Gemeenteblad van Tubbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tubbergen | Gemeenteblad 2017, 135371 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tubbergen | Gemeenteblad 2017, 135371 | Beleidsregels |
Gemeente Tubbergen; Nota geldleningen en garantstellingen gemeente Tubbergen
Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen
Gelet op artikel 2 van de Verordening op het Gemeenteblad
de Nota geldleningen en garantstellingen bekend te maken door die nota als bijlage bij dit besluit op te nemen in het Gemeenteblad.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen,
Nota geldleningen en garantstellingen gemeente Tubbergen
Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen;
Gelet op artikel 160 Gemeentewet en artikel 4:81 e.v. van de Algemeen wet bestuursrecht;
Nota geldleningen en garantstellingen gemeente Tubbergen
zoals navolgend in dit besluit (documentnr. I17.034034) is opgenomen.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen,
de secretaris, de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink, drs. ing. W.A.M. Haverkamp – Wenker
De gemeente Tubbergen heeft geldleningen en gemeentegaranties verstrekt aan organisaties binnen de huidige gemeente. Het gaat hierbij om welzijnsorganisaties en woningbouwcorporaties. Elke aanvraag is destijds zelfstandig behandeld, omdat er geen eenduidig beleid aanwezig is.
De nota geldleningen en garantstelling is een instrument dat zorg draagt voor het eenduidig behandelen van aanvragen tot geldleningen en garantstellingen. Het geeft kaders voor het omgaan met garantstellingaanvragen. Het hierin geformuleerde beleid is gebaseerd op externe regelgeving, zoals de Wet financiering decentrale overheden (fido) en de Gemeentewet én interne regelgeving, zoals de financiële verordening en het Treasurystatuut.
In hoofdstuk 3 komen de definities en begrippen aan de orde. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de soorten garantstellingen behandeld. Hoofdstuk 5 geeft het beleid en de uitvoering hiervan in de gemeente Tubbergen weer. Hoofdstuk 6 geeft een opsomming van de voorwaarden (criteria) van garantstelling. In hoofdstuk 7 wordt het beleid inzake geldleningen behandeld. Tot slot wordt in hoofdstuk 8 een conclusie weergegeven.
In dit hoofdstuk worden de verschillende kernbegrippen omschreven.
Een borgstelling van de gemeente Tubbergen ten behoeve van een door de aanvrager bij een financiële instelling aan te trekken geldlening en de daaruit voortvloeiende verplichtingen.
Rechtspersoon (geldnemer), die de gemeente verzoekt om borg te staan voor de betaling van rente en aflossing die de geldnemer aan de geldverstrekker verschuldigd is.
Kredietinstelling, die aan een aanvrager of geldnemer een lening heeft verstrekt, waarvan de gemeente Tubbergen de betaling van rente en aflossing waarborgt.
Rechtspersoon naar burgerlijk recht ten behoeve waarvan de gemeente Tubbergen een borgstelling heeft verstrekt ten aanzien van rente en aflossing.
Bij het verlenen van garantstellingen is de gemeente Tubbergen gebonden aan de wet. In de wet Fido en de gemeentewet staan hierover bepalingen die van belang zijn. Ook in onze eigen financiële verordening en in ons treasurystatuut zijn enkele bepalingen met betrekking tot garantstelling aangegeven. Deze worden hieronder besproken.
De wet Fido geeft aan dat slechts geldleningen aan derden worden verstrekt of garant mag worden gestaan door de gemeente voor door derden aangegane geldleningen, als aantoonbaar is dat dit past in de uitoefening van de publieke taak. Deze wet schrijft gemeenten voor zo weinig mogelijk risico’s te nemen met onder meer leningen en garanties. Beiden zijn zelfs verboden als er geen sprake is van publieke taken.
Het verlenen van een garantstelling, het aangaan van een overeenkomst, is een privaatrechtelijke rechtshandeling en als zodanig een bevoegdheid van het college. De bevoegdheid tot garantstelling is niet gemandateerd.
In artikel 169 wordt aangegeven, dat indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening van deze bevoegdheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente, het college geen besluit neemt dan nadat de raad zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college heeft kunnen brengen.
In artikel 15 van de financiële verordening wordt ingegaan op de financieringsfunctie. Lid 1 verwijst naar de kaders en de bepalingen van het Treasurystatuut.
Het treasurystatuut is verplicht op basis van de eigen financiële verordening, maar is inhoudelijk een uitwerking van de wet Fido. In artikel 9 van het statuut wordt nadrukkelijk gemeld, dat financieringen enkel worden aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.
Er zijn 2 soorten garantstelling:
Waarborgfondsen zijn meestal stichtingen die garant staan voor leningen die kredietverstrekkers (meestal banken) hebben uitstaan bij kredietontvangers (woningbouwcorporaties, particulieren, welzijnsorganisatie, scholen, etc.). Als een kredietontvanger de aflossing en rente niet meer kan betalen, kan de kredietverstrekker bij het fonds aankloppen om alsnog het geld te krijgen waar ze recht op hebben. De gemeente fungeert veelal als achtervang. Er zijn twee waarborgfondsen waarbij (een deel van) de achtervang bij gemeenten ligt:
• Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
• Stichting Waarborgfonds Sport (SWS)
Het voordeel voor de gemeente is dat zij geen direct risico draagt voor leningen, maar nog wel meewerkt aan de financierbaarheid van investeringen in de publieke sector. Het voordeel van de kredietontvanger is dat zij tegen gunstiger tarieven kan lenen.
Gemeenten kunnen behalve via waarborgfondsen ook zelfstandig garanties afgeven. Reden voor het aanvragen van een garantstelling kan zijn dat een bank alleen bereid is om een lening te verstrekken als er een garantstelling wordt afgegeven.
6. Beleid, uitvoering en voorwaarden ten aanzien van garantstelling
Het beleid van de gemeente Tubbergen met betrekking tot garantstelling is als volgt:
Het college is verantwoordelijk voor de volledige en juiste registratie van de garantstelling, dwz.:
• Naam, adres en vestigingsplaats van de kredietnemer;
• Naam, adres, woon- of vestigingsplaats van de kredietverstrekker;
• Bedrag en doel van de lening;
• Datum van goedkeuring garantstelling door het college of de raad;
De voorwaarden (criteria) voor een garantstelling door de gemeente Tubbergen zijn onderverdeeld in 4 categorieën, t.w.:
De financiering moet nodig zijn in het kader van de uitvoering van een publieke taak in de gemeente Tubbergen. Dat wil zeggen dat ze moeten passen binnen en bijdragen aan het gemeentelijk beleid en het openbaar belang. Bovendien moet er met de financiering een voor de gemeente relevant maatschappelijk doel worden gediend.
Overige criteria en uitgangspunten
In zeer bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van het college, waarbij de afwijzing van een verzoek krachtens deze regeling of de toepassing van bepalingen in deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden, kan het college ten gunste van de aanvrager van deze regeling afwijken.
7. Beleid ten aanzien van geldleningen
Het beleid inzake het verstrekken van een geldlening door de gemeente Tubbergen is gebaseerd op wettelijke regelingen en anderzijds op risico-minimalisatie.
Wettelijke regelingen, zoals de Wet financiering decentrale overheden (Fido,) schrijft gemeenten voor zo weinig mogelijk risico’s te nemen met onder meer geldleningen. Het verstrekken van geldleningen is zelfs verboden als er niet-publieke taken in het geding zijn.
Ter beperking of vermijding van het (financiële) risico voor de gemeente zal het verstrekken van geldleningen over worden gelaten aan professionele partijen.
Het beleid van de gemeente Tubbergen met betrekking tot het verstrekken van geldleningen is derhalve als volgt:
Deze nota geldleningen en garantstelling is een instrument voor de gemeente Tubbergen dat zorg draagt voor het eenduidig behandelen van aanvragen tot geldleningen en garantstellingen. Het geeft kaders voor het omgaan met ontvangen aanvragen. Het hierin geformuleerde beleid is gebaseerd op externe regelgeving, zoals de wet Fido en de Gemeentewet en interne regelgeving, zoals de financiële verordening en het Treasurystatuut.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-135371.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.