Gemeenteblad van Oude IJsselstreek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2017, 125942 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2017, 125942 | Beleidsregels |
Beleidslijn Bibob gemeente Oude IJsselstreek 2017
De Burgemeester en het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek, ieder zover het hun bevoegdheid betreft;
Overwegende, dat de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
Overwegende dat de werkingssfeer van de Wet Bibob met ingang van 1 juli 2013 is verruimd;
Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur voor de gemeente Oude IJsselstreek 2017 .
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidslijn wordt verstaan onder:
betrokkene: de aanvrager van een beschikking, de houder van een beschikking, de subsidieontvanger, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is aangegaan of zal worden aangegaan, de gegadigde die wil deelnemen aan een aanbestedingsproces, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund, de onderaannemer;
eigen onderzoek: de wijze van behandelen van een aanvraag waarbij met toepassing van de Wet door het bestuursorgaan wordt beoordeeld of er redenen aanwezig zijn om de aanvraag te weigeren, respectievelijk de beschikking in te trekken of te beëindigen, daaraan voorschriften te verbinden dan wel verdere informatie bij het RIEC of een advies bij het Bureau aan te vragen;
Artikel 1.2 Standaard toetsing en uitzonderingen
Naast de in de afzonderlijke artikelen aangeduide gevallen, gaat het bestuursorgaan bij de aanvraag van een beschikking ook over tot een Bibob-toets als er:
De Bibob-toets wordt niet toegepast, ingeval de aanvraag afkomstig is van:
Volkshuisvesting conform Woningbesluit 1932 middels een daartoe
•door het bestuursorgaan bij (specifiek) besluit aangewezen aanvragers (b.v. PPS constructies van particuliere ondernemingen en overheid).
Paragraaf 2: Publiekrechtelijke beschikkingen
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen
De toepassing van de Wet vindt door het bestuursorgaan op de hieronder aangeduide beschikkingen op de volgende wijze plaats:
2. Uitvoering van de Bibob-toets vindt bij onderstaande aanvragen voor een
beschikking in ieder geval plaats als er sprake is van risico-indicatoren :
De aanvraag als bedoel in artikel 2.1 eerste lid, aanhef en onder i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van die Wet is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 Wet Bibob kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Artikel 2.2 Toepassing bij reeds verleende beschikkingen
Het bestuursorgaan kan de Wet in beginsel toepassen met betrekking tot reeds verleende beschikkingen indien:
bekend wordt, dat tegen betrokkene in een andere gemeente bij een Bibob-toets een ernstige mate van gevaar is geconstateerd en aan betrokkene alhier een soortgelijke beschikking is verstrekt. In geval aan betrokkene in meerdere gemeenten binnen het samenwerkingsverband RIEC eerder al een soortgelijke beschikking is verleend, verzoekt het bestuur het RIEC om coördinatie in de Bibob-toets;
Artikel 2.2a Weigering volledig invullen vragenformulieren
Bij een weigering om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren, worden allereerst de daartoe gestelde regels van de Awb toegepast. Bij volharding wordt de weigering beschouwd als een ernstige mate van gevaar als benoemd in artikel 4 jo 3 van de Wet Bibob. De verstrekte beschikking wordt als gevolg daarvan ingetrokken.
Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies
Het bestuursorgaan past de Wet in beginsel toe met betrekking tot een aanvraag voor dan wel de intrekking van een reeds verleende subsidie als bedoeld in de gemeentelijke subsidieregelingen. De Bibob-toets wordt daarbij in beginsel beperkt tot de gevallen, die:
Paragraaf 3: Privaatrechtelijke transacties
Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
De rechtspersoon met een overheidstaak kan de Wet in beginsel toepassen met betrekking tot vastgoedtransacties zoals bedoeld in artikel 1.1, lid 2 onder f, waarbij de gemeente partij is. Bij de start van onderhandelingen daartoe, stelt de rechtspersoon met een overheidstaak de wederpartij ervan in kennis dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.
In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.
De Bibob-toets wordt in beginsel beperkt tot de gevallen, die een of meerdere van onderstaande kenmerken hebben:
Indien de Bibob-procedure niet is afgerond voor het sluiten van de overeenkomst, wordt hieromtrent een ontbindende voorwaarde opgenomen.
Artikel 3.2 Toepassingsbereik bij aanbestedingen
De rechtspersoon met een overheidstaak voert het Bibob-onderzoek ten aanzien van een gegadigde of onderaannemer in de zin van de Wet, in beginsel alleen uit bij overheidsopdrachten op in de Wet geldende gebieden, en die, conform de geldende richtlijnen van de gemeente Oude IJsselstreek, voor aanbesteden van werken respectievelijk van diensten en leveringen openbaar moeten worden aanbesteed.
Het vastgestelde normbedrag voor openbare aanbestedingen bij werken en diensten en leveringen geldt conform het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid.
In de in deze beleidslijn bepaalde gevallen, dient de betrokkene, naast de gebruikelijke aanvraagformulieren, de Bibob-vragenformulieren in te vullen en in te leveren bij het bestuursorgaan. Daarbij dienen ook de documenten worden toegevoegd, die in deze vragenformulieren zijn vermeld en/of bij de uitreiking van de formulieren door of namens het bestuursorgaan zijn benoemd.
In geval de aanvraag betrekking heeft op een nieuwe beschikking, maken de Bibob-vragenformulieren onderdeel uit van de aanvraag hiervoor.
Alvorens het eigen onderzoek naar het zich voordoen van weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de Wet wordt gestart, wordt een aanvraag eerst beoordeeld conform de bepalingen van de Awb en de reguliere weigeringsgronden vanuit de onderliggende regelgeving van de desbetreffende beschikking.
Het daarop aansluitende eigen onderzoek naar het zich voordoen van de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de Wet bestaat uit een aantal stappen:
Stap 1Het onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van:
Wanneer het Bibob-vragenformulier niet volledig wordt ingevuld, wordt de aanvraag op grond van artikel 4:5 Awb buiten behandeling gesteld. Een weigering om gevraagde extra informatie aan te leveren dan wel onvolledig aan te leveren leidt tot het buiten behandeling stellen van de nieuwe aanvraag dan wel de mogelijkheid tot het intrekken van de reeds verstrekte beschikking.
Bij de uitvoering van het eigen onderzoek kan de informatiepositie van bestuursorganen versterkt worden vanuit het RIEC. Ook kan het bestuursorgaan desgewenst gebruik maken van de expertise van het RIEC.
Als het bestuursorgaan op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet Bibob genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van een ‘ernstig gevaar’ als bedoeld in de Wet Bibob, kan het de beschikking weigeren of intrekken.
Stap 2Aanvullend op de controle en analyse van de (extra) verstrekte informatie als hiervoor genoemd, kan een advies bij het Bureau worden gevraagd indien:
Een toetsing aan de Wet Bibob met behulp van een advies van het Bureau geldt in beginsel als een uiterst middel om de integriteit van een betrokken (rechts)persoon te controleren. Bij deze zware inbreuk op de privacy moet het bevoegd gezag de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit in acht nemen.
Deze eisen brengen mee dat het bevoegd gezag eerst, zoals hierboven is uitgewerkt, gebruik moet maken van de eigen instrumenten. Voorts moet het vragen van een advies evenredig zijn gelet op de mate van gevaar en de ernst van de strafbare feiten.
De adviesaanvraag bij het Bureau is geen beschikking in de zin van de Awb. Hiertegen staat derhalve geen bezwaar of beroep open. Wel is de aanvrager van een beschikking te allen tijde toegestaan de aanvraag in te trekken.
Bij een ‘mindere mate van gevaar’ dat de (aangevraagde) beschikking wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten en witwaspraktijken kan het bevoegd gezag extra voorwaarden aan de beschikking verbinden. Deze voorwaarden dienen Bibob-gerelateerd te zijn.
Bijlage 1. Toepassingscriteria gelden voor de uitvoering van de Bibob-toets bij de aanvraag voor een beschikking als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
Uitgaans van het doel van de Wet Bibob, het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van ongewild faciliteren van criminele activiteiten en het daarmee tegenhouden van vergunningen waarbij een bepaalde mate van criminele beïnvloedingen te verwachten valt, vindt de uitvoering van de Bibob-toetsing plaats bij aanvragen die vallen onder een van de hierna genoemde gevallen als daartoe aanleiding is vanwege informatie van partners of uit de eigen ambtelijke organisatie:
Risico categorieënIndien de bouwsom meer bedraagt dan €50.000,- (exclusief btw) en minder bedraagt of gelijk is aan €500.000,- (exclusief btw) en waarbij sprake is van een of meerdere onderstaande risicategorieën:
Voor het publiek toegankelijke, besloten ruimten waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet seksuele handelingen worden verricht, seksuele diensten worden aangeboden of vertoning van erotische-pornografische aard plaatsvinden (waaronder prostitutiebedrijven, darkrooms, seksbioscopen, sekswinkels, erotische massagesalons);
De bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet limitatief. Deze categorieën kunnen, indien nieuwe ontwikkelen dit noodzakelijk maken, door het bestuursorgaan worden aangepast.
Risicogebieden De burgemeester kan risicogebieden in de gemeente Oude IJsselstreek aanwijzen waarbinnen de Wet Bibob alle wettelijke toegestane sectoren wordt toegepast. Het gaat hierbij om gebieden die extra aandacht behoeven voor wat betreft leefbaarheid en veiligheid. Daarnaast gaat het zowel om aanvragers van nieuwe beschikkingen, als houders van bestaande beschikkingen. Voor aanvragers van een beschikking betrekking hebbende op of verband houdend met een risicogebied betekent dit dat zij altijd gescreend worden, mits de Wet Bibob deze screening toelaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-125942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.