Wijziging Verordening jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015

De raad van de gemeente Zoetermeer;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 mei 2017

 

besluit

  • 1.

    De Verordening jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015 te wijzigen als volgt:

     

Bestaande tekst:

 

Artikel 2 Vormen van jeugdhulp

  • 1.

    De volgende vormen van overige voorzieningen zijn beschikbaar:

    • a.

      Informatie en advies op het gebied van opvoeden en opgroeien;

    • b.

      Voorlichting, cursussen en trainingen op het gebied van opvoeden en opgroeien;

    • c.

      Jeugdgezondheidszorg (maatwerkdeel);

    • d.

      Schoolmaatschappelijk werk;

    • e.

      Ambulante jongerencoaching;

    • f.

      Online hulpverlening (E-health);

    • g.

      Ambulante opvoedhulp/begeleiding tot maximaal 50 uur;

    • h.

      Gezinscoaching/-ondersteuning.

  • 2.

    De volgende vormen van individuele voorzieningen zijn beschikbaar:

    • a.

      Ambulante begeleiding vanaf 50 uur;

    • b.

      Langdurige crisisopvang;

    • c.

      Dagbesteding;

    • d.

      Gesloten jeugdhulp;

    • e.

      Medische kinderdagbehandeling;

    • f.

      Pleegzorg;

    • g.

      Residentiële hulp in vrijwillig kader;

    • h.

      Residentiële hulp voor jeugdigen met een verstandelijke beperking;

    • i.

      Specialistische dagbehandeling en verzorging verstandelijk beperkte jeugdigen;

    • j.

      Basis en specialistische geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen;

    • k.

      Verzorging van jeugdigen met een lichamelijke en zintuigelijke beperking;

    • l.

      Kinderopvang op sociaal medische indicatie.

 

Artikel 10 Regels voor pgb

  • 2.

    De hoogte van een pgb:

    • a.

      is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan (inclusief begroting) over hoe zij het pgb gaan besteden;

    • b.

      is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen, en

    • c.

      bedraagt ten hoogste de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate individuele voorziening in natura met dien verstande dat:

      • i.

        door een gekwalificeerde zorgaanbieder, bedraagt get 100% van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd;

      • ii.

        door een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder, bedraagt het 85% van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd.

  • 3.

    De hoogte van het pgb is opgebouwd uit verschillende kostencomponenten, zoals salaris, vervanging tijdens vakantie, verzekeringen, reiskosten en overhead.

  • 4.

    De persoon aan wie een pgb wordt verstrekt, kan de jeugdhulp onder de volgende voorwaarden betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk:

    • a.

      dat deze persoon voor zijn diensten maximaal het op grond van de Wet langdurige zorg geldende pgb-uurtarief voor hulp niet-professionele zorgverleners krijgt betaald, en;

    • b.

      dat de inzet van deze persoon leidt tot minimaal gelijkwaardige ondersteuning, en;

    • c.

      dat de jeugdige of zijn ouders het persoonsgebonden budget niet besteden aan een persoon die gebruikelijke hulp zou moeten bieden maar daartoe niet (meer) in staat is wegens overbelasting of dreigende overbelasting, en;

    • d.

      dat tussenpersonen of belangenbehartigers niet uit het pgb mogen worden betaald.

 

Toelichting bij Verordening jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015, Artikel 10 Regels pgb

In artikel 8.1.1., vierde lid, onderdeel a, van de wet is bepaald dat het college een pgb kan weigeren voor zover de kosten van het betrekken van de jeugdhulp van derden hoger zijn dan de kosten van de individuele voorziening. Zo wordt voorkomen dat inkoopvoordelen zouden wegvallen als te veel personen zelf ondersteuning willen inkopen met een pgb. Een pgb is gemiddeld genomen ook goedkoper dan zorg in natura omdat er minder overheadkosten hoeven te worden meegerekend. De maximale hoogte van een pgb is in de verordening begrensd op de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura met dien verstande dat hier een onderscheid wordt gemaakt tussen een gekwalificeerde zorgaanbieder en een zelfstandig werkend gekwalificeerde zorgaanbieder.

Nieuwe tekst:

 

Artikel 2 Vormen van jeugdhulp

  • 1.

    De volgende vormen van overige voorzieningen zijn beschikbaar:

    • a.

      Informatie en advies op het gebied van opvoeden en opgroeien;

    • b.

      Voorlichting, cursussen en trainingen op het gebied van opvoeden en opgroeien;

    • c.

      Jeugdgezondheidszorg (maatwerkdeel);

    • d.

      Schoolmaatschappelijk werk;

    • e.

      Ambulante jongerencoaching;

    • f.

      Online hulpverlening (E-health);

    • g.

      Gezinscoaching/-ondersteuning.

       

       

  • 2.

    De volgende vormen van individuele voorzieningen zijn beschikbaar:

    • a.

      Ambulante opvoedhulp / begeleiding;

    • b.

      Langdurige crisisopvang;

    • c.

      Dagbesteding;

    • d.

      Gesloten jeugdhulp;

    • e.

      Medische kinderdagbehandeling;

    • f.

      Pleegzorg;

    • g.

      Residentiële hulp in vrijwillig kader;

    • h.

      Residentiële hulp voor jeugdigen met een verstandelijke beperking;

    • i.

      Specialistische dagbehandeling en verzorging verstandelijk beperkte jeugdigen;

    • j.

      Basis en specialistische geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen;

    • k.

      Verzorging van jeugdigen met een lichamelijke en zintuigelijke beperking;

    • l.

      Kinderopvang op sociaal medische indicatie.

       

Artikel 10 Regels voor pgb

  • 2.

    De hoogte van een pgb:

    • a.

      is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan (inclusief begroting) over hoe zij het pgb gaan besteden;

    • b.

      is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen, en

    • c.

      bedraagt ten hoogste de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate individuele voorziening in natura met dien verstande dat:

      • i.

        door een gekwalificeerde zorgaanbieder, bedraagt het 100% van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd;

      • ii.

        door een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder, bedraagt het 85% van het tarief waarvoor het college zorgaanbieders heeft gecontracteerd.

      • iii.

        door een persoon die behoort tot het sociale netwerk of aan een persoon die als niet- gekwalificeerde zorgaanbieder wordt aangemerkt, bedraagt het tarief maximaal € 20 per uur of dagdeel.

  • 3.

    De hoogte van een pgb is opgebouwd uit verschillende kostencomponenten, zoals salaris, vervanging tijdens vakantie, verzekeringen, reiskosten en overhead.

  • 4.

    De persoon aan wie een pgb wordt verstrekt, kan de jeugdhulp onder de volgende voorwaarden betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk:

    • a.

      dat de inzet van deze persoon leidt tot minimaal gelijkwaardige ondersteuning, en;

    • b.

      dat de jeugdigen of zijn ouders het persoonsgebonden budget niet besteden aan een persoon die gebruikelijke hulp zou moeten bieden maar daartoe niet (meer) in staat is wegen overbelasting of dreigende overbelasting, en;

    • c.

      dat tussenpersonen of belangbehartigers niet uit het pgb mogen worden betaald.

       

Toelichting bij Verordening jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015, Artikel 10 Regels pgb

In artikel 8.1.1., vierde lid, onderdeel a, van de wet is bepaald dat het college een pgb kan weigeren voor zover de kosten van het betrekken van de jeugdhulp van derden hoger zijn dan de kosten van de individuele voorziening. Zo wordt voorkomen dat inkoopvoordelen zouden wegvallen als te veel personen zelf ondersteuning willen inkopen met een pgb. Een pgb is gemiddeld genomen ook goedkoper dan zorg in natura omdat er minder overheadkosten hoeven te worden meegerekend. De maximale hoogte van een pgb is in de verordening begrensd op de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura met dien verstande dat hier een onderscheid wordt gemaakt tussen een gekwalificeerde zorgaanbieder en een zelfstandig werkend gekwalificeerde zorgaanbieder.

 

Een gekwalificeerde zorgaanbieder is een hulpverlener die:

  • is ingeschreven in het handelsregister als zijnde hulpverlener, en;

  • personeel in dienst heeft dat beschikt over de juiste kwalificaties voor het verlenen van jeugdhulp, en;

  • die aanzienlijke overheadkosten maakt, bijvoorbeeld in de vorm van huur van een kantoorruimte en personeelskosten.

 

Een zelfstandig werkende zorgaanbieder is een hulpverlener die :

  • niet in loondienst is bij een gekwalificeerde zorgaanbieder, en;

  • beschikt over de juiste kwalificaties voor het verlenen van jeugdhulp, waaronder in ieder geval een registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd wordt verstaan.

Daarnaast geldt een tarief van maximaal € 20 per uur of dagdeel voor de persoon die behoort tot het sociale netwerk of aan de persoon die als niet-gekwalificeerde zorgaanbieder wordt aangemerkt.

 

Een persoon die tot het sociale netwerk behoort is een persoon uit de huiselijke kring of andere personen met wie de cliënt een sociale relatie onderhoudt.

 

Een niet-gekwalificeerde zorgaanbieder is een hulpverlener die niet over de juiste kwalificaties voor het verlenen van jeugdhulp beschikt, bijvoorbeeld omdat hij of zij niet geregistreerd is in het Kwaliteitsregister Jeugd.

 

Dit besluit treedt in werking twee weken na de bekendmaking daarvan. Tenzij over dit besluit een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 3 juli 2017

de griffier,

drs. R. Blokland

de voorzitter,

Ch.B. Aptroot

Naar boven