Bekrachtigen van de aanvullende voorziening uitbreiding Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018 van de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014.

Jaar 2017

Nummer 155/440

Agendapunt 33

Datum besluit B&W 2 mei 2017

 

LET OP: RECTIFICATIE VAN EERDER GEPUBLICEERD BESLUIT: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-107226.htmlhttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-107226.html

 

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 2 mei 2017 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 440);

Gelet op:

 artikel 6 en artikel 140 van de Wet op het primair onderwijs;

 artikel 147 van de Gemeentewet art. 147;

 artikel 3 van de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014,

Besluit:

De door het college op 2 mei 2017 vastgestelde aanvullende Voorziening uitbreiding Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018 te bekrachtigen en deze als bijlage 24 aan de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014 toe te voegen.

Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

in zijn vergadering op 8 juni 2017.

De plv. voorzitter

J.S.A. Vroege

De raadsgriffier

mr. M. Pe

Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam

Bijlage 24. Aanvullende voorziening uitbreiding ‘Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018’

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1.Begripsomschrijvingen

In deze voorziening wordt verstaan onder:

  • a.

    Beleidsbrief Stadsscholen020: Gemeentelijk beleidskader voor extra ondersteuning van basisscholen in gebieden met een opeenstapeling van problemen, waarbij de gemeente samen met schoolbesturen gaat zoeken naar oplossingsrichtingen om kinderen optimaal te ondersteunen in hun haalbare schoolloopbaan en ontwikkeling;

  • b.

    College brief uitbreiding Stadsscholen020: de collegebrief waarin invulling wordt gegeven aan de uitbreiding van Stadsscholen020 in schooljaar 2017-2018 met extra scholen;

  • c.

    Maatwerkplan:Een beschrijving van de voorgenomen activiteiten en doelen van een school in het kader van Stadsscholen020 2016-2018, in lijn met de doelstellingen en uitgangspunten van de beleidsbrief Stadsscholen020;

  • d.

    Onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden: Statistisch wetenschappelijk onderzoek, waarin de Amsterdamse basisscholen met elkaar zijn vergeleken en ingedeeld in vijf groepen op basis van het aandeel leerlingen in hun populatie met het risico oponderwijsachterstanden. Dit risico is bepaald op basis van de factoren: opleiding ouders, inkomen van het huishouden, herkomst en indicatie Vroeg en Voorschoolse Educatie. Hierbij heeft groep 1 het minste aandeel en groep 5 het hoogste aandeel leerlingen met risico op onderwijsachterstanden.

Artikel 2. Doel Voorziening

  • 1.

    Het doel van deze voorziening is te onderzoeken op welke wijze leerlingen van basisscholen die gevestigd zijn in wijken met veel grootstedelijke problemen als armoede, taalachterstand en opvoedproblemen, kunnen worden gestimuleerd tot het doorlopen van een optimale schoolloopbaan.

  • 2.

    Dit doel wordt in de voorziening bereikt door:

    • a.

      het bieden van experimenteerruimte aan basisscholen met een populatie leerlingen waar sprake is van een verhoogd risico op een onderwijsachterstand (basisscholen die in het onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden vallen in groep 5), om instrumenten en systeemvernieuwingen te ontwikkelen en te testen op effectiviteit.

    • b.

      de instrumenten en systeemvernieuwingen bedoeld onder a die in de praktijk succesvol blijken te zijn, als methode beschikbaar te stellen aan de andere Amsterdamse basisscholen.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan een eenmalige subsidie verlenen als bijdrage in de kosten verbonden aan de uitvoering van een maatwerkplan van een basisschool. Dit maatwerkplan is gericht op de uitvoering van de volgende onderdelen:

    • a.

      het ontzorgen van het schoolteam;

    • b.

      het beter inrichten van het onderwijs op de uitdagingen die kwetsbare leerlingen hebben in een grootstedelijke omgeving;

    • c.

      het versterken van de ondersteuningsstructuur rondom de school.

  • 2.

    Het college kan tevens een eenmalige subsidie als bedoeld in het eerste lid van dit artikel verlenen voor de kosten verbonden aan een schooloverstijgend maatwerkplan van minimaal twee en maximaal vier Amsterdamse basisscholen betreffende de gezamenlijke uitvoering van één of meerdere van de activiteiten bedoeld onder het eerste lid a. tot en met c. van dit artikel.

  • 3.

    De hoogte van de subsidie als bedoeld in het eerste lid bedraagt maximaal €75.000,- en van de subsidie als bedoeld in het tweede lid maximaal €200.000, waarbij per deelnemende school aan het schooloverstijgende maatwerkplan maximaal € 50.000 beschikbaar is.

  • 4.

    Indien een leraar werkzaamheden verricht in het kader van één van de gesubsidieerde activiteiten, kunnen de in het derde lid genoemde subsidiebedragen tevens ingezet worden voor zijn vervanging, waarbij geldt dat niet meer dan maximaal € 50,- per uur (excl. BTW) ten laste van deze voorziening gebracht kan worden.

  • 5.

    Indien voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten gebruik wordt gemaakt van een externe deskundige, dan kan niet meer dan € 125,- per uur (excl. BTW) ten laste van deze voorziening gebracht worden.

Hoofdstuk 2. Subsidieplafond

Artikel 4. Subsidieplafond en looptijd subsidieregeling

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze voorziening voor subsidie in aanmerking komen voor het schooljaar 2017-2018 een subsidieplafond vast van €1.500.000,-.

Artikel 5 Verdeelsleutel subsidieplafond en advies

  • 1.

    Het college rangschikt de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen op een prioriteitenlijst. De rangschikking vindt plaats op het moment dat het totaal aantal aanvragen hoger ligt dan het subsidieplafond.

  • 2.

    De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      De mate waarin het maatwerkplan aansluit op bestaande activiteiten, aandachtsgebieden en prioriteiten van de school of scholen;

    • a.

      De mate waarin het maatwerkplan aansluit op het beleid van de gemeente Amsterdam;

    • b.

      Of er sprake is van een realistisch schooloverstijgend maatwerkplan van twee of meerdere samenwerkende scholen van verschillende schoolbesturen;

    • c.

      De mate waarin het maatwerkplan getuigt van een samenhang tussen visie en ambitie in relatie tot de uit te voeren activiteit(en) en gericht is op het terugdringen van onderwijsachterstanden bij de leerlingen op de school;

    • d.

      De mate waarin er in het maatwerkplan sprake is van innovatieve ideeën of activiteiten die gaan buiten de gebaande paden;

    • e.

      de evenwichtige verhouding tussen de kosten van de te subsidiëren activiteiten met de daarmee te bereiken doelen en de daarvan te verwachten resultaten;

    • f.

      de duurzaamheid en borging van de aanpak.

  • 3.

    Voor de in het derde lid van dit artikel genoemde criteria kunnen elk maximaal 20 punten worden behaald.

  • 4.

    De aanvragen worden, in geval van een rangschikking als bedoeld in het eerste lid gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

Hoofdstuk 3. Subsidieaanvraag

Artikel 6. De aanvrager

  • 1.

    Subsidie voor een individuele school kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur ten behoeve van een onder zijn gezag vallende basisschool voor zover deze school in het onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden valt binnen groep 5.

  • 2.

    Subsidie voor een schooloverstijgend maatwerkplan van samenwerkende basisscholen die ieder afzonderlijk in het onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden vallen binnen groep 5, kan uitsluitend worden aangevraagd door het schoolbestuur dat door de betrokken schoolbesturen is aangewezen als penvoerder.

Artikel 7. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een maatwerkplan met bijbehorende begroting verstrekt, waarin wordt aangegeven:

  • a.

    elke binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten het schoolbestuur of schoolbesturen willen uitvoeren, met welke doelen en in samenwerking met welke andere organisaties;

  • b.

    op welke wijze hiervoor tijdelijke formatie zal worden ingezet en met welke doelen;

  • c.

    op welke wijze het maatwerkplan aansluit op bestaande activiteiten, aandachtsgebieden en prioriteiten van de school of scholen.

  • d.

    op welke wijze het maatwerkplan aansluit op beleid van de gemeente Amsterdam.

Artikel 8. Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

In afwijking van artikel 5, tweede lid van de VloA 2014 wordt een aanvraag voor een subsidie vóór 26 juni 2017 ingediend bij het college.

Hoofdstuk 4. Verlening subsidie

Artikel 9. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen indien:

  • a.

    een schoolbestuur een subsidie ontvangt voor de betreffende basisschool of een van de samenwerkende basisscholen op grond van:

  • de pilotvoorziening Stadsscholen020, bijlage 22 van de VloA;

  • artikel 3, tweede lid van de voorziening Taalinterventies, bijlage 13 van de VloA.

  • a.

    De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet bijdraagt aan de doelstellingen of uitgangspunten van Stadsscholen020;

Hoofdstuk 5. Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 10. Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • 1.

    Het schoolbestuur stelt de kennis en ervaringen die worden opgedaan in ‘Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018’ ter beschikking aan andere scholen in Amsterdam.

  • 2.

    Het schoolbestuur draagt er zorg voor dat de school waarvoor hij subsidie ontvangt, meewerkt aan evaluatie en monitoring van de gesubsidieerde activiteiten door de gemeente.

Hoofdstuk 6. Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Artikel 11. Verantwoording

  • 1.

    In aanvulling op artikel 14 van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een activiteitenverslag waaruit in ieder geval blijkt de (uren)uitbreiding van het aantal fte personeel dat over het gesubsidieerde tijdvak aangesteld is geweest in het kader van de uitvoering van het maatwerkplan, uitgesplitst naar de functies en de daaraan verbonden loonkosten.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde informatie kan worden verstrekt door het overleggen van een loonstaat betreffende het gesubsidieerde tijdvak of door het overleggen van een bewijs van aanstelling.

Hoofdstuk 7 Slotbepaling

Artikel 12. inwerkingtreding en duur

Deze voorziening treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad en eindigt van rechtswege op 31 december 2018.

Toelichting Bijlage 24. Voorziening uitbreiding ‘Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018’

Algemeen

De gemeente Amsterdam heeft binnen haar grenzen meer dan 240 basisscholen die onder het gezag vallen van meer dan 40 schoolbesturen.

Gelet op de diverse achtergronden van de leerlingen en hun thuissituatie zijn er grote verschillen tussen de scholen en het onderwijsaanbod in de verschillende wijken in Amsterdam. Amsterdam is dan ook bij uitstek de plaats in Nederland waar maatwerk geboden dient te worden. Ook biedt deze diversiteit aan leerlingen en scholen de mogelijkheid om te experimenteren met instrumenten en werkwijzen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van, het onderwijs (verantwoordelijkheid van schoolbesturen) en de ondersteuningsstructuur (vaak verantwoordelijkheid van gemeente) ten behoeve van leerlingen met grootstedelijke problemen. Niet alleen door het onderwijs anders in te richten, maar bijvoorbeeld ook door te experimenteren met betere ondersteuning aan de ouder(s) of verzorger(s). Hiervoor dienen schoolbesturen en de gemeente samen op te trekken. Bij experimenteren geldt ook dat eerst op kleine schaal dient te worden uitgetest of bepaalde instrumenten of werkwijzen succesvol blijken te zijn, alvorens ze breder uitgezet kunnen worden over het hele of een gedeelte van het onderwijsveld. Immers scholen hebben niet dezelfde problemen, dit varieert per wijk en per populatie.

In het coalitieakkoord ‘Amsterdam is van iedereen’ is opgenomen dat alle kinderen in Amsterdam de beste kansen verdienen: van Noord tot Zuid, en van Nieuw-West tot Zuidoost. De Beleidsbrief Stadsscholen020 (vastgesteld op 23 juni 2016 door de gemeenteraad), de collegebrief ‘Stadsscholen020; voortgang eerste tranche en uitbreiding tweede tranche’ en de daarbij behorende voorzieningen zijn een uitwerking van het coalitieakkoord. Stadsscholen020 is een integrale aanpak die vanaf september 2016 is gestart op twaalf Amsterdamse basisscholen voor een periode van twee jaar (eerste tranche). De uitbreiding Stadsscholen020 start vanaf september 2017 op twintig tot dertig nieuwe Amsterdamse basisscholen voor een periode van één jaar (tweede tranche). Het beleid richt zich op de scholen in wijken met een hoog percentage leerlingen die te maken hebben met grootstedelijke problematiek (bijvoorbeeld armoede, taalachterstand, opvoedproblemen). Zodat de leerlingen optimaal de kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen en de meest succesvolle schoolloopbaan kunnen volgen. Met de aanpak Stadsscholen020 en de daarbij behorende voorzieningen wordt beoogd

  • 1.

    Het ontzorgen van het schoolteam. Om rust en tijd en tijd te creëren om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van de school.

  • 2.

    Ondersteunen van de school bij het toespitsen van het onderwijs op de uitdagingen die kwetsbare leerlingen hebben in de grootstedelijke omgeving waarin ze opgroeien.

  • 3.

    Ontzorgen rondom de school. Optimaliseren van de (ondersteunings)structuren rond de school zodat kinderen in de school weer aan leren toekomen.

Artikelsgewijze toelichting:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De schoolleider is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het onder punt c. genoemde maatwerkplan en doet dit in samenspraak met het schoolbestuur en de gemeente. Indien er sprake is van een schooloverstijgend maatwerkplan van samenwerkende basisscholen zijn de betrokken schoolleiders verantwoordelijk voor het opstellen van een maatwerkplan, in samenspraak met de betrokken schoolbesturen.

In het onder d. genoemde Onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden worden de Amsterdamse basisscholen met elkaar vergeleken en ingedeeld in vijf groepen op basis van hun individuele schoolscore: het aandeel leerlingen in hun populatie met het risico oponderwijsachterstanden. Dit statistisch wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd door Onderzoek, Informatie en Statistiek van de gemeente Amsterdam. Bij de bepaling van de ‘schoolscores’ zijn meer indicatoren van onderwijsachterstanden meegenomen dan alleen opleidingsniveau van de ouders. OIS heeft data gebruikt van het CBS over opleiding ouders, inkomen van het huishouden en herkomst en indicatie Vroeg en Voorschoolse Educatie van de leerling. Op basis van deze gegevens is voor elke school een ‘totaal’ van leerlingen met een kans op onderwijsachterstanden bepaald. Vervolgens worden de basisscholen ingedeeld in 5 groepen.

Artikel 2. Doel Voorziening

De voorziening ‘Stadsscholen020 tweede tranche 2017-2018’richt zich op Amsterdamse basisscholen in gebieden met een opeenstapeling van problemen. Daarbij gaat het om complexe maatschappelijke problemen zoals armoede, werkloosheid, taalachterstanden, (jeugd)criminaliteit, schooluitval en uitdagingen op het gebied van leefbaarheid in de wijk. Problemen die een optimale schoolloopbaan van het kind kunnen laten stagneren. Alleen de scholen die gemiddeld het grootse aandeel leerlingen hebben met (het risico op) onderwijsachterstanden, gebaseerd op basis van een aantal factoren waarvan uit onderzoek blijkt dat het goede voorspellers zijn voor (het risico op) onderwijsachterstanden komen in aanmerking voor de voorziening. Het gaat daarbij om die scholen die in het Onderzoek schoolgroepen op basis van onderwijsachterstanden vallen in groep 5. De gemeente wil met de deelnemende scholen samen onderzoeken welke instrumenten en systeemwijzigingen deze problematiek een hoofd kan bieden, waardoor leerlingen weer aan leren toekomen. Hierbij gaat het om het experimenteren met nieuwe instrumenten en werkwijzen en het beschikbaar stellen hiervan aan andere scholen indien uit de praktijk blijkt dat de aanpak zijn vruchten afwerpt.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Als voorbeeld van de te subsidiëren activiteiten kan gedacht worden aan (geen limitatief overzicht):

  • Het (tijdelijk) uitbreiden van personele capaciteit, bijvoorbeeld extra uren interne begeleiding of een extra leerkracht.

  • Het aanschaffen van materiaal ten behoeve van het onderwijs, bijvoorbeeld ICT middelen.

  • Het laten (doen) van een onderzoek of een analyse, bijvoorbeeld naar het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen.

  • Het inkopen of organiseren van activiteiten ten behoeve van de leerlingen, bijvoorbeeld extra naschoolse activiteiten of begeleiding.

  • Het inkopen of organiseren van activiteiten ten behoeve van het schoolteam, bijvoorbeeld op het gebied van professionalisering of teamontwikkeling.

  • Het inkopen of organiseren van activiteiten ten behoeve van de ouders, bijvoorbeeld bijeenkomsten of cursussen.

Indien de aanvraag een individuele school betreft bedraagt de maximaal te verstrekken subsidie € 75.000,-. Indien er sprake is van een schooloverstijgend maatwerkplan bedraagt de maximaal te verstrekken subsidie €50.000,- per school met een maximum van 4 scholen. Bij een schooloverstijgend maatwerkplan kan bijvoorbeeld gedacht worden aan samenwerking met een andere school vanwege de ligging in dezelfde wijk (nabijheid) of omdat er een inhoudelijke overeenkomst is tussen de beoogde activiteiten van de samenwerkende scholen.

Artikel 4. Subsidieplafond

Geen toelichting.

Artikel 5.Verdeelsleutel subsidieplafond en advies

  • a.

    Ten aanzien van de (bestaande) activiteiten, aandachtsgebieden en prioriteiten van een school of scholen bedoeld in het tweede lid onder a., kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een koppeling met de school- en jaarplan(nen) 2017-2018.

    b. Bij de mate waarin het maatwerkplan aansluit bij het beleid van de gemeente Amsterdam kan bijvoorbeeld gedacht worden aan activiteiten in aanvulling op onderwijsvoorzieningen als taalinterventies of ouderbetrokkenheid, brede talentontwikkeling of de inzet van ouder- en kindadviseurs.

  • c.

    Extra punten in de prioritering kunnen worden behaald, als scholen een gemeenschappelijk maatwerkplan gaan uitvoeren waarbij scholen van meerdere schoolbesturen betrokken zijn.

Artikel 6. De aanvrager

Geen toelichting.

Artikel 7. Wijze van aanvraag en bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Geen toelichting.

Artikel 8. Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

Geen toelichting.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Scholen die een subsidie ontvangen op grond van artikel 3, tweede lid van de voorziening Taalinterventies voor de pilot Taalinterventies, komen niet voor deze voorziening in aanmerking. Dit wordt bepaald in punt a onder het tweede streepje. Er is namelijk sprake van een inhoudelijke overlap in deze voorzieningen. Bij de pilot taalinterventies gaat het er om dat de betreffende school bij wijze van experiment zelf kan bepalen op welke wijze hij de beschikbare middelen taalinterventies flexibeler en effectiever in kan zetten.

Artikel 10. Aanvullende verplichtingen

De bestendiging van het project Stadsscholen020 staat of valt met het delen van kennis en ervaring, mede naar aanleiding van de monitoring van de uitvoering Hierbij is samenwerking met de schoolbesturen en de betrokken scholen noodzakelijk. Dit wordt als verplichting geregeld in de onderdelen a. en b. van dit artikel.

Bij het delen van kennis en ervaringen te denken aan medewerking aan of deelname aan bijeenkomsten die in overleg met de scholen door de gemeente worden gefaciliteerd.

In samenspraak met de schoolbesturen zal voor evaluatie en monitoring een werkwijze ontwikkeld worden, met als doel inzichtelijker te maken welke interventies uit de maatwerkplannen een positieve werking hebben en breder inzetbaar zijn in de stad.

Het schoolbestuur stelt ten behoeve van deze evaluatie en monitoring relevante schoolgegevens ter beschikking, waarbij gedacht kan worden aan de resultaten van tevredenheidsonderzoeken onder ouders-, leerlingen en medewerkers.

Artikel 11. Verantwoording

Geen toelichting.

Artikel 12. Inwerkingtreding en duur

Geen toelichting

Naar boven