Verordening van de gemeenteraad van Heerlen houdende bepalingen voor het burgerinitiatief

Hoofdstuk 1  

Artikel 1  

In deze verordening wordt verstaan onder:

Algemeen burgerinitiatief: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een gemeentebreed onderwerp op de agenda van de raad te plaatsen;

Buurtgericht burgerinitiatief: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een buurtgericht onderwerp op de agenda van de raad te plaatsen;

Burgerinitiatief: zowel een algemeen als buurtgericht burgerinitiatief.

 

Artikel 2  

1. De raad plaatst een burgerinitiatief op de agenda van zijn vergadering, indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

2. Ongeldig is het verzoek dat:

a. bij een algemeen burgerinitiatief niet door ten minste 300 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;

b. bij een buurtgericht burgerinitiatief niet door tenminste 100 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;

c. een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of

d. niet voldoet aan de voorwaarden zoals gesteld in artikel 5.

 

Artikel 3  

1. Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad, alsmede ingezetenen van de gemeente van 16 jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

2. Bij een buurtgericht burgerinitiatief dienen de initiatiefgerechtigden woonachtig te zijn in de buurt of wijk waar het voorstel betrekking op heeft.

3. Voor de boordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

 

Artikel 4  

Een burgerinitiatief houdt niet in:

a. Een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad.

b. Een vraag over het gemeentelijk beleid.

c. Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur.

d. Een bezwaar- of beroepsprocedure in de zin van hoofdstuk 7 van de algemene wet bestuursrecht welke openstaat of heeft open gestaan of onderwerpen waarover de burgerlijke rechter is gevraagd een oordeel uit te spreken of heeft uitgesproken.

e. Onderwerpen die expliciet nadeel of schade opleveren voor specifieke bewonersgroepen.

f. Een onderwerp waarover tijdens de raadsperiode waarin de indiening van het voorstel plaatsvindt door de raad een besluit is genomen.

 

Artikel 5  

1. Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de burgemeester.

2. Het verzoek bevat tenminste:

a. een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;

b. een toelichting op het burgerinitiatief;

c. de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger, en

d. een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

3. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 en 2 van deze verordening opgenomen model.

 

Artikel 6  

1. De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek, of het burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt geplaatst, met dien verstande dat tenminste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin de raad over het verzoek beslist.

2. Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijdigheid met artikel 4, onder a, kan de raad het voorstel doorzenden aan burgemeester en wethouders.

3. Indien de raad het verzoek toewijst, dan agendeert hij het burgerinitiatief voor de eerstvolgende vergadering van de raad.

4. De burgemeester nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.

5. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan via de website van de gemeente Heerlen.

6. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan de verzoeker.

 

Artikel 7  

1. Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2017.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening burgerinitiatief Heerlen.

 

 

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 25 januari 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De griffier,

drs. T.W. Zwemmer

De voorzitter,

R.K.H. Krewinkel

Bijlage 1: Verzoek burgerinitiatief

 

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende voorstel/onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Toelichting op voorstel/onderwerp:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Gegevens indiener:

Naam:_______________________________________________________________________

Eerste voornaam en verder voorletters:_____________________________________________

Geboortedatum:_______________________________________________________________

Adres:_______________________________________________________________________

Postcode:___________________Woonplaats:________________________________________

 

Handtekening:_____________________________________________

 

Gegevens plaatsvervanger:

Naam:_______________________________________________________________________

Eerste voornaam en verder voorletters:_____________________________________________

Geboortedatum:_______________________________________________________________

Adres:_______________________________________________________________________

Postcode:___________________Woonplaats:________________________________________

 

Handtekening:______________________________________________

 

Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met de namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

 

Toelichting voor de verzoeker:

Het algemeen burgerinitiatief moet worden ondersteund door ten minste 300 initiatiefgerechtigden. Het buurgericht initiatief moet worden ondersteund door tenminste 100 initiatiefgerechtigden. U dient hiervoor het formulier met de titel: “Ondersteuningsverklaring burgerinitiatiefvoorstel” te gebruiken.

 

 

 

Bijlage 2: Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatiefvoorstel

 

Ondergetekenden verklaren hierbij het verzoek tot het plaatsen van het volgende onderwerp/voorstel op de agenda van de gemeenteraad te ondersteunen:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

 

 

Naam, eerste voornaam en voorletters

Adres

Geboortedatum

Handtekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enz.

Naar boven