Gemeenteblad van Brunssum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2017, 114589 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2017, 114589 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2017
Zo spoedig mogelijk na aanvang van zijn zittingsperiode stelt de raad de raadscommissies in. Op gelijke wijze kan dit instellingsbesluit in de loop van de zittingsperiode worden herzien.
De raadscommissies waarop dit reglement van toepassing is, zijn thans:
De aanwijzing van de technisch voorzitters van de commissies geschiedt bij de aanvang van elke nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad of bij instelling van de raadscommissies uit het midden van de raad en voorts tussentijds ter aanvulling van een vacature door het Presidium. De raad wijst maximaal vier voorzitters aan, die onderling afstemmen wie welke commissie voorzit.
Aanwezige burgerfractieleden die het woord bij agendapunten voeren ondertekenen de presentielijst en komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”. Voorafgaand aan de vergadering wordt bij de voorzitter kenbaar gemaakt wie namens de partij/groepering als woordvoerder optreedt.
Artikel 6 Bijeenroepen vergadering
De voorzitter van de commissie kan, na het verzenden van de oproepingsbrief als bedoeld in lid 2, in spoedeisende gevallen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering een aanvullende agenda doen uitgaan. De daarop betrekking hebbende stukken worden tegelijkertijd nagezonden dan wel ter inzage gelegd overeenkomstig het bepaalde in lid 3.
De commissieleden kunnen schriftelijk met opgave van redenen het Presidium verzoeken onderwerpen aan de agenda toe te voegen. Een dergelijk verzoek bevat een korte uiteenzetting van het te behandelen onderwerp en dient uiterlijk 30 uur vóór de vergadering van het Presidium bij de griffier te worden ingediend.
Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad en commissie inzage. De inzage wordt schriftelijk bevestigd.
Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen
Een commissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van de commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de commissie overleggen. Hiervan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 9 Openbare bekendmaking c.a. orde vergaderingen
Van de openbare vergadering worden dag, plaats en aanvangstijd, alsmede de daarin te behandelen onderwerpen, spoedeisende gevallen uitgezonderd, uiterlijk tegelijk met de oproeping der leden ter openbare kennis gebracht door middel van aankondiging in een weekblad dat algemeen in de gemeente verspreid wordt, alsmede via het internet. Daarbij wordt gewezen op de mogelijkheid voor elke belanghebbende c.q. belangstellende om in die vergadering het woord te voeren over de te behandelen agendapunten.
Vergaderingen van de commissie worden op dinsdagavond parallel aan elkaar gehouden.
De agenda van de onderwerpen die in de openbare vergadering zullen worden behandeld alsmede de stukken bij de betreffende onderwerpen zijn uiterlijk vijf werkdagen voorafgaande aan de vergadering via het internet voor eenieder te raadplegen. Stukken die vijf dagen voor behandeling in de commissie niet zijn gepubliceerd, worden niet in behandeling genomen.
De leden onthouden zich van de beoordeling van zaken, die hen rechtstreeks of middellijk aangaan (= alle ter zake doende intensieve persoonlijke relaties) en als vertegenwoordiger is betrokken.
Artikel 12 Toelating niet-leden
Leden van het college zijn bevoegd zich terzijde te laten staan door gemeente-ambtenaren en deskundigen van buiten het gemeentelijk apparaat. De aldus voor het opstellen van een aan een commissie voorgelegd advies verantwoordelijke beleidsambtenaar c.q. deskundige wordt, indien de voorzitter en/of een of meerdere leden dat wensen, de gelegenheid geboden zijn advies ten overstaan van de commissie toe te lichten.
Artikel 13 Het schriftelijk vragen stellen
Raadsleden kunnen voorafgaand aan een vergadering van de commissie, met betrekking tot onderwerpen welke op de agenda van de vergadering van de commissie staan, schriftelijk vragen stellen. Deze vragen worden via de griffie ingediend en op het internet bij het betreffende agendapunt gepubliceerd. Deze vragen worden zo spoedig mogelijk schriftelijk beantwoord en ook op het internet gepubliceerd bij het betreffende agendapunt.
Hoofdstuk 1 De Commissie Ruimte en Techniek, Burgerzaken, Middelen en Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen en Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden.
Of het voorstel als akkoord stuk (A-agenda) dan wel als bespreekstuk (B-agenda) op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zal worden, waarbij er van uitgegaan wordt dat in principe ieder voorstel als een akkoordstuk wordt geagendeerd tenzij 3 of meer fracties voorstellen om het voorstel als een bespreekstuk te agenderen
Hoofdstuk 2 De Rekeningcommissie
Artikel 18 Samenstelling Rekeningcommissie
Een lid kan zowel raadslid als niet raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid en een plaatsvervangend lid van de Rekeningcommissie. De in het eerste lid genoemde leden en hun plaatsvervangers dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie. Burgerfractieleden komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”.
Artikel 20 Samenstelling Auditcommissie
Een lid kan zowel raadslid als niet raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid en een plaatsvervangend lid van de Auditcommsisie. De in het eerste lid genoemde leden en hun plaatsvervangers dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie. Burgerfractieleden komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”.
Door de desbetreffende commissies zal aan het eind van elk kalenderjaar een aan de raad ter kennis te brengen evaluatie worden opgesteld van de ingevolge deze verordening door de commissies gehanteerde werkwijze.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van de verordening beslist de commissie op voorstel van de voorzitter of een der leden van de commissie.
Toelichting op de wijzigingen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2017
Lid 2. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat de aanwijzing van de voorzitters van de commissies door de raad gebeurd.
Lid 7. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom is het belangrijk om een voorzitter te benoemen die de benodigde vaardigheden heeft. Deze vaardigheden zijn daarom aan dit reglement toegevoegd.
Artikel 3 Benoeming commissieleden
Lid 1. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat het de raad is die de commissieleden benoemt. Daarnaast is de term ‘aangewezen” vervangen door “benoemt”.
Lid 4. Als aanvulling op de vertegenwoordiging van fracties door een raadslid en een burgerfractielid is toegevoegd dat een burgerfractielid ook vervangen kan worden door een raadslid.
Artikel 9 Openbare bekendmaking c.a. orde vergaderingen
Lid 2. In dit artikel was bepaald dat de agenda van de onderwerpen en bijbehorende, voor zover deze aan de commissie zijn toegezonden, voor eenieder ter inzage worden gelegd. Als gevolg van het papierloos vergaderen zijn deze stukken voor eenieder op het internet te raadplegen. Daarom is in dit lid bepaald wanneer de stukken op het internet te raadplegen zijn.
Lid 3. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom wordt in dit lid expliciet vermeld op welke manier de voorzitter de orde van de vergaderingen handhaaft.
Lid 5. Dit lid is volledigheidshalve toegevoegd en is een bepaling uit de Gemeentewet.
Lid 1-2 Hierin werd gesproken over leden. Maar omdat elke fractie vertegenwoordigd is door een raadslid en een burgercommissielid kan dit verwarring opleveren voor de berekening van het quorum. Om deze verwarring te voorkomen is de term “leden” vervangen door “fracties”.
Lid 1. Voor de duidelijkheid is expliciet aangegeven dat iedere fractie één stem heeft.
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen Algemeen Bestuurlijke Zaken
Lid 1. Vanwege de technische behandeling van onderwerpen in de commissie is het woordje “technische” aan dit lid toegevoegd.
Lid 2. In dit lid is de omschrijving “meningen en ideeën” vervangen door visie.
Sub b. In aansluiting op het advies van de werkgroep evaluatie vergaderstelsel is hier de aanbeveling van de werkgroep uitgewerkt dat het uitgangspunt voor de indeling van de raadsagenda in Akkoord en Bespreekstukken is dat in principe alle raadsvoorstellen waarvan het advies van de commissie luidt dat ze rijp zijn voor behandeling in de raad als Akkoordstuk worden geagendeerd op de raadsagenda. In het geval minimaal 3 fracties bij de stemming in de commissie aangeven dat zij een raadsvoorstel als Bespreekstuk willen agenderen voor de raadsagenda, wordt een stuk als zodanig geagendeerd.
Artikel 24 Benaming en inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Behoort bij raadsbesluit Gemeenteblad 2017, nr. 11 (versie 3)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-114589.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.