Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2017, 186690 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2017, 186690 | Verordeningen |
Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017
Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen
De auditcommissie is een raadscommissie ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017.
De commissie heeft als adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. De commissie kan andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier van de commissie.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 28 september 2017,
De raad voornoemd,
de griffier,
de voorzitter,
Conform de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 dient er ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, de auditcommissie, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller, waarbij indien wenselijk ook een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie aanwezig is.
De hoofdtaak van de auditcommissie is het versterken van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de planning- en controldocumenten ten behoeve van de bestuurlijke discussie. De auditcommissie is een technische adviescommissie en heeft een eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven.
De auditcommissie zal zich met name buigen over aangelegenheden in de sfeer van financiën en de bedrijfsvoering. In de commissie worden geen politiek/bestuurlijke discussies gevoerd. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgen in de raad. Waar dergelijke politieke/bestuurlijke vraagstukken zich voordoen, heeft de auditcommissie richting de raad een signalerende rol.
Het in artikel 2 lid 3 sub a gevoerde afstemmingsoverleg is er met name op gericht om doublures in de op te pakken onderzoeksonderwerpen te voorkomen.
De auditcommissie bestaat uit één fractielid per raadsfractie en wordt technisch voorgezeten door de voorzitter van de vakcommissie ABZ/F of diens plaatsvervanger. Overige fractieleden hebben te allen tijde de mogelijkheid om de vergaderingen van de auditcommissie als toehoorder bij te wonen.
De commissie heeft als vaste adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. Deze zijn in staat om zowel de technische als ook inhoudelijke vragen van de leden van de auditcommissie te beantwoorden. Daarnaast kan de auditcommissie ook andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-186690.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.