Gemeenteblad van Dronten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2017, 114821 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2017, 114821 | Verordeningen |
Verordening tegenprestatie Dronten 2017
De raad van de gemeente Dronten,
gelezen het voorstel van het college van 21 maart 2017, No. B16.002507
gelet op artikel 8a, eerste lid onderdeel b, van de Participatiewet;
gelet op artikel 35 onderdeel d Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);
gelet op artikel 35 onderdeel d Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
Het doel van de tegenprestatie is het vergroten van de zelfredzaamheid en/of het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt.
Artikel 6 Intrekken oude verordening
De Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Dronten 2015 wordt ingetrokken.
Het college is bevoegd een belanghebbende te verplichten naar vermogen een tegenprestatie te verrichten. Een belanghebbende van achttien jaar of ouder doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd is vanaf de dag van melding gehouden naar vermogen een tegenprestatie te verrichten. Dit is vastgelegd in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet. De tegenprestatie bestaat uit de plicht om naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten, naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
De bevoegdheid van het college om een belanghebbende te verplichten naar vermogen een tegenprestatie te verrichten geldt al sinds 1 januari 2012. De regering meent dat de tegenprestatie voor uitkeringsgerechtigden een gelegenheid is om te blijven participeren in de samenleving en om een sociaal netwerk, arbeidsritme en regelmaat te behouden. Dit zijn volgens de regering ook noodzakelijke voorwaarden om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
De definitie van vrijwilligerswerk is de definitie die gehanteerd wordt door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
De definitie van mantelzorg is de definitie die gehanteerd wordt door de Raad voor de Volksgezondheid.
Door het verrichten van een tegenprestatie bouwt een belanghebbende werkervaring op, worden sociale contacten vergroot en ontstaat meer dagritme. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid, persoonlijke ontwikkeling en (op termijn) vergroting van de kansen op toeleiding naar betaald werk. Uitstroom naar betaald werk is niet het primaire doel van de tegenprestatie, maar kan door het doen van een tegenprestatie daaraan wel bijdragen.
Voor een belanghebbende blijft altijd het uitgangspunt dat hij er alles aan moet doen om betaald werk te vinden en uit te stromen uit de uitkering. Wanneer dat op korte of langere termijn niet aan de orde is, kan een tegenprestatie worden opgelegd.
Voorts mag een tegenprestatie het accepteren van passende arbeid of van re-integratie-inspanningen niet belemmeren. Immers, als uitgangspunt geldt werk boven uitkering.
Als er individuele problemen zijn die het uitvoeren van een tegenprestatie belemmeren, zoals schulden, sociale problematiek, verslavingsproblematiek, huiselijke omstandigheden of zorgtaken, wordt het werken aan oplossingen voor deze problematiek aangemerkt als eerste fase in de invulling van de tegenprestatie.
Voorbeelden van overige maatschappelijk nuttige werkzaamheden zijn: sneeuwruimen, organiseren jaarlijkse buurtbarbecue, suppoost avondvierdaagse, eenmalig inpakwerk.
Een belanghebbende kan zelf invulling geven aan de tegenprestatie. Die invulling wordt ter beoordeling voorgelegd aan het college. Het moet gaan om maatschappelijk nuttige werkzaamheden die additioneel van aard zijn en regulier werk niet verdringen, zoals bedoeld in artikel 9, lid 1 onderdeel c Participatiewet. Bij het opleggen van de tegenprestatie moet altijd rekening worden gehouden met de individuele omstandigheden en mogelijkheden.
Als een belanghebbende al actief is met vrijwilligerswerk, mantelzorg of andere maatschappelijk nuttige werkzaamheden wordt dat aangemerkt als tegenprestatie en geregistreerd door het college.
Als uitgangspunt geldt werk boven uitkering. Een tegenprestatie mag het accepteren van passende arbeid of van re-integratie-inspanningen niet belemmeren.
De tegenprestatie wordt naar vermogen opgelegd. Als het dus mogelijk is dat een belanghebbende naast bestaande re-integratieactiviteiten een tegenprestatie kan uitvoeren, kan het college deze verplichting opleggen.
Het college bepaalt aan de hand van de individuele omstandigheden en de voorhanden zijnde onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, de aard, de duur en de omvang van de aan een persoon op te leggen tegenprestatie. Hierbij moet het college de in deze verordening neergelegde criteria in acht nemen. Als het college een tegenprestatie vraagt van belanghebbende, moet het een duidelijke omschrijving geven van de te verrichten werkzaamheden. Het moet voor een belanghebbende immers duidelijk zijn welke tegenprestatie van hem verwacht wordt (Rechtbank Zeeland-West-Brabant 25-02-2013, nr. 12/3649, ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
Aan een belanghebbende die kansen heeft op de arbeidsmarkt, kan een re-integratievoorziening worden aangeboden door het college. Waar dat van toepassing is, bijvoorbeeld qua mogelijkheden of in de tijd, kan aanvullend een tegenprestatie worden gevraagd, mits dat toeleiding naar betaald werk niet in de weg staat. Dat wordt met inachtneming van de individuele omstandigheden beoordeeld.
Net als bij het niet nakomen van de arbeids- en re-integratieverplichting geldt voor het niet nakomen van de tegenprestatie en/of het aanleveren van het voorstel dat de bijstand kan worden afgestemd overeenkomstig de gemeentelijke afstemmingsverordening.
Artikel 5 Omvang en duur tegenprestatie
De tegenprestatie wordt naar vermogen opgelegd. Het kan dus iets incidenteels zijn (bijvoorbeeld sneeuwruimen voor enkele uren) tot structureel vrijwilligerswerk.
De tegenprestatie vervalt of kan vervallen, zodra een belanghebbende doorstroomt naar werk of een werkervaringsplaats.
Met de belanghebbende worden hier per tegenprestatie schriftelijke afspraken over gemaakt (aard, eventuele organisatie, omvang en duur).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-114821.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.