Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Staphorst

Artikel 1. Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. cliëntenparticipatie: de wijze waarop de gemeente belanghebbenden betrekt bij de vorming van beleid en verbetering van de kwaliteit in het gemeentelijk beleid;

b. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst;

c. gemeente: de gemeente Staphorst;

d. leerlingenvervoer: het vervoer op basis van de verordening leerlingenvervoer;

e. sociaal domein: gemeentelijk beleid vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;

f. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 2. Doel, taken en positie van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt zich ten doel om goede besluitvorming voor het sociaal domein in de gemeente te bevorderen door het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft als taak om met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:

a. de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de uitvoering voor het sociaal domein, waaronder Jeugdwet, Participatiewet, Wmo en leerlingenvervoer.

b. het vergroten van de zelfredzaamheid, de participatie en het welzijn voor alle inwoners van de gemeente Staphorst;

  • 3

    De Adviesraad Sociaal Domein zorgt voor de wettelijke cliëntenparticipatie zoals onder meer vermeld in de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo.

  • 4.

    De Adviesraad Sociaal Domein functioneert in zijn advisering onafhankelijk van de gemeente.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken.

Artikel 3. Advisering, informatie en adviestermijnen

  • 1.

    Uitgangspunt is dat het college de Adviesraad Sociaal Domein tijdig bij de besluitvorming in het sociaal domein betrekt.

  • 2.

    Het college vraagt gericht advies bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van beleidsregels, beleidsplannen en de uitvoering van het sociaal domein die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt.

  • 3.

    Uitgangspunt is dat de Adviesraad Sociaal Domein zo spoedig mogelijk met een advies komt, maar uiterlijk zes weken nadat de adviesaanvraag is binnengekomen.

  • 4.

    Het college kan ter informatie stukken naar de Adviesraad Sociaal Domein sturen.

Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein ontvangt van het college alle stukken die hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan.

  • 2.

    Het college verstrekt geen informatie aan de Adviesraad Sociaal Domein over individuele personen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad Sociaal Domein hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de informatie die hen door het college is verstrekt, voor zover het college heeft aangegeven dat deze informatie (nog) niet openbaar is.

  • 4.

    Het college komt met een planning met daarop de te agenderen onderwerpen.

Artikel 5. Overleg tussen college en de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Het college of een delegatie daarvan heeft tenminste eenmaal per jaar overleg met (een delegatie van) de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    Alle deelnemers aan het overleg hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening betreffen op de agenda te laten zetten.

Artikel 6. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein telt ten hoogste 11 leden, inclusief een voorzitter en secretaris.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein komen uit volgende domeinen:

    a. maximaal drie vertegenwoordigers voor het domein Participatiewet;

b. maximaal drie vertegenwoordigers voor het domein Jeugdwet;

c. maximaal drie vertegenwoordigers voor het domein Wmo.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein hebben zitting zonder last, maar voeren dankzij hun netwerk wel ruggespraak met hun achterban.

  • 4.

    De leden wonen in en vormen een afspiegeling van de gemeente Staphorst, bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Staphorst. Ze hebben ook geen zakelijke binding met de gemeente Staphorst voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.

Artikel 7. Benoemingen bij de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein

In tegenstelling tot hetgeen in artikel 8 is bepaald, worden bij de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein de leden benoemd na een openbare werving en selectie die namens het college wordt uitgevoerd.

Artikel 8. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris worden benoemd op voordracht van een sollicitatiecommissie bestaande uit twee leden van de Adviesraad Sociaal Domein, alsmede een vertegenwoordiger namens het college.

  • 2.

    De algemene leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden benoemd door de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3.

    Voor de werving en selectie van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein wordt een profielschets opgesteld.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein bedraagt vier jaar.

  • 5.

    Alle leden kunnen eenmaal worden herbenoemd.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de leden eindigt:

a. op eigen verzoek;

b. door overlijden;

c. door ernstig verzuim of disfunctioneren;

d. doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden voor benoeming;

e. door het bereiken van de maximale zittingsduur.

  • 7.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt een rooster van aftreden op, voor een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing waarbij kan worden afgeweken van lid 4.

Artikel 9. Taken voorzitter en secretaris

  • 1.

    De voorzitter zit de vergaderingen voor en treedt op als vertegenwoordiger namens de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    De secretaris geeft vorm aan het secretariaat van de Adviesraad Sociaal Domein, stuurt uitnodigingen en zorgt voor het notuleren van vergaderingen.

  • 3.

    Er worden afspraken gemaakt over plaatsvervanging van de voorzitter en secretaris.

Artikel 10. Budget, middelen en contactpersoon

  • 1.

    Het college stelt voor de Adviesraad Sociaal Domein jaarlijks een budget beschikbaar, bedoeld voor zijn functioneren en deskundigheidsbevordering en een onkostenvergoeding voor haar leden per bijgewoonde vergadering.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein dient jaarlijks vóór 1 mei een begroting bij het college in voor het daaropvolgende jaar.

  • 3.

    Voor de vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein stelt de gemeente een goed bereikbare en toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

  • 4.

    Het college wijst een ambtenaar aan die namens haar als contactpersoon voor de Adviesraad Sociaal Domein zal fungeren en zijn vergaderingen kan bijwonen.

Artikel 11. Huishoudelijk Reglement en werkwijze

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt een huishoudelijk reglement vast, waarin de werkwijze van de Adviesraad Sociaal Domein nader wordt geregeld.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein vergadert maandelijks, of zoveel meer of minder als een meerderheid van de leden noodzakelijk achten. De vergaderingen zijn openbaar.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering of een gedeelte van de vergadering.

Artikel 12. Verantwoording

Jaarlijks vóór 1 april brengt de Adviesraad Sociaal Domein een inhoudelijk en financieel verantwoording uit aan het college van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in de financiële verantwoording tevens verslag uitgebracht over de besteding van het door het college beschikbaar gestelde budget.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze verordening niet voorziet, zal na het horen van de Adviesraad Sociaal Domein, door het college worden beslist;

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Staphorst’;

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018. Met ingang van deze datum wordt de ‘Verordening cliëntenparticipatie maatschappelijke ondersteuning gemeente Staphorst’ ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 26 september 2017,

De burgemeester,

De griffier,

Naar boven