Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2017, 112358 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2017, 112358 | Verordeningen |
Beleidsregels Financiële tegemoetkoming Kinderopvang gemeente Olst-Wijhe 2017
Het college van Burgemeester en Wethouders de gemeente Olst-Wijhe,
de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeekzalen (Wko);
Artikel 1. Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
De wet: Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wko)
Het college verstrekt een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang als bedoeld in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, artikel 1.13 en artikel 1.6, lid 1, aan:
De ouder met een of meer kinderen jonger dan 12 jaar met een inkomen niet hoger dan de voor hem geldende bijstandsnorm, die deelneemt aan onderwijs bij een school of instelling als bedoeld in de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de Wet studiefinanciering 2000.
Artikel 5. Hoogte van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming voor de doelgroep als bedoeld in artikel 2 , onder a tot en met e, wordt gelijk gesteld aan de door de Belastingdienst vastgestelde eigen bijdrage, welke een percentage bedraagt van de van toepassing zijnde maximale subsidiegrondslag als bedoeld in artikel 4, eerste lid Besluit kinderopvangtoeslag.
De tegemoetkoming voor de doelgroep als bedoeld in artikel 2, onder a tot en met e, kan worden verhoogd met het verschil tussen de feitelijke uurprijs en de vastgestelde maximale uurprijs als bedoeld in artikel 4, eerste lid Besluit kinderopvangtoeslag. Waarbij de feitelijke uurprijs niet meer dan 40% kan afwijken van de vastgestelde maximale uurprijs.
De tegemoetkoming voor de doelgroep als bedoeld in artikel 2, onder f, wordt gelijk gesteld aan de feitelijke kosten. Hierop wordt de financiële draagkracht zoals bedoeld in paragraaf 2.3 van de Beleidsregels Bijzondere bijstand en Minimabeleid gemeente Olst-Wijhe 2017 in mindering gebracht waarbij de artikelen 7 lid 7 en 9 lid 7 worden toegepast.
Artikel 9. Inhoud van het besluit op de aanvraag
Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming bevat in ieder geval:
Artikel 10. Vorm van tegemoetkoming
De tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang zoals bedoeld in artikel 2 wordt verstrekt in de vorm van een voorschot.
Artikel 12. Uitbetaling tegemoetkoming
Onder verrekening van de reeds uitgekeerde voorschotten wordt de tegemoetkoming binnen vier weken na de datum van het besluit tot vaststelling uitbetaald.
Artikel 14. Herziening en intrekking
Het college kan het recht op een bijdrage herzien of intrekken:
Artikel 19. Hoogte van de eigen bijdrage en maximale subsidiegrondslagen
De door het Rijk bepaalde eigen bijdrage zal jaarlijks worden aangepast, zonder dat het college hier iets voor hoeft te doen. Ook de door het Rijk vastgestelde maximale subsidiegrondslag kan jaarlijks worden aangepast. Het college is op basis van dit artikel ook bevoegd de gemeentelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang aan te passen.
Indien een situatie moet worden beoordeeld, waarin deze beleidsregels niet voorzien kan door middel van gemotiveerde individualisering worden beslist in de geest van de beleidsregels.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe op 20 juni 2017
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe,
de secretaris,
D.L.W. (Dries) Zielhuis
de burgemeester,
A.G.J. (Ton) Strien.
Wanneer ouders gebruik willen maken van kinderopvang dan kunnen zij in beginsel vanuit de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wko) aanspraak maken op kinderopvangtoeslag. De kinderopvangtoeslag is een landelijke regeling en wordt vanuit het rijk gefinancierd. Om voor kinderopvangtoeslag in aanmerking te komen dienen ouders aan een aantal criteria te voldoen. De Belastingdienst (onderdeel Toeslagen) beoordeelt of er recht is op kinderopvangtoeslag en keert deze toeslag uit. Wanneer ouders niet aan deze criteria voldoen, maar toch een tegemoetkoming nodig hebben in de kosten van kinderopvang, kunnen zij een beroep doen op de gemeente. De gemeente Olst-Wijhe kent op dit moment verschillende regelingen die een tegemoetkoming geven in de kosten van kinderopvang. Daarbij gaat het om de volgende regelingen:
In de kinderopvang op grond van de regelingen genoemd onder 1 en 2 wordt voorzien vanuit het beleid Peuterwerk en onderwijsachterstandenbeleid (VVE), de kosten hiervoor worden gedekt uit het budget voor de bekostiging van het peuterwerk en de specifieke rijksuitkering voor de bekostiging van VVE.
De kosten genoemd onder 3 en 4 zijn een taak van de gemeente. Gemeenten hebben wel beleidsvrijheid over de te verstrekken tegemoetkoming. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de beleidsregels kinderopvang gemeente Olst-Wijhe De tegemoetkomingen worden betaald uit het budget Kinderopvang.
Voor wat betreft de aanvragen Sociaal Medische Indicatie wordt geconstateerd dat het aantal aanvragen toeneemt. Op dit moment is de praktijk dat de kosten van een Sociaal Medische Indicatie volledig worden vergoed ongeacht de inkomenssituatie van de ouders. Om de kosten enigszins beheersbaar te houden wordt voorgesteld de bijdrage te laten afhangen van het inkomen van de ouders.
Ook worden in de nieuwe beleidsregels de voorliggende voorzieningen opgenomen. Alvorens tot een vergoeding wordt overgegaan wordt samen met de ouder gekeken welke mogelijkheden er zijn voor de kinderopvang en hoe deze kinderopvang gefinancierd kan worden.
De beleidsregels Financiële tegemoetkoming Kinderopvang gemeente Olst-Wijhe 2017 treden in werking op de dag, nadat deze beleidsregels zijn gepubliceerd.
In deze beleidsregels worden de hoofdlijnen van het proces van verstrekking van de tegemoetkomingen door de gemeente Olst-Wijhe vastgelegd. Daarbij zijn twee uitgangspunten gehanteerd. Het eerste uitgangspunt is dat de uitvoeringslasten voor zowel de gemeente Olst-Wijhe als de aanvragers van de tegemoetkoming zo beperkt mogelijk moeten zijn. Het tweede uitgangspunt is dat de gemeentelijke uitgaven die gemoeid zijn met de verstrekking van de tegemoetkomingen zo goed mogelijk beheersbaar zijn.
Artikelgewijze toelichting beleidsregels tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang
De artikel gewijze toelichting is beperkt tot de artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven.
De doelgroepen zijn niet beperkt tot in de wet genoemde doelgroepen. Van de mogelijkheid om zelf doelgroepen aan te wijzen is in het kader van deze beleidsregel gebruik gemaakt in artikel 2,
Nadat een bijstandsuitkering van een persoon is beëindigd vanwege arbeid in dienstbetrekking en dit inkomen vanuit arbeid in dienstbetrekking is niet hoger dan 110% van de geldende bijstandsnorm, dan kan deze persoon nog maximaal 6 maanden een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang ontvangen.
Op deze manier kan voorkomen worden dat de ouder na uitstroom uit de uitkering in de armoedeval terecht komt. Er is gekozen om hier een inkomensgrens van 110% van de geldende bijstandsnorm aan te verbinden. Hiermee wordt aansluiting gezocht bij het geldende inkomenscriterium van de bijzondere bijstand.
Er is gekozen voor een periode van toekenning van maximaal zes maanden. Op deze wijze heeft de net uitgestroomde ouder de tijd om naar manieren te zoeken om ofwel het inkomen vanuit arbeid uit te breiden ofwel om de opvang op andere manieren in te vullen.
Met de toekenningsperiode van zes maanden wordt aansluiting gezocht bij het premiebeleid van de gemeente Olst-Wijhe. De naar werk uitgestroomde ouder kan onder voorwaarden, zes maanden na de beëindigingsdatum van de uitkering, aanspraak maken op een premie ten bedrage van € 450,=. De ouder heeft de keus dit bedrag aan te wenden om in de kosten van kinderopvang te kunnen voorzien.
Naast de doelgroepen, zoals die zijn opgenomen in de wet, blijft de gemeente verantwoordelijk voor de aanvullende compensatie van inburgeraars die vóór 1 januari 2013 deelnamen aan een verplicht inburgeringstraject. De doelgroep inburgeraars zijn uit de wet gehaald, omdat de regels voor inburgering per 1 januari 2013 zijn veranderd. De gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2013 geen aanbod voor een inburgeringstraject meer doen. Deze verantwoordelijkheid wordt overgeheveld naar het DUO, waardoor gemeenten niet meer in beeld zijn.
Artikel 3. Voorwaarden voor de toekenning
Een tegemoetkoming wordt slechts verstrekt in zoverre kinderopvang noodzakelijk is voor de combinatie van zorg voor het kind en de taak van de ouder waardoor deze tot de doelgroep behoort. Indien de ouder gedurende meer uren gebruik maakt van de kinderopvang dan naar oordeel van het college noodzakelijk is, dan wordt bij de bepaling van de tegemoetkoming slechts rekening gehouden met de kosten tot het maximale aantal noodzakelijke uren. De meerkosten als gevolg van het onnodig afnemen van uren worden niet meegenomen bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming.
Artikel 4. Voorwaarden sociaal medisch indicatie
De indicatie wordt gesteld door een jeugdarts of door de jeugdconsulent van de gemeente.
De kinderopvang wordt voor maximaal 24 uur (vier dagdelen) vergoed. Bij de aanvraag wordt nadrukkelijk gekeken of er sprake is van een zogenoemde voorliggende voorziening. Hieronder wordt ook verstaan informele opvang, een oplossing binnen de eigen sociale omgeving.
Artikel 5. Hoogte van de bijdrage
Wanneer een ouder, zoals bedoeld in artikel 2, sub a tot en e, in aanmerking komt voor een tegemoetkoming van de gemeente, dan heeft de ouder zelf geen kosten in verband met kinderopvang. Deze worden volledig voldaan door de Belastingdienst in de vorm van kinderopvangtoeslag en de gemeente in de vorm van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. De hoogte van de bijdrage in de kosten van kinderopvang voor een ouder, zoals bedoeld in artikel 2, onder f, is gelijk aan de kosten van de kinderopvang voor maximaal 24 uren per week. Voor de vaststelling va de vergoeding wordt aansluiting gezocht bij de draagkrachtregels zoals deze gelden bij de bijzondere bijstand. Ouders met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm krijgen de kosten volledig vergoed. Zodra het inkomen hoger is dan 110% wordt de financiële draagkracht op het inkomen in mindering gebracht.
Artikel 7. Vaststelling van het recht en de ingangsdatum van de tegemoetkoming
Indien mogelijk wordt, vanuit het oogpunt van een klantgerichte en efficiënte behandeling, het recht en de ingangsdatum van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang ambtshalve vastgesteld. Dit is niet voor alle doelgroepen mogelijk, denk hierbij aan de studenten. Wanneer een ouder tot deze doelgroep behoort, zoals bedoeld in artikel 2, onder e en f, dan zal de ouder een schriftelijke aanvraag in moeten dienen. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier. In het geval van een schriftelijke aanvraag geldt echter wel dat de ingangsdatum niet eerder wordt verleend dan de eerste dag van de kalendermaand waarop de aanvraag is ingediend. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de regels van de Belastingdienst omtrent het aanvragen van kinderopvangtoeslag.
Artikel 10. Vorm van tegemoetkoming.
De ouder betaald voor aanvang van de maand een factuur op basis van afgesproken contracturen. De betaalde uren kunnen daardoor afwijken van de afgenomen uren. De tegemoetkoming wordt daarom op voorschotbasis verstrekt.
Artikel 11. Verrekening met de voorschotten
Middels het overzicht van de feitelijke kosten aan het einde van een kalenderjaar/periode van toekenning kan beoordeeld worden of er in de loop van het jaar minder opvang of over een kortere periode is afgenomen dan het aantal uren en/of periode waar ten tijde van de voorlopige toekenning vanuit werd gegaan.
In artikel 38 van de Wet Kinderopvang worden de artikelen 58 t/m 60 van de Participatiewet van overeenkomstige toepassing verklaard. Dat houdt in dat de werkwijze voor de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, met betrekking tot terugvordering, aangesloten wordt bij de Participatiewet.
Artikel 19. Hoogte van de eigen bijdrage en maximale subsidiegrondslag
De hoogte van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang van de gemeente Olst-Wijhe is o.a. afhankelijk van:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-112358.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.