Nadere regels Jeugdhulp gemeente Marum 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum;

 

gelet op de Jeugdwet 2015 en de artikelen 4 tot en met 13 van de Verordening Jeugdhulp Gemeente Marum 2017;

besluiten vast te stellen de volgende

NADERE REGELS JEUGDHULP GEMEENTE MARUM 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de verordening Jeugdhulp 2017.

Artikel 2 Persoonsgebonden budget

  • 1.

    In beginsel wordt een individuele voorziening bekostigd vanuit pgb alleen geleverd in de buurt van de verblijfplaats van de jeugdige (binnen het Westerkwartier dan wel de provincie Groningen, kop van Drenthe en/of Friesland).

  • 2.

    Levering van een pgb in het buitenland vindt in beginsel niet plaats, tenzij het college hiertoe schriftelijk toestemming geeft. De budgethouder verplicht zich bij een verblijf van langer dan vier weken in het buitenland dit te melden bij het college.

  • 3.

    Een pgb kan niet ingezet worden bij spoedeisende zorg en/of crisis.

  • 4.

    Een pgb kan niet worden ingezet voor pleegzorg.

  • 5.

    Een pgb voor informele zorg wordt alleen verstrekt als de benodigde zorg de gebruikelijke hulp te boven gaat.

  • 6.

    De budgethouder dient een door het college goedgekeurde schriftelijke overeenkomst te sluiten met de door hem of haar ingeschakelde jeugdhulpverlener of jeugdhulpaanbieder. Het college toetst hierbij of de overeenkomst aansluit bij de toegekende indicatie en eventueel gemaakte afspraken.

  • 7.

    Het college behoudt zich het recht voor om die gevallen waarin er gerede twijfels zijn over de kwaliteit van de ondersteuning dan wel de veiligheid voor de jeugdige om in die gevallen de goedkeuring van de overeenkomst, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, tijdelijk te schorsen, in te trekken dan wel niet te verlenen.

Artikel 3 Eenmalige uitkering bij faillissement/overlijden

  • 1.

    Indien de budgethouder komt te overlijden of failliet gaat eindigt de zorgovereenkomst met de hulpverlener van rechtswege. De hulpverlener kan dan in aanmerking komen voor eenmalige uitkering ter hoogte van maximaal vier weken van het laatst verdiende ontvangen pgb.

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor een eenmalige uitkering moet er:

    • a.

      toestemming zijn verleend door het college, en

    • b.

      een schriftelijk verzoek worden ingediend bij de SVB door de budgethouder of de nabestaanden, en

    • c.

      een geldig zorgovereenkomst zijn afgesloten, en

    • d.

      nog voldoende budget beschikbaar zijn.

Artikel 4 Formele en informele ondersteuning

  • 1.

    Formele ondersteuning is door de cliënt ingekochte professionele jeugdhulp en heeft betrekking op ondersteuning c.q. zorg die door derden vanuit een hulpverlenend beroep wordt verleend en voldoet aan de eisen gesteld in de wet en in artikel 7 van deze Nadere regels.

  • 2.

    Een hulpverlenend beroep wordt aangenomen als de hulpverlener staat ingeschreven bij handelsregister, een BIG-registratie heeft of staat ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Jeugd en/of is aangesloten bij één van de brancheorganisaties.

  • 3.

    Informele hulp is niet-professionele jeugdhulp verleend door iemand vanuit het sociale netwerk of iemand die door de cliënt zelf is gezocht en gevonden. Er hoeft tussen de cliënt en de hulpverlener geen bestaande relatie te zijn en de ondersteuning wordt niet verleend vanuit een hulpverlenend beroep.

Artikel 5 Gebruikelijke/boven gebruikelijke hulp

  • 1.

    Gebruikelijke hulp is de normale dagelijkse hulp die ouders of partners en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden.

  • 2.

    Ouders zijn verplicht de tot hun gezin behorende kinderen te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is sprake van een kind met een ziekte, aandoening of beperking

  • 3.

    Er is in beginsel sprake van boven gebruikelijke hulp wanneer de voor het kind noodzakelijke hulp langdurig uitgaat boven de hulp die een kind van dezelfde leeftijd zonder beperkingen redelijkerwijs nodig heeft, voor wat betreft de aard, frequentie en benodigde tijd voor deze handelingen.

  • 4.

    In beginsel is sprake van langdurig noodzakelijke hulp, zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel, indien de ondersteuning langer dan drie maanden noodzakelijk is.

Artikel 6 Familiegroepsplan/Ondersteuningsplan

  • 1.

    Een familiegroepsplan/ondersteuningsplan bevat op zijn minst:

    • a.

      de gestelde gezinsdoelen en de gemaakte afspraken over ondersteuning en jeugdhulp;

    • b.

      de wijze van onderlinge afstemming tussen de betrokkenen;

    • c.

      de gegevens van de betrokkenen en;

    • d.

      op welke wijze en wanneer de voortgang wordt geëvalueerd.

  • 2.

    Indien nodig biedt het college ondersteuning aan voor het opstellen van het familiegroepsplan/ ondersteuningsplan.

Artikel 7 Kwaliteit

  • 1.

    Naast de in de wet gestelde eisen voldoet de jeugdhulpaanbieder ten minste aan het volgende:

    • a.

      Een inschrijving in het handelsregister waaruit blijkt dat de activiteiten geheel of gedeeltelijk bestaan uit het verlenen van jeugdhulp.

    • b.

      De Jeugdhulpaanbieder is in het bezit van een verklaring omtrent gedrag van alle personen die in hun opdracht ondersteuning verlenen. Deze verklaring is niet eerder afgegeven dan drie maanden voorafgaand aan de datum waarop de hulpverlener voor de jeugdhulpaanbieder is gaan werken.

    • c.

      De geboden jeugdhulp is veilig en effectief en voldoet aan de professionele standaard zoals deze geldt voor de betreffende vorm van jeugdhulp.

    • d.

      De formele ondersteuning moet voldoen aan alle kwaliteitseisen op basis van de wet, gemeentelijke regelgeving, voorwaarden gesteld bij de inkoop en de geldende professionele standaard.

  • 2.

    Van aanbieders wordt verwacht dat zij personeel inzetten dat aantoonbaar geschikt is voor het uitvoeren van de opgegeven taak, welke is vastgelegd een vereiste overeenkomst.

  • 3.

    Een toets of het personeel geschikt is, kan blijken uit de basiscompetentieprofielen die zijn opgesteld door de branchevereniging.

  • 4.

    Ook ingehuurd personeel en ZZP-ers moeten kunnen voldoen aan de basiscompetentieprofielen.

  • 5.

    In aanvulling hierop kan het college nog nadere regels stellen over kwaliteit en op welke wijze hierop toezicht gehouden wordt en eventueel handhavend wordt opgetreden.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Nadere regels Jeugdhulp gemeente Marum 2017.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2017.

  • 3.

    Met ingang van de dag waarop de Nadere regels Jeugdhulp Marum 2017 in werking treden, worden de gewijzigde Nadere regels Jeugdhulp Marum 2015, vastgesteld op 8 september 2015, ingetrokken en komen deze te vervallen.

 

Marum, 30 mei 2017.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum,

de secretaris,

(J.A. Jellema)

de burgemeester,

(H. Kosmeijer)

TOELICHTING NADERE REGELS JEUGDHULP 2017

 

Gebruikelijke hulp

Gebruikelijke hulp is de normale zorg die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten elkaar onderling bieden. Ouders behoren de tot hun gezin behorende kinderen te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is er sprake van een kind met een ziekte, aandoening of beperking. Echter, er is sprake van boven gebruikelijke hulp, als de voor het kind noodzakelijke zorg op het gebied van persoonlijke verzorging, verpleging en begeleiding in (voortdurend) aanhoudende situaties uitgaat boven de zorg die een kind van dezelfde leeftijd zonder beperkingen redelijkerwijs nodig heeft, voor wat betreft de aard, frequentie en benodigde tijd voor deze handelingen.

 

Algemeen aanvaarde maatstaven:

In kortdurende situaties moet in beginsel alle persoonlijke verzorging en begeleiding door ouders worden geboden. Uitzondering hierop zijn handelingen waarvoor scholing vereist is en die niet door ouders zijn aan te leren.

In langdurende situaties wordt onder gebruikelijke hulp verstaan de zorg welke op basis van algemeen aanvaarde maatstaven door de sociale omgeving (ouders, partners, volwassen inwonende kinderen en andere volwassen huisgenoten) aan de jeugdige moet worden geboden.

Het bieden van een beschermende woonomgeving van ouders aan kinderen is tot een leeftijd van 17 jaar gebruikelijke hulp, zowel in kortdurende al langdurende situaties.

 

Zorgovereenkomst

Het sluiten van een zorgovereenkomst is een verplichting voor uitbetaling van de pgb. In beginsel zal het college de goedkeuring verlenen wanneer de overeenkomst aansluit bij de toegekende indicatie, eventueel gemaakte afspraken en de jeugdhulpaanbieder of jeugdhulpverlener voldoet aan alle kwaliteitseisen. Echter, een (justitieel) onderzoek naar bijvoorbeeld het functioneren dan wel de gedragingen van de jeugdhulpaanbieder en/of de betrokken jeugdhulpverlener kan aanleiding zijn voor het college om goedkeuring van de overeenkomst tijdelijk te schorsen, in te trekken dan wel niet te verlenen. Bij de afweging tot dit besluit zijn de veiligheid van de jeugdige en/of de borging van de kwaliteit van de jeugdhulp belangrijke afwegingsfactoren

 

Pleegzorg

De opvang van een kind door een pleegouder is uitgesloten van een pgb. Voor deze zorg kan namelijk een pleegzorgvergoeding worden ontvangen. Via de organisatie pleegzorg is kwaliteit en begeleiding van het pleeggezin geborgd. Voor de zorg die een kind extra nodig heeft kan wel een pgb worden aangevraagd. Dit geldt niet voor kortdurend verblijf, dit is immers bedoeld voor het ontlasten van de mantelzorger. Een pleegouder is geen mantelzorger.

Naar boven