Gemeenteblad van Oegstgeest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2017, 182938 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2017, 182938 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent telecommunicatie Telecommunicatieverordening gemeente Oegstgeest 2017
De raad van de gemeente Oegstgeest;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 augustus 2017;
gelet op artikel 5.4 Telecommunicatiewet, waarin wordt gesteld dat de gemeenteraad een verordening vaststelt ten aanzien werkzaamheden uit te voeren in of op openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels
b e s l u i t : vast te stellen de
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 5.1 van de WET; |
|
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest waaronder ook de ambtenaar die mandaat heeft namens het college instemmingsbesluiten te nemen. |
|
Elektronisch(openbaar) telecommunicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1 van de WET |
|
Degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 5.2, eerste lid, van de WET |
|
Door het college vastgestelde en/of nader vast te stellen regels betreffende het aanleggen, het houden en verwijderen van kabels en leidingen |
|
Besluit van het college als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, onder b, van de WET; |
|
Besluit van het college over het leggen, hebben, (onder)houden en gebruiken van kabels leidingen in openbare ruimte als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, onder b, van de WET; |
|
De aanbieder onder wiens verantwoordelijkheid een kabel of leiding(mantelbuis) wordt aangelegd, beheerd of geëxploiteerd, waaronder tevens wordt begrepen degene die het instemmingsbesluit voor het aanleggen van een kabel of leiding heeft aangevraagd namens de aanbieder; |
|
Melding als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, onder a, van de WET |
|
Meldpunt Opbrekingen Openbare Ruimte. Het platform (www. http://moorwerkt.nl) waarop alle kabelexploitanten hun aanvragen dienen in te dienen. Op dit platform staan alle relevante eisen handboek en geldende verordeningen vermeld. De afhandeling, vragen, mededeling en vergunningverlening worden eveneens op dit platform afgehandeld. |
|
Kabel of leiding die niet gebruikt wordt voor de functie waarvoor deze kabel of leiding bestemd is. |
|
Bodemverontreiniging, materialen, objecten en stoffen die nadelige beïnvloeding van de staat van de aan te leggen of gelegde leiding tot gevolg hebben of kunnen hebben. |
|
Openbare wegen en wateren als bedoeld in artikel 1.1, van de WET |
|
alle publiek openbare en toegankelijke - zij het mogelijk met restrictie - plaatsen binnen de gemeente Oegstgeest |
|
Ondergrondse ondersteuningswerken als bedoeld in artikel 5.15, van de WET |
|
Werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk in of op openbare gronden |
|
|
Artikel 2 Wijze van melding van voorgenomen werkzaamheden
Indien de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van een andere gedoogplichtige dan de gemeente, wordt het college uiterlijk vier weken na ontvangst van de melding in het eerste lid schriftelijk in kennis gesteld van de resultaten van het overleg tussen de aanbieder en de andere gedoog plichtige.
Artikel 3 Ernstige belemmeringen en storingen
Ingeval van spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van ernstige belemmering of storing van de communicatie in de zin van artikel 5.6, eerste lid, van de WET meldt de aanbieder achteraf digitaal via MOOR de werkzaamheden, op de eerstvolgende werkdag na aanvang van de reparatiewerkzaamheden.
Artikel 4 Gegevensverstrekking
Bij de melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening verstrekt de aanbieder in ieder geval de volgende gegevens:
een uitvoeringsplan met daarin opgenomen:
naam, (e-mail)adres, telefoon- en faxnummer van de contactpersoon, aannemers of onderaannemers die belast zijn met de werkzaamheden en van een door hen aangewezen contactpersoon die ten tijde van de uitvoering van de werkzaamheden vierentwintig uur per dag bereikbaar is in verband met mogelijke calamiteiten;
Artikel 5 Aanvullende verplichtingen
De aanbieder is verplicht omwonenden en bedrijven ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden op de hoogte te stellen, conform de in het Handboek Leidingen 2017 opgenomen wijze.
Artikel 6 Beslistermijn en aanhouding
Een beslissing op een melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening wordt genomen uiterlijk acht weken na ontvangst van de melding. Indien een beschikking niet binnen acht weken kan worden gegeven, deelt het college dit aan de aanvrager mede en noemt het daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid van dit artikel houdt het college de beslissing aan, indien er in verband met werkzaamheden ten behoeve van het openbare elektronisch communicatienetwerk een vergunning als bedoeld in de Woningwet, de Wet milieubeheer of een omgevingsvergunning is vereist.
De in het tweede lid van dit artikel genoemde aanhouding eindigt na afgifte van genoemde vergunning(en) dan wel na afloop van de bezwarentermijn, tenzij er bezwaren zijn ingebracht en tevens is verzocht om een voorlopige voorziening ex artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht. In dat geval eindigt de aanhouding met ingang van de dag nadat op dat verzoek is beslist.
Artikel 7 Voorschriften en beperkingen bij instemming
Het college stelt ter uitvoering van deze telecommunicatieverordening een Handboek vast waarin onder meer bepalingen zijn opgenomen betreffende de aanleg, het houden, het wijzigen en het verwijderen van leidingen. Ook staan hierin de procedures beschreven voor het beëindigen van een bedrijf of het overdragen van kabels en/of leidingen naar een andere exploitant. Het college kan nadere regels en voorschriften stellen met inachtneming van het Handboek Leidingen 2017.
Artikel 8 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Het vooroverleg als bedoeld in artikel 2, tweede lid, dan wel een door het college geëntameerd overleg naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.
Indien de openbare gronden op basis van de in het Handboek Leidingen 2017 vastgestelde algemene uitgangspunten voor tracébepaling geen ruimte bieden voor de aanleg van nieuwe kabels, dient de aanbieder een alternatief tracé te kiezen, of aan andere aanbieders een billijk verzoek tot medegebruik van kabels te doen, op grond van artikel 5.12, van de WET.
Artikel 9 Melding ondergrondse obstakels
Het college kan bij gebleken ondergrondse obstakels in of nabij het tracé van de leiding aan de leidingexploitant maatregelen opdragen ter bescherming van de belangen waartoe deze Leidingenverordening strekt en opschorting van de werkzaamheden gelasten. De kosten van de te nemen maatregelen komen ten laste van de leidingexploitant.
Artikel 10 Melding wijziging voorzieningen
De aanbieder stelt het college onverwijld schriftelijk in kennis van het feit dat de eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel verandert of dat de kabel niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk in of op openbare gronden.
Artikel 11 Intrekking oude verordening
De Telecommunicatieverordening gemeente Oegstgeest uit 1999 wordt ingetrokken.
De Telecommunicatieverordening gemeente Oegstgeest uit 1999 alsmede de Algemene voorwaarden blijven van kracht, op meldingen waarop reeds krachtens diezelfde Verordening respectievelijk Algemene voorwaarden is beslist, maar waarvan de uitvoering op het moment van inwerkingtreding van deze verordening nog niet is gerealiseerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van Oegstgeest op 28 september 2017.
de griffier
F. Kromhout
de voorzitter
R. Jaensch
Nota-toelichting Telecommunicatieverordening gemeente Oegstgeest 2017
Naast het bovengrondse transport over wegen is het ondergrondse transport economisch ook van levensbelang. De ondergrond ligt (over)vol met kabels en buizen voor het transport van data, elektriciteit, gas, water, en dergelijke, maar ook voor het transport van al dan niet gevaarlijke stoffen. Deze ondergrondse infrastructuur ligt vrijwel geheel in het openbare gebied en zo is de gemeente Oegstgeest hierbij zowel privaatrechtelijk, als eigenaar van de openbare gronden, als publiekrechtelijk, voor ondergrondse ordening en dergelijke rechtstreeks bij betrokken.
Het publieke juridisch regiem waaronder deze leidingen liggen verschilt als het gaat om kabels ten dienste van openbare elektronische communicatienetwerken of om overige kabels en buizen. De elektronische communicatienetwerken vallen onder het regiem van de Telecommunicatiewet, waarop hieronder zal worden ingegaan. De overige kabels en leidingen liggen op basis van de Leidingenverordening gemeente Oegstgeest, die het leggen van voorwerpen en het graven in openbare gebieden bindt aan een vergunning van het college. In de Leidingenverordening zijn de aspecten van ondergrondse ordening vastgelegd. In het Handboek Leidingen 2017 zijn de beleidsregels voor het leggen, houden en opruimen van leidingen in gemeentegrond vastgelegd.
Voor het leggen van een leiding is een vergunning, in geval van een kabel ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een instemmingsbesluit, nodig van het college. Hiervoor wordt aan de aanvrager leges in rekening gebracht. Voor het houden van een leiding, uitgezonderd telecommunicatiekabels, is precario verschuldigd. V
oor het herstel van het openbaar gebied na het leggen van een kabel zijn de voorschriften uit het handboek Leidingen 2017 van kracht.
Naast bovengenoemde regelgeving is ook de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION, “grondroerdersregeling”) van kracht. Deze wet regelt de verplichte informatie-uitwisseling tussen netwerkbeheerders en gravers om op deze wijze de schade aan leidingen door graafwerkzaamheden te voorkomen.
1.2 Telecommunicatieverordening gemeente Oegstgeest 2017
De Telecommunicatiewet heeft als strekking regels te stellen in verband met de algehele liberalisering van de openbare elektronische
communicatienetwerken ter waarborging van een samenhangende infrastructuur en het bevorderen van de daadwerkelijke mededinging in verband met de algehele liberalisering van de elektronische netwerken en -diensten.
Hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet regelt het gedogen van kabels ten dienste van openbare elektronische communicatienetwerken in de openbare gronden van de gemeente volgens het uitgangspunt gedogen om niet, verleggen om niet. Dat wil zeggen dat de gemeente geen precario kan heffen wegens het moeten dulden van deze kabels in gemeentegrond, maar dat daar tegenover staat dat de netwerkaanbieder verplicht is de kabels te verplaatsen, indien dit noodzakelijk is voor de oprichting van een gebouw of de uitvoering van een werk. Deze uitgangspunten golden ook reeds onder de oude Telegraaf- en Telefoonwet uit 1904, toen het Staatsbedrijf der PTT nog enige concessiehouder was.
Naast het gedogen belast de Telecommunicatiewet de gemeente ook met de coördinatie van de door aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken uit te voeren werken binnen het grondgebied van de gemeente voor de aanleg en instandhouding van kabels voor deze netwerken. Aan deze coördinatieplicht is inhoud gegeven door een verplichte melding aan het college voordat werkzaamheden starten van de aanleg of instandhouding van telecommunicatiekabels door de aanbieder van elektronische communicatiediensten en dat vervolgens het college een instemmingsbesluit dient te nemen, waaraan het college ten behoeve van de coördinatie van de werkzaamheden voorwaarden kan verbinden.
Volgens artikel 5.4 lid 4 Telecommunicatiewet stelt de gemeenteraad daartoe een verordening vast, die in ieder geval regels bevat inzake:het tijdstip, voorafgaand aan het verrichten van werkzaamheden, waarop de melding uiterlijk moet zijn gedaan;de gegevens die bij de melding moeten worden verstrekt waaronder het uitvoeringsplan;de wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming en van het medegebruik van voorzieningen.
Artikel 5.7 Telecommunicatiewet regelt de vergoeding van de schade verbandhoudend met de gedoogplicht van de gemeente. In deze verordening behoeft daarom hieraan geen artikel te worden gewijd. In het instemmingsbesluit zal het kabelbedrijf worden gewezen op het hierboven genoemde Besluit vaststelling tarieven voor schade veroorzaakt door ingravingen in verhardingen gemeente Oegstgeest.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor zover nodig sluiten de begripsomschrijving aan bij de wettelijke omschrijvingen van de Telecommunicatiewet.
Het Handboek Leidingen 2017 bevat algemene, procedurele informatie en de Oegstgeester voorschriften die algemeen geldig zijn, maar verschillen per aanvraag. Het Handboek wordt vastgesteld door het college als zijnde beleidsregels als bedoeld in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Wijze van melding van voorgenomen werkzaamheden
De melding van werkzaamheden dient acht weken voor aanvang te geschieden. Hierbij wordt aangesloten bij artikel 6 eerste lid van de verordening en artikel 5.3, vierde lid Telecommunicatiewet dat bepaalt dat het instemmingsbesluit dient te worden genomen uiterlijk acht weken na ontvangst van de melding. Dit is in overeenstemming met de termijn genoemd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Lid 1 van dit artikel geeft aan dat de melding dient te geschieden aan de hand van een daartoe vastgesteld formulier. Aan de hand van dit formulier worden de in artikel 4 gevraagde gegevens verstrekt. Alle gevraagde gegevens strekken tot het invullen van de gemeentelijke coördinatieplicht volgens de Telecommunicatiewet.
Lid 2 wijst de aanbieder op de mogelijkheid vooraf over bijvoorbeeld het tracé vooroverleg met het college te voeren. Tevens kan in dit overleg aan de orde komen het medegebruik van voorzieningen als bedoeld in artikel 8.
Lid 4 van dit artikel opent de mogelijkheid van een vereenvoudigde melding, indien het betreft een huisaansluiting, een reparatie of het aanbrengen van kabels in reeds aangelegde voorzieningen. Dan kan worden volstaan met de vereenvoudigde melding aan het college. Deze melding dient te geschieden aan de hand van een vastgesteld formulier. Het college houdt door deze melding inzicht in de werkzaamheden in en op de straat.
Artikel 3 Ernstige belemmeringen en storingen
In dit artikel wordt aan artikel 5.4, lid 4, sub f en artikel 5.6 Telecommunicatiewet voldaan. In dit geval kan worden volstaan aan een melding aan het college.
Artikel 5.6, lid 5 Telecommunicatiewet geeft de mogelijkheid in de verordening gebieden aan te wijzen waar om redenen van veiligheid dit artikel niet van toepassing is.
Artikel 4 Gegevensverstrekking
Dit artikel is een invulling van artikel 5.4, vierde lid van de Telecommunicatiewet.
Artikel 5 Aanvullende verplichtingen
Artikel 6 Beslissingstermijn en aanhouding
Zoals reeds vermeld bij artikel 2 lid 1 is in overeenstemming met de Awb de beslissingstermijn gesteld op acht weken. Hiervan kan het college gemotiveerd afwijken.
De leden 2 en 3regelen het geval dat een te geven instemmingsbesluit samenhang heeft met een andere te verlenen vergunning.
Artikel 7 Voorschriften en beperkingen bij instemming
Lid 1 bepaalt dat de werkzaamheden moeten starten binnen zes maanden na afgifte van het instemmingsbesluit en worden voltooid binnen zes maanden na deze start. Wordt hieraan niet voldaan, dan vervalt het instemmingsbesluit.
De leden 2 en 5 geven aan welke voorschriften en beperkingen aan het instemmingsbesluit kunnen worden verbonden. Het gaat in hoofdzaak om belangen van de openbare orde, de bestemmingen van de openbare gronden, verkeersbelangen, medegebruik van voorzieningen en afstemming met andere werken. Verder dienen bij de aanleg van de telecommunicatievoorzieningen de voorschriften van het reeds genoemde Handboek Leidingen 2017 in acht te worden genomen.
Leden 3 en 4 hebben betrekking op het geval dat binnen twee jaar na groot onderhoud of herinrichting van een openbaar gebied dan wel in een bijzondere bestrating (sierbestrating) een aanbieder opnieuw kabelwerkzaamheden wenst uit te voeren. Er kunnen dan bijzondere voorwaarden worden gesteld aan het herstel van de straat.
Het leggen van een telecommunicatiekabel heeft altijd tot gevolg dat de weg of het openbaar groen wordt beschadigd. De veroorzaker dient deze schade en de bestrating te laten herstellen door de gemeente. Zoals hiervoor onder 1.1 is aangegeven is voor het herstel het Besluit vaststelling tarieven voor schade veroorzaakt door ingravingen in verhardingen gemeente Oegstgeest in het leven geroepen.
Artikel 8 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Artikel 5.2 lid 7 Telecommunicatiewet bepaalt dat de gemeenteraad bij verordening in ieder geval regels vaststelt onder andere omtrent het medegebruik van voorzieningen. Dit artikel is verder in de Telecommunicatiewet niet uitgewerkt. Wel bepaalt artikel 5.12
Telecommunicatiewet nog dat aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken over en weer verplicht zijn te voldoen aan redelijke verzoeken tot medegebruik, maar dit artikel handelt over de verhouding tussen de aanbieders, waar de gemeente buiten staat.
In lid 1 van artikel 8 is als algemeen uitgangspunt gehanteerd dat zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van reeds aangelegde voorzieningen, hetzij door andere aanbieders hetzij door of vanwege de gemeente.
Om dit uitgangspunt handen en voeten te geven is in lid 2 bepaald dat tijdens het in artikel 2 lid 2 van de verordening aangegeven mogelijkheid tot vooroverleg met het college het onderwerp ‘gebruik maken van reeds aanwezige voorzieningen’ uitdrukkelijk ter sprake dient te komen. Ook kan van de zijde van de gemeente naar aanleiding van een melding vooroverleg worden geëntameerd.
Lid 3 bepaalt dat een redelijk aanbod om gebruik te maken van al aangelegde voorzieningen niet geweigerd kan worden. De vraag wat een redelijk aanbod is kan worden beantwoord als volgt: de aanwezige voorziening is zowel in kwaliteit als in kosten een volwaardig alternatief voor het eigen graafrecht van de aanbieder.
Lid 4 bepaalt dat als de ondergrond geen ruimte biedt een kabel te leggen volgens de algemene uitgangspunten voor tracébepaling van het Handboek Leidingen 2017 dat de aanbieder dan een alternatief tracé dient te kiezen dan wel gebruik moet maken van genoemd artikel 5.12 Telecommunicatiewet.
Een verplichting tot medegebruik of tot het kiezen van een alternatief tracé zal worden opgenomen in het instemmingsbesluit. Dit instemmingsbesluit is een beschikking in de zin van de Awb. Tegen dit besluit kan bezwaar worden ingediend bij de gemeente Oegstgeest. Volgens de Telecommunicatiewet is de rechtbank in Rotterdam vervolgens aangewezen het beroep tegen een instemmingsbesluit te behandelen. De rechter zal dus het laatste woord hebben of een medegebruik terecht is voorgeschreven.
Artikel 9 Melding ondergrondse obstakels
Dit artikel heeft betrekking op het aantreffen van bodemverontreiniging en andere ondergrondse obstakels bij de aanleg van een leiding. De term 'bodemverontreiniging' is in deze Telecommunicatieverordening breder dan de terminologie in de Wet bodembescherming. Aan het college moeten alle stoffen en obstakels gemeld worden, die een nadelige invloed kunnen hebben op de staat of aanleg van de leiding. Hiermee wordt duidelijk wat de kritieke plaatsen in een leidingtracé zijn. Deze verplichting staat los van de plichten die reeds gelden op grond van de Wet bodembescherming (die is opgesteld vanuit milieubeschermingoptiek). Dit artikel is aanvullend ten opzichte van het in voornoemde WET neergelegde regime.
In geval dergelijke verontreiniging of obstakels worden aangetroffen dat aanleg van een leiding niet verantwoord of uitvoerbaar is als de verontreiniging of obstakels niet eerst zijn opgeruimd, kan het college de leidingexploitant opdragen bepaalde maatregelen te treffen. De kosten voor deze maatregelen komen ten laste van de leidingexploitant
zelf, behalve indien de verontreiniging is gelegen in openbare gronden welke eigendom is van de gemeente Oegstgeest èn een spoedlocatie betreft. Als sluitstuk kan het college opschorting van de werkzaamheden vorderen. Bij het opleggen van dergelijke maatregelen vormen de belangen die beschermd worden met deze Telecommunicatieverordening het beoordelings- en beslissingskader.
Artikel 10 Melding wijziging voorzieningen
De rechter heeft uitgesproken dat de werking van het instemmingsbesluit eindigt zodra de werkzaamheden waarvoor instemming is gevraagd zijn beëindigd. Dit betekent dat het college geen verplichtingen op basis van het instemmingsbesluit aan de aanbieder kan opleggen nadat deze zijn werkzaamheden heeft beëindigd. Echter het instemmingsbesluit dient voor de gemeente ook om de registratie ‘up to date’ te houden van de in het openbaar gebied liggende kabels en leidingen. Om deze reden is artikel 10 in de verordening opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-182938.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.