Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2017, 178888 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2017, 178888 | Beleidsregels |
Beleidsplan uitvoering verordening tegenprestatie Hollands Kroon 2015
Het college heeft de opdracht beleid te ontwikkelen ten behoeve van het verrichten van de tegenprestatie en het uitvoeren van de Verordening tegenprestatie Participatiewet, Ioaw en Ioaz gemeente Schagen 2015 (hierna te noemen: de Verordening tegenprestatie). Met deze beleidsregel tegenprestatie Participatiewet, Ioaw, Ioaz Schagen 2015 (hierna te noemen: beleidsregel tegenprestatie) wordt die opdracht ingevuld. Het dient als handvat voor de uitvoering.
De uitvoering van de tegenprestatie heeft verband met andere verordeningen en beleidsregels. Het gaat om:
1.2 Kenmerken van de tegenprestaite
De tegenprestatie is een maatschappelijke activiteit die bij wijze van wederkerigheid – ‘voor wat hoort wat’ – uitgevoerd wordt door een werkzoekende.
In bovenstaande opsomming staan de elementen waarmee rekening gehouden moet worden bij het
vormgeven van de tegenprestatie. In de verordening is er voor gekozen om de positieve elementen van de tegenprestatie zo veel mogelijk tot zijn recht te laten komen. Dit beleidsplan sluit daar vanzelfsprekend op aan. Het belangrijkste nevendoel van de tegenprestatie is de activering van de werkzoekende en sluit daardoor ook nauw aan op sociale activering en het uitvoeren van vrijwilligerswerk tijdens de uitkering.
De tegenprestatie kan niet bij alle organisaties gedaan worden en ook niet alle soorten werk komen in aanmerking als tegenprestatie. Bij de vaststelling van de verordening is er voor gekozen om geen aparte activiteit te organiseren voor de uitvoering van de tegenprestatie zoals bijvoorbeeld een veeg- en prikwagen voor het schoonhouden van de openbare ruimte. Dat heeft tot gevolg dat de tegenprestatie veelal uitgevoerd wordt in de vorm van vrijwilligerswerk. Ter voorkoming van concurrentievervalsing en/of verdringing is het noodzakelijk om de werkzaamheden te beoordelen aan de hand van een aantal criteria. In de bijlage ‘Criteria’ staat – kort samengevat – het volgende:
Door een check uit te voeren aan de hand van bovenstaande criteria, wordt voorkomen dat de tegenprestatie leidt tot verdringing of concurrentievervalsing. In de check op de soort werkzaamheden (in verband met verdringing) zitten tevens elementen die er voor zorgen dat er getoetst wordt of het om maatschappelijke nuttige werkzaamheden gaat.
In de Verordening tegenprestatie staat dat de tegenprestatie gedaan kan worden buiten een organisatie. Hiervoor is gekozen om de tegenprestatie zo breed mogelijk te kunnen toepassen en omdat er personen zijn die hand- en spandiensten verlenen bij particulieren in de sociale of directe omgeving. Het zou averechts werken als deze vriendendiensten niet als tegenprestatie in aanmerking zouden komen. Ook bij deze werkzaamheden moet gelet worden op - met name - verdringing. De soort werkzaamheden speelt ook hier een rol. Bij het doen van boodschappen voor een buurman die slecht ter been is of het onderhouden van de tuin, is geen sprake van verdringing. Bij de beoordeling moet rekening worden gehouden met het feit dat de gemeente het ‘Met elkaar en voor elkaar’ bevordert. Het schoonmaken van het huis voor een medeburger die dat niet zelf kan, is geen verdringing van betaald werk. De gemeente dringt er op aan dat dit op vrijwillige basis voor elkaar gedaan wordt.
2.3 Het werven van werkzaamheden voor de tegenprestatie
De tegenprestatie is tot 01-01-2015 niet toegepast in de gemeente Hollands Kroon. Vrijwilligerswerk (als voorbereiding op werk en als sociale activering) is wel toegepast. De contacten die hierdoor zijn ontstaan en onderhouden, worden gebruikt voor de tegenprestatie. Het aangaan van contact met de organisaties en het onderhouden van de relaties is een taak die is belegd bij de medewerkers in het wijkteam, die ook de taken voor het opleggen van de tegenprestatie uitvoeren. De medewerkers van de Uitstroomunit kunnen gebruik maken van dezelfde contacten voor het plaatsen van werkzoekenden als vrijwilligers en voor werkervaringsplaatsen in het kader van de re-integratie. Onderlinge afstemming is derhalve noodzakelijk.
De gemeenten Hollands Kroon en Schagen subsidiëren Wonen Plus Welzijn en deze stichting heeft het vrijwilligerspunt De Schakel in beheer. Er wordt door het wijkteam gebruik gemaakt van De Schakel en van de ondersteuning die zij de vrijwilliger bieden
2.4 Incidenteel, individueel, groepsgewijs
Rekening houdend met de kaders voor de tegenprestatie (wetgeving, verordening en het beleidsplan) kan de tegenprestatie op diverse wijzen worden uitgevoerd en kan ook de voorbereiding op de tegenprestatie divers zijn. Het is belangrijk dat de creativiteit van de medewerkers in de wijkteams ruim baan krijgt bij de vormgeving van de tegenprestatie.
1.Taaakafbakening wijkteams en uitstroomunit
3.1 indeling categorien werkzoekenden
In de Verordening tegenprestatie is bepaald dat van blijvers en groeiers een tegenprestatie wordt verlangd. De re-integratie-activiteiten en werk gaan vóór op de tegenprestatie. Van een belanghebbende die actief is met een re-integratie-activiteit of die naar vermogen werkt wordt geen tegenprestatie verlangd. Voor de belanghebbende die een aanvullende uitkering heeft op een andere uitkering of inkomstenbron, zijn de regels van de tegenprestatie conform van toepassing.
De werkzoekenden worden op grond van de re-integratieverordening van de gemeente ingedeeld in drie categorieën te weten: uitstromers, groeiers en blijvers. Er is bij de inrichting van de organisatie voor gekozen om de dienstverlening aan:
• de uitstromers en de groeiers te beleggen bij de Uitstroomunit van het Cowwi van de gemeente Schagen en
• de blijvers bij de wijkteams van de gemeenten.
Bij de toepassing van de tegenprestatie gaat het met name om blijvers. Slechts een klein deel van de groeiers zal onder de doelgroep van de tegenprestatie vallen. Dit plan richt zich dan ook met name op de uitvoering van de tegenprestatie door de wijkteams.
Een blijver is een persoon met grote afstand tot de arbeidsmarkt, wat inhoudt dat een persoon dusdanige belemmeringen heeft om aan het werk te gaan, dat betaalde arbeid binnen 1 tot 2 jaar niet mogelijk is.
De groep blijvers is divers. Het is niet uitgesloten dat voor bepaalde personen betaalde arbeid geen reële optie meer is of ooit zal zijn vanwege een complexe problematiek. Ook zijn er personen voor wie het uitvoeren van een minimale tegenprestatie problemen oplevert. Indien nodig en mogelijk wordt de blijver gestimuleerd om zorg- en hulpverlening te zoeken en te accepteren. Uitgangspunt bij de benadering van de blijvers is en blijft het zoeken en benutten van de mogelijkheden met als einddoel ‘betaalde arbeid’ Is dat niet mogelijk dan is participatie in de samenleving het einddoel. Er zijn ook blijvers die uit eigen beweging actief zijn als vrijwilliger en daarmee de tegenprestatie al vrijwillig leveren. Het vrijwilligerswerk wordt dan aangemerkt als tegenprestatie.
Onder de blijvers is ook een groep die bezig is met het inburgeringsprogramma. Gelet op de duur van het inburgeringsprogramma en de afstand tot de arbeidsmarkt worden zij ingedeeld als blijver. Het inburgeringsprogramma is een re-integratieactiviteit op grond van de P-wet. De voortgang van het inburgeringsprogramma wordt gevolgd door de Uitstroomunit. Als het mogelijk is om naast het inburgeringsprogramma een tegenprestatie te leveren, wordt de tegenprestatie opgelegd.
Persoon met een matige afstand tot de arbeidsmarkt, wat inhoudt dat een persoon belemmeringen heeft die met ondersteuning geheel of gedeeltelijk zijn weg te nemen waardoor betaald werk naar verwachting binnen een jaar mogelijk is.
De focus is meer dan bij blijvers, gericht op werk. De tegenprestatie komt pas in beeld als er tijdelijk geen geschikte re-integratie-activiteiten aangeboden kunnen worden of als er sprake is van sociale en/of medische omstandigheden waardoor er sprake is van tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichtingen. In die situatie kan het wellicht wel mogelijk zijn om een tegenprestatie uit te voeren.
De indeling in de categorieën is niet statisch. Een blijver die zich ontwikkeld heeft en belemmeringen heeft overwonnen (door bijvoorbeeld uitvoeren van de tegenprestatie), kan groeier worden. Anderzijds kan de groeier een blijver worden. Tijdens de re-integratie kan blijken dat er sprake is van toe- of afname van belemmeringen, waardoor een andere aanpak nodig is.
Doordat het bestand dynamisch is en de groep blijvers onder het wijkteam valt en de groep groeiers onder de Uitstroomunit, is het belangrijk om een heldere taakafbakening en taakverdeling te maken.
3.2 Taakverdeling tussen wijkteam en uitstroomunit
De verplichting om de tegenprestatie uit te voeren, vastleggen in een beschikking en in een overeenkomst. In de overeenkomst worden de verplichtingen tussen de organisatie waar de tegenprestatie wordt gedaan en de persoon die tegenprestatie uitvoert, vastgelegd. De overeenkomst is als bijlage bij deze beleidsregel gevoegd.
Contacten die nodig zijn voor de uitvoering van de taken
Meldingen door Wijkteam en Uitstroomunit
4.1 Mogelijkheden en beperkingen
In de geest van de bedoeling van de Verordening tegenprestatie wordt aangesloten bij de wensen en mogelijkheden van de persoon. De aanpak en de gesprekstechniek kenmerken zich door motiveren en stimuleren. Bij weerstand zal nagegaan moeten worden of de persoon in staat is om een tegenprestatie uit te voeren en of er aanleiding is om vrij te stellen in verband met medische of andere klachten. Voor wat betreft de wijze waarop er omgegaan wordt met belastbaarheidsonderzoeken, wordt verwezen naar de ‘Beleidsregel opleggen en ontheffen van de arbeids- en re-integratieverplichting’. In geval van ziekte tijdens het uitvoeren van de tegenprestatie moeten de gemiste uren, na herstel, worden ingehaald.
Nadat is vastgesteld dat de persoon in staat is om de tegenprestatie uit te voeren, maar niet meewerkt aan het uitvoeren van de tegenprestatie of dat weigert, wordt er gehandhaafd. Daarvoor wordt een melding gedaan aan de Uitstroomunit die de handhaving oppakt.
Bij het opleggen van de tegenprestatie wordt nagegaan of en wat voor ondersteuning nodig is voor de uitvoering van de tegenprestatie. Dit is maatwerk. In samenspraak met de persoon en de organisatie waar de tegenprestatie gedaan wordt, worden de afspraken gemaakt.
De tegenprestatie is kort van duur en beperkt van omvang om het risico van dwangarbeid te vermijden. Een belangrijke positieve bijwerking van de tegenprestatie is activering. Er wordt naar gestreefd om de activiteiten die gedaan worden in het kader van de tegenprestatie, voort te zetten in de vorm van vrijwilligerswerk en van daaruit door te groeien.
1.Kosten in verband met de tegenprestatie
Bij de inrichting van de wijkteams is er voor wat betreft de formatie rekening gehouden met het feit dat de blijvers onder het wijkteam vallen.
Reiskosten die gemaakt worden van huis naar de plaats waar de tegenprestatie gedaan wordt, kunnen vergoed worden op grond van de bijzondere bijstand. Zie Handboek bijzondere bijstand paragraaf 3.15.
5.3 Kosten in verband met belastbaarheidsonderzoeken
De tegenprestatie is geen re-integratie en de kosten kunnen niet ten laste van het re-integratiebudget gebracht worden. Een keuring die gedaan moet worden om vast te stellen of de persoon in staat is om de tegenprestatie uit te voeren zal ten laste van het budget van het wijkteam moeten worden gebracht.
5.4 Kosten in verband met kinderopvang
Voor het uitvoeren van de tegenprestatie kan geen beroep gedaan worden op een vergoeding op grond van de Wet kinderopvang. De kosten van kinderopvang zijn hoog en de gemeente gaat voor het uitvoeren van de tegenprestatie de kosten van de kinderopvang niet vergoeden. In plaats daarvan wordt gestimuleerd om voor de noodzakelijke kinderopvang een oplossing te zoeken en te vinden in het eigen netwerk of een tegenprestatie te zoeken, waarbij de aanwezigheid van het kind geen obstakel is.
5.5 Kosten in verband met de verzekering
Vrijwilligersverzekeringen dekken de tegenprestatie niet. Een persoonlijke WA-verzekering dekt een ongeval tijdens de uitvoering van een tegenprestatie ook niet. Valt belanghebbende onder de verzekering van de organisatie waar de tegenprestatie wordt uitgevoerd? Zo ja, dan hoeft er geen actie te ondernemen te worden. Is er geen organisatie of heeft de organisatie geen verzekering die de tegenprestatie dekt? Dan is de gemeente verantwoordelijk. De gemeente zal een verzekering moeten afsluiten voor deze groep. Anders kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Op dit moment is er overleg over een adequate verzekering.
Bijlage: Criteria ter voorkoming van verdringing en concurentievervalsing
1.Negatieve criteria / organisaties met winstoogmerk / rechtsvorm
De tegenprestatie kan niet worden gedaan bij organisaties met een winstoogmerk. Het uitvoeren van de tegenprestatie bij een dergelijke organisatie is per definitie niet mogelijk met het oog op verdringing en het feit dat de concurrentiepositie positief wordt beïnvloed doordat er mensen werken zonder dat er voor dat werk betaald wordt.
Het gaat om de volgende rechtsvormen:
Onderstaande organisaties hebben geen winstoogmerk:
organisaties met ANBI- en SBBI keurmerk voldoen in ieder geval aan het vereiste “zonder
winstoogmerk”. De belastingdienst verleend een organisatie het ANBI of SBBI-keurmerk. Het zijn algemeen en sociaal nut beogende instellingen. De organisatie met ANBI-keurmerk moet een internetsite hebben en moet daarop bepaalde gegevens publiceren. Dit vereiste geldt niet voor het SBBI-keurmerk. Informatie over ANBI en SBBI is te vinden op de site van de Belastingdienst.
Er moet niet alleen gekeken worden naar de organisatievorm, maar ook naar het soort werk dat gedaan wordt in de organisatie. Dit is dus de tweede check die gedaan moet worden.
Een zorg verlenende organisatie, valt onder de noemer non-profit, is een vereniging, heeft de ANBI-status.
Binnen die organisatie wordt betaald werk gedaan. Het gaat om werk in de keuken. Soort werk: afwashulp. Taken: Alle werkzaamheden rond de afwas doen. Machines vullen, uitruimen en schoonmaken. Omvang: 2 keer in de week gedurende 4 uren. Dit werk wordt op de andere dagen gedaan door een medewerker die in dienst is bij de instelling.
Dit werk is niet geschikt als tegenprestatie, omdat het in de plaats komt van betaald werk en er sprake is van verdringing.
Een supermarkt. Organisatievorm NV. Er is dus sprake van winstoogmerk. Tegenprestatie alleen al daarom niet mogelijk.
De supermarkt vraag om assistentie bij het inpakken van de boodschappen bij de kassa. Er komen veel ouderen in de winkel (senioren-appartementencomplex is dichtbij) en hulp bij het in de tassen doen van de boodschappen is erg prettig voor de klanten.
Dit werk is niet geschikt als tegenprestatie omdat het de concurrentiepositie van de supermarkt positief beïnvloedt omdat zij diensten bieden die door andere supermarkten niet worden geboden.
Zangvereniging, SBBI-status, ontvangt subsidie van de gemeente. In de voorwaarden staat dat de subsidie verleend wordt omdat het zangkoor een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid van het dorp en dat zij vrij zijn in de besteding van middelen. Wel moet verantwoording worden afgelegd over de besteding van de subsidie.
Het koor huurt goedkope ruimte voor de repetities. Zij moeten zelf voor de koffie en thee zorgen. Vragen een vrijwilliger die bij de repetities voor de koffie en thee zorgt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-178888.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.