Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2017, 108620 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2017, 108620 | Verordeningen |
Regeling Cliëntenraad Werk en Inkomen Rotterdam 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de directeur van cluster Werk en Inkomen van 7 november 2016; registratienummer W&I/C&O/PvH/2016/056;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, en artikel 149 van de Gemeentewet;
Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad en benoeming van de leden
Indien er sprake blijkt te zijn van dringende redenen kan de concerndirecteur van het cluster Werk en Inkomen in samenspraak met het dagelijks bestuur van de Cliëntenraad in individuele gevallen besluiten de termijn eenmalig met maximaal drie jaar te verlengen.
Als dringende reden wordt in ieder geval beschouwd de situatie dat de continuïteit van het functioneren van de Cliëntenraad onder druk komt te staan.
Artikel 7 Afstemming Cliëntenraad en wethouder
Eenmaal per jaar vindt er een overleg plaats van de Cliëntenraad met de verantwoordelijk wethouder. Het doel van het overleg is om te bespreken wat de Cliëntenraad bij de uitoefening van zijn kerntaak tegenkomt ten aanzien van de uitwerking op klanten van nieuw en bestaand beleid dat gebaseerd is op de Participatiewet, IOAW of IOAZ.
De leden van de Cliëntenraad die in voldoende mate hun taken voor de Cliëntenraad vervullen, krijgen daarvoor een vrijwilligersvergoeding waarvan de hoogte is zoals genoemd in artikel 7 onder h van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ (ten tijde van het vaststellen van dit protocol is de hoogte van het bedrag € 95 per maand met een maximum van € 764 per jaar).
Toelichting op de Regeling Cliëntenraad Werk en Inkomen Rotterdam 2017
Ten gevolge van het besluit van de gemeenteraad van 1 juni 2017 om de cliëntenparticipatie ingevolge artikel 47 van de Participatiewet te laten vervullen door Brede Raad 010 is de Verordening cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rotterdam 2015 met ingang van 1 juli 2017 ingetrokken. De daaruit voortvloeiende rol voor de Cliëntenraad Werk en Inkomen (de cliëntenraad) komt daarmee ook te vervallen. De cliëntenraad zelf blijft echter in zijn huidige omvang en samenstelling bestaan, maar met een aangepaste rol. De belangrijkste reden voor het laten voortbestaan van de cliëntenraad is het belang dat wordt gehecht aan een zo direct mogelijke terugkoppeling uit de uitvoeringspraktijk namens de Rotterdammers die direct te maken krijgen met het uit de Participatiewet voortvloeiende beleid en de gevolgen ervan ondervinden.
Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad en benoeming van de leden
In het derde lid wordt gesproken over de zittingstermijn van de leden van de cliëntenraad. Deze is eenmalig drie jaar. De termijn kan eenmalig met maximaal drie jaar verlengd worden. Het is de concerndirecteur cluster Werk en Inkomen die bepaalt of hier redenen voor zijn. Verlenging kan slechts bij wijze van hoge uitzondering. Er moet sprake zijn van dringende redenen. Als dringend wordt in ieder geval beschouwd de situatie dat de continuïteit van de cliëntenraad aangetast wordt door het vertrek van een lid. Het gaat er dan om dat het vertrek van een lid van de cliëntenraad met bijzondere kennis en ervaring leidt tot een onvoldoende snel overbrugbaar hiaat in kennis en ervaring met als gevolg het onvoldoende functioneren van de cliëntenraad.
Met dit artikel wordt het planningsoverleg geïntroduceerd. Aan zowel de concerndirecteur cluster Werk en Inkomen als aan de cliëntenraad wordt gevraagd zich in te spannen om vooruitblikkend op een komende periode van een half jaar steeds in kaart te brengen welke onderwerpen zij verwachten. Het doel is om alle te verwachten onderwerpen te bespreken en daaruit een selectie te maken van de onderwerpen die wel of niet geagendeerd moeten worden voor inhoudelijke bespreking en advisering. Daarnaast kan de cliëntenraad onderwerpen aankondigen die opgepakt worden met het oog op ongevraagde advisering. De selectie van onderwerpen die op de agenda komen zal afstemming op de beschikbare capaciteit en doorlooptijd voor de advisering mogelijk maken en tevens een tijdige start van de voorbereiding van het onderwerp door de leden van de cliëntenraad en de ambtelijke organisatie.
De inzet door de werkzoekenden voor de cliëntenparticipatie is van groot belang en wordt erg gewaardeerd. Daarnaast blijft het belangrijk dat ook zij zich blijven richten op het vinden van werk. Het is van belang dat er een balans is tussen beide activiteiten. Aan de ene kant moet het lid van de cliëntenraad zich volledig kunnen richten op het goed vervullen van die rol, aan de andere kant moeten de activiteiten uitgevoerd worden die gericht zijn op het verkrijgen van werk. Indien de werkzoekende een tegenprestatie moet leveren worden de werkzaamheden voor de cliëntenraad aangemerkt als zodanig.
Om de verhouding tussen inzet voor de cliëntenraad en reguliere taken als werkzoekende zichtbaar en bespreekbaar te maken, is in deze Regeling een urenlimiet opgenomen. Voor leden van het dagelijks bestuur wordt 16 uur per week en voor de overige leden wordt 8 uur per week voldoende gevonden om de taken voor de cliëntenraad goed te kunnen vervullen. Het gaat in beide gevallen om gemiddelden per week over het hele jaar bezien. Er wordt daarbij rekening gehouden met een steeds wisselend aanbod van activiteiten en dus vereiste inzet. Bij het formuleren van de urenlimieten is van een aantal ontwikkelingen uitgegaan. Een belangrijk deel van de adviestaak ligt niet meer bij de cliëntenraad maar bij de Brede Raad 010. Veel stukken die nog aan de cliëntenraad om advies worden voorgelegd, worden op het moment dat de Brede Raad 010 formeel die rol heeft gekregen, aan de Brede Raad 010 voorgelegd. Daarnaast wordt het takenpakket van de ambtelijk secretaris uitgebreid. Die zal onder andere het opstellen van adviezen uit handen nemen van leden van de cliëntenraad. Ook van belang is het maken van keuzes in op te pakken onderwerpen via het planningsoverleg.
De urenlimiet is niet bedoeld om beperkingen in te voeren die het adequaat vervullen van de rol in de weg staan. Om na te gaan of de urenlimieten voldoende realistisch zijn, wordt uiterlijk een jaar nadat de cliëntenraad daadwerkelijk in de nieuwe rol functioneert door concerndirecteur Werk en Inkomen en cliëntenraad geëvalueerd.
De leden ontvangen maandelijks 1/12 deel van het genoemde maximumbedrag per jaar. Bij de vaststelling van het maandelijkse bedrag wordt niet afgerond.
In de door de concerndirecteur cluster Werk en Inkomen met alle leden van de cliëntenraad individueel te sluiten vrijwilligersovereenkomsten wordt opgenomen hoeveel uur die persoon besteedt aan de cliëntenraad. Daarmee wordt vervolgens rekening gehouden bij gesprekken over verplichtingen als werkzoekende die voortvloeien uit de Participatiewet.
Dit gemeenteblad 2017, nummer 76, is uitgegeven op 15 juni 2017 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-108620.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.