het Europese aanbestedingsrecht.
Artikel 3 Uitgesloten opdrachten voor diensten
Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten, voor zover zij beneden de Europese drempel uitkomen:
voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van wetenschap en hoogwaardige technologie, met uitzondering van die waarvan de resultaten in hun geheel toekomen aan de gemeente voor gebruik ervan in de uitoefening van haar werkzaamheden, voor zover de dienstverlening volledig door de gemeente wordt beloond;
II. DUUR EN BEREKENING WAARDE OPDRACHTEN
Artikel 5 Duur van opdrachten voor leveringen en diensten
Opdrachten op grond van het gemeentelijk aanbestedingsbeleid worden in principe voor 4 jaren verleend. Opdrachten kunnen voor een langere periode worden verleend, mits zij de Europese drempelwaarden niet overschrijden door de toegekende langere periode.
III. PROCEDURES VOOR LEVERINGEN, DIENSTEN EN WERKEN
Artikel 8 Specifieke procedures leveringen en diensten
Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 5.000,– gelden deze beleidsregels niet. Wel dient er bij deze opdrachten zo veel mogelijk conform de algemene uitgangspunten gehandeld te worden. Dit houdt in dat, naast de algemene aanbestedingsbeginselen, rekening gehouden dient te worden met lokale ondernemers en de spreiding daarvan.
Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 5.000,– exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 25.000,– exclusief BTW moet gebruik gemaakt worden van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal verzoeken om een prijsopgave ten minste twee bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.
Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 25.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van het Europese drempelbedrag voor leveringen en diensten exclusief BTW moet gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.
Artikel 9 Specifieke procedures voor werken
Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 10.000,– gelden deze beleidsregels niet. Wel dient er bij deze opdrachten zo veel mogelijk conform de algemene uitgangspunten gehandeld te worden. Dit houdt in dat, naast de algemene aanbestedingsbeginselen, rekening gehouden dient te worden met lokale ondernemers en de spreiding daarvan.
Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 10.000,– exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 25.000,– exclusief BTW moet gebruik gemaakt worden van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om een prijsopgave ten minste twee bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.
Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 25.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 200.000,– exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.
Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 200.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van het Europese drempelbedrag voor werken exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste vier bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.
Artikel 10 Uitzonderingen procedures leveringen, diensten en werken
Uitzonderingen worden toegepast, voor door de oorspronkelijke leverancier verrichte aanvullende leveringen die
zijn bestemd voor de uitbreiding van bestaande installaties, als de verandering van leverancier de gemeente ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen waarbij een andere techniek wordt toegepast, zodat bij gebruik en onderhoud ervan onverenigbaarheid ontstaat of zich onevenredige technische moeilijkheden voordoen mits de looptijd van deze overheidsopdrachten voor leveringen en nabestellingen niet langer is dan drie jaar.
IV. CRITERIA VOOR OPDRACHTEN VOOR LEVERINGEN EN DIENSTEN
Artikel 11 Criteria voor de kwalitatieve selectie
Van deelneming aan een procedure tot opdrachtverlening kan worden uitgesloten ieder economisch subject:
indien sprake is van een mededingingsvervalsing als bedoeld in artikel 2.51 Aanbestedingswet (AW), waarbij een deelnemer een aanbestedende dienst heeft geadviseerd of anderszins betrokken is geweest bij de voorbereiding van de aanbestedingsprocedure;
die pogingen onderneemt om de besluitvormingsprocedures van de aanbestedende dienst onrechtmatig te beïnvloeden, om vertrouwelijke informatie te verkrijgen die onrechtmatige voordelen in de aanbestedingsprocedure kan bezorgen of het verstrekken van misleidende informatie die een belangrijke invloed kan hebben op besluiten inzake uitsluiting, selectie en gunning;
indien sprake is van een belangenconflict in de zin van artikel 1.10b AW;
leder economisch subject, dat deelneemt aan een procedure tot opdrachtverlening is gehouden aan de gemeente alle informatie, gegevens en bescheiden te verstrekken, welke nodig zijn voor een zorgvuldige beoordeling in het kader van dit artikel. Het niet op aanvraag verstrekken van deze informatie dan wel het leveren van onjuiste informatie leidt tot uitsluiting van deelname in de verdere aanbestedingsprocedure.
hetzij, indien aan de inschrijver met de beste prijs-kwaliteitsverhouding wordt gegund, verscheidene criteria die rechtstreeks met de aard van de opdracht verband houden, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit, de prijs, de technische waarde, de esthetische en functionele kenmerken, de milieukenmerken, de duurzaamheidscriteria (waarbij het geoorloofd is om 10 % meerkosten te berekenen dan bij niet duurzame aankoop van het product), de gebruikskosten, de klantenservice en de technische bijstand, de datum van en de termijn voor levering of uitvoering;
Artikel 13 Gunning van opdracht
Voor zover een procedure wordt gevolgd, waarbij er sprake is van meerdere inschrijvers, wordt de opdracht gegund aan die inschrijver die is geselecteerd op grond van artikel 11 en wiens inschrijving of offerte het best voldoet aan de gestelde gunningscriteria.
De definitieve gunning vindt plaats onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 2.127, Aanbestedingswet 2012.
Een afgewezen partij in een aanbestedingsprocedure kan een kort geding procedure aanhangig maken of een bodemprocedure starten.
Indien een betrokken partij binnen de termijn zoals aangegeven in de aanbestedingsprocedure dan wel binnen twintig dagen een kortgedingprocedure aanspant, wordt de opschortende termijn zoals is bepaald in artikel 2.1.27 Aanbestedingswet 2012 verlengd tot de uitspraak van de voorzieningenrechter. Deze verlenging geschiedt door middel van een schriftelijke mededeling aan de partij aan wie de opdracht voorlopig gegund is.
Artikel 15 Informatieverstrekking
Informatieverstrekking met betrekking tot de gunningsbeslissing vindt plaats met inachtneming van artikel 2.57 en artikel 2.138 van de Aanbestedingswet 2012.
Artikel 18 Afwijking van deze regels
Afwijkingen van deze Beleidsregels Aanbestedingen zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.
Artikel 19 Samenloop met andere aanbestedingsregels
Als naast de gemeente er een of meerdere opdrachtgevers zijn bij eenzelfde opdracht, zijn de aanbestedingsregels van de opdrachtgever die het grootste deel van de opdrachtsom zal gaan betalen van toepassing, tenzij vooraf door het college van de gemeente Meerssen, met voorafgaande berichtgeving aan de Raad, met de overige opdrachtgever(s) anders is overeengekomen.
Het college informeert de Raad tweemaal per jaar via de P&C-cyclus over de aanbestedingen door middel van een aanbestedingsoverzicht. In dit overzicht is minimaal opgenomen welke opdrachten de gemeente via een aanbesteding in de markt heeft gezet, hoe vaak er sprake is geweest van een uitzonderingsgrond en hoe vaak het college heeft afgeweken van het aanbestedingsbeleid.
Op aanbestedingsprocedures waarmee reeds een aanvang is gemaakt voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wijziging van deze beleidsregels blijven de Beleidsregels aanbestedingen gemeente Meerssen 2015 van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-188665.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.