Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2017, 187456 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2017, 187456 | Beleidsregels |
Gemeente Nissewaard - Beleidsregels gemeentegaranties Nissewaard
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 3:1, lid 2 juncto titel 4.1, 4.2 en 4.3, het Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden, artikel 3:14 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 160 lid 1 en artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet, artikel 2 van de Wet financiering decentrale overheden en artikel 3 lid 32 en artikel 15 lid 2 van de Nota Treasurybeleid Nissewaard;
besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:
Artikel 2 Inhoudelijke criteria
Er wordt slechts een gemeentegarantie verleend voor een geldlening die dient ter financiering van een (on)roerende zaak. Een gemeentegarantie wordt niet verleend indien de te financieren (on)roerende zaken niet voldoende zekerheid bieden voor verhaal van rente en aflossing van de te verstrekken gemeentegarantie. In het geval de te financieren zaak een onroerende zaak is, zal aan de gemeente het recht van (eerste) hypotheek worden verleend en voor roerende zaken zal een recht van pand wordt verleend. Dit gebeurt op kosten van de aanvrager.
Naast het verlenen van gemeentegaranties voor een geldlening kan de gemeente fungeren als achtervang bij borgtochtovereenkomsten, die zijn afgesloten door de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw, Waarborgfonds Eigen Woningen, Waarborgfonds voor de Zorgsector, Waarborgfonds kinderopvang of de Stichting Waarborgfonds Sport.
Indien voor een garantieverlening een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening in de vorm van een (nationaal) waarborgfonds (bijvoorbeeld Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw, Waarborgfonds voor de Zorgsector, Stichting Waarborgfonds Sport, Waarborgfonds Kinderopvang), dan dient de aanvraag bij het desbetreffende fonds te worden ingediend. Door de gemeente wordt in dat geval geen gemeentegarantie verleend.
Specifiek voor sport geldt dat er kan worden samengewerkt met de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). De SWS biedt slechts een garantie van maximaal 50%. Zonder medewerking van de SWS wordt in beginsel geen gemeentegarantie verstrekt door de gemeente. Door de gemeente wordt, naast de eigen garantievoorwaarden, aansluiting gezocht bij de garantievoorwaarden van de SWS.
Artikel 5 Aanvraag tot garantieverlening
Een aanvraag wordt in ieder geval afgewezen indien het college niet de zekerheid heeft dat de investeringen zullen plaatsvinden, de aanvrager zal voldoen aan de aan de garantieverlening verbonden verplichtingen, aan de betalingsverplichting van rente en aflossing naar behoren zal worden voldaan en de aanvrager in het kader van de aanvraag juiste of volledige gegevens heeft verstrekt. Ook kan het college een aanvraag weigeren in het geval het weerstandsvermogen van de gemeente niet toereikend is.
Artikel 6 Looptijd en hoogte geldlening
De looptijd van de geldlening waarvoor de gemeentegarantie wordt verstrekt mag niet langer zijn dan de verwachte technische of economische levensduur (als deze korter is) van het object waarvoor de financiering wordt aangewend. Voorts zal het bedrag waarvoor de gemeentegarantie wordt verleend niet hoger zijn dan de economische waarde van het object.
Artikel 7 Algemene verplichtingen van de aanvrager
De aanvrager is verplicht om het object waarvoor de gemeentegarantie is verstrekt met al zijn toebehoren te verzekeren of verzekerd te houden tegen (brand- en storm)schade, verlies en diefstal en zodanige andere risico’s. Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor om nadere eisen te stellen aan de door de aanvrager af te sluiten verzekering(en).
Het object waarvoor de gemeentegarantie is verstrekt met al zijn toebehoren mag niet zonder schriftelijke toestemming van het college door de aanvrager van aard of bestemming worden veranderd, vervreemd, met andere hypotheken of andere zakelijke lasten hoe ook genaamd worden bezwaard, noch geheel of gedeeltelijk in verhuur of gebruik worden gegeven. Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor om aan voornoemde toestemming voorwaarden te verbinden.
Door de aanvrager mogen zonder voorafgaande toestemming van het college geen (andere) geldleningen worden afgesloten of verstrekt alsmede gemeentegaranties, in welke vorm dan ook, voor door derden af te sluiten geldleningen worden afgegeven. Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor om aan voornoemde toestemming voorwaarden te verbinden.
Artikel 8 Jaarrekening en begroting
De aanvrager is verplicht na het vaststellen van de begroting voor een nieuw exploitatiejaar de begroting van dat jaar binnen vier weken bij het college in te dienen. Binnen zes maanden na het einde van ieder exploitatiejaar moeten de jaarstukken met het controleverslag, alsmede alle bescheiden die burgemeester en wethouders nodig achten ter beoordeling van het financiële beheer van de aanvrager, bij het college worden ingediend.
Artikel 9 Informatieverplichting
De aanvrager is in ieder geval verplicht aan het eind van ieder kalenderjaar aan het college een overzicht te verstrekken van het saldo van de geldlening waarvoor de gemeentegarantie is verleend per 1 januari en 31 december van dat kalenderjaar alsmede een overzicht van de door de aanvrager in dat kalenderjaar feitelijk verrichte betalingen aan aflossing en rente.
Artikel 10 Instemmingsverplichting
De aanvrager dient expliciet akkoord te gaan met de garantieverplichtingen als omschreven in deze beleidsregels. Met de aanvrager zal hiertoe een garantieovereenkomst worden aangegaan waarin deze voorwaarden en, eventueel op grond van artikel 13 gestelde aanvullende of specifieke voorwaarden, nader zijn bepaald.
Artikel 11 Kosten en vergoeding
De rechtstreekse garantie wordt verleend tegen een door de aanvrager te betalen incidentele vergoeding voor de ambtelijke inzet. Deze vergoeding bedraagt een vaste vergoeding van € 500,- en een variabele vergoeding van 1,5% van de te verstrekken garantstelling met een maximum van € 25.000,- voor rechtstreekse garantieverzoeken. De kosten voor externe adviseurs komen volledig voor rekening van de aanvrager. Voor tertiaire achtervang wordt geen vergoeding in rekening gebracht.
De garantiepremie die minimaal in rekening dient te worden gebracht is afhankelijk van de kredietkwaliteit van de betrokken onderneming. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de financiële positie van de onderneming, maar ook naar het bedrag en looptijd van de garantie en de door de onderneming gestelde zekerheden. In onderstaande tabel is de minimale jaarpremie in procenten (ook wel safe harbour-premie genoemd) weergegeven die voor de garantie in rekening dient te worden gebracht . In de tabel is de ratingcategorie van Standard & Poor’s opgenomen in de tabel. Voor de equivalenten van Fitch en Moody’s gelden dezelfde premies.
Artikel 12 Terugbetaling uit hoofde van de garantstelling verrichte betalingen
Indien door de gemeente op grond van de garantstelling betalingen zijn verricht dienen deze op eerste aanzegging van het college aan haar te worden terugbetaald. De terugbetaling van de door de gemeente gedane betalingen vindt plaats met vergoeding van de dan geldende wettelijke rente, te berekenen vanaf het tijdstip dat door de gemeente uit hoofde van de garantstelling betalingen zijn verricht.
Artikel 13 Specifieke situaties
In het geval zich een situatie voordoet die vraagt om nadere regels van aanvullende of specifieke aard, dan is het college bevoegd deze regels te stellen.
Voor gemeentegaranties die voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels zijn afgesloten geldt een overgangsmaatregel. Deze gemeentegaranties vallen niet onder de werking van deze regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-187456.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.