Gemeenteblad van Bloemendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2017, 135167 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2017, 135167 | Verordeningen |
Algemene subsidieverordening Bloemendaal 2017
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
artikel 2. Reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is).
artikel 3. Bevoegdheid college
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen of het subsidieplafond en - indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking zijn.
Het college stelt bij nadere regeling (hierna te noemen: subsidieregeling) vast welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Hoofdstuk 3. Subsidieverlening
A. Aanvraag tot subsidieverlening structurele subsidies
artikel 8. Aanvraag tot subsidieverlening incidentele subsidies
Een instelling kan een aanvraag indienen bij het college voor de verstrekking van een subsidie ten behoeve van een incidentele activiteit of gebeurtenis.
In afwijking van structurele subsidieaanvragen zijn de volgende voorwaarden van kracht:
B. Besluitvorming subsidieverlening
artikel 9. Niet behandelen aanvraag
Indien de subsidieaanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de subsidieaanvraag of wanneer de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de subsidieaanvraag, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de subsidieaanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door burgemeester en wethouders gestelde termijn de ontbrekende gegevens te overleggen.
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of dat niet of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
artikel 19. Vermogensvorming door oneigenlijk gebruik subsidie
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
HOOFDSTUK 4. VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE
artikel 20. Intrekking en wijziging van de beschikking tot subsidievaststelling
Het college kan op grond van artikel 4:49 van de Awb de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen:
artikel 24. Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Indien het college niet binnen de op grond van deze verordening gestelde termijnen gebruik gemaakt heeft van haar bevoegdheid tot het op aanvraag of ambtshalve vaststellen van een verleende subsidie, wordt deze subsidie geacht van rechtswege overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening te zijn vastgesteld.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3, 7, 8 lid 2, 9 en 10 voor zover de toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op 5 juli 2017
, voorzitter
, griffier
De Algemene subsidieverordening 2017 vast te stellen
Er is bekeken welke stappen er genomen kunnen worden om het subsidieproces te verbeteren. De belangrijkste maatregel is verdere digitalisering en vereenvoudiging van het subsidieproces. Als de administratieve afwikkeling na implementatie minder tijd kost, blijft meer tijd over voor grote subsidierelaties en evaluatie. Naast deze digitalisering van het subsidieproces is een andere maatregel het wijzigen van de subsidieverordening. Het gaat om enkele beperkte wijzigingen om de werkwijze te verduidelijken, de administratieve lasten te beperken en de evaluatie van subsidies te versterken.
Door de verordening nu aan te passen, kan bij de verdere digitalisering van het subsidieproces uitgegaan kan worden van deze aangepaste regelgeving.
De volgende wijzigingen zijn in de verordening verwerkt:
Artikel 2: de beleidsvelden internationale samenwerking en ontwikkelingswerk zijn geschrapt omdat het geen taak van de gemeente is deze beleidsvelden financieel te ondersteunen.
Artikel 4: de jaarlijkse evaluatie van het subsidiebeleid is niet meer gekoppeld aan de jaarrekening omdat dat moment te vroeg in het jaar is. Subsidies worden vastgesteld uiterlijk 1 oktober. Dat is een beter moment te evalueren.
Artikel 10: de weigeringsgrond opgenomen in het tweede lid onder d. dat activiteiten een neutraal karakter moeten hebben voor de subsidietoekenning is vervallen. Het begrip “neutraal” is lastig te interpreteren en levert alleen maar onduidelijkheid op.
Artikel 13: is vervallen. Dit artikel stelde regels aan de groei van reserves en voorzieningen als reden om een subsidie te weigeren. Die weigeringsgronden zijn reeds opgenomen in artikel 10.
Artikel 16: in de verordening was nog niet geregeld dat subsidies groter dan € 50.000 in vier kwartalen werden uitbetaald. Dat was overigens wel al praktijk.
Artikel 21: subsidies kleiner van € 5.000 werden direct bij de toekenning vastgesteld. Het verhogen van de grens tot € 10.000 betekent dat minder subsidies separaat behoeven te worden vastgesteld. De verplichting om verantwoording af te leggen voor de instelling blijft overigens gewoon bestaan.
Artikel 24: alle subsidies groter dan € 10.000 worden vastgesteld op één moment en wel uiterlijk op 1 oktober. Voorheen was de vaststelling van subsidies gekoppeld aan het moment van ontvangst van de aanvraag om vaststelling.
Daarnaast zijn diverse bepaling door een andere woordkeus verduidelijkt.
De aanleiding is meer procesmatig dan inhoudelijk, zodat de politieke keuzeruimte beperkt is.
De gedachtegang is om het subsidieproces robuuster en efficiënter te maken en de regels waar nodig aan te passen. Verder is de gedachtegang om de evaluatie van subsidies niet meer te koppelen aan het jaarverslag maar aan de vaststelling van subsidies zodat een logisch moment ontstaat als de verantwoordingsinformatie van instellingen beschikbaar is.
De overweging is om de verordening medio 2017 aan te passen, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de verdere digitalisering van het subsidieproces.
Aanvullende middelen zijn niet nodig.
De subsidierelaties worden geïnformeerd over de wijzigingen.
Waar mogelijk wordt bij de digitalisering samengewerkt met de gemeente Heemstede.
Elk jaar wordt het subsidieproces door de accountant geëvalueerd bij interim-controle en jaarrekeningcontrole.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-135167.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.