Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2017, 166052 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2017, 166052 | Beleidsregels |
Herziening Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst als bedoeld in de Afvalstoffenverordening ’s-Hertogenbosch 2009;
gelet op de Wet Milieubeheer, de bepalingen zoals opgenomen in de Afvalstoffenverordening ’s-Hertogenbosch 2009 en de vigerende Verordening reinigingsheffingen;
gezien het voorstel met reg.nr. 7293675
Herziening Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017 's-Hertogenbosch
De secretaris, De Burgemeester,
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze herziening uitvoeringsbesluiten wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
verordening: de Afvalstoffenverordening ’s-Hertogenbosch 2009;
inzamelmiddel: een voor de inzameling bestemd hulp- of bewaarmiddel voor afvalstoffen van individuele huishoudens;
inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd bewaarmiddel of bestemde plaats (bijvoorbeeld een verzamelcontainer, wijkcontainer of brengdepot) ten behoeve van meerdere huishoudens.
afvalkalender ‘s-Hertogenbosch: het jaarlijks op te stellen schema van inzameldagen beschikbaar op de website van de Afvalstoffendienst, via de te downloaden App Afvalstoffendienst of analoog op te vragen.
Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties
Als inzameldienst wordt op grond van artikel 2, eerste lid, van de verordening aangewezen de Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch gevestigd te ‘s-Hertogenbosch.
Artikel 3. Afzonderlijke inzameling
De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, tweede en derde lid, van de verordening vastgesteld:
oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog, schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;
grof tuinafval: plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder “tuinafval” en vrijkomend bij de aanleg, het (groot) onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etc., met uitzondering van bielzen, tuinhekken, tuinschuttingen en dergelijke;
Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen
Op grond van artikel 4, tweede lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:
Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Krachtens artikel 10, tweede lid, van de verordening stelt het college de volgende regels vast voor het gebruik van de van gemeentewege in bruikleen verstrekte inzamel-middelen:
het huis-aan-huis ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in minicontainers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van het betreffende inzamelmiddel op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een door of namens de inzameldienst aangewezen centrale inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet worden gehinderd of in de doorgang worden belemmerd en gevaar of schade voor derden wordt voorkomen. Aanwijzingen van of namens de inzameldienst dienen in het kader van een doelmatige inzameling te worden opgevolgd;
uit ter lediging aangeboden inzamelmiddelen mogen geen delen van huishoudelijk afval steken, waardoor mogelijkerwijs verwonding van passanten en/of het met de inzameling belast zijnde personeel dan wel schade aan passerende voertuigen kan ontstaan. Minicontainers dienen volledig gesloten te worden aangeboden. Inzamelingvoorzieningen voor meerdere huishoudens moeten na gebruik weer volledig worden gesloten. Papier moet in de speciale van gemeentewege verstrekte grijze container met blauw deksel worden aangeboden.
Op grond van artikel 10, derde lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en grote elektrische en elektronische apparaten zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden, op afroep nadat daartoe een afspraak met de Afvalstoffendienst is gemaakt, ter inzameling aan huis worden aangeboden.
Artikel 7.Aanwijzing brengplaatsen voor achterlaten van huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen en regels voor dagen, tijden en wijze van aanbieding
De openingstijden van het milieustation Treurenburg zijn:
zaterdag van 08.30 tot 16.00 uur.
Op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag zijn de beide milieustations gesloten. Daarnaast kunnen door of namens het college andere dagen worden aangewezen waarop een van de of beide milieustations eveneens geheel gesloten zijn of andere openingstijden hebben.
Tenzij ter plaatse van het betreffende milieustation, om wat voor redenen dan ook, anders is of wordt aangegeven mogen bij de in het eerste lid genoemde milieustations uitsluitend de hierna genoemde huishoudelijke afvalstoffen worden achtergelaten.
Onderscheid wordt gemaakt tussen betaalde afvalstromen waarvoor op basis van een tarief per eenheid kosten in rekening wordt gebracht en gratis afvalstromen waarvoor geen kosten in rekening wordt gebracht. Door het uitladen en storten van afvalstoffen accepteert de aanbieder de daaraan verbonden voorwaarden en kosten.
Betaalde afvalstoffen ( onder andere ) :
Gratis afvalstoffen ( onder andere ) :
De in het derde lid genoemde afvalstoffen mogen uitsluitend gescheiden worden aangeboden en gedeponeerd in de daarvoor bestemde containers of andere ter plaatse beschikbare voorzieningen een en ander volgens de schriftelijke instructies ter plaatse en/of de aanwijzingen van het personeel van het milieustation.
Op grond van wet- en regelgeving ten aanzien van milieu en arbeidsomstandigheden gelden bij aanbieding van de volgende huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen de daarbij genoemde voorwaarden en restricties:
asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in (bij voorkeur doorzichtig) dubbel plastic verpakt worden aangeboden. In het bijzijn van personeel van het milieustation deponeert de aanbieder vervolgens zelf het pakket in de daarvoor bestemde en aangewezen container;
Indien voor het achterlaten van een afvalstof een tarief per eenheid van toepassing is, dan dient het op basis van dit tarief verschuldigde bedrag bij het verlaten van het milieustation volledig te worden voldaan. De betreffende medewerker van het milieustation zal de aanbieder daartoe een kwitantie dan wel een weegbon verstrekken met daarop onder andere het te betalen bedrag. Het verschuldigde bedrag dient bij voorkeur per pin te worden voldaan.
Gehele of gedeeltelijke restitutie van een eerder gedane betaling is, in principe, niet mogelijk.
Artikel 8. Regels voor het op afroep aan huis ter inzameling aanbieden en overdragen aan de inzameldienst van grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten
Op grond van artikel 10, derde lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten (groter dan 0,5 m3) op het milieustation worden afgegeven of na afspraak aan huis ter inzameling worden aangeboden aan de inzameldienst. Tot een omvang van 0,5 m3 mogen afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten ook bij de chemocar / Scheidpunt worden aangeboden.
Voor het aanbieden van grof huishoudelijk afval is op grond van de Verordening reinigingsheffingen een voorrijdtarief en een tarief per eenheid van toepassing. De aanbieder moet grof huishoudelijk afval persoonlijk, of in zijn of haar opdracht door een ander, ter plaatse van de overdracht aan de inzameldienst overdragen aan de medewerkers van die inzameldienst. De plaats van overdracht moet zo dicht mogelijk bij de openbare weg zijn gelegen, goed bereikbaar zijn voor het voertuig en de medewerkers van de inzameldienst en mag geen hinder veroorzaken aan derden.
Snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten kunnen door de aanbieder worden aangeboden op een goed voor de inzameldienst bereikbare en voor anderen niet hinderlijke plaats in het openbaar gebied zo dicht mogelijk bij de openbare weg. Deze afvalstoffen hoeven niet persoonlijk te worden overgedragen aangezien aan de overdracht hiervan geen kosten zijn verbonden. De aanbieder is en blijft echter wel verantwoordelijk voor aard, samenstelling en omvang van de aangeboden afvalstoffen.
Indien voor het op afroep ophalen van de in lid 1 genoemde afvalstoffen een tarief per eenheid in combinatie met een voorrijdtarief van toepassing is, dan dient het totaal verschuldigde bedrag direct na afgifte voldaan te worden. De chauffeur van de inzameldienst zal de aanbieder altijd een kwitantie of een weegbon verstrekken met daarop onder andere aangegeven het aantal aangeboden eenheden en het te betalen bedrag. Gehele of gedeeltelijke restitutie van een geïnd tarief is achteraf om welke reden of redenen dan ook niet mogelijk.
Voor, onder de noemer van grof huishoudelijk afval, aan huis aangeboden afval wordt altijd een tarief in rekening gebracht ook al bestaat het afval geheel of gedeeltelijk uit afval dat gratis op het milieustation kan worden gebracht.
Artikel 9. Regels met betrekking tot de omvang, inhoud en zwaarte van grof huishoudelijk afval en snoeiafval (takken van bomen of struiken)wat op afspraak aan huis wordt ingezameld
Artikel 10. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 11, eerste lid, van de verordening:
de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk voor het einde van de voor de betreffende woning vastgestelde inzameldag voor middernacht, van het openbaar gebied zijn verwijderd. Op andere dan deze tijden op de inzameldagen mag het inzamelmiddel of de inzamelmiddelen niet op openbaar gebied staan.
bewoners die gebruik maken van gemeenschappelijke (breng-)voorzieningen, staat het vrij om daarvan op elk door hen gewenst tijdstip gebruik te maken, mits als gevolg daarvan geen geluids- en/of andere overlast naar omwonenden wordt veroorzaakt. Voor de voorwaarden ten aanzien van het gebruik van deze voorzieningen wordt verwezen naar de bijlagen bij dit uitvoeringsbesluit.
de inzameling (brengsysteem) van gevaarlijke afvalstoffen uit huishoudens (klein chemisch afval) vindt plaats op de data zoals aangegeven in de "Afvalkalender 's-Hertogenbosch" en op de internetsite van de inzameldienst.
Klein chemisch afval mag nooit onbeheerd in het openbaar gebied worden achter gelaten en moet altijd worden afgegeven aan een medewerker van de chemocar, het Scheidpunt of van een milieustation.
klein wit- en bruingoed of kleine elektrische en elektronische apparaten (kleiner dan 50 cm hoog, breed en lang) van huishoudens kunnen bij de chemocar, het Scheidpunt of bij een milieustation worden afgegeven. Grotere apparaten dienen bij het milieustation gebracht te worden of kunnen na afspraak aan huis door de inzameldienst worden opgehaald.
Artikel 11. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Indien het voor de inzameldienst als gevolg van bijzondere omstandigheden, werkzaamheden of belemmeringen in de openbare ruimte niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen op de gebruikelijke dagen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van die werkzaamheden of belemmeringen andere tijdelijke inzamelplaatsen of inzameldagen worden aangewezen.
Artikel 12. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst
Op grond van artikel 13 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval inzamelen.
Artikel 2 Aanwijzing inzamelende instanties
Conform artikel 2 van de verordening wordt in dit uitvoeringsbesluit de gemeentelijke Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch aangewezen als inzamelaar.
Artikel 3 Afzonderlijke inzameling
Met uitzondering van de stromen die wettelijk gescheiden ingezameld moeten worden is de gemeente vrij om te bepalen welke afvalstromen gescheiden worden ingezameld.
Artikel 4 Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen
In dit artikel wordt, voor elk van de in artikel 3 eerste lid van de verordening aangewezen huishoudelijke afvalstromen, aangegeven welk inzamelmiddel of inzamelvoorziening door de aanbieder moet worden gebruikt.
Artikel 5 Afzonderlijk ter inzameling aanbieden
In dit artikel is aangegeven dat inzameling van GFT-afval de regel is. Tevens is aangegeven dat drankenkartons tegelijk met het kunststof afval kunnen worden aangeboden.
Artikel 6 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
In dit artikel zijn bepalingen opgenomen betreffende eigendom en beheer van de aan bewoners verstrekte inzamelmiddelen.
In dit artikel zijn aanwijzingen van de inzameldienst opgenomen betreffende de wijze waarop containers ter lediging dienen te worden aangeboden.
In dit artikel is aangegeven welke huishoudelijke afvalstromen zonder inzamelmiddel ter inzameling aan huis aangeboden kunnen worden.
Artikel 7 Aanwijzing brengplaatsen voor achterlaten van huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen en regels voor dagen, tijden en wijzen van aanbieding
In dit artikel wordt aangegeven welke milieustations er zijn, waar deze zijn gelegen, wat de openingstijden zijn en welke soorten afvalstoffen er mogen worden aangeboden waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de betaalde en onbetaalde stromen.
Verder stelt dit artikel voorwaarden over hoe bepaalde soorten afval aangeboden dienen te worden, het zich aanmelden bij het milieustation, het zich houden aan door of namens de beheerder gegeven aanwijzingen en dergelijke.
Artikel 8 Regels voor het op afroep aan huis ter inzameling aanbieden en overdragen aan de inzameldienst van grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten
Dit artikel bevat regels met betrekking tot het op afroep aan huis ter inzameling aan de inzameldienst aanbieden van genoemde categorieën huishoudelijk afval.
Artikel 9 Regels met betrekking tot de omvang, inhoud en zwaarte van grof huishoudelijk en snoeiafval (takken van bomen of struiken) wat op afspraak aan huis wordt ingezameld
Dit artikel bevat nadere regels betreffende het aanbieden van aan huis op te halen grof huishoudelijk afval en snoeiafval. Deze regels hebben als doel de aanbieding van het betreffende afval te regelen op een arbo-technisch verantwoorde wijze.
Artikel 10 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
In dit artikel zijn bepalingen opgenomen betreffende de dagen en tijden waarop de inzamelmiddelen door de bewoners mogen worden aangeboden. Tevens zijn bepalingen opgenomen betreffende het aanbieden van bepaalde huishoudelijke afvalstoffen zonder inzamelmiddel. Tevens is een bepaling opgenomen inzake de tijden waartussen glasbakken, ondergrondse en semi-ondergrondse bij voorkeur dienen te worden gebruikt.
Artikel 11 Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door bijzondere omstandigheden of werkzaamheden in de openbare ruimte niet mogelijk is om de gebruikelijke inzamelplaatsen op de gebruikelijke dagen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.
Artikel 12 Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst
De inzameldienst kan alle soorten bedrijfsafvalstoffen inzamelen.
De minicontainer voor huishoudelijk afval
GEBRUIKSAANWIJZING MINICONTAINER
De grijze container met grijs deksel is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval en papier overblijft. Gooi uw afval, het liefst verpakt in een vuilniszak, in de container. Dit om stank en/of andere overlast te voorkomen.
De groene container is voor het huishoudelijke GFT-afval. Dit is afval dat vrijkomt uit uw tuin, zoals gras en blad. Maar ook snijbloemen en (kamer)planten mogen in deze groene container. U gooit dit afval los in de container. Groente- en fruitafval mag ook in deze container. Om overlast in de zomermaanden te voorkomen, kunt u voor etensresten (o.a. vleesresten) gebruik maken van bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar zakjes.
Kunststof verpakkingsafval (plastic verpakkingsmateriaal), textiel en glas kunt u wegbrengen naar de diverse (ondergrondse containers) die in onze gemeente staan. In de toekomst kan het zo zijn dat besloten wordt kunststof verpakkingsafval ook bij u thuis op te halen. Hiervoor krijgt u dan een grijze container met oranje deksel.
Uw minicontainer mag maximaal 60 kg wegen. Zorg ervoor dat de container op de ledigingsdag wordt aangeboden met een gesloten deksel.
Legen wij uw container met een zijlader, dan zet u de container op de ledigingsdag met de wieltjes naar de woningen toe, aan één zijde van de straat. Ook kunnen we ervoor kiezen een centrale aanbiedplaats in uw straat te maken. Volg daarbij de aanwijzingen van de Afvalstoffendienst op. Rijden wij met een achterlader, dan zet u de container met de wieltjes naar de straatzijde.
Hebben we u specifieke instructies gegeven voor wat betreft de wijze of plaats van aanbieden van uw container, dan dient u deze op te volgen. Doet u dat niet, dan kan dit betekenen dat wij uw container niet leeg (kunnen) maken.
ALGEMENE VOORWAARDEN MINICONTAINER
Per woonadres/huishouden (laagbouw) waar afvalstoffenheffing wordt geheven, zetten wij standaard een grijze container voor restafval, een groene container voor GFT-afval en een grijze container met blauw deksel voor papier uit. Indien wordt besloten tot huis aan huis inzameling van kunststof verpakkingsafval, krijgt u ook een grijze container met oranje deksel. De Afvalstoffendienst kan dit pakket verder uitbreiden.
Komt u nieuw in een woning en treft u twee grijze en/of meerdere groene containers aan? Dan heeft de vorige eigenaar een contract met ons afgesloten voor een of meerdere extra containers. Dit contract loopt tot en met 31 december van dit jaar. De kosten voor deze extra container(s) zijn betaald door de vorige bewoner. De vorige bewoner kan dit opzeggen voor 31 december van het lopende jaar. Gebeurt dit niet, dan kunt u tot en met 31 december eventueel gebruik maken van deze container(s). U kunt ook contact met ons opnemen om de containers op te halen. Eind van het jaar ontvangt u een aanbod van ons om deze container op te halen of deze te laten staan en het jaarlijkse bedrag aan ons te voldoen voor het komende jaar. Mocht de vorige bewoner toch nog besluiten het contract op te zeggen, dan nemen wij contact met u op en halen wij de container(s) bij u weg. Tenzij u de containers wilt behouden en de kosten overneemt.
Vindt u dat uw huishouden recht moet hebben op een extra container, zonder daar extra kosten voor te betalen. Dan kan het hoofd van de Afvalstoffendienst tijdelijk een uitzondering maken. Hiervoor dient u een schriftelijk verzoek in te dienen bij de Afvalstoffendienst. Het hoofd van de Afvalstoffendienst neemt per uniek verzoek een besluit.
Wanneer de vuilniswagen bij u langskomt, vindt u in de Afvalstoffendienst app of op www.afvalstoffendienst.nl. Wij sturen u op uw verzoek een papieren kalender toe.
• Gebruikt u de containers niet volgens de regels, dan kan dit leiden tot sancties.
Container gestolen / vermist / beplakken
Meldt u echter voor de derde keer een vermissing of beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. U kunt daarbij kiezen voor een nieuwe container of een gebruikte container. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl.
Is uw container zo beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is? Dan kunt u ook een nieuwe container aanvragen. Het kan hierbij gaan om schade aangebracht door uzelf of door anderen, bewust of onbewust. U ontvangt gratis een nieuwe container van ons. De oude containers halen wij eventueel bij u op. Meldt u echter voor de derde keer een vermissing of beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. U kunt daarbij kiezen voor een nieuwe container of een gebruikte container. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl.
ALGEMENE VOORWAARDEN EXTRA MINICONTAINER
Hebt u er voor gekozen een extra grijze of groene minicontainer aan te vragen, dan gelden hiervoor aanvullende voorwaarden:
De kosten voor de extra container hebben betrekking op de periode van 1 januari tot en met 31 december. Deze periode loopt altijd van 1 januari tot en met 31 december. Wilt u lopende het jaar gebruik gaan maken van deze extra container, dan betaalt u het resterende bedrag tot en met 31 december met ingang van de eerste van de volgende maand.
EXTRA CONTAINER BEHOUDEN, INLEVEREN OF VERHUIZEN
U gaat verhuizen naar een andere woning binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. Als u in uw nieuwe woning ook gebruik maakt van minicontainers en u wilt de extra container(s) blijven gebruiken dan neemt u uw extra container(s) zelf mee. U zorgt zelf voor de verhuizing van deze container(s). Vergeet echter niet deze wijziging aan ons door te geven, zodat wij de extra container aan uw nieuwe adres kunnen koppelen.
Als u gaat verhuizen naar een woning buiten de gemeente ’s-Hertogenbosch dan kunt u de extra container opzeggen. Dit kan per de eerste van de eerstvolgende maand. Wij maken dan een afspraak met u om de container(s) bij u op te halen. U ontvangt restitutie over de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december.
Gaat u verhuizen binnen de gemeente en maakt u in uw nieuwe woning gebruik van een ondergrondse container met toegangspasje of een inpandige containerruimte zeg dan u uw extra container op per eerste van de eerstvolgende maand. U ontvangt restitutie van de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december van dat jaar. U mag uw container niet meenemen naar uw nieuwe woning.
Ondergrondse containers voor huishoudelijk afval
In ’s-Hertogenbosch hebben we meerdere soorten ondergrondse containers staan. De toegangspas is nodig om de ondergrondse container voor restafval te openen. En eventueel die voor oud papier. Ondergrondse containers voor textiel, kunststof verpakkingsmateriaal en glas kunt u zonder toegangspas gebruiken.
Ondergrondse container voor restafval
Deze grijze container met een zilverkleurige klep is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval, plastic verpakkingsmateriaal en papier overblijft. Gooi uw afval verpakt in een (vuilnis)zak van maximaal 50 liter in de container. U mag het afval niet los in de container gooien. Met de toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week een aantal ondergrondse containers in uw buurt openen om uw afval daarin te storten. Wij verzoeken u daarbij rekening te houden met omwonenden. Let wel: afhankelijk van uw persoonlijke situatie (meer- of eenpersoonshuishouden) is het aantal stortingen per week beperkt (zie hierna).
Ondergrondse container voor papier
Misschien staat in uw woonomgeving ook een blauwe ondergrondse container voor oud papier/karton. Met uw toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw oud papier en karton hierin kwijt. Gooi het papier los in deze container. Dozen en dergelijke maakt u eerst klein. De Afvalstoffendienst bepaalt welke adressen toegang krijgen tot deze papiercontainers. Hebt u wel een toegangspasje maar werkt dat nog niet op een papiercontainer, neem dan contact met ons op.
GEBRUIKSAANWIJZING ONDERGRONDSE CONTAINER VOOR RESTAFVAL
Boven op de ondergrondse container zit een schermpje. Leg hier uw pasje op. U hoort een klik, het slot ontgrendelt. Nu kunt u de zilverkleurige klep naar boven schuiven. In de daaronder gelegen trommel legt u uw afval. Het kan ook zijn dat er een knop onder het schermpje zit. Nadat u deze knop heeft ingedrukt, ontgrendelt het slot.
Deze trommel heeft een beperkte inhoud. Nadat u het afval in de trommel hebt gelegd, schuift u de klep weer naar beneden. Het afval valt nu in het daaronder aanwezige reservoir. Valt het afval niet naar beneden, dan kan het klem zitten in de trommel. Probeer het afval dan los te maken. Wilt u meer afval kwijt, dan herhaalt u bovenstaande stappen.
Ook bij het gebruik van de papiercontainer legt u het pasje op het schermpje en maakt de klep open.
ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS
Aantal stortingen ondergrondse container voor restafval
Per jaar kunt u maximaal 30 stortingen “bijkopen” op een speciale prepaidpas. De gemeenteraad stelt het aantal stortingen en de kosten hiervoor jaarlijks vast in de Verordening Reinigingsheffingen. Deze bijgekochte stortingen vervallen niet. Voor algemene voorwaarden van de prepaidpas, zie verderop.
Gebruik ondergrondse containers
Gaat de container niet meer open of is er een andere storing, geef dit dan zo snel mogelijk door aan de Afvalstoffendienst. U bereikt ons op telefoonnummer 073 - 615 65 00, iedere maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Geef ons wel het nummer van de container door. U kunt ook mailen naar afvalstoffendienst@s-hertogenbosch.nl.
Let op dat u het juiste afval in de juiste container gooit. Dus het restafval in de ondergrondse container voor restafval, papier in de papiercontainer en gooi ook textiel, plastic en glas in de juiste container. Gooi nooit puin, klein chemisch afval, grof vuil, snoeihout, glas, autobanden, textiel etc. in de ondergrondse containers. Zie www.afvalstoffendienst.nl voor meer informatie.
Toegangspas gestolen, kapot of vermist
ALGEMENE VOORWAARDEN PREPAIDPASJE
Hebt u er voor gekozen een prepaidpas aan te vragen, dan gelden hiervoor de volgende aanvullende voorwaarden:
Werkt u prepaidpas niet meer door beschadiging of is uw prepaidpas kwijt/vermist? Dan bent u helaas uw gekochte stortingen kwijt. U kunt geen restitutie of nieuwe prepaidpas aanvragen. Is uw prepaidpas onzichtbaar beschadigd maar werkt hij toch niet meer? Neem dan contact op met de Afvalstoffendienst.
Informatie over pasjes en de ondergrondse containers, over alle afvalsoorten of om een melding, vermissing te doen, kijk op www.afvalstoffendienst.nl of download de Afvalstoffendienst app. Deze is verkrijgbaar in iedere store. Onze klantenservice is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer 073-615 65 00.
Algemene voorwaarden voor het gebruik van een toegangssleutel voor een semi-ondergrondse afvalcontainer
Zojuist hebt u uw persoonlijke sleutel voor de semi-ondergrondse afvalcontainer voor huishoudelijk restafval ontvangen. Hiermee kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week in een aantal voor u dichtstbijzijnde semi-ondergrondse containers binnen de gemeente uw restafval kwijt.
Bij het gebruik van deze containers gelieve u te handelen in overeenstemming met onderstaande gebruiksaanwijzing.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Het college van Burgemeester en Wethouders
Het hoofd van de Afvalstoffendienst,
De semi-ondergrondse container is een container voor het daarin storten van uitsluitend huishoudelijk restafval.
In de bovenzijde van de container zijn vier kleppen aangebracht. Deze kleppen kunt u openen door het slot te ontgrendelen. U gebruikt hiervoor de aan u verstrekte speciale sleutel. Let erop dat u de sleutel linksom draait. Nadat u de klep heeft opengedaan, kunt u uw afval in de container deponeren. Zodra u de klep loslaat, zal deze automatisch weer in het slot vallen.
Algemene voorwaarden voor afgifte en gebruik sleutel semi ondergrondse containers
Gebruik semi-ondergrondse containers
De containers zijn bedoeld voor uitsluitend huishoudelijk restafval. Daarin hoort dus geen puin, KCA, grof vuil, snoeihout, glas, papier, autobanden of ander afval. Het huishoudelijk restafval moet in de containers worden gedeponeerd in zakken met een inhoud van maximaal 50 liter. Het is verboden het afval los in de container te gooien. Het is niet toegestaan lange stukken afval, met een grotere afmeting dan de klep, dwars in de container te schuiven.
Problemen met en/of storingen aan de container gelieve u zo spoedig mogelijk, onder vermelding van het nummer van de betreffende container, te melden aan de Afvalstoffendienst op telefoonnummer 073 – 615 65 00, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur.
U kunt ook mailen naar afvalstoffendienst@s-hertogenbosch.nl
Wanneer de aan u verstrekte sleutel is gestolen of wordt vermist moet u daarvan direct aangifte doen. Voor nadere informatie wordt verwezen naar www.afvalstoffendienst.nl of het wekelijkse huis-aan-huis blad.
Reglement milieustations ‘s-Hertogenbosch
Bij de ingang van ieder milieustation zijn de openingsdagen en openingstijden aangegeven. Buiten deze dagen en tijden zijn de milieustations niet toegankelijk voor het publiek.
2. Huishoudelijke afvalstoffen
De milieustations zijn opengesteld uitsluitend voor de aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen voor de inwoners van ’s-Hertogenbosch en voor inwoners van andere gemeenten.
Afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen mogen alleen en uitsluitend tegen betaling van het daarvoor geldende tarief worden aangeboden op het aangrenzende bedrijfsmilieustation Treurenburg.
Voor het toezicht op de wijze van aanbieden van afval op de milieustations door bezoekers zijn per milieustation een of meer beheerders aangesteld. Bezoekers dienen de aanwijzingen van de beheerder altijd op te volgen. De beheerder is bevoegd gratis of betaalde huishoudelijke afvalstoffen te weigeren als hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat het om afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen gaat. In geval van twijfel kan de beheerder de afvalstoffen accepteren maar van de aanbieder verlangen een identiteitsbewijs te overleggen. Voorts kan de beheerder de aldus verkregen gegevens en de gegevens over de aangeboden afvalstoffen noteren voor nader onderzoek.
Indien op grond van de geldende Verordening reinigingsheffingen voor het aanbieden van een huishoudelijke afvalstof een tarief van toepassing is, dan worden op basis van het gemeten gewicht en dat tarief de kosten vastgesteld. De beheerder zal een weegbon verstrekken met daarop het door de aanbieder te betalen bedrag. Restitutie van een eenmaal geïnd of in rekening gebracht bedrag is niet mogelijk.
Het hiervoor bedoelde tarief wordt op grond van de Verordening reinigingsheffingen vastgesteld op basis van de woonplaats van de aanbieder. Indien de aanbieder van afvalstoffen beschikt over een geldige toegangspas dan komt hij of zij in aanmerking voor lager tarief.
Bezoekers die niet in het bezit zijn van een toegangspas dienen voor de betaalde stromen het hoger tarief te betalen.
Het gewicht van het aangeboden afval wordt bepaald op basis van een weging voor en na het lossen van de afvalstoffen door middel van een weegbrug. Het in rekening te brengen gewicht komt tot stand door afronding naar boven of naar beneden.
Het betreden van de milieustations, het rijden op de milieustations en het lossen van de afvalstoffen geschiedt geheel voor eigen risico. De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en/of schade ten gevolge handelingen van de bezoekers. De bezoeker is aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan derden, zowel door hemzelf als door de door hem aangevoerde afvalstoffen.
De afvalstoffen moeten correct gescheiden volgens de op het milieustation aangegeven afvalstromen worden aangeboden. De bezoekers moeten de door hen aangevoerde afvalstoffen zelf in de juiste ter plaatse aanwezige voorzieningen deponeren.
Asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in dubbelplastic verpakt en in hanteerbare hoeveelheden worden aangeboden en in het bijzijn van personeel van het milieustation door de aanbieder zelf in de asbestcontainer te worden gelegd. Per aanbieding mag maximaal 35 m2 worden gebracht.
ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS MILIEUSTATIONS
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-166052.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.