Gemeenteblad van Wageningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wageningen | Gemeenteblad 2017, 161128 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wageningen | Gemeenteblad 2017, 161128 | Verordeningen |
Huisvestingsverordening Wageningen (urgentieregeling) 2017
De verordening wordt met deze elektronische publicatie bekendgemaakt en tevens ter inzage gelegd.
De vaststelling van de Huisvestingsverordening Wageningen (urgentieregeling) 2017 is een referendabel besluit. Dit houdt op basis van de Referendumverordening in dat als u het niet eens bent met dit besluit van de gemeenteraad u als kiesgerechtigde inwoner van Wageningen binnen drie weken na deze bekendmaking met een geldig legitimatiebewijs een verzoek kunt indienen om hierover een referendum te houden. Het kan zijn dat naar aanleiding van het resultaat van het referendum de raad het besluit uiteindelijk intrekt. Verdere informatie over de referendumprocedure kunt u op de vinden op www.wageningen.nl/Raad_college_en_organisatie/Inspraak/Referendum.
Indien u van mening bent dat de gemeenteraad onterecht heeft besloten over de referendabiliteit van het bovengenoemde raadsbesluit kunt u hiertegen binnen zes weken na deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de gemeenteraad, Postbus 1, 6700 AA Wageningen of via http://www.wageningen.nl/Digitale_balie/Producten_diensten/B/Bezwaarschrift_indienen.
De Huisvestingsverordening Wageningen (urgentieregeling) 2017 treedt in afwijking van de vermelding in artikel 18 in werking zes weken na deze bekendmaking.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a) Economische binding: de financiële binding van een persoon aan Wageningen. Het inkomen is gerelateerd aan het verrichten van arbeid in Wageningen. Hiervoor moet minimaal sprake zijn van eenarbeidsovereenkomst van een halve werkweek met de duur van tenminste één jaar. Ook degene die een dagopleiding volgt aan een in Wageningen gevestigde instelling van onderwijs heeft deze binding.
b) Mantelzorg: hulp als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
c) Maatschappelijke binding: de verbinding van een persoon aan Wageningen. Eenmaatschappelijke binding wordt in elk geval aangenomen van een persoon die: het afgelopen jaar ten minste 1 jaar onafgebroken in Wageningen heeft gewoond; of voorafgaande 10 jaar tenminste 6 jaar onafgebroken in Wageningen heeft gewoond; zijn/haar verband met de samenleving van Wageningen aantoonbaar kan maken. Hierdoor blijkt dat huisvesting in deze gemeente als vanzelfsprekend kan worden aangenomen.
d) Startpunt: het integrale ontmoetingspunt voor vragen op het gebied van hulp en ondersteuning. Onderdeel van het Startpunt is het Kernteam, een team van onafhankelijke specialisten vanuit diverse relevante expertises, die in complexe situaties de urgentieaanvraag behandelen.
e) Vergunninghouder: de begrippen vergunninghouder en statushouder betekenen hetzelfde. Het zijn erkende vluchtelingen die een (tijdelijke) verblijfsvergunning in Nederland krijgen.
g) Woningcorporatie: toegelaten instelling als bedoeld in Woningwet die werkzaam is in de gemeente Wageningen.
h) Zoekprofiel: zoekopdracht naar een woning, die de gemeente verstrekt aan de corporatie na het positief beoordelen van een urgentieaanvraag.
Artikel 2. De huisvestingsvergunning
Voor het in gebruik nemen van woonruimte is geen huisvestingsvergunning nodig.
Indien een woningzoekende dringend behoefte heeft aan een (andere) woonruimte, kan hij/zij aan het college verzoeken een urgentieverklaring te verlenen.
1.De urgentieverklaring houdt de erkenning in dat verhuizing van de woningzoekende binnen zes maanden dringend gewenst is. Binnen deze periode wordt hem woonruimte aangeboden.
2. Mocht binnen deze periode geen passende ruimte beschikbaar komen, dan word dit tijdig gecommuniceerd met de urgente.
3. Het college kan de genoemde periode eenmalig met zes maanden verlengen.
Artikel 5. Voorrang bij urgentie
Voor voorrang in de toewijzing van woonruimte met urgentie komen in aanmerking:
1. Wettelijke verplichte urgentiecategorieën
Criteria voor urgentieaanvraag op grond van Mantelzorg:
1.Woningzoekenden die als (ontvanger van) mantelzorg(er), in verband met mantelzorg als bedoeld in art. 1, lid. 16 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), dringend woonruimte nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor urgentie indien de langdurige zorgsituatie hier aanleiding tot geeft; ook als deze niet aan de algemene toelatingseisen van de urgentieregeling voldoen;
2. De vervangende huisvesting moet een wezenlijke bijdrage leveren aan de taakverlichting van de mantelzorger;
3. De afstand tussen de mantelzorger en ontvanger is niet langer overbrugbaar doordat de frequentie van zorgmomenten frequent, nachtelijk en/of onplanbaar zijn;
4 .Het betreft geen beroepsmatige zorg, maar zorg vanwege een persoonlijke band met de zorgbehoeftige;
5. De zorg betreft niet de alledaagse gebruikelijke zorg voor, bijvoorbeeld de zorg voor een gezond kind;
6. De urgentieaanvraag wordt schriftelijk ondersteund door de behandelend medisch specialist.
Artikel 7 Algemene criteria locale urgentiecategorieën
Om voor een woonurgentie in aanmerking te kunnen komen moet aan alle onderstaande criteria worden voldaan:
1. De aanvrager heeft het afgelopen jaar onafgebroken in Wageningen gewoond en staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) óf heeft de voorgaande 10 jaren tenminste 6 jaar onafgebroken in Wageningen gewoond.
Er is sprake van een acute woonnoodsituatie: er moet een absolute noodzaak zijn om binnen een half jaar te verhuizen en het probleem kan niet op eigen kracht en/of binnen die periode worden opgelost. Er dient een directe relatie te bestaan tussen probleem en woonsituatie. De huidige woning is niet geschikt (te maken) om het probleem op te lossen.
10.De woningzoekende heeft aantoonbaar eerst zelf naar een oplossing van zijn probleem gezocht, alvorens een urgentie aan te vragen. Andere oplossingen kunnen zijn: een kamer huren, inwoning bij derden, sociaal pension, crisisopvang, een woning kopen, particuliere huur.
11.Een alleenstaande komt alleen in aanmerking voor een urgentie als er een zwaarwegende medische indicatie is.
Artikel 8 Lokale urgentiegronden
Op één van de volgende urgentiegronden kan een urgentieverklaring afgegeven worden:
1. Medisch: een aanvraag op medische gronden kan ingediend worden door woningzoekenden die in verband met een medische aandoening permanent ernstige hinder, schade,
belemmering of verslechtering ondervinden door de huidige zelfstandige woonsituatie. Hieronder vallen ook verhuisindicaties in het kader van de Wet Maatschappelijke
ondersteuning zoals omschreven in de toelichting.
2. Sociaal: een aanvraag op sociale gronden kan ingediend worden door een woningzoekende die in verband met (psycho)sociale problemen permanent ernstige hinder, schade,
belemmering of verslechtering ondervindt door de huidige zelfstandige woonsituatie.
3. Financieel: een aanvraag op financiële gronden kan ingediend worden door een woningzoekende die buiten eigen schuld om, door acute en onvoorziene omstandigheden, te
maken hebben met een grote inkomensachteruitgang. Hierdoor is de huidige zelfstandige woonruimte niet langer betaalbaar.
4. Echtscheiding/verbreken samenwoning: een aanvraag kan ingediend worden door een woningzoekende in verband met scheiding of het verbreken van samenwonen. De
aanvraag kan alleen worden gedaan door de persoon die het hoofdverblijf van één of meerdere kinderen onder de 21 jaar toegewezen heeft gekregen.
5. Vergunninghouders: huisvesting vindt plaats volgens de verplichte taakstelling vanuit de Rijksoverheid. Zie toelichting.
Artikel 9 Criteria urgentie in geval van echtscheiding/ verbreken samenwonen
Om in aanmerking te komen voor een urgentie op grond van echtscheiding/verbreken samenwoning moet aan alle onderstaande voorwaarden worden voldaan:
Het college beslist over het verlenen van urgenties. Het college verleent mandaat aan het Startpunt om te beslissen over het verlenen van urgenties. Het Startpunt wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris Urgentieregeling. In complexe situaties zal de urgentieaanvraag worden behandeld door het Kernteam, als onderdeel van het Startpunt.
Artikel 11 Werkwijze Kernteam en ambtelijk secretaris Urgentieregeling
1.Het Kernteam vergadert één keer in de drie weken. De voorzitter kan een andere vergaderfrequentie bepalen.
2 .In het kernteam zitten vertegenwoordigers van respectievelijk jeugdzorg, GGZ jeugd en volwassenen, fysieke zorg, werk en inkomen en transformatie/brede kennis sociaal domein.
1. De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
2. Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt
besluitvorming plaats in een volgende vergadering.
3. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
4. De secretaris beoordeelt als eerste de aanvragen en brengt advies uit aan het Startpunt.
Het college is bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar zijn oordeel tot een bijzondere hardheid leidt, ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.
Bij toekenning van een urgentieverklaring stelt het Startpunt het zoekprofiel vast. Dit zoekprofiel woonruimte is de minimaal passende woonruimte met de kortste wachttijd, dit zijn midden- en hoogbouwwoningen. De ambtelijk secretaris Urgentieregeling overlegt het zoekprofiel aan de Woningstichting. De Woningstichting neemt contact op met de aanvrager waarna bemiddeling naar de andere woonruimte start. Indien gewenst overlegt de Woningstichting hierover met de ambtelijk secretaris of het Kernteam.
Bij het verlenen van urgentie in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning brengt de betrokkenen WMO-consulent advies uit over het woningtype en de eventueel bijbehorende aanpassingen.
Artikel 16 Wijziging en intrekking urgentieverklaring
Bij gewijzigde omstandigheden kan het college, al dan niet op verzoek van de woningzoekende, besluiten de urgentieverklaring te wijzigen.
d. Het huishouden een aanbieding van een naar het oordeel van het Startpunt passende
Artikel 4: Aanvraag urgentieverklaring
Het niet tijdig beslissen van de aanvraag heeft tot gevolg dat de vergunning van rechtswege wordt verleend. Bij een urgentie is dit gegeven niet wenselijk. Een urgentie gaat altijd om maatwerk, wat vraagt om flexibiliteit. Er daarom redenen van algemeen belang, om van een ‘lex silencio positive’ af te zien. Om deze reden wordt paragraaf 4.1.3.3. Awb niet van toepassing verklaard.
Artikel 5: Voorrang bij urgentie
1.Woningzoekenden die verblijven in een tijdelijke opvangvoorziening, omdat zij vanwege geweld of problemen van relationele aard hun woonruimte hebben moeten verlaten, kunnen in aanmerking komen voor urgentie. Dit verzoek moet vergezeld worden met een duidelijk advies van de betrokken opvangvoorziening waaruit blijkt dat huisvesting in Wageningen noodzakelijk is. Het verzoek om huisvesting wordt ingediend bij het Kernteam. Het Kernteam verzoekt de Woningstichting om passende huisvesting welke onder bemiddeling van de Woningstichting plaatsvindt.
2.Woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen;
Mantelzorg : hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep. Dit is een wettelijk verplichte urgentiecategorie.
Artikel 7, lid 6 Algemene criteria locale urgentiecategorieën
Van een alleenstaande wordt verwacht binnen zes maanden alternatieve woonruimte te vinden, bijvoorbeeld door kamerbewoning of inwoning bij derden. Een urgentie wordt in geval van een alleenstaande niet verstrekt, tenzij hier zwaarwegende medische redenen toe zijn. Bij een echtscheiding/verbroken samenwoning zonder kind(eren) worden de voormalige partners door de urgentiecommissie gezien als twee alleenstaande woningzoekenden en wordt er geen urgentie toegekend.
Artikel 8 Lokale urgentiegronden
Ruimtetekort in de huidige woonsituatie als gevolg van zwangerschap, gezinsuitbreiding, gezinshereniging/-vorming, inwoning door kinderen en/of derden en het woonachtig zijn in niet legale woonruimte op bijvoorbeeld een camping zijn onvoldoende voor het verkrijgen van een woonurgentie. Ook het moeten verlaten van een (huur)woning met tijdelijk (huur)contract is onvoldoende voor het verkrijgen van een woonurgentie.
Inwoners die vanwege medische redenen in een onhoudbare woonsituatie verkeren kunnen in aanmerking komen voor urgentie. De medische aandoening moet een duidelijke relatie hebben met de woonsituatie en er is noodzaak tot een oplossing binnen een maximale termijn van een half jaar.Voorwaarde is dat de medische klacht door de huidige huisvesting ernstige hinder ondervindt of verslechtert. De aanvrager moet aantoonbaar onder behandeling zijn van een specialist, een huisarts wordt niet als specialist gezien. Er moet door de aanvrager worden aangetoond dat de medische aandoening door de huidige woonsituatie wordt verergerd (oorzakelijk verband)en verhuizing binneneen half jaar noodzakelijk is. Er kan een onafhankelijk, deskundige advies worden gevraagd over de noodzaak tot verhuizing in relatie tot de medische aandoening en de woonsituatie.
Een WMO-verhuisindicatie/urgentieaanvraag wordt aangevraagd met ondersteuning van de betrokken WMO-consulent. Aanvragen kunnen gedaan worden gedaan op grond van ergonomische beperkingen of wanneer de huidige woning niet langer past bij de fysieke gesteldheid en de woning daarvoor ook niet eenvoudig geschikt te maken is. Verhuizing moet dan wel de goedkoopste en meest adequate oplossing zijn. Bij het beoordelen van de urgentieaanvraag wordt het advies van de WMO-consulent nadrukkelijk meegewogen. Bij het toekennen van urgentie treedt de Woningstichting in overleg met de WMO-consulent om passende huisvesting af te stemmen.
Sociaal urgenten zijn inwoners die in verband met sociale problemen dringend op korte termijn een andere woning nodig hebben. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties waarbij sprake is van ernstige psychische en/of sociale problematiek kan een beroep worden gedaan op een sociale urgentie. De sociale problematiek moet al geruime tijd bij een op dat gebied werkzame instantie bekend te zijn en zij dienen die problematiek te onderschrijven. De sociale en/of psychische omstandigheden moeten een duidelijke relatie hebben met de woonsituatie en er moet een noodzaak zijn tot een oplossing binnen een half jaar. Over de omstandigheden kan schriftelijk advies van een externe deskundige gevraagd worden. Ook kan er advies gevraagd worden van andere (hulpverlenende) instanties.
Een uitdrukkelijke voorwaarde voor toepassing is dat de aanvrager aan kan tonen dat deroblematische financiële situatie buiten eigen schuld ontstaan is, en dat er sprake is van de zorgplicht voor één of meer kinderen die jonger dan 21 jaar zijn. Onvrijwillig werklozen of arbeidsongeschikten welke de eigen woning niet meer kunnen betalen, kunnen hiertoe behoren.
Van financiële omstandigheden, op grond waarvan urgentie kan worden toegekend, kan sprake zijn indien de aanvrager als gevolg van plotseling ernstig inkomstenverlies of faillissement, de lasten vanzijn woning niet meer kan dragen. De voorwaarde dat de situatie buiten eigen schuld om is ontstaan en niet te voorzien was door de aanvrager blijft hierbij van kracht.
Vergunninghouders die in Nederland op grond van de Vreemdelingenwet als vluchteling zijn erkend, en in het bezit zijn gesteld van een verblijfsvergunning moeten worden gehuisvest.
Elk half jaar wordt de Gemeente Wageningen door het Rijk een taakstelling opgelegd voor het aantal te huisvesten vergunninghouders. Het is een wettelijke plicht waaraan moet worden voldaan. Om aan deze verplichting te voldoen en de huisvesting te borgen, is deze doelgroep ook opgenomen in de urgentieregeling. Toewijzing van woonruimte vindt plaats in overleg met de woningcorporaties die in Wageningen zijn gevestigd. Een urgentieverklaring of het volgen van de gebruikelijke aanvraagprocedure via het Startpunt is hierbij niet nodig. Gemeente en corporaties monitoren de instroom en dragen er zoveel mogelijk zorg voor dat andere woningzoekenden hier geen hinder en nadeel van ondervinden.
Artikel 9 Criteria urgentie in geval van echtscheiding/ verbroken samenleving
Degene die aantoonbaar het hoofdverblijf heeft van het (de) kind(eren) die jonger zijn dan 21 jaar kan in aanmerking komen voor urgentie.
1.Van de ouder die het hoofdverblijf van het (de) kind(eren) krijgt wordt verwacht dat hij/zij al het mogelijke doet om de eigen koop- of huurwoning te behouden. Wanneer dit door bijvoorbeeld het ontbreken van voldoende financiële draagkracht niet mogelijk is, kan deze een urgentieaanvraag indienen.
2.Wanneer de voormalige partners besluiten tot co-ouderschap zal slechts één van beiden inaanmerking kunnen komen voor een urgentie. Ook hier geldt dat het hebben van woonruimte voor het (de) kind(eren) centraal wordt gesteld. De voormalige partners moeten samen een keuze maken wie de urgentieaanvrager wordt en dit schriftelijk door beide partners ondertekend aan de commissie aanbieden.
3.Wanneer een urgentie is toegezegd kan deze worden daadwerkelijk worden verzilverd wanneer blijkt dat:
Situaties waarbij geen urgentie verleend wordt zijn:
1.Van de ouder die belast wordt met het hoofdverblijf van het (de) kind(eren) en die woont in een huurwoning, wordt verwacht dat het huurrecht van de woning via de rechtbank wordt geclaimd. Bij een toegekende claim kan uiteraard geen aanvraag woonurgentie worden ingediend. Als de verzorgende ouder deze claim nalaat, bestaat er geen recht op urgentie.
2. De voormalige niet met het hoofdverblijf van de (het) kind(eren) belaste partner die de huur- of koopwoning zal moeten verlaten, kan zich oriënteren op alternatieve huisvestingsmogelijkheden. Deze persoon komt conform de regeling niet in aanmerking voor urgentie.
3.Waarbij woonruimte voor een of meerdere kinderen aanwezig is na de echtscheiding/verbreken samenwoning.
Aan te leveren stukken met betrekking tot de echtscheiding/verbroken samenleving
Om de aanvragen woonurgentie te kunnen beoordelen moet inzicht gekregen worden in de aard van de relatie en in de manier waarop de relatie wordt beëindigd. In het algemeen kan dit inzicht verschaft worden door het overleggen van formeel vastgestelde documenten waaruit moe t blijken dat het huwelijk of de samenwoning verbroken is:
1.In het geval van het verbreken van een huwelijk wordt een echtscheidingsconvenant overlegd of een beschikking van de rechtbank. In het geval er geen overeenstemming is tussen partijen wordt een eenzijdig echtscheidingsverzoek overlegd.
2.Bij beëindiging van een geregistreerd partnerschap wordt een overeenkomst tot beëindiging van het partnerschap overlegd, een inschrijving van de beëindiging van het partnerschap bij de burgerlijke stand of een beschikking van de rechtbank. Als er geen overeenstemming is kan een eenzijdig verzoek aan de rechter tot ontbinding van het partnerschap worden overlegd.
3.Bij het beëindigen van een relatie op basis van een samenlevingsovereenkomst dient een overeenkomst tot beëindiging van de samenlevingsovereenkomst te worden overlegd, of als er geen overeenstemming is, een eenzijdige opzegging van de samenlevingsovereenkomst.
4.Bij het beëindigen van een samenwoonrelatie waarbij niets formeel geregeld is moet een document worden overlegd waaruit blijkt dat de samenwoning niet langer bestaat. Dit document heet een vaststellingsovereenkomst en hierin is het volgende vastgelegd:
• De aanvangsdatum van het samenwonen, blijkend uit de inschrijving in het GBA (te controleren door de ambtelijk secretaris Urgentieregeling).
De gemeente heeft deze vaststellingsovereenkomst beschikbaar, de aanvrager kan bij een notaris deze vaststellen. Slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan volstaan worden met een eenzijdige ondertekening.
Met betrekking tot het aantonen van het hoofdverblijf van de kinderen: Belangrijk is de vraag waar de kinderen hun hoofdverblijf zullen hebben na de echtscheiding/verbreken samenleving en hoe de ouderlijke zorg geregeld is. Het moet duidelijk zijn wie van de ouders de hoofdverzorgingstaak heeft en waar de kinderen feitelijk hun verblijf hebben.Wanneer een aanvrager claimt dat één of meer kinderen het hoofdverblijf bij hem zal/zullen hebben, dan zal dit altijd uit een officieel document moeten blijken, bijvoorbeeld: echtscheidingsconvenant met bijbehorend ouderschapsplan, overeenkomst beëindiging geregistreerd partnerschap, overeenkomst beëindiging samenlevingsovereenkomst, verklaring beëindiging samenwoning.
Zonder documenten waaruit blijkt dat de echtscheiding/samenwoning verbroken en waaruit blijkt hoe de zorg voor de kind(eren) geregeld is kan een aanvraag niet in behandeling worden genomen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 3 juli 2017,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-161128.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.