Gemeente Nissewaard - Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

gelet op titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk wetboek;

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2017

 

Artikel 1 Ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    Tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd alle ambtenaren in dienst van de gemeente Nissewaard die belast zijn met het bijhouden van de registers van de burgerlijke stand, evenals alle overige ambtenaren voor zover de verstrekking van afschriften en uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand tot hun taken behoort.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor de duur dat de ambtenaar belast is met de onder artikel 1 lid 1 genoemde werkzaamheden en in dienst is van de gemeente Nissewaard.

  • 3.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand dient bij de rechtbank te worden beëdigd, voordat hij zijn wettelijke taken mag uitvoeren.

  • 4.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taken in het gemeentehuis of op de door het college aangewezen trouwlocaties.

  • 5.

    In afwijking van het gestelde onder lid 4 van dit artikel kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijke taken elders binnen de gemeente verrichten, wanneer daartoe gewichtige redenen bestaan.

Artikel 2 Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college benoemt de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. De taak en bevoegdheid van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beperkt zich tot (voor bereiding van) het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, zoals genoemd in artikel 16a, lid 2, boek 1 van het Burgerlijk wetboek.

  • 2.

    De werving van te benoemen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vindt open plaats. Dat wil zeggen dat in de plaatselijke pers en via de gemeentelijke website kandidaten worden uitgenodigd om te reageren op een vacante functie. Daarbij worden de volgende selectiecriteria gehanteerd:

    • a.

      De kandidaat is inwoner van de gemeente Nissewaard;

    • b.

      De kandidaat beschikt over een goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands;

    • c.

      De kandidaat beschikt over een goed empathisch vermogen;

    • d.

      De kandidaat is representatief.

  • 3.

    De selectie van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vindt plaats door de teamcoördinator van het team van de afdeling Stadswinkel waar de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt geplaatst, één of meerdere medewerkers van datzelfde team en een personeelsfunctionaris.

  • 4.

    In afwijking van het onder lid 2 van dit artikel gestelde kunnen ook benoemd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • a.

      collegeleden, voor de duur van hun lidmaatschap van het college;

    • b.

      raadsleden, voor een incidenteel huwelijk gedurende hun raadslidmaatschap;

    • c.

      overige personen, voor het eenmalig en op verzoek van een bruidspaar voltrekken van een huwelijk, tegen betaling van leges. Voor deze groep geldt het onder lid 2 sub a van dit artikel gestelde niet.

  • 5.

    De periode waarvoor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd is één jaar, tenzij anders wordt bepaald in het besluit tot benoeming.

  • 6.

    Herbenoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is afhankelijk van het goed uitvoeren van de werkzaamheden en het bepaalde in lid 10 van dit artikel.

  • 7.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangesteld op basis van het LOGA-akkoord. De uitbetaling van de bezoldiging vindt per maand op declaratiebasis plaats.

  • 8.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dient bij de rechtbank te worden beëdigd, voordat hij zijn wettelijke taken mag uitvoeren.

  • 9.

    Van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden verlangd dat hij een voor de uitvoering van zijn taak relevante cursus volgt.

  • 10.

    Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uiterlijk tot de leeftijd van 70 jaar worden (her)benoemd.

Artikel 3 Toewijzingsbeleid

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand presenteren zich op de gemeentelijke website.

  • 2.

    Personen die hun huwelijk willen laten voltrekken, kunnen aangeven door welke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zij dit willen laten doen.

  • 3.

    Het gestelde in lid 2 van dit artikel geldt niet voor huwelijken die op een tijdstip worden voltrokken waarop ingevolge de gemeentelijke legesverordening geen leges worden geheven.

  • 4.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die door een bruidspaar is uitgekozen om het huwelijk te voltrekken, neemt uiterlijk 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking contact op met het bruidspaar, met uitzondering van de huwelijken zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel.

Artikel 4 Trouwlocaties

  • 1.

    Als trouwlocaties voor het voltrekken van huwelijken dienen alle locaties die na een geschiktheidsonderzoek door het college zijn aangewezen.

  • 2.

    Het college kan trouwlocaties aanwijzen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk. De afdeling stadswinkel voert hieraan voorafgaand een beperkt geschiktheidsonderzoek uit.

  • 3.

    Het voltrekken van een huwelijk op een tijdstip waarop volgens de legesverordening geen leges zijn verschuldigd, vindt uitsluitend plaats in het stadhuis te Spijkenisse aan de Raadhuislaan 106 op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur.

  • 4.

    Bij het voltrekken van een huwelijk zoals genoemd in lid 3 van dit artikel is het totale gezelschap inclusief bruidspaar niet groter dan 8 personen.

Artikel 5 Leges

  • 1.

    Voor het verstrekken van afschriften en uittreksels uit de burgerlijke stand en verklaringen van huwelijksbevoegdheid, worden de door de centrale overheid vastgestelde leges berekend.

  • 2.

    Voor de voltrekking van een huwelijk worden de leges berekend volgens de gemeentelijke legesverordening.

  • 3.

    Voor de aanwijzing van een locatie (eenmalig of permanent) voor de voltrekking van een huwelijk worden de leges berekend volgens de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor de in artikel 1 lid 1 genoemde werkzaamheden geopend tijdens de openingstijden van de afdeling Stadswinkel.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het voltrekken van een huwelijk als volgt geopend, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen:

    • a.

      Maandag van 09.00 uur tot en met vrijdag 20.00 uur, elk heel uur;

    • b.

      Zaterdag van 09.00 uur tot en met 18.00 uur, elk heel uur.

  • 3.

    Annulering van een afspraak voor het voltrekken van een huwelijk kan slechts plaatsvinden door het overleggen van een door (één van) beide partijen ondertekende verklaring of via een digitale melding.

  • 4.

    Van het gestelde in lid 1 en 2 van dit artikel kan worden afgeweken indien daartoe gewichtige redenen bestaan.

Artikel 7 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap.

Artikel 8 Intrekking oud besluit

Het reglement burgerlijke stand van 1 januari 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en zij werkt terug tot 1 januari 2017.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2017.

 

Aldus vastgesteld in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 4 juli 2017.

De loco secretaris,

I.W.J.M. Sips - Weck

De burgemeester,

M. Salet

Naar boven