Gemeenteblad van Kapelle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kapelle | Gemeenteblad 2017, 147585 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kapelle | Gemeenteblad 2017, 147585 | Beleidsregels |
Besluit Informatiebeheer gemeente Kapelle
Het college van de gemeente Kapelle;
gelet op artikel 6 van de Informatieverordening gemeente Kapelle
vast te stellen het navolgende Besluit Informatiebeheer gemeente Kapelle
betreffende de inrichting van de informatiehuishouding van de gemeente Kapelle, voor zover de informatie die daarvan deel uitmaakt, niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Besluit Informatiebeheer gemeente Kapelle
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
Als hulpmiddel bij de horizontale verantwoording heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) opgesteld aan de hand waarvan de kwaliteit van de informatiehuishouding van de gemeenten kan worden getoetst.
Bevoegde om te bepalen hoe een werkproces verloopt en degene die de verantwoordelijkheid heeft ervoor zorg te dragen dat het werkproces aan de klantverwachtingen en bedrijfsdoelstellingen blijft voldoen.
De in de artikel 30, lid 1, artikel 32, lid 2 van de Archiefwet bedoelde verordening, zijnde de Informatieverordening gemeente Kapelle.
De organisatie van de gemeente Kapelle
De ambtelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van werkzaamheden om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren
Kwaliteitssysteem als bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling.
Hiermee wordt bedoeld de Archiefwet 1995.
Hoofdstuk 2 Verantwoordelijkheid voor de informatie
De gemeentesecretaris is als hoofd van de beheereenheid verantwoordelijk voor het informatiebeheer conform artikel 4 van de Informatieverordening gemeente Kapelle.
Burgemeester en wethouders stellen het Strategisch Informatieoverleg (SIO) in, bestaande uit de gemeentesecretaris en de archivaris, dat de regie heeft over het informatiebeleid en tenminste éénmaal per jaar bijeen komt.
Hoofdstuk 3 De inrichting van het informatiebeheer
1. Het hoofd van de beheereenheid stelt elke 2 jaar een geactualiseerd Informatiebeheerplan op, zendt dit aan burgemeester en wethouders en de archivaris en ziet toe op de volledigheid van het Informatiebeheerplan.
2. Het Informatiebeheerplan bevat tenminste de volgende elementen:
a. de beschrijving van de beheereenheid en de hoofdtaken, alsmede de wijze waarop het informatiebeheer georganiseerd is;
b. een verwijzing naar de beschrijving van de (onder)mandatering van bevoegdheden aan functionarissen in het vigerend mandaatregister;
c. een systematisch overzicht van de informatie binnen de organisatie, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie(s), de status, de bewaartermijn van de informatie en de digitale systemen waarin de informatie wordt beheerd;
d. een verklaring dat digitale systemen, waarin blijvend te bewaren informatie wordt bewaard, voldoen aan vastgestelde of gangbare eisen en normeringen (NEN);
e. de wijze waarop de betrouwbaarheid, authenticiteit, integriteit, toegankelijkheid, duurzaamheid en beveiliging van de informatie worden gewaarborgd;
f. een actueel overzicht van de aan de hand van de KPI’s geconstateerde knelpunten, inclusief een plan van aanpak voor het treffen van verbetermaatregelen.
Indien het hoofd van de beheereenheid de hierna genoemde handelingen met betrekking tot informatie wil uitvoeren, is vooraf positief advies van de gemeentearchivaris vereist:
a vervanging als bedoeld in artikel 7 van de wet;
b vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de wet;
c. bouw, ingebruikneming, verbouw, inrichting en verandering van archiefruimten;
d. overdracht van informatie van een organisatieonderdeel aan een ander organisatieonderdeel.
Het Besluit informatiebeheer gemeente Kapelle 2013, vastgesteld op 28 mei 2013, wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Deze regeling wordt aangehaald als Besluit Informatiebeheer gemeente Kapelle.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Kapelle op 15 augustus 2017,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-147585.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.