Gemeenteblad van Dalfsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2017, 112293 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2017, 112293 | Beleidsregels |
Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van d.d. 27 juni 2017, nummer 2568;
gelet op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 24 van de Financiële verordening van de gemeente Dalfsen;
vast te stellen “Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen 2017”
Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen 2017
In deze regeling wordt verstaan onder:
budgetbeheerder: degene die door de hoofdbudgethouder of budgethouder is aangewezen om namens deze één of meerdere budgetten te beheren en het plaatsen van de eerste (prestatie) akkoordverklaring. De budgetbeheerder kan ten laste van de toegewezen budgetten, binnen de afgesproken kaders, namens de gemeente financiële verplichtingen aangaan dan wel bestedingen doen;
Jaarlijks worden, voor aanvang van het begrotingsjaar maar na vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad, de (hoofd)budgethouder(s) en budgetbeheerders vastgelegd in het financieel systeem. Hierbij wordt de hiërarchische lijn gevolgd en wordt systeemtechnische functiescheiding toegepast.
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
In aanvulling op het gestelde in lid 1, kunnen wijkuitvoerders en wijkteammedewerkers van de eenheid Openbare Ruimte verplichtingen aangaan (goederen inkopen) namens de budgetbeheerder en/of budgethouder, tot een bedrag van respectievelijk € 10.000 en € 500 per aankoop. Voorwaarde is wel dat er gebruik gemaakt wordt van het hiervoor bestemde (voorbedrukte) bonnenboek. Hierop wordt het grootboek-nummer en de naam van de budgetbeheerder/-houder vermeld.
Artikel 5 Bevoegdheden en verplichtingen
Het realiseren van extra budget voor bestaand beleid kan gedurende het boekjaar plaatsvinden, maar hierop zijn verschillende bevoegdheden van toepassing:
De budgetcyclus begint met de vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad, de houder van het budgetrecht. De regeling budgethouderschap richt zich op de uitvoering van programmaonderdelen en de daarbij behorende activiteiten en prestaties. Kortom, de regeling is er ter ondersteuning van een juiste (conform de voorschriften) invulling van het budgetrecht van de gemeenteraad. De regeling heeft als doel om het budgethouderschap duidelijk te regelen.
Artikelen 4 en 5 leggen de grens van de bestedingsmogelijkheden vast.
Een verplichting mag niet meer bedragen dan het nog beschikbare budget waarop de verplichting / besteding wordt verantwoord. Wanneer de aan te gane verplichting / besteding meer bedraagt dan het beschikbare budget dan dient de budgethouder / budgetbeheerder voorafgaand aan de opdracht / bestelling een budgetverhoging te realiseren.
Uitzonderingen tekenbevoegdheid
Organisatiebreed worden facturen de organisatie ingezet, waarbij de budgethouder/-beheerder alleen nog akkoord hoeft te geven. De eenheid Bedrijfsvoering heeft het grootboeknummer, de omschrijving, het bedrag en de kostensoort vooraf aan de facturen gehangen.
Er zijn vijf uitzonderingen op de tekenbevoegdheid.
De boeking van facturen die over dusdanig veel grootboeknummers wordt verdeeld dat individuele parafering door alle betrokken (eerste) budgethouders / -beheerders te omslachtig en tijdrovend is. Dergelijke facturen worden gecontroleerd en gecodeerd door de eenheid Bedrijfsvoering.Voorbeelden van dergelijke boekingen zijn de boekingen van verzekeringspremies, gemeentelijke belastingen, waterschapslasten, landinrichtingsrente, motorrijtuigenbelasting, telefoon-kosten en voorschotnota’s (gas, water, electra) voor gemeentelijke eigendommen. Mocht blijken dat bovenstaande boekingen ten onrechte op een budget geboekt zijn dan ligt het initiatief voor de correctie bij de budgethouder / budgetbeheerder.
In dit artikel staan de bevoegdheden om te schuiven met budgetten. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om extra budget toe te kennen en om over de programma-grenzen heen te schuiven van het ene taakveld/grootboeknummer naar het andere. Hierbij moeten ook de benoemde (maatschappelijke) effecten betrokken worden. Indien een beroep wordt gedaan op de post “onvoorzien”, dan is het college hiertoe, op grond van de financiële verordening, bevoegd. Verantwoording aan de raad hierover vindt achteraf plaats.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-112293.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.