REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogezand-Sappemeer,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en

met 5 van het Besluit burgerlijke stand,

besluiten :

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de

burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling

van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in gemeentelijke dienst, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen die door de manager Publiekszaken als zodanig zijn aangewezen.

  • f.

    college: college van burgemeester en wethouders van Hoogezand-Sappemeer.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente.

  • 2.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De periode waarvoor de ambtenaar van de burgerlijke stand is benoemd wordt vermeld in het benoemingsbesluit en vervalt bij uitdiensttreding.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een periode die in het benoemingsbesluit is vermeld.

Voor de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag geldt als eis dat deze al beëdigd is door de rechtbank en benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een gemeente in Nederland.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

1.De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot

het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem op de afdeling Publiekszaken geldende

werktijden, anders dan in opdracht van de manager Publiekszaken.

2.Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de

aanwijzingen of instructies gegeven door de manager Publiekszaken.

3.(Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 dienen op grond het raadsbesluit van 24 april 2007 (motie PvdA en PHS inzake homohuwelijk) elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon

ambtenaar van de burgerlijke stand.

1.De vergoeding voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Artikel 6 Locatie
  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Zij kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 2.

    De gemeenteraad heeft bij besluit van 25 juni 2002 het beleid “trouwen op locatie” vastgesteld.

In de regeling ‘voorwaarden en voorschriften voor locaties voor het voltrekken van huwelijken’ van 26 juni 2002 zijn de voorwaarden nader uitgewerkt. Bruidsparen kunnen trouwen in een eigen gekozen locatie.

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis is daarbij gedelegeerd aan het college. Het college heeft deze bevoegdheid op 5 september 2002 gemandateerd aan de manager Publiekszaken.

3.Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder én de gemeente een contract hierover hebben afgesloten.

Artikel 7 Vormen van huwelijksvoltrekking

  • 1.

    De volgende vormen voor een huwelijksvoltrekking worden onderscheiden:

    • a.

      Een huwelijk zonder ceremonie, het ‘flitshuwelijk’:

      • -

        wordt uitsluitend voltrokken in het gemeentehuis;

      • -

        duurt maximaal 10 minuten;

      • -

        vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 10 personen;

      • -

        wordt voltrokken door een ambtenaar die is aangewezen door de manager Publiekszaken zonder ceremonie en toespraak.

    • b.

      Een huwelijk met ceremonie:

      • -

        wordt voltrokken in het gemeentehuis of in een als gemeentehuis aangewezen locatie;

      • -

        duurt maximaal 45 minuten;

      • -

        wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze van het bruidspaar met ceremonie en toespraak;

    • c.

      Een gratis huwelijk:

      • -

        wordt uitsluitend voltrokken in het gemeentehuis.

      • -

        duurt maximaal 10 minuten;

      • -

        vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend 2 wettelijke vereiste getuigen;

      • -

        is alleen toegankelijk voor bruidsparen waarvan tenminste één persoon ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van Hoogezand-Sappemeer;

      • -

        wordt voltrokken door een ambtenaar die is aangewezen door de manager Publiekszaken zonder voorgesprek en toespraak;

Artikel 8 Openstelling

Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

  • a.

    voor een melding voorgenomen huwelijk op voorafgaande afspraak.

  • b.

    voor overige werkzaamheden op de uren waarop de afdeling Publiekszaken is geopend.

    • 2.

      Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

  • a.

    Gemeentehuis:

voor een flitshuwelijk op dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend van 9:00 tot 12:00 uur;

voor een huwelijk met ceremonie van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 uur;

voor een gratis huwelijk op woensdag om 9.00 uur en 9.30 uur.

  • b.

    Op locaties als bedoeld in artikel 6, lid 2: maandag tot en met zaterdag tussen 09:00 uur en 22:00 uur.

    • 3.

      Het bureau is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

Voor huwelijksvoltrekkingen bedoeld in het tweede lid onder b geldt een uitzondering op Goede Vrijdag en op 5 mei, mits deze niet op een zondag valt.

4.Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan

het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

5.In bijzondere gevallen kan het college, besluiten tot afwijking van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

Artikel 9 Leiding van het bureau

  • 1.

    De manager Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De manager Publiekszaken kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip voor een huwelijksvoltrekking afwijzen:

    • a.

      indien dat tijdstip reeds door een andere belanghebbende is vastgelegd;

    • b.

      indien de noodzakelijke ondersteuning zoals bode, gastvrouw of beveiliging niet kan worden geboden;

    • c.

      indien er geen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.

Artikel 10 Schakelbepaling

1.De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van een geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn eveneens van toepassing op het omzetten van een geregistreerd partnerschap.

Artikel 11 Slotbepalingen
  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand.

  • 2.

    Het treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op

P.M.M. de Jonge, burgemeester J. Vos, secretaris.

Naar boven