Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2017, 120620 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2017, 120620 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Bij de huwelijksvoltrekking draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk, met uitzondering van de kosteloze en administratieve huwelijken een door de gemeente ter beschikbaar gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het verantwoordelijke hoofd gegeven aanwijzingen met betrekking tot de in dit lid genoemde kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.
Aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van burgemeester en wethouders. Als vaste locatie zijn aangewezen: Kreupelstraat 1, het geboorteaangifteloket Martini Ziekenhuis, de Vensterschool in Hoogkerk, Het Dok in Lewenborg en het overlijdenaangifteloket Begraafplaats Selwerderhof aan de Iepenlaan 4.
Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht, met uitzondering van de locatie Martini Ziekenhuis, waar alleen geboorteaangiften plaatsvinden en de locatie Begraafplaats Selwerderhof, waar alleen overlijdensaangiften plaatsvinden.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de locatiebeheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het verantwoordelijke hoofd, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017
De Wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr.). Via een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Eén van de hoofden van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijke leidinggevende van Begraafplaats Selwerderhof.
Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de afdeling Burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is benoembaar in de gemeente Groningen. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Ten Boer om praktische redenen door het college benoemd kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Groningen. Omgekeerd is dat ook mogelijk.
de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdelingen Burgerzaken en Begraafplaats Selwerderhof tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vermeld.
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Burgerzaken dan wel Begraafplaats Selwerderhof.
Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken is die periode vijf jaar.
Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk raadslid zijn.
De aan de directeur Publieke Dienstverlening gemandateerde bevoegdheid in lid 3 biedt de mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen. Om de eenduidigheid te bevorderen geldt het mandaat tevens ten aanzien van de overige benoemingen in dit artikel.
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken en wat betreft Begraafplaats Selwerderhof aan de verantwoordelijk leidinggevende aldaar.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Groningen zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Groningen ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Groningen. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op 30 november 2011 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Groningen mogelijk is op in principe alle locaties.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Groningen geeft op de woensdagochtend tweemaal gelegenheid.
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de administratieve voltrekking. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan worden gekozen voor een sobere plechtigheid van maximaal 15 minuten aan het loket burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1.
Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking
Er zijn twee categorieën van betaalde voltrekkingen.
Als alternatief voor kosteloze voltrekkingen zijn er de administratieve voltrekkingen, zonder ceremonie. De plechtigheid duurt maximaal 15 minuten aan het loket van het bureau van de burgerlijke stand, het aantal aanwezigen is beperkt, er is geen voorgesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden en er wordt geen geschenk namens de gemeente overhandigd.
Verder zijn er de voltrekkingen met ceremonie. Bij deze voltrekkingen kan een keuze gemaakt worden uit een aanbod van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De betreffende ambtenaar heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De ceremonie duurt ca. 30 minuten.
Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand
Ingevolge artikel 2 van het Besluit wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. Eén van de hoofden van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Het aangewezen hoofd dient wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd. Uit praktische overwegingen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen zijn de andere hoofden eveneens inzetbaar als leidinggevende van de burgerlijke stand. De verdeling van de dagelijkse werkzaamheden maakt daarvan deel uit.
De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor de het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-120620.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.