Regels tegemoetkoming meerkosten als gevolg van een beperking Wmo

 

 

Tekst van de regeling

Intitulé

Regels tegemoetkoming meerkosten als gevolg van een beperking Wmo

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum,

gelet op artikel 18 van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Renkum 2015;

Overwegende dat:

De Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de regeling Compensatie Eigen Risico (CER) door het Rijk zijn afgeschaft en de gemeente van het Rijk de opdracht heeft gekregen een regeling te treffen om mensen met een beperking in hun zelfredzaamheid en participatie te ondersteunen

Besluit vast te stellen de “Regels tegemoetkoming meerkosten als gevolg van een beperking Wmo”

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ) en de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Renkum 2015.

  • 2.

    In deze regels wordt verstaan onder:

    • -

      beperking:een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische of een andere chronische psychische aandoening of beperking, dan wel een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap. Het gaat hier in alle gevallen om kenmerken van een persoon.

    • -

      meerkosten: de directe en indirecte extra kosten als gevolg van een beperking die niet op grond van een voorliggende voorziening of op andere wijze kunnen worden vergoed;

    • -

      voorliggende voorziening: elke voorziening op grond van een andere wettelijke bepaling waarop aanspraak kan worden gemaakt.

Artikel 2 De aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming meerkosten kan worden gedaan door ingezetenen van de gemeente Renkum met een beperking en met een inkomen tussen de 120 en 150% van de toepasselijke bijstandsnorm, die het gehele eigen risicobedrag voor de zorgverzekering hebben betaald dat voor dat betreffende jaar wettelijk is vastgesteld.

  • 2.

    De aanvraag wordt ingediend door middel van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.

  • 3.

    Bij de aanvraag dienen te zijn bijgevoegd:

    • een inkomensverklaring waaruit blijkt dat het inkomen van het voorgaande jaar tussen de 120 en 150% van de toepasselijke bijstandsnorm valt en

    • een overzicht van de zorgverzekeraar waaruit blijkt dat het gehele eigen risico dat in dat jaar van toepassing was in dat jaar is betaald.

  • 1.

    De aanvraag dient te worden ingediend voor het einde van het kalenderjaar dat volgt op het kalenderjaar waarin de kosten zijn gemaakt.

  • 2.

    De ouder of wettelijk vertegenwoordiger kan een tegemoetkoming meerkosten voor een kind aanvragen.

Artikel 3 Tegemoetkoming meerkosten

  • 1.

    Het college verstrekt de tegemoetkoming in de meerkosten als deze het gevolg zijn van een beperking en de aanvrager een inkomen heeft tussen de 120% en 150% van de toepasselijke bijstandsnorm en de aanvrager het gehele eigenrisico-bedrag voor de zorgverzekering heeft betaald dat voor dat betreffende jaar wettelijk is vastgesteld.

  • 2.

    De bijstandsnormen voor jongeren als bedoeld in artikel 20 van de Participatiewet zijn niet van toepassing. Op jongeren van 18 tot en met 20 jaar is de norm 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd van toepassing als bedoeld in artikel 21 Participatiewet.

  • 3.

    De kostendelersnorm, zoals bedoeld artikel 22a van de Participatiewet, is niet van toepassing.

  • 4.

    De hoogte van het inkomen wordt bepaald conform artikel 1.3 van de Beleidsregels Bijzondere Bijstand gemeente Renkum.

Artikel 4 Hoogte Tegemoetkoming

De tegemoetkoming bedraagt € 175,00 per kalenderjaar.

Artikel 5 Hardheidsclausule

Het college kan bepalingen van deze regels buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor

zover toepassing van deze bepalingen leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regels worden aangehaald als “Regels tegemoetkoming meerkosten als gevolg van een beperking Wmo”.

  • 2.

    Deze regels treden in werking op de dag na de dag van publicatie en werken terug tot 1 januari 2017, onder gelijktijdige intrekking van de Regels tegemoetkoming meerkosten als gevolg van een beperking Wmo zoals vastgesteld door het college op 17 november 2015.

Aldus vastgesteld te Oosterbeek, op 13 december 2016

Burgemeester en wethouders van Renkum,

de secretaris, de waarnemend burgemeester,

A.E.J. Steverink MBA De heer mr. H.L.M. Bloemen

Nota-toelichting

ALGEMENE TOELICHTING

In de op 3 juni 2013 aangenomen wet (wetsvoorstel 33 726) is de landelijke tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), de compensatie voor het verplicht eigen risico (CER), de korting op de eigen bijdrage bij intramurale zorg en, vanaf 2015, de korting op de eigen bijdrage extramurale zorg afgeschaft.

De reden voor deze afschaffing was dat de tegemoetkoming niet of onvoldoende bij die burgers terecht is gekomen waarvoor de algemene tegemoetkoming bedoeld was. Als reden is hiervoor onder meer aangegeven dat een automatische toekenning, op basis van zorgdeclaraties, tot een ongerichte betaling leidt. De gedachte van de wetgever bij overdracht aan de gemeenten is hierbij dat een toekenning op aanvraag dit voorkomt en de gemeente in staat is om maatwerk te leveren aan hun burgers.

De inkomensondersteuning via een tegemoetkoming is overgedragen aan de lokale overheid met terugwerkende kracht over 2014. Gemeenten kunnen aanvullend beleid formuleren voor hoe zij de beschikbare middelen op maat willen inzetten: op aanvraag en passend bij de individuele behoeften en mogelijkheden van de cliënt, gericht op zelfredzaamheid en participatie, via Wmo-voorzieningen of via inkomenssteun (individuele bijzondere bijstand in de WWB).

De gemeente Renkum heeft ervoor gekozen om de inwoners met daadwerkelijke meerkosten en een inkomen tussen de 120% en 150% van de toepasselijke bijstandsnorm een tegemoetkoming op grond van de Wmo te verstrekken.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 lid 1 Begripsomschrijving

Begrippen in deze regels sluiten zoveel mogelijk aan bij de bekende begrippen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Wmo Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Renkum 2015 en de Algemene wet bestuursrecht. Voor een aantal specifieke begrippen die niet in de Wmo 2015 of een andere Wmo verordening of Wmo regeling zijn omschreven, is een eigen of aanvullende definitie gegeven.

  • -

    beperking: een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische of een andere chronische psychische aandoening of beperking, dan wel een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap. Het gaat hier in alle gevallen om kenmerken van een persoon. Voor de duidelijkheid wordt opgemerkt dat de doelgroep van deze regeling dezelfde doelgroep is als van Wmo.

  • -

    meerkosten: het gaat hierbij niet om alle kosten maar om de extra kosten die boven de gewone kosten uitkomen in relatie tot de beperking. Bovendien gaat het om kosten die niet door een andere instantie of op andere wijze worden vergoed of restkosten die niet worden vergoed. Het betreft niet alleen de directe ziekte- of zorgkosten, maar ook de indirecte extra kosten die een gevolg zijn en samenhangen met de beperking. Als uitgangspunt voor de gewone kosten kunnen de Nibud-normen (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) gelden. Tot de meerkosten behoren niet de eigen bijdragen die op grond van de Wmo en/of de Jeugdwet verschuldigd zijn.

  • -

    voorliggende voorziening: als er een volledige financiële tegemoetkoming bestaat in de meerkosten op basis van een andere wettelijke regeling dan kan niet nogmaals voor dezelfde kosten een tegemoetkoming worden toegekend. Bestaat in de meerkosten maar gedeeltelijk aanspraak om een financiële tegemoetkoming, dan kan voor het restant een tegemoetkoming worden toegekend, mits is voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Om zoveel mogelijk eenheid te krijgen in de gebruikte begrippen, is aansluiting gezocht en gebruik gemaakt van de bekende begripsomschrijvingen in andere en verwante wet- en regelgeving.

Artikel 2 Aanvraag

In dit artikel zijn de regels opgenomen waaraan een aanvraag moet voldoen. De aanvraag kan op ieder moment in het jaar plaatsvinden, maar dient te worden ingediend voor het einde van het kalenderjaar dat volgt op het kalenderjaar waarin de kosten zijn gemaakt. Kosten die zijn gemaakt in januari 2015 kunnen dus nog voor een tegemoetkoming in aanmerking komen als de aanvraag in december 2016 wordt ingediend.

Artikel 3 Tegemoetkoming meerkosten

Binnen de Wmo is het toegestaan om voor tegemoetkoming voor personen met een beperking een inkomensgrens te hanteren. Voor de hoogte van de inkomensgrens is aansluiting gezocht bij het minimabeleid. Inwoners met meerkosten als gevolg van een beperking en een inkomen onder de 120% van de bijstandsnorm hebben recht op bijzondere bijstand. Inwoners met een inkomen tussen de 120% en de 150% hebben recht op een tegemoetkoming van de meerkosten op grond van de Wmo. De bijstandsnormen zijn vastgesteld in artikel 21 tot en met 24 van de Participatiewet. Voor jongeren van 18 tot en met 20 gelden lagere normen in verband met de onderhoudsplicht van de ouders. Deze lagere normen voor jongeren worden binnen deze regels niet toegepast, op een jongere van 18 tot en met 20 is de norm van 21 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd van toepassing Bij het vaststellen van de hoogte van het inkomen worden de draagkrachtregels gehanteerd die zijn vastgesteld in de regels bijzondere bijstand.

Artikel 4 Hoogte Tegemoetkoming

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 5 Hardheidsclausule

Dit artikel behoeft geen toelichting

Artikel 6 Citeertitel, intrekking en inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting

Naar boven