Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2017, 180800 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2017, 180800 | Verordeningen |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel 160, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 12 Wegenverkeerswet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
elektrisch voertuig: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
degene die een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf, of
Het elektrisch voertuig mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Het college geeft de verzoeker geen toestemming als verzoeker:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager, of
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Als de laadpaal zich op eigen terrein bevindt en het voertuig in de openbare ruimte wordt opgeladen, verbindt het college hieraan ten minste de volgende voorschriften en beperkingen:
Artikel 7 Openbaar toegankelijkheid laadpaal en aanwezigheid twee laadpunten in laadpaal
Het college geeft de verzoeker geen toestemming als blijkt dat de verzoeker niet de intentie heeft de laadpaal of de oplaadpunten openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van een elektrisch voertuig. De laadpaal en oplaadpunten moeten gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.
Artikel 9 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal
De exploitant levert en plaatst de bebording op zijn kosten. Dit zijn in ieder geval het bord E04 van bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord met de tekst ”opladen elektrische voertuigen” en verwijspijlen. Bij het plaatsen en verwijderen van de laadpaal en bijbehorende bebording moet het straatwerk netjes opgeleverd worden. Bij het verwijderen van de laadpaal, verwijdert de exploitant ook de bebording.
Het college geeft de verzoeker alleen toestemming als in een overeenkomst of in regels dan wel voorschriften is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik, onderhoud, inrichting en verwijdering van de laadpaal, oplaadlocatie en eventuele schade hierdoor voor rekening van de exploitant komen.
Artikel 10 Intrekking oude regeling
De Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2015, zoals vastgesteld bij besluit van 29 september 2015, wordt ingetrokken.
Afwijking van deze beleidsregel is mogelijk indien de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
Aldus besloten op 26 september 2017.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris
Bij besluit van 29 september 2015 is de Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2015 vastgesteld. De techniek en de behoefte aan laadpalen is in de afgelopen twee jaar toegenomen. Verder wil de gemeente elektrisch vervoer stimuleren. Dit is de reden dat de beleidsregel op onderdelen wordt aangepast en versoepeld.
Als dit in de toekomst nodig is, dan zal de beleidsregel weer worden aangepast.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de begrippen omschreven die in deze beleidsregel worden gebruikt.
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug-in voertuigen mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Openbaar toegankelijkheid laadpaal en aanwezigheid twee laadpunten in laadpaal
Doel van deze bepaling is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Artikel 8 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 9 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en de inrichting van een oplaadlocatie, die niet worden gedragen door de verzoeker, de netbeheerder of de gemeente, zijn voor rekening van de exploitant.
De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en de bebording, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.
Artikel 10 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-180800.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.