Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017

 

De raad van de gemeente Leek;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 28 juni 2017, registratienummer 2017004787;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester d.d. 15 juli 2012 en de Handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid, d.d. mei 2016 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017.

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden van de commissie

  • 1.

    De vertrouwenscommissie (hierna: commissie) heeft tot taak het voorbereiden van een aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester in 2017.

  • 2.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van onder andere de profielschets en de gevoerde functioneringsgesprekken.

 

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie wordt gevormd door de fractievoorzitters van de in de gemeenteraad van Leek vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    De functie van voorzitter van de commissie wordt bekleed door de voorzitter van het presidium.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsgriffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) griffier geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) griffier is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

 

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De commissie kan een of meer wethouders en de gemeentesecretaris raadplegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

 

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 61 vierde lid, juncto 61c, 1e lid van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of gesprek.

  • 3.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5.

    De commissie, haar leden en de (plaatsvervangend) secretaris verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1.

  • 6.

    De commissie, noch de gemeenteraad, zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur van de commissie.

 

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste drie leden aanwezig zijn.

  • 4.

    De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

 

Artikel 7 Verslag en stemmen

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van het voorbereiden van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat ten minste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      een opgave of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

    • d.

      het verslag van het gesprek met de burgemeester over het verslag van bevindingen en de aanbeveling.

 

Artikel 8 Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1.

    Alvorens de commissie het verslag van haar bevindingen naar de raad stuurt, bespreekt ze het concept met de burgemeester (herbenoemingsgesprek).

  • 2.

    Indien ter zake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het eerste lid, afspraken met de burgemeester zijn gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad gemeld.

 

Artikel 9 Communicatie en correspondentie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken van de commissie worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, aan de voorzitter gericht en door de secretaris bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, door de secretaris verzonden, zonder tussenkomst van derden.

  • 4.

    De secretaris bewaart de stukken aan en van de commissie op kantoor in een afgesloten ruimte, totdat de uiteindelijke archivering plaatsvindt.

 

Artikel 10 Ontbinden van commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister een besluit is genomen op de aanbeveling door de raad.

 

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als 'geheim' worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldend voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

 

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester 2017.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 23 maart 2017 en vervalt op de dag bedoeld in artikel 10.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in het tweede lid blijft de geheimhouding, bedoelt in artikel 5, gelden na het vervallen van deze verordening.

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Leek,

d.d. 5 juli 2017.

J.W.P. Slotema, plv. voorzitter M. Frensel, griffier

Naar boven