Gemeenteblad van Werkendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werkendam | Gemeenteblad 2017, 169374 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werkendam | Gemeenteblad 2017, 169374 | Beleidsregels |
Beleidsregel Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam 2017
Beleidsregel ‘Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo- adreslozen in de gemeente Werkendam’.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam,
Gelet op het feit dat in 2015 de Participatiewet van kracht werd en daarmee een aantal begrippen zijn aangepast;
Overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen met betrekking tot het toekennen c.q. voortzetten van een uitkering Participatiewet aan pseudo-adreslozen;
Gelet op de notitie van de gemeente Breda d.d. maart 2011 over pseudo-adreslozen;
Gelet op het advies van de cliëntenraad sociale zekerheid Werkendam / Woudrichem van 25 mei 2011;
Gelet op het bepaalde in artikel 40 van de Participatiewet;
Vast te ste llen de beleidsregel s ‘Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo- adreslozen in de gemeente Werkendam 2017 ’
De bijstand kan tijdelijk worden voortgezet, indien de situatie van de betrokkene zodanig is dat het recht op bijstand redelijkerwijs blijft bestaan. Het is daarvoor noodzakelijk dat de unit servicecentrum het briefadres Raadhuisplein 1, Werkendam aan betrokkene toekent. Toekenning van het adres gebeurt door unit servicecentrum, in nauw overleg met Loket Altena.
Deze situatie wordt geacht zich een jaar te kunnen voordoen. Binnen die periode wordt het in het algemeen mogelijk geacht vervangende huisvesting te vinden. Lukt dit door omstandigheden niet, dan kan de periode van een jaar verlengd worden met een jaar. In theorie kan de periode ook daarna verlengd worden. De regeling kent geen maximale termijn.
Om goed zicht te houden op de situatie van de betreffende persoon, wordt deze in beginsel maandelijks voor een gesprek uitgenodigd over zijn woonsituatie. Op basis van de uitkomsten van het gesprek wordt een besluit genomen over het al dan niet voortzetten van de uitkering.
Eventueel kan Loket Altena besluiten de afd. fraudebestrijding in te schakelen, indien de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Zodra twijfel ontstaat over het recht op uitkering, doordat onvoldoende inzicht in de feitelijke woonsituatie geboden wordt, wordt de uitkering alsnog opgeschort op grond van artikel 40 lid 2 Participatiewet.
In dat geval wordt aan de betrokkene gedurende twee weken de kans gegeven om alsnog aan de eis te voldoen om zich te vestigen op een adres dat overeenkomt met het adres zoals dit in de gemeentelijke basisadministratie is opgenomen.
Voldoet hij binnen deze (herstel)termijn hier niet aan, dan wordt de uitkering op grond van artikel 40 lid 5 Participatiewet beëindigd met ingang van de eerste dag van de hersteltermijn.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Werkendam van 22 augustus 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van Werkendam,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-169374.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.