Integrale Parkeervisie Gemeente Emmen

Bewoners, ondernemers, werknemers en bezoekers moeten zich welkom voelen in de gemeente Emmen. Goed geregeld parkeren draagt hieraan bij. Het afgelopen half jaar is met veel partijen overleg gevoerd om te komen tot een gedragen parkeerbeleid. Met dit plan wordt vastgelegd hoe de gemeente Emmen het parkeren regelt.

 

Op 11 juli 2017 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om het parkeerbeleid ter inzage te leggen voor iedereen die een zienswijze wil indienen. Ook u kunt uw mening geven over het parkeerbeleid in de gemeente Emmen. Van 18 juli tot en met 30 augustus ligt de 'Integrale parkeervisie Gemeente Emmen' ter inzage bij het Klant Contact Centrum, Raadhuisplein 1 te Emmen of bekijk de parkeervisie hieronder. Uw zienswijze kunt u indienen via https://gemeente.emmen.nl/zienswijze-indienen.

1. Inleiding

1.1 Aanleiding en proces

Als onderdeel van de besluitvorming rondom de notitie ‘Verder met Parkeren, versie 2’ besloot de gemeenteraad op 30 april 2015 om een nieuwe, integrale parkeervisie op te stellen. Het proces startte met een zogeheten c-discussie in de raadscommissie Wonen en Ruimte van 8 september. Daarna zijn er bijeenkomsten geweest met vertegenwoordigers van de retail, de kerken in Emmen-Centrum, de erkende overlegpartners,Q park Nederland, wooncorporaties, Seniorenraad, Horeca Nederland (afdeling Emmen), Wildlands, Atlas Theater, Kinepolis (voorheen Utopolis) en OSOG (Overleg- en samenwerkingsorgaan van gehandicapten). De informatie die bij deze bijeenkomsten naar voren kwam, is de basis geweest voor deze parkeervisie.

 

Nieuwe omgevingsvisie voor Emmen- Centrum

Emmen is het culturele centrum, het winkelgebied en het centrum van vermaak voor de gehele regio. Volgens de omgevingsvisie voor Emmen-Centrum moet het centrum van Emmen kleiner worden, van circa 75.000 m2 naar 50.000 m2. Binnen dit nieuwe kernwinkelgebied staat momenteel ruim 7.800 m2 leeg. Door winkels van de randen naar het kernwinkelgebied te verplaatsen, nieuwe concepten voor de leegstaande panden te bedenken en door leegstaande panden een horecafunctie toe te wijzen, moet de leegstand fors afnemen. Wat de concrete gevolgen hiervan zijn voor het parkeerbeleid, zal bij de uitwerking van de centrumvisie duidelijk worden.

 

1.2 Ambitie

Het ontwikkelen van parkeerbeleid is een kerntaak van de gemeente. Een goed parkeerbeleid draagt bij aan de aantrekkelijkheid van een bezoek aan Emmen. We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • parkeren is betaalbaar

  • parkeerfaciliteiten zijn prima bereikbaar en toegankelijk

  • het parkeerbeleid komt zoveel mogelijk aan de wensen van de parkeerders tegemoet

  • Vraag en aanbod zijn in balans: door de week, op zaterdagen en koopzondagen zijn er voldoende parkeerplaatsen

  • er worden parkeerfaciliteiten aangeboden in parkeerkelders en op maaiveld niveau, daarbij wordt onderscheid gemaakt in lang- en kort parkeren

  • de parkeerplaatsen zijn schoon, heel en veilig

 

1.3 Doel

Een aantrekkelijk (stads)centrum moet goed bereikbaar zijn en voorzien van voldoende parkeergelegenheid. Vaak is de parkeerplaats het eerste contact van een bezoeker met de gemeente, zeker in het centrum. Door dit goed te regelen, stelt de gemeente zich gastvrij op en voelen bezoekers zich welkom. Daarbij hoort ook een goede aanrijdroute, heldere informatie- en verwijssystemen en aandacht voor directe en aantrekkelijke looproutes naar de bestemming.

 

2. Stand van zaken

2.1. Beleving parkeren binnenstad

In 2016 is in het kader van de nieuwe omgevingsvisie voor het centrum onderzoek gedaan naar de beleving van de binnenstad van Emmen. Ook het parkeren kwam daarin aan bod. Over het algemeen wordt het parkeren in Emmen-Centrum redelijk positief gewaardeerd, met een uitschieter naar beneden als het gaat om de kosten. Dit zijn de uitkomsten:

 

Het totale aanbod van parkeermogelijkheden in en rond het centrum

  • waardering klantenpanel : 6.8

  • waardering bezoekers Emmen: 7.2

  • waardering bezoekers niet Emmen: 7.5

 

De vindbaarheid van parkeerlocaties in en rond het centrum

  • waardering klantenpanel: 7.3

  • waardering bezoekers Emmen : 7.2

  • waardering bezoekers niet Emmen : 7.6

 

De bereikbaarheid van parkeerlocaties in en rond het centrum

  • waardering klantenpanel : 7.1

  • waardering bezoekers Emmen: 7.3

  • waardering bezoekers niet Emmen: 7.6

 

De parkeerkosten van parkeerlocaties in en rond het centrum

  • waardering klantenpanel : 3.8

  • waardering bezoekers Emmen : 7.3

  • waardering bezoekers niet Emmen 5.0

 

2.2 Trends en ontwikkelingen

Hieronder noemen we enkele maatschappelijke en demografische trends en ontwikkelingen die van invloed (kunnen) zijn op het parkeerbeleid.

 

Vergrijzing

Door de vergrijzing neemt het aantal ouderen in het verkeer toe. Dat betekent een toenemende behoefte aan ruime, goed toegankelijke parkeerplaatsen, aan gebruiksvriendelijke ticket- en betaalautomaten en goed toegankelijke parkeergarages. Ook mag de loopafstand naar de bestemming niet te ver zijn.

 

Meer elektrische fietsen en auto’s

Op 1 september 2016 bedroeg het aantal geregistreerde vol elektrische auto’s in Emmen 310 en het aantal plug-in hybride voertuigen 2.298. De algemene verwachting is dat het aantal elektrische auto’s en fietsen de komende jaren verder zal toe toenemen. Als deze verwachting uitkomt, dan moeten we meer parkeerplaatsen aanwijzen met oplaadvoorziening.

 

Autobezit stabiel

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt, dat het aantal personenauto’s in Emmen de laatste jaren op een stabiel niveau van 55.000 ligt. Het gemiddelde autobezit per huishouden in Emmen bedraagt per 1 januari 2016 1.15. (aantal huishoudens 47.855, aantal personen auto’s 54.965)

 

Marketing

Parkeren en parkeerbeleid dragen bij aan de aantrekkelijkheid van een stad of dorp. Het zijn heel belangrijke marketingfactoren, niet alleen voor ondernemers, maar ook voor de citymarketeers. Daarbij gaat het vooral om de beleving van de kwaliteit van het openbaar gebied en het winkelaanbod. Parkeergemak in de vorm van goede parkeerroutes en goede parkeerterreinen met voldoende plaatsen, zijn daar een belangrijk onderdeel van.

 

3. Parkeerregulering

3.1. Algemeen

Bij parkeerbeleid gaat het vooral over de vraag: welke doelgroepen willen we wanneer en in welke mate waar hebben staan. Een goed parkeerbeleid heeft een positief effect op het (economisch)functioneren van de winkelcentra, woongebieden en bedrijventerreinen in dorpen en wijken.

 

In dit hoofdstuk aandacht voor de parkeerregulering. Er ontstaat behoefte aan regulering zodra de vraag naar parkeerruimte toeneemt of het aanbod schaarser wordt. Dit, met parkeeroverlast als gevolg. Denk bij overlast aan dubbel parkeren, fout parkeren, zoekverkeer en ergernis. Regulering houdt in dat aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor een parkeerrecht. Dit is het recht dat op basis van het parkeerbeleid aan een persoon of organisatie wordt gegeven om een voertuig te parkeren. Denk aan een parkeervergunning, een bij een parkeerautomaat gekochte parkeerkaart of een aanmelding bij een betaalprovider voor bel-parkeren.De beschikbare parkeercapaciteit wordt dan over de verschillende vragende partijen verdeeld.

 

3.2 Emmen-Centrum (inclusief schilgebieden)

Emmen-Centrum trekt veel bezoekers. Om het parkeren van al deze bezoekers in goedebanen te leiden, is het parkeren in het stadscentrum en het schilgebied daaromheen als volgt gereguleerd:

  • De gemeente wijst gebieden aan waar het fiscaal regime (betaald parkeren) van kracht is.

  • De gemeente wijst gebieden aan waarvoor de regeling ‘belanghebbenden parkeren’ geldt.

  • De gemeente wijst gedeelten waarvoor de blauwe zone van kracht is

 

Met deze reguleringsmaatregelen wil de gemeente het parkeren in Emmen-Centrum ook in de toekomst in goede banen leiden. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:

  • Voor bezoekers aan de binnenstad zijn zowel door de week als op zaterdag en koopzondagen en andere dagen waarop veel bezoekers worden verwacht, voldoende parkeerplaatsen beschikbaar.

  • Bezoekers van Wildlands en evenementen parkeren op de daarvoor aangewezen locaties.

  • Mensen die in Emmen-Centrum werken en geen parkeerfaciliteit op eigen terrein hebben, komen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een parkeervergunning op een parkeerfaciliteit die door de gemeente is aangewezen.

  • De gemeente stimuleert het parkeren op de gesloten faciliteiten door dit goedkoper te maken dan het parkeren op straat.

  • Bezoekers aan Emmen-Centrum beschouwen we als onze gasten, dus zorgen we voor parkeerplaatsen die schoon, heel, veilig en goed bereikbaar zijn.

  • Voor de bewoners van Emmen-Centrum is in principe voldoende parkeergelegenheid beschikbaar (zij parkeren in eerste instantie op eigen terrein of anders

  • met vergunning op de daarvoor aangewezen locaties).

  • Bewoners in de schilgebieden Emmen-Centrum mogen geen structurele overlast ondervinden van parkeren door centrumbezoekers, werkenden of openbaar vervoer-reizigers op locaties die daarvoor niet zijn bedoeld.

 

3.3 Dorpen en wijken

In het algemeen kiezen wij ervoor om het parkeren in de dorpen en wijken met zo weinig mogelijk regels en verboden in goede banen te leiden. De parkeerfaciliteiten bij winkelcentra en publiek aantrekkende voorzieningen functioneren prima. Er zijn nagenoeg geen klachten, hetgeen betekent dat vraag en aanbod in evenwicht zijn.

Onze inzet voor dorpen en wijken:

  • Parkeren in winkelcentra en bij publiek aantrekkende voorzieningen zijn goed geregeld.

  • De parkeerfaciliteiten zijn schoon, heel en veilig.

  • Er dient voldoende aanbod te zijn op dagen waarop veel bezoekers worden verwacht.

  • Zo weinig mogelijk regels en verboden.

  • Geen betaald parkeren, daar waar regulering nodig is kan worden gewerkt met een blauwe zone.

  • Het parkeren bij winkelcentra en publiek aantrekkende voorzieningen wordt jaarlijks

  • Besproken met de direct betrokken doelgroepen.

 

3.4 Parkeernormen

Parkeernormen gaan over parkeervoorzieningen die nodig zijn bij nieuwbouw en verbouw van vastgoed. Om een omgevingsvergunning te krijgen, moet de aanvrager onder meer voldoen aan de parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte geeft aan welke parkeercapaciteit er in theorie beschikbaar moet zijn binnen het bouwplan. De gemeente beoordeelt dit op basis van parkeernormen.

 

In het nieuwe parkeerbeleid gelden bij het invullen van de parkeerbehoefte de kentegallen zoals deze zijn vervat in de landelijke kencijfers parkeren van het CROW. Deze parkeerkencijfers hebben een bandbreedte: in overleg met de initiatiefnemer wordt de parkeernorm bepaald.

 

Uitgangspunten:

  • Bij woningbouw baseren we de parkeercapaciteit op autobezit

  • Bij (ver-)bouw van kantoren, bedrijven en voorzieningen baseren we de parkeercapaciteit op autogebruik

  • Leidraad bij het bepalen van de parkeercapaciteit zijn de landelijke kencijfers parkeren van het CROW

 

Met deze aanpak wil de gemeente voorkomen dat een te strak gehanteerde parkeernorm een belemmerende factor vormt bij nieuwbouw of de transformatieopgave van leegstaande winkelpanden. De gemeente doet hierbij een beroep op de initiatiefnemers van verbouw en nieuwbouwprojecten om het invullen van de parkeerbehoefte te zien als een gezamenlijke opgave.

 

Wij voegen daaraan toe dat de gemeente alleen in zeer bijzonder gevallen kan afwijken/afzien van de landelijke kencijfers parkeren.

 

4. Woongebieden

 

In gebieden waar gewoond wordt staan veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid centraal. In de wetenschap dat er verschillende meningen bestaan over parkeren in woongebieden, probeert de gemeente in haar parkeerbeleid zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van bewoners.

 

Algemene beleidslijn

  • Bewoners moeten op redelijke afstand van hun woning kunnen parkeren (waarbij de gemeente geen parkeerplaats voor de deur kan garanderen). Een loopafstand van 100 meter (CROW-norm) wordt als acceptabel beschouwd.

  • Maatregelen om het parkeren te reguleren, overweegt de gemeente pas wanneer de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in een afgebakend gebied structureel hoger ligt dan 90%. ‘Structureel’ betekent dat dit op meerdere (vier) momenten in de week (zowel in het weekend als doordeweeks) voorkomt.

  • Parkeren op het trottoir en andere ongewenste plaatsen kan door fysieke maatregelen worden tegengegaan.

  • Bij nieuw te ontwikkelen of her te ontwikkelen woongebieden geldt dat de benodigde parkeerruimte wordt ingecalculeerd bij de planvorming, zie in dit verband ook hoofdstuk 3.4 over de parkeernormering.

 

5. Parkeren op bedrijventerreinen

 

Een goede bereikbaarheid van de bedrijventerreinen is van belang voor de werkgelegenheid in de gemeente. Daarbij gaat het om zowel bereikbaarheid over de weg als om parkeren. Het parkeerbeleid op bedrijventerreinen richt zich op het in stand houden en het bevorderen van de bereikbaarheid.

 

Algemene beleidslijn

  • Zowel werknemers als bezoekers parkeren op eigen terrein.

  • Bij klachten over het parkeren overweegt de gemeente maatregelen als de doorstroming of de verkeersveiligheid op het bedrijventerrein in het geding is.

  • Als er sprake is van parkeerproblematiek bij (grote) bedrijven, onderzoekt de gemeente of in samenwerking met andere bedrijven een vorm van mobiliteitsmanagement mogelijk is.

  • Voor nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen geldt dat er voldoende parkeergelegenheid voor werknemers en bezoekers op eigen terrein moet worden gerealiseerd.

 

6. Doelgroepen

 

Diverse personen zijn voor hun verplaatsing afhankelijk van de auto. In dit hoofdstuk besteden we aandacht aan de verschillende doelgroepen die van belang zijn als het gaat om parkeren.

 

6.1 Bewoners

Het uitgangspunt is dat bewoners parkeren op eigen terrein. Kan dat niet, dan kunnen mensen terecht op een van de gratis openbare parkeerplaatsen of kunnen ze een vergunning aanvragen voor één van de betaalde parkeerfaciliteiten. Voor Emmen-centrum geldt per gesloten parkeerfaciliteit een maximum aantal uit te geven parkeervergunningen.

 

6.2 Bezoek bewoners

In de schilgebieden Emmen-centrum waarin vergunning parkeren van kracht is, geeft de gemeente bezoekerspassen uit. Deze pas geeft recht op een aantal uren parkeren tegen gereduceerd tarief.

 

6.3 Werknemers

De beleidsregel is dat de werkgever verantwoordelijk is voor het hebben van voldoende parkeerfaciliteiten op eigen terrein. Als deze voorziening ontbreekt of niet toereikend is, kunnen werknemers terecht op de openbare (betaalde) parkeervoorzieningen.

 

Voor de werkenden in Emmen-Centrum zijn in de beleidsregel ‘maximum stelsel parkeervergunningen’ de locaties aangewezen waar met vergunning kan worden geparkeerd. Gratis parkeren voor werkenden is uitsluitend mogelijk op een daarvoor aangewezen gedeelte van de parkeerfaciliteiten aan de Kerkhoflaan. Deze gratis parkeervoorziening blijft bestaan.

 

6.4 Ondernemers

Uitsluitend ondernemers die voor de uitoefening van hun bedrijf aantoonbaar een parkeerfaciliteit nodig hebben, komen in aanmerking voor een parkeervergunning. Ook voor deze doelgroep is de beleidsregel ‘maximum stelsel uitgifte parkeervergunningen’ van toepassing.

 

6.5 Gehandicapten

Gehandicapten mogen met een algemene gehandicaptenparkeerkaart op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Ze mogen met deze kaart ook parkeren op een aantal andere plaatsen, bijvoorbeeld op een plek waar een parkeerverbod geldt, in een erf buiten de vakken of zonder parkeerschijf. Voorwaarde is dat het overige verkeer daardoor niet gehinderd of in gevaar gebracht wordt.

 

6.6 Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen bij openbare voorzieningen

Bij openbare en voorzieningen waar veel publiek op af komt, legt de gemeente ook algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan. De landelijke CROW-norm is één algemene gehandicaptenplaats per 50 parkeerplaatsen. Deze norm hanteren wij. Afhankelijk van de situatie kunnen wij het aantal te realiseren gehandicaptenparkeerplaatsen uitbreiden. De kosten van aanleg van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen zijn voor de gemeente. Als deze plaatsen in een gebied liggen waarvoor het fiscaal regime geldt, moet voor het parkeren betaald worden. Dit uitgangspunt heeft de instemming van de OSOG ((Overleg- en samenwerkingsorgaan van gehandicapten).

 

6.7 Gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen bij woningen

Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens kan door het nemen van een verkeersbesluit bij de woning van een invalide een parkeerplaats voor hem/haar worden gereserveerd. De beoordeling geschiedt op basis van de door burgemeester en wethouders vastgestelde toewijzingscriteria.

 

6.8 Mantelzorgers

Mantelzorg is onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Behalve verzorging, kan mantelzorg ook hulp bij dagelijkse activiteiten zijn. Mantelzorgers die zorg verlenen in een gebied waar het betaald parkeren-regime van kracht is, kunnen gebruik maken van de aan de bewoner verstrekt mantel zorg parkeerpas. Met de pas kunnen zij vrij parkeren in de buurt van de woning van degene die zij ondersteunen. Wij gaan de mantelzorg pas vooralsnog als pilot project uitvoeren in Emmen-centrum.

 

7. Fietsparkeren

 

De gemeente wil het fietsgebruik stimuleren. Mede daarom zorgen we voor voldoende, veilige, comfortabele en goede faciliteiten om de fiets te parkeren op plaatsen waar het nodig is. Dit zijn de uitgangspunten:

 

Voldoende stallingbehoefte

Op plaatsen waar de noodzaak is aangetoond, zijn voldoende fietsenstallingen voor bezoekers. Voldoende betekent dat er voor elke fietser op redelijke afstand van de voorziening of het te bezoeken evenement een fietsparkeerplaats beschikbaar is.

 

Kosten overdekte stalling

Overeenkomstig het in hoofdstuk 8 verwoorde voorstel worden de kosten van de huidige overdekte fietsenstalling vanaf 1 januari 2019 niet meer uit de parkeerexploitatie te betaald. Dit betekent dat eventueel nieuw aan te leggen (overdekte)fietsentallingen uit de algemene dienst gefinancieerd dienen te worden.

 

Kwaliteitimpuls openbare ruimte

De gemeente wil een kwaliteitsslag maken in het openbaar gebied. Goede voorzieningen voor fietsparkeren dragen bij aan een mooie, overzichtelijke en prettige omgeving. Wooncorporaties en particuliere huiseigenaren zijn verantwoordelijk voor het zorgen voor inpandige bewonersstallingen.

 

8. Financiën

8.1 Algemeen

Passend bij de regiefuncite heeft de gemeente de verantwoording voor de baten en lasten van de open en gesloten die zijn aangewezen voor betaald parkeren.

 

8.2 Exploitatie betaald parkeren

Parkeerfaciliteiten kosten geld (kapitaallasten, kosten voor onderhoud, schoonmaak, veiligheid, etc.). Voor de gebieden waarvoor betaald parkeer regime van kracht is, worden de kosten uit de exploitatie betaald. In principe worden deze kosten terugverdiend via de gebruikers. Als de parkeeropbrengsten echter achterblijven bij de kosten, dan is de vraag op welke wijze het tekort wordt gedekt. Dient dit binnen de parkeerexploitatie plaats te vinden of verloopt een en ander via de algemene dienst?

 

De gemeente kiest voor een beheersvorm van de betaalde parkeervoorzieningen waarbij de baten en lasten in evenwicht zijn en waarbij geen beroep wordt gedaan op de algemene middelen. Voor de verrekening van winst/verlies wordt een zogeheten verefeningsfonds ingesteld. Om een deze vorm van exploitatie een reële kans van slagen te geven, zijn twee maatregelen nodig:

  • 1.

    De gemeente betaalt de kosten voor de fietsenkelder vanaf 1 januari 2019 uit de algemene dienst.

  • 2.

    We merken de parkeerfaciliteit Schapenveenweg aan als overloopterrein. Vanwege deze bijzondere functie komen de baten en lasten vanaf 1 januari 2018 ten laste van de algemene dienst.

 

Door deze maatregelen heeft de parkeerexploitatie op korte termijn uitsluitend betrekking op de betaalde open en gesloten parkeerterreinen die nodig zijn om onder normale omstandigheden in de dagelijkse parkeerbehoefte te voorzien.

 

8.3 Tarieven

In hoofdstuk 2 hebben wij de belevingscijfers parkeerkosten van parkeerlocaties in en rond het centrum weergegeven. Overeenkomstig de afspraken in het bestuursakkoord ‘Aanpakken en Doen 2014-2018’ is het tarief voor het langparkeren (€ 1.75 per uur) in Emmen centrum niet verhoogd. Wel is het tarief voor de open parkeerfacilteiten (inclusief kort parkeren) verhoogd naar € 2.00 per uur. Onze inzet er op gericht de tarieven zo acceptabel mogelijk te houden en daar past tariefsverhoging niet bij.

 

Wij doen in deze nieuwe parkeervisie geen voorstellen voor tariefdifferentatie omdat we van mening zijn dat dit niet leidt tot een betere spreiding van het bezoekersverkeer en ook niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van de tarieven.

 

8.4 Betaaltijden

Het aanwijzen van de gebieden waarvoor betaald parkeren geldt geschiedt op basis van een besluit van het college van burgemeester en wethouders. Een belangrijk aspect in zo’n besluit zijn de tijden waarop het betaald parkeren van kracht is. Bij het nemen van een besluit over de werkingstijden spelen meerdere overwegingen een rol.

Tijdens de luister- en vertelavonden hebben we kennis genomen van de inbreng van de direct betrokken doelgroepen. Als beleidslijn voor de toekomst volgen wij het standpunt van de direct betrokken doelgroepen:

  • Met ingang van 1 januari 2018 zijn de betaaltijden voor de parkeergarages Westerstraat en Willinkplein: alle dagen van de week van 09.00 uur tot 18.00 uur, op donderdag van 09.00 – 21.00 uur.

  • Met ingang van 1 januari 2018 zijn de betaaltijden voor P-Zuid 2, P-Noord en de open terreinen:

    • maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag 09.00 uur – 18.00 uur

    • donderdag 09.00 uur – 21.00 uur

    • zondag 13.00 uur – 18.00 uur

 

9. Parkeren en de private markt

9.1 Overleg

Een goed geregeld parkeren is van groot belang. Het is om deze reden dat wij een groot belang toekennen aan overleg met de doelgroepen. Het bespreken van de bezettingspercentage parkeerfaciliteiten, de parkeerverwijzingen, de betaalmogelijkheden, het schoon, heel en veilig houden van de parkeerplaatsen, parkeervergunningenbeleid, hoe om te gaan met parkeeroverlast zijn voorbeelden van onderwerpen waarover wij periodiek met de verschillende doelgroepen willen spreken.

 

9.2 Gastvrijheid

Parkeren kan niet meer los gezien worden van andere activiteiten. Voordat ze vertrekken kijken bezoekers wat ze gaan doen en hoe ze naar de stad reizen en - als dit met de auto is - waar deze geparkeerd kan worden. Parkeren en bereikbaarheid vormen zo onderdeel van een dagtocht of uitje. Gastheerschap op de parkeerterreinen (vaak het eerste contact van de bezoeker met Emmen) is dan ook van belang. De invulling hiervan is vooral een zaak van de retail. De gemeente gaat met de private markt in overleg om vorm en inhoud te geven aan ‘customer journey’, dat wil zeggen dat we parkeerdienstverlening zoveel mogelijk bekijken vanuit het perspectief van de bezoeker.

 

10. De ambitie staat

 

De gemeentelijke ambitie en doelstellingen zijn geformuleerd. Samen met de partners gaan we het nieuwe parkeerbeleid operationeel maken. Nu en in de toekomst.

Naar boven