Gemeenteblad van Rijssen-Holten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijssen-Holten | Gemeenteblad 2017, 155765 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijssen-Holten | Gemeenteblad 2017, 155765 | Overige besluiten van algemene strekking |
Organisatiebesluit Rijssen-Holten 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten;
Gelet op artikel 160, lid 1 sub c Gemeentewet;
Overwegende dat het artikel uit de Gemeentewet het college de bevoegdheid geeft om nadere regels te stellen over de inrichting van de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;
Overwegende dat de organisatieontwikkelingen aanleiding vormen tot aanpassing van het Organisatiebesluit 2007;
heeft besloten het navolgende Organisatiebesluit gemeente Rijssen-Holten 2017 vast te stellen.
Het directieteam draagt zorg voor de aansturing van de organisatie als geheel en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de visie op en de (lange) termijnontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. Binnen het directieteam, dat streeft naar consensus, heeft de secretaris/algemeen directeur een beslissende stem indien dat voor de voortgang van de werkzaamheden noodzakelijk is. In voorkomende gevallen wordt de voorzitter van het college ingelicht.
De secretaris/algemeen directeur en de adjunct-directeuren zijn, met inachtneming van de positie van de teammanagers ten aanzien van procesbewaking en planning, verantwoordelijk voor het beheer en het resultaat van de begrotingsprogramma’s en gemeentebrede thema’s die aan hen zijn toegewezen, de ambtelijke planning & controlcyclus en de kwaliteitssystemen.
De concerncontroller analyseert afwijkingen van het gestelde beleid en is bevoegd om met de leden van het directieteam in overleg te treden over te nemen maatregelen indien er naar zijn oordeel een doelmatiger beleid kan worden verkregen. Daarbij kan door de concerncontroller rechtstreeks een voorstel aan het college worden gedaan.
De concerncontroller heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid jegens het college ten aanzien van de bevordering en de bewaking van de financiële rechtmatigheid, verantwoording en de controle van het beheer en van de administratie. De concerncontroller toetst in dit kader het bestaan, de opzet en de werking van het systeem van planning en control en van de administratieve organisatie bij de teams.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 25 juli 2017.
A.C. van Eck, A.C. Hofland
secretaris, burgemeester.
Toelichting op enkele artikelen van het Organisatiebesluit 2017
Opbouw organisatiebesluit 2017
Dit Organisatiebesluit betreft een besluit op hoofdlijnen, zonder overlap met andere (wettelijke) regelingen. Dit besluit moet gezien worden als een kaderbesluit, waaraan andere regelingen zoals het mandaatbesluit en de budgethouders instructie worden opgehangen. Er is ook een link naar de artikel 212 verordening. Dit besluit bestaat uit 3 onderdelen, namelijk de structuur, specifieke functies en bevoegdheden en besluitvorming.
Er is voor gekozen de hoofdtaken niet in het besluit maar in de toelichting op te nemen om bij wijzigingen in takenverdeling niet steeds het Organisatiebesluit te hoeven wijzigen.
De teams hebben de volgende hoofdtaken:
Team SC (Het verrichten van frontoffice taken voor het sociaal domein, het afhandelen van meldingen en aanvragen binnen het sociaal domein, het begeleiden van klanten richting werk/participatie, het uitvoeren van Leerplicht, het voeren van procesmanagement en het voeren van regie op meervoudige casussen)
Er is een onderscheid tussen de verantwoordelijkheden van de leden van de directie en de teammanagers. Waar het gaat om de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid richting bestuur en externen komen de directieleden in beeld. Waar het gaat om de inzet van personeel en het stellen en bewaken van proceskaders zijn de teammanagers in beeld. Waar het gaat om verantwoordelijkheid voor het tijdig leveren van kwalitatief goede resultaten zijn de medewerkers in beeld. Het kan voorkomen dat in het kader van het stellen van prioriteiten een belangenafweging gemaakt moet worden Het team komt samen met de teammanager tot een voorstel richting het desbetreffende directielid, die daar vervolgens een besluit over neemt. Het is een samenspel tussen team, teammanager en directielid.
Van de medewerker nieuwe stijl wordt verlangd dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar werk, ook in die zin dat hij daarover communiceert met de desbetreffende teammanager en/of het desbetreffende directielid als dat nodig is, bijvoorbeeld omdat er gewijzigde omstandigheden zijn. In het Koersdocument, dat ten grondslag ligt aan de recente doorontwikkeling van de organisatie, worden de volgende zaken gekoppeld aan de medewerker nieuwe stijl:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-155765.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.