Gemeenteblad van Landgraaf
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2017, 109287 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2017, 109287 | Verordeningen |
Gemeente Landgraaf - Reglement van Orde van de Raad en andere werkzaamheden 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de oordeel- en besluitvormende raad aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord tot een gezamenlijke spreektijd van dertig minuten. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers indien er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen toestaan dat langer wordt gesproken dan de maximaal toegestane spreektijd.
Het seniorenconvent wordt bijgestaan door de griffier. De griffier of diens vervanger de adjunct-griffier is in elke vergadering van het seniorenconvent aanwezig. De voorzitter kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor het seniorenconvent. De voorzitter kan een of meerdere wethouders uitnodigen om een onderwerp toe te lichten.
a. Aan het seniorenconvent worden de bevoegdheden gemandateerd die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op de wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 107 tot en met 107e van de Gemeentewet. Tot de bevoegdheid behoort tevens de voorbereiding en uitvoering van de tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen. In afwijking van het tweede lid is de griffier bij onderwerpen die hem direct betreffen en waarbij het seniorenconvent zulks aangewezen acht, niet in de vergadering van het seniorenconvent aanwezig.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Indien één of meer leden van één of meer fracties als zelfstandige fractie optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die dienen ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 12. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad, dan wel bij het betreffende onderwerp of voorstel door de griffier aangetekend wanneer (dag en tijdstip) dit stuk ter visie is gelegd.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 17 Audio en video opnamen
Van de raadsvergadering worden audio en video opnamen gemaakt. De griffier draagt zorg voor de toegankelijkheid van deze opnamen door middel van een index per agendapunt.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming besluitvormende raad
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen.
Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de lijst van raadsleden in alfabetische volgorde
aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming. Mocht dat raadslid niet aanwezig zijn dan wordt het raadslid aangewezen dat in alfabetische volgorde komt na het door het lot aangewezen afwezige raadslid. De stemming heeft vervolgens in alfabetische volgorde der namen plaats.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 48 uur voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier te worden ingediend.
De voorzitter dan wel een lid van de raad kunnen een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen. Het seniorenconvent stelt bij de oordeelvormende vergadering de behandeltijd per agendapunt vast. De vergadering kan bij meerderheid besluiten hiervan af te wijken. Indien een agendapunt niet binnen de afgesproken tijd afgehandeld wordt, schuift het punt door naar de volgende oordeelvormende vergadering.
Tijdens de behandeling van de begroting bepaalt de raad de maximale spreektijd per fractie, op voorstel van het seniorenconvent.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 26 Beraadslaging Besluitvormende raad
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 32 Stemming over personen
Wanneer een stemming over personen voor het doen van een voordracht of het opstellen van een voordracht of aanbeveling moet plaatshebben, geschiedt het opnemen van de stemmen en het vaststellen van de uitslag der stemming door een door de raad, op voorstel van de voorzitter, ingestelde commissie bestaande uit drie leden van de raad.
Artikel 33 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen in de besluitvormende raad amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben.
Een voorstel wordt nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hier toe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen zonder dat gebruik is gemaakt van lid 3 door de voorzitter op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst tenzij de vergadering van het seniorenconvent, waarin de voorlopige agenda van de besluitvormende raad wordt vastgesteld, is aangevangen. Is de vergadering van het seniorenconvent reeds aangevangen, dan wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering van de raad geplaatst.
De behandeling van het voorstel vindt plaats in het begin van de vergadering en wel na het agendapunt vaststelling besluitenlijst. In afwijking van het gestelde in voorgaande zin kan de raad besluiten dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp wordt behandeld, of voor advies naar het college wordt gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, bij voorkeur voor de dag waarop het seniorenconvent de voorlopige agenda van de besluitvormende raad vaststelt doch tenminste 58 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 41 Schriftelijke vragen
De vragen worden bij de voorzitter van de raad door tussenkomst van de griffier ingediend.
Deze draagt er zorg voor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college worden gebracht.
Indien geen mondelinge beantwoording wordt verlangd vindt schriftelijke beantwoording plaats.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering, de voorzitter van de raad 58 uur voor de raadsvergadering verzoeken de briefwisseling als agendapunt te behandelen.
Alsdan nodigt de voorzitter het betreffende college lid uit en besluit de gemeenteraad of een inhoudelijke behandeling in de raad plaatsvindt.
Mondelinge beantwoording vindt plaats, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen waarvoor een lid van het college is uitgenodigd. De vragensteller, alsmede de overige raadsleden kunnen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de Burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Op dagen waarop een oordeelvormende vergadering wordt gehouden, niet zijnde een vergadering waarin de begroting wordt vastgesteld, bestaat voor raadsleden de gelegenheid gebruik te maken van het vragenuurtje. Het vragenuurtje vangt aan een uur voor de raadsvergadering en eindigt uiterlijk 5 minuten voor de raadsvergadering. Het vragenuurtje gaat niet door indien er bij de voorzitter geen vragen of niet tijdig vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het seniorenconvent bepalen dat het vragenuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenuur eindigt.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp tenminste 28 uur voor aanvang van het vragenuur bij de voorzitter.
De te stellen vragen dienen ingegeven te zijn door de politieke actualiteit. De voorzitter kan na overleg met het seniorenconvent weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven, indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt of indien het onderwerp niet ontleend is aan de politieke actualiteit.
4 De voorzitter bepaalt per onderwerp de spreektijd voor de vragensteller, voor de wethouders, voor de Burgemeester en voor de overige leden van de raad.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 46 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht, om voor het sluiten van de vergadering, verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 42, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-109287.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.