Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2017, 172661 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2017, 172661 | Verordeningen |
Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP)
HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);
gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Zwolle waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;
centrale voorzieningen: de (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;
informatiebeheerder: de functionaris die namens het college van burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening en het beheer van het autorisatiebesluit;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
informatiebeveiligingsplan: informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;
beveiliging control : het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;
functioneel applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacy beheer : het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichtingen op grond van de Wet BRP nakomt.
HOOFDSTUK 3 - HET INFORMATIEBEHEER
Artikel 3 Het informatiebeheer
Het hoofd van de afdeling Inwonerszaken is beheerder van de gemeentelijke voorziening en het autorisatiebesluit en in die hoedanigheid informatiebeheerder. Voor zover het taken betreft die van inhoudelijke aard zijn, worden deze uitgevoerd door de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Inwonerszaken.
Artikel 6 De informatiebeheerder adviseert:
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als beheerder van de gemeentelijke voorziening over de navolgende aspecten:
Artikel 9 Deelname informatiebeheerder aan overleggen
De informatiebeheerder, of een door hem in artikel 2, lid 2 aangewezen functionaris neemt deel aan buitengemeentelijk en binnengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening basisregistratie personen aangaan.
HOOFDSTUK 4 - HET GEGEVENSBEHEER
Artikel 10 De verantwoordelijkheid van de gegevensbeheerder
De gegevensbeheerder beslist over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
Artikel 11 Bevoegdheid gegevensbeheerder
De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen.
HOOFDSTUK 5 - HET SYSTEEMBEHEER
Artikel 15 Technisch onderhoud
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuїteit van en het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd.
HOOFDSTUK 6 - HET FUNCTIONEEL APPLICATIEBEHEER
De functioneel applicatiebeheerder adviseert de informatiebeheerder over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen en over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem.
HOOFDSTUK 7 - HET PRIVACYBEHEER
Artikel 25 Advisering aan informatiebeheerder
De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet en Verordening BRP.
Artikel 29 Betrokkenheid bij bewaarprocedures
De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet BRP en daarbij behorende regelingen en de Wet bescherming persoonsgegevens, voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
HOOFDSTUK 8 - DE GEGEVENSVERWERKING
Artikel 30 De gegevensverwerker voorziet in:
• binnengemeentelijke verhuizing
Artikel 32 Verantwoordelijkheid toezichthouder
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
Artikel 33 Controle door toezichthouder
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht met uitzondering van de bevoegdheden zoals opgenomen in het overzicht toezichthouders en BOA’s van de gemeente Zwolle.
Artikel 36 Uitvoering werkzaamheden
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
HOOFDSTUK 10 - HET BEVEILIGINGSBEHEER
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging voor zover het de gemeentelijke voorziening voor de BRP betreft en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
HOOFDSTUK 11 - HET BEVEILIGINGSCONTROL
De controller informatiebeveiliging BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan BRP.
De controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om management en medewerkers van de afdeling Inwonerszaken aanwijzingen te geven over beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet en de beveiligingsvoorschriften voor de BRP.
De controller informatiebeveiliging BRP ziet er op toe dat beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en de binnengemeentelijk vastgestelde beveiligingsvoorschriften en de in deze regeling opgenomen bepalingen over beveiliging worden nageleefd.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorziening en de bij de gemeentelijke voorziening aangehaakte gegevens.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt en werkt terug tot 1 september 2017.
1. Deze regeling wordt aangehaald als ´Regeling Beheer en Toezicht BRP´.
2. De ´Beheerregeling BRP gemeente Zwolle’ zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 23 april 2013, wordt hiermee ingetrokken.
Op 6 januari 2014 is de Wet GBA vervangen door de Wet Basisregistratie Personen (BRP). De basisregistratie personen bestaat uit gemeentelijke en centrale voorzieningen. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de gemeentelijke voorziening. In de gemeentelijke voorziening registreert de gemeente uitsluitend gegevens over haar eigen inwoners.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen waarmee de Wet BRP wordt uitgevoerd. Vooralsnog zijn dit de GBA-V en de RNI, waarin gegevens zijn opgenomen over alle personen die in Nederland woonachtig zijn (ingezetenen) en over personen die niet in Nederland wonen maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid (niet-ingezetenen).
Overheidsorganen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken gebruik te maken van de authentieke gegevens uit de basisregistratie personen. Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de gemeentelijke voorziening door organen van de gemeente Zwolle zijn nadere regels gesteld in de Verordening Basisregistratie personen en het Reglement basisregistratie personen.
De verkrijging van gegevens uit de centrale voorziening is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Het hoofd van de afdeling Inwonerszaken beslist als informatiebeheerder BRP op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit zowel de gemeentelijke voorziening als uit de centrale voorziening (GBA_V), met inachtneming van het autorisatiebesluit.
Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Zwolle
Met de invoering van de Wet BRP is de tot dan geldende Beheerregeling voor de basisregistratie personen van de gemeente Zwolle (beheerregeling BRP) van rechtswege vervallen. Hoewel de Wet BRP niet expliciet voorschrijft dat burgemeester en wethouders een beheerregeling voor de gemeentelijke voorziening moeten vaststellen, is het voor de juiste werking van de processen in het stelsel van de BRP van essentieel belang dat beheerfuncties en de daarbij behorende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn vastgelegd. En dat daarnaast het toezicht op de naleving van beveiligingsmaatregelen en -procedures is geregeld. Overigens is de verplichting tot aanwijzing van functionarissen voor een aantal beheertaken wel opgenomen in de systeembeschrijving, het Logisch Ontwerp GBA, waaraan burgemeester en wethouders zich op grond van artikel 1.10 van de Wet BRP ook nu nog dienen te houden.
In deze regeling zijn een aantal beheer- en toezichttaken benoemd en zijn de hoofdlijnen van het beheer en toezicht voor de gegevens in de gemeentelijke voorziening geregeld.
De regeling bevat de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de informatiebeheerder, de gegevensbeheerder, de systeembeheerder, de applicatiebeheerder, de privacy beheerder, de gegevensverwerker, de toezichthouder, de beveiligingsbeheerder en de controller informatiebeveiliging.
Beveiligingsbeheer en beveiliging control
De inhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder had onder het regime van de GBA vooral betrekking op toezichtaspecten (beveiliging control). Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en -toezicht (en tevens aansluiting op de baseline informatiebeveiliging gemeenten) is het noodzakelijk gebleken om de inhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 10 het beveiligingsbeheer en in hoofdstuk 11 het beveiligingstoezicht (control).
De in hoofdstuk 10 opgenomen activiteiten van de beveiligingsbeheerder zijn gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de gemeentelijke voorziening. De beveiligingsbeheerder wordt aangewezen door de informatiebeheerder BRP, zijn taken beperken zich tot de persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijk is.
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening en hij geeft aanwijzingen en adviezen over beveiligingsaspecten met het doel om het beveiligingsbewustzijn te vergroten.
De privacy beheerder adviseert de informatiebeheerder over alle privacyvraagstukken aangaande de persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijk is. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de gemeentelijke voorziening en uit de centrale voorzieningen moeten door de privacy beheerder getoetst worden op doelbinding en rechtmatigheid.
In artikel 4.2 van de Wet BRP is de verplichting opgenomen dat het college van burgemeester en wethouders een toezichthouder voor de BRP aanwijst. Deze functionaris ziet erop toe dat de burger zijn verplichtingen op grond van de Wet BRP nakomt. De toezichthouder ontleent zijn bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). In deze regeling zijn in hoofdstuk 9 de taken en verantwoordelijkheden van de toezichthouder BRP opgenomen. In het overzicht toezichthouders en BOA’s van de gemeente Zwolle is de beperking van bevoegdheden o.g.v. 5.14 Awb opgenomen.
Het systeembeheer voor de gemeente Zwolle wordt uitgevoerd door het Shared Service Centrum Bedrijfsvoering (SSC). Het afdelingshoofd ICT, SSC Bedrijfsvoering van het SSC wijst de functionarissen aan die belast zijn met het systeembeheer en technisch beheer. Over de uitvoering van de taken van de systeembeheerders zijn SLA afspraken gemaakt. In hoofdstuk 5 zijn de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden opgenomen van de systeembeheerder met betrekking tot de Zwolse gemeentelijke voorziening van de BRP.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-172661.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.