Privacyreglement Sociaal Domein Opsterland 2017

 

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Opsterland;

gelet op de wet – en regelgeving die van toepassing is:

  • -

    Wet bescherming persoonsgegevens;

  • -

    Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hoofdstuk 5);

  • -

    Jeugdwet (hoofdstuk 7);

  • -

    Participatiewet (artikel 17 en paragraaf 6.6);

  • -

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

  • -

    Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (artikel 4, 6 tot en met 9);

  • -

    Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (artikel 62);

  • -

    Regeling SUWI (Hoofdstuk 6);

  • -

    Besluit SUWI (artikel 5.2a, eerste lid);

     

overwegende dat:

  • -

    de gemeente integrale en effectieve ondersteuning en hulp mogelijk wil maken voor de inwoners van de gemeente bij vragen en problemen binnen het gehele Sociale Domein;

  • -

    de gemeente de ambitie heeft om pro actief in te spelen op behoeften van inwoners van de gemeente in die gevallen waarin zij zich niet zelf tot de gemeente wenden maar zij ondersteuning van de gemeente wel dringend behoeven;

  • -

    de gemeente de ambitie heeft om ondersteuning en hulp voor inwoners van de gemeente laagdrempelig en goed bereikbaar te maken;

  • -

    voor deze doelen het noodzakelijk is persoonsgegevens te verwerken;

  • -

    de gemeente persoonsgegevens uitsluitend rechtmatig wil verwerken;

  • -

    het daarom noodzakelijk is om de verwerking van persoonsgegevens binnen het gehele Sociale Domein nader te regelen;

     

besluit vast te stellen het volgende Privacyreglement Sociale Domein Opsterland 2017.

 

Artikel 1 - Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in dit reglement worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004), De Jeugdwet, De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.

  • 2.

    In dit reglement wordt verstaan onder:

a. gemeente: de gemeente Opsterland;

b. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;

c. de wet: De Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, het Bbz 2004, de Jeugdwet, de Wmo 2015, de Wgs;

d. cliënt: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

e. Sociale Domein: het volledige uitvoeringsbereik van de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, het Bbz 2004, de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Wgs;

f. administratie: elke plaats binnen de gemeentelijke organisatie waarin persoonsgegevens van de betrokkenen worden geregistreerd;

g. verwerking van persoonsgegevens: elke handeling, of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens.

Artikel 2 - Toepassingsgebied

  • 1.

    Deze reglement is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens binnen het gehele Sociale Domein.

  • 2.

    Deze reglement betreft iedere vorm van verwerking van persoonsgegevens, ongeacht of deze gegevens mondeling, analoog, via e-mail of anderszins digitaal of door middel van foto, video of audio worden verwerkt.

Artikel 3 - Verantwoordelijkheid college

  • 1.

    Het college draagt zorg voor het informeren van inwoners van de gemeente over de verwerking van persoonsgegevens binnen het Sociale Domein. Het college informeert de inwoners van de gemeente in ieder geval over:

    • a.

      welke persoonsgegevens worden verwerkt;

    • b.

      Op welke wijze de persoonsgegevens worden verwerkt;

    • c.

      met welk doel persoonsgegevens worden verwerkt;

    • d.

      welke rechten de inwoner op welke manier kan uitoefenen ten aanzien van de verwerking van zijn persoonsgegevens.

  • 2.

    Het college treft als verantwoordelijke in de zin van de Wbp de voorzieningen die redelijkerwijs nodig zijn om:

    • a.

      de juistheid en volledigheid van de in de administratie opgenomen gegevens te bevorderen;

    • b.

      de in de administratie opgenomen persoonsgegevens te beveiligen;

    • c.

      toezicht te houden op de juiste verwerking van persoonsgegevens.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor dat de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement wordt aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Artikel 4 - Verantwoordelijkheid medewerkers gemeente

Iedere medewerker van de gemeente die op grond van zijn werkzaamheden binnen het Sociale Domein bevoegd is om persoonsgegevens te verwerken, draagt er zorg voor dat deze persoonsgegevens:

  • a.

    rechtmatig zijn verkregen;

  • b.

    alleen worden gebruikt voor dat doel waar ze voor zijn verkregen;

  • c.

    juist, volledig en ter zake dienend zijn;

  • d.

    zorgvuldig en met oog voor de maatregelen die zijn genomen ter beveiliging van de gegevens worden verwerkt.

Artikel 5 – Grondslag verwerking persoonsgegevens

  • 1.

    Persoonsgegevens worden uitsluitend verwerkt op grond van een van de grondslagen opgenomen in artikel 8 van de Wbp.

  • 2.

    Persoonsgegevens worden in ieder geval verwerkt wanneer dit noodzakelijk is voor het nakomen van een wettelijke verplichting of de uitvoering van een overeenkomst.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid, levert mondeling of schriftelijke toestemming van een cliënt geen wettelijke grondslag op om persoonsgegevens te mogen verwerken, omdat toestemming in het Sociale Domein in principe niet “vrij” is.

Artikel 6 – Geheimhouding algemeen

Een ieder die bij de uitvoering van de wet kennis neemt van persoonsgegevens is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet of dit reglement anders bepaalt.

Artikel 7 – Geheimhouding hulpverleners

  • 1.

    De geheimhoudingsplicht die jeugdhulpverleners hebben op grond van de Jeugdwet is ook van toepassing op hulpverleners op grond van de Wmo 2015.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde geheimhoudingsplicht kan uitsluitend worden losgelaten, indien daarvoor een expliciete wettelijke grondslag bestaat.

Artikel 8 – Handhaving

  • 1.

    Bevoegdheden van een Toezichthouder van de gemeente zijn nadrukkelijk beperkt tot het rechtmatigheidsbereik van de relevante materiewet waarbinnen het toezicht zich afspeelt.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde beperking van de bevoegdheden van een Toezichthouder kan uitsluitend worden losgelaten, indien daarvoor een wettelijke grondslag bestaat.

Artikel 9 - Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement Sociale Domein Opsterland 2017”.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2017 onder gelijktijdige intrekking van het “Privacyreglement Gebiedsteam Opsterland 2015”.

Naar boven