Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2017, 157047 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2017, 157047 | Beleidsregels |
Beleidsregels subsidieverstrekking 2018
Behorende bij Algemene Subsidieverordening Gemeente Olst-Wijhe
Het college van de gemeente Olst-Wijhe
gelet op artikel 7.2 van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Olst-Wijhe
Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.
Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.
Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:
Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:
Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:
Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:
Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:
Leadersubsidies: Leader is onderdeel van het Europese subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. Dit programma wordt uitgevoerd van 2015 tot en met 2020. Leader richt zich op de economische, ecologische en sociale versterking van het platteland en stimuleert en ondersteunt inwoners bij het uitwerken van een projectidee tot een plan. Voor de uitvoering van dat plan kun je vervolgens een Leader-bijdrage aanvragen. De aanvraag en verantwoordingsprocedure wijkt af van de procedure zoals is vastgesteld in de ASV.
Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.
Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:
Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.
Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2018 is deze vastgesteld op 0%.
Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.
In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.
In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:
Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.
Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen
In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.
Ontbreken van een vaststelling
In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.
Strekking Accountantsverklaring
In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en € 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring.
Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.
De beleidsregels subsidieverstrekking 2018 treden in werking op de eerste dag na publicatie.
Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Salland een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening van de jeugd.
Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Sportverenigingen met een eigen kantine hebben een bestuursreglement ‘Alcohol’ in sportkantines, waarin de wijzigingen zijn opgenomen die sinds de wijziging van de ‘Drank- en Horecawet’ per 1 januari 2014 van kracht zijn.
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven binnen drie weken na 15 oktober 2017. Op dat moment zijn alle sportaanvragen 2018 ontvangen en kan de berekening per instelling gemaakt worden.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Totstandkoming subsidiebedragen
Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de structurele sportsubsidies. De bijdrage die de sportverenigingen ontvingen als tegemoetkoming in de accommodatiekosten is gefaseerd afgeschaft (min 50% van € 14.400,- in 2015 en min 100% in 2016).
Het beschikbare subsidiebedrag voor jeugdsport (€ 34.600,-) is behouden gebleven. In samenwerking met de sportverenigingen is hiervoor een nieuw subsidiemodel vastgesteld, zoals hierboven omschreven.
Zorgdragen voor het welzijn van de inwoners van Olst-Wijhe.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst en de geformuleerde ‘Opdrachten Welzijnsverband Olst-Wijhe’.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Stichting WelZijn Olst-Wijhe → Stichting WelZijn Olst-Wijhe is de rechtspersoon voor het Breed WelzijnsVerband (St. Kulturhus Olst-Wijhe, Stichting WelZijn Olst-Wijhe, Wijz Olst-Wijhe, Evenmens en De Kern). Zij ontvangt voor alle producten en prestaties van het Breed Welzijnsverband de subsidie (met uitzondering van de exploitatiesubsidies die via St. Kulturhus Olst-Wijhe lopen).
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
Wijz Olst-Wijhe (professioneel jeugd- en jongerenwerk) ontvangt vanaf 1 januari 2017 een subsidie van € 50.000 per jaar voor de inzet van ambulant jongerenwerk en de huur van accommodatie voor de activiteiten van deze ambulant jongerenwerker. Met de vaststelling van de Kadernota 2018 – 2021 heeft de gemeenteraad besloten om vanaf 2018 nog eens € 40.000 per jaar extra beschikbaar te stellen voor de versterking van de positie van de ambulant jongerenwerker.
4. Amateuristische kunstbeoefening en cultuur
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe ontvangt een subsidie ter hoogte van de huisvestingslast van het muziekonderwijs in het Holstohus in Olst en het SPOC-park in Wijhe. Voorwaarde is dat de stichting ruimte blijft huren in deze accommodaties. (Raadsbesluit 10 maart 2014)
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in het eerste kwartaal van het betreffende subsidiejaar. De huurlasten van januari van het subsidiejaar zijn leidend voor het berekenen van het voorlopige subsidiebedrag.
In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening levert de stichting zo snel mogelijk na afloop van het subsidiejaar de vaststellingsgegevens in. Het subsidiebedrag wordt vervolgens vastgesteld op basis van de werkelijke huurlasten van het betreffende jaar.
Een bijdrage leveren aan het bevorderen van binnenschoolse en buitenschoolse muziekeducatie. Dit betekent werken aan modernisering van de identiteit en de activiteiten van lokale muziekverenigingen en het enthousiasmeren van kinderen voor het maken van muziek.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
4.3 Muziek- en toneelverenigingen
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst, disciplines muziek en toneel.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst, disciplines muziek en toneel.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De muziek- en toneelverenigingen ontvangen een vast bedrag (gebaseerd op subsidiebedrag 2014 minus een bezuiniging van 26%):
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Subsidiëring van de zangkoren is met ingang van 2015 stopgezet.
Totstandkoming subsidiebedragen
Tot en met 2014 werden de subsidiebedragen voor muziek- en toneelverenigingen berekend op basis van: een bedrag per jeugdlid, 25% van de kosten van de dirigent en 25% van de kosten van opleiding/instructie. Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de budgetten voor amateurkunst. De (variabele) subsidiebedragen 2014 zijn met ingang van 2015 omgezet in vaste bedragen en er is een gefaseerde korting doorgevoerd (13% in 2015 en nogmaals 13% in 2016).
De verschillen in de hoogte van de subsidiebedragen zijn dus ontstaan door verschillen in aantal jeugdleden en kosten van dirigent/opleiding en instructie in 2014.
4.4 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen
Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.
Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De diverse sociaal culturele verenigingen ontvangen een vast bedrag (gebaseerd op subsidiebedrag 2014 minus een bezuiniging van 26%).
Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt een vast bedrag van € 554,-. Daarnaast subsidieert de gemeente ’t Olster Erfgoed voor een bedrag van € 36.000,- met daaraan verbonden een aantal prestatieafspraken waarmee ’t Olster Erfgoed een bijdrage levert aan de exploitatie van het Infocentrum IJssel Den Nul. De prestatieafspraken zijn vastgelegd in document 14.408957.
Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,- tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2018 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2016.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Totstandkoming subsidiebedragen
De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De meeste bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. Historische vereniging) gelijk getrokken. Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de budgetten voor amateurkunst en cultuur. Voor 2015 is er een korting van 13% t.o.v. het bedrag van 2014 doorgevoerd. In 2016 is nogmaals 13% in mindering gebracht ten opzichte van 2014.
Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
In de begroting is een bedrag gereserveerd voor Stichting Theaters Olst-Wijhe van € 7.111,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het bestuur van de Theaters Olst-Wijhe heeft medio 2016 haar taak neergelegd. Een aantal culturele organisaties heeft vervolgens aangegeven podiumprogrammering als onderdeel van een breed gedragen cultureel programma in Olst-Wijhe graag te willen behouden. Zij werken gezamenlijk aan een nieuwe manier van werken op het gebied van cultureel programmeren. Daarbij betrekken zij de gemeente. Mogelijk zullen de initiatiefnemers te zijner tijd een subsidie vragen voor podiumactiviteiten in Olst-Wijhe. Om die ruimte te bieden blijft het budget binnen onze begroting beschikbaar. De subsidieaanvraag toetsen wij t.z.t. aan de beleidsregels.
Voor de jaren 2014 is een bedrag van € 1.250,- in mindering gebracht en voor de jaren 2015, 2016, 2017 en 2018 wordt jaarlijks een bedrag van € 625,- in mindering gebracht, vanwege het dubbel verstrekken van een voorschot voor e-ticketing. Voor 2016 is het bedrag per ongeluk niet in mindering gebracht en voor 2017 door de hierboven genoemde omstandigheden ook nog niet. Bij de afhandeling van de subsidie 2017 aan de oude stichting wordt bekeken hoe met dit restantbedrag wordt omgegaan.
De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.
Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Tot en met 2014 zaten er verschillen in de subsidiebedragen aan beide kinderboerderijen. Het is lastig om de kinderboerderijen met elkaar te vergelijken en een gelijkwaardige subsidiesystematiek toe te passen. In overleg met beide stichtingen is besloten om de systematiek vanaf 2015 aan te passen en beide stichtingen een gelijkwaardig bedrag toe te kennen. Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontving in 2014 € 3.603,- en Stichting Kinderboerderij Wijhe € 3.257,-. Met ingang van 2015 ontvangen beide stichtingen de helft van het totale bedrag: 50% x € 6.860,- = € 3.430,-.
Bij de overdracht van opstallen van Kinderboerderij De Vijverhof is besloten om beide kinderboerderijen jaarlijks € 300,- extra subsidie te verstrekken.
Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.
Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.
Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De Stichting Toerisme en Recreatie Olst-Wijhe voert op dit moment gesprekken met Ut Huus, om te kijken hoe de stichting kan worden ingepast in het vernieuwde concept van het Holstohus. De mogelijke consequenties voor wat betreft subsidiestromen zijn nog niet bekend.
5.5 Aanjaagsubsidie Recreatie, toerisme en cultuur
De aanjaagsubsidie is bedoeld als impulsbudget voor het ‘op de kaart zetten’ van Olst-Wijhe. Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente. Dit aanjaagbudget is zowel bedoeld voor initiatieven van onderop, als voor gemeentelijke initiatieven.
Initiatieven dienen (bij voorkeur):
Initiatieven worden getoetst op haalbaarheid, continuïteit, duurzaamheid, draagvlak en toegankelijkheid. Ook wordt gekeken naar de verhouding gemeentelijke subsidie en overige middelen. Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten voldoende zijn onderzocht.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. De gemeentelijke subsidie bedraagt maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 5.000,-. Hiermee is een evenredige verdeling van het aanjaagbudget voorzien. Het college kan in uitzonderlijke gevallen van dit maximum afwijken.
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
Het beheren en onderhouden van de molens in Olst-Wijhe.
Activiteiten die bijdragen aan optimaal beheer en onderhoud van de molen.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen zoals hieronder genoemd hoeven in afwijking van wat is vastgelegd in de ASV geen jaarlijkse aanvraag en verantwoording in te dienen. Ook wordt er niet jaarlijks een beschikking afgegeven. De beschikkingen die zijn afgegeven op 6-8-2012, kenmerk 12.016765 / 12.016776 / 12.016787, zijn leidend. In 2018 zullen we bekijken of deze afwijkende situatie nog langer wenselijk is.
Totstandkoming subsidiebedragen
De molens ontvangen een bijdrage in de kosten van beheer en onderhoud. In de oude gemeente Wijhe werd uitgegaan van 35% van de gemaakte kosten tot een maximum van 7.000 gulden. In de oude gemeente Olst werd uitgegaan van een bijdrage van 10.000 gulden voor de Bökkers Mölle. Voor de periode 2007-2012 heeft de gemeenteraad besloten de bijdrage voor de molens te verdubbelen in verband met stijgende exploitatietekorten. Met ingang van 2013 is deze verhoogde bijdrage structureel toegezegd, waarbij wel een bezuiniging van 11% is doorgevoerd.
6.1 Professioneel Jeugd- en Jongerenwerk
Het professioneel jeugd- en jongerenwerk via Wijz Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3)
6.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.
Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2018 gaan we uit over jaargemiddelde over 2016. Voor 2018 betekent dit een index van 0,3% (2016).
7. Algemeen en overig maatschappelijk werk
7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
De uitvoering van het Algemeen Maatschappelijk Werk via De Kern valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).
De uitvoering van het Welzijnswerk via Stichting WelZijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).
7.3 Overig maatschappelijk werk
Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2018 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2017.
Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2018 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2017.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Totstandkoming subsidiebedragen
De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De meeste bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. EHBO) gelijk getrokken.
Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
De organisaties die in aanmerking komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Totstandkoming subsidiebedragen
De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. Wereldwinkel) gelijk getrokken.
Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.
Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. De organisaties dienen echter wel inhoudelijke verantwoording af te leggen. De datum hiervoor is, in afwijking van de afgesloten overeenkomsten, uiterlijk 15 oktober.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
8.1 Preventieve activiteiten Jeugd
Het bieden van ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen van kinderen van 0-19 jaar en hun ouders.
Producten en diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bieden va ondersteuning aan gezinnen waar zorgen zijn over de veiligheid van kinderen of mogelijke criminaliteit onder de betrokken jongeren dreigt te ontstaan. Deze ondersteuning komt over het algemeen niet op een vanzelfsprekende wijze via het voorliggende veld tot stand.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op basis van de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het toegangsteam schakelt dit jeugdbeschermingsteam in.
9. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning
De uitvoering van de coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning via Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).
De uitvoering van de collectieve preventie GGZ valt met ingang van 2016 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3)
Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Vriendendiensten Deventer ontvangt een vast bedrag van maximaal € 13.650,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.
Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
€ 2,84 per gebruiker, per maand.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.
Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.
Versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (conform Wmo 2015)
Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
MEE IJsseloevers ontvangt in 2017 een extra subsidiebedrag van € 14.000,- in verband met stijging van het aantal ondersteuningsvragen. Naar verwachting dient zij voor 2018 opnieuw een aanvraag in voor meer subsidie dan in de grondslag van deze beleidsregels is meegenomen.
9.5 Samenwerking rond zorg en begeleiding kwetsbaren
Het verbeteren van de afstemming van zorg en ondersteuning aan kwetsbare inwoners binnen onze gemeente en mantelzorgers van deze inwoners te ontlasten in hun regeltaken.
Activiteiten die bijdragen aan het versterken van het communicatieplatform OZOverbindzorg.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het faciliteren en het bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het leefbaarheidsbudget is bedoeld als impulsbudget voor het behouden en versterken van de lokale dynamiek in onze kernen. Inwoners worden gestimuleerd om zelf na te denken over hun eigen leefomgeving en hierin verbeteringen aan te brengen of het goede te behouden.
Initiatieven en projecten van onderop in brede zin die voldoen aan de volgende voorwaarden:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. Er is geen eis gesteld aan de maximale eigen bijdrage wel wordt hier naar gekeken en of er sprake is van cofinanciering.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidieaanvragen voor dit budget hoeven, in afwijking van wat is vastgelegd in de ASV, niet minimaal zes weken voordat de activiteit start te worden ingediend.
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
Het optimaal beheren en programmeren van de volgende accommodaties:
Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Zalencentrum Wesepe ontvangt vanaf 2012 een jaarlijkse exploitatiesubsidie van € 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2018 bedraagt het subsidiebedrag € 7.000,-. Daarnaast ontvangt de stichting een bedrag van € 6.000,- onder de voorwaarde dat zij maatschappelijke tarieven hanteert voor de verhuur van ruimten aan verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
In afwijking van de indexeringssystematiek op pagina 4 geldt voor de exploitatiesubsidie voor het Holstohus een prijsindexatie van de consumentenprijsindex. Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld over 2018 gaan we uit van het jaargemiddelde over 2016. Voor 2018 betekent dit een index van 0,3% (2016).
11.1 Ondersteuning zorgleerlingen
Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.
Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dient het stichtingsbestuur uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en legt zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar verantwoording (inhoudelijk en financieel) af.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
11.2 Inzet Combinatiefunctionaris
Een bijdrage leveren aan sport- en cultuurstimulering aan met name de jeugd van Olst-Wijhe.
De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2018 zijn:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag is bepaald in de mei- circulaire. Op basis van het aantal fte aan combinatiefunctionarissen kent het rijk de hoogte van de subsidie toe aan de gemeente.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bieden van een voorziening op het terrein van informatie en advies voor maatschappelijke ondersteuning gericht op vluchtelingen en andere nieuwkomers.
Het geven van informatie en advies op het gebied van inburgering, materiële rechtspositie of de Vreemdelingenwet die direct of indirect betrekking hebben op de doelgroep vluchtelingen en andere nieuwkomers (Informatie en Advies).
Individuele informatie en ondersteuning ten behoeve van gezinshereniging (gezinshereniging).
Het praktisch wegwijs maken van nieuwkomers in de gemeente (coaching vestiging).
Zorgen dat nieuwkomers zelfstandig hun weg kunnen vinden in de gemeente en zelf hun zaken kunnen regelen (coaching zelfredzaamheid).
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Vluchtelingenwerk biedt minimaal 6 (basisvoorziening) en maximaal 40 uur per week gedurende 50 weken per jaar een zelfstandig informatie en adviespunt in Olst.
De kosten voor dit totale pakket bedragen € 10.660,-* op jaarbasis (informatie en advies).
De overige producten zijn afhankelijk van de taakstelling voor de gemeente, die ieder half jaar opnieuw wordt vastgesteld.
Het product gezinshereniging wordt ingezet wanneer cliënten door omstandigheden noodgedwongen hun gezinsleden in het land van herkomst hebben achtergelaten. De kosten per traject gezinshereniging bedragen € 1.307,-*.
Het product coaching vestiging wordt ingezet wanneer vluchtelingen of andere nieuwkomers zich vestigen in de gemeente Olst-Wijhe. De kosten per traject bedragen € 1.027,-*.
Het product coaching zelfredzaamheid wordt ingezet veelal nadat mensen een coaching vestigingstraject hebben afgerond. De kosten per traject bedragen € 482,-*.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt berekend aan de hand van de taakstelling die voor dat jaar geldt. Achteraf vindt, aan de hand van de daadwerkelijke ingezette producten, een verrekening plaats.
Bevorderen van de verkeersveiligheid.
Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.
Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.000,-.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.
De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.
In afwijking van de ASV verstrekt Artikel 1 Overijssel jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal geregistreerde klachten ten behoeve van verantwoording aan het ministerie. Deze registratie wordt onder verdeeld in:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
15. Milieueducatie en voorlichting
Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.
De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2018 is:
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Vaste subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.
In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 11.2.b van de ASV wordt van IVN verwacht dat zij wel een begroting overlegt, aangezien de hoogte van het subsidiebedrag voor de Heemtuin begrotingsafhankelijk is.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.
De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:
uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;
Op alle aanvragen is in algemene zin de Algemene Subsidieverordening Olst-Wijhe van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-157047.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.